علوم آزمایشگاهی

ایزو 17025 چیست، چه الزاماتی دارد و مزایای استفاده از آن چیست؟

ایزو ۱۷۰۲۵ چیست، چه الزاماتی دارد و مزایای استفاده از آن چیست؟ | لیان آزمای بهار

استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ یک استاندارد بین‌المللی مرتبط با صلاحیت آزمایشگاه‌ها و کالیبراسیون تجهیزات است. این استاندارد توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) تدوین شده و دارای اهمیت بسیاری در صنایع مختلف از جمله: صنایع آزمایشگاهی، صنایع دارویی، محصولات غذایی، صنایع نفت و گاز و صنایع خودرو است. اگر شما هم دوست دارید بیش‌تر در مورد این استاندارد بدانید و پاسخی برای سؤال ایزو ۱۷۰۲۵ چیست ، پیدا کنید، در ادامه با ما باشید.

استاندارد ۱۷۰۲۵ ISO شامل نیازمندی‌هایی است که آزمایشگاه‌ها باید برای داشتن صلاحیت دریافت این استاندارد از آن پیروی کنند. این نیازمندی‌ها شامل جوانب مختلفی از عملکرد آزمایشگاه مانند دقت اندازه‌گیری، روش‌های آزمون و کالیبراسیون، کنترل کیفیت، مدیریت سوابق و اطلاعات، صلاحیت پرسنل و محرمانگی اطلاعات است.

استاندارد ۱۷۰۲۵ ISO باعث ایجاد اعتماد و اطمینان در مشتریان نسبت به خدمات ارائه شده توسط آزمایشگاه‌ها می‌شود. با رعایت این استاندارد، آزمایشگاه‌ها می‌توانند اعتبار و قدرت رقابتی خود را در بازار افزایش دهند و همچنین مشتریان خود را مطمئن سازند که نتایج آزمون‌ها صحیح و قابل‌اعتماد هستند.

در نهایت، استاندارد ۱۷۰۲۵ ISO به‌عنوان یک راهنمای جامع برای ایجاد و اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت قوی در آزمایشگاه‌ها شناخته می‌شود. با پیاده‌سازی این استاندارد، آزمایشگاه‌ها می‌توانند بهبود مداوم در فرایند کاری خود را تجربه کنند و به مشتریانشان خدمات بهتری ارائه دهند.

چرا مهم است استانداردهای لوازم آزمایشگاهی رعایت شوند؟

رعایت استانداردهای لوازم آزمایشگاهی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اثر مستقیمی بر دقت، صحت و قابلیت اعتماد نتایج آزمایشگاهی دارد. در زیر چند دلیل برای اهمیت رعایت استانداردهای لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی آورده شده است:

  1. دقت و صحت نتایج: استفاده از لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی استاندارد به شما کمک می‌کند تا در انجام آزمایش‌ها دقت بیشتری داشته باشید و نتایج صحیح و قابل‌اعتمادی به دست آورید. تجهیزات استاندارد، بهینه و دارای کارایی بالا هستند و ازاین‌رو قادر به ارائه نتایجی دقیق و قابل‌اتکا خواهند بود.
  2. تطابق با سایر آزمایشگاه‌ها: استانداردهای لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی، معیارهای مشترکی را برای آزمایشگاه‌ها فراهم می‌کنند. با رعایت این استانداردها، آزمایشگاه‌ها قادر خواهند بود نتایج خود را با سایر آزمایشگاه‌های دیگر مقایسه کنند و از تطابق و همخوانی در نتایج مطمئن شوند. این امر در تبادل اطلاعات و همکاری بین آزمایشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است.
  3. حفظ بهداشت و ایمنی: استانداردهای لوازم آزمایشگاهی معمولاً شروط و مقرراتی را برای حفظ بهداشت و ایمنی در آزمایشگاه‌ها تعیین می‌کنند. این شروط شامل استفاده از تجهیزات ایمن، دستکش‌ها، عینک‌های محافظ و سایر وسایل موردنیاز برای جلوگیری از حوادث و آسیب‌های جسمی یا شیمیایی خواهند بود. رعایت این استانداردها به شما کمک می‌کند تا از صحت و سلامتی کارکنان و همچنین حفظ نمونه‌ها و محیط آزمایشگاه اطمینان حاصل کنید.

ایزو ۱۷۰۲۵ چیست؟

استاندارد بین‌المللی /IEC ۱۷۰۲۵: ISO2017، الزاماتی را برای کیفیت و صلاحیت آزمایشگاه‌ها تعیین می‌کند. این استاندارد باعث می‌شود که آزمایشگاه‌ها روش‌های کارآمد برای انجام آزمایش‌ها را به کار ببرند و سیستم مدیریتی قابل‌اعتمادی داشته باشند. به‌نوعی می‌توان ایزو ۱۷۰۲۵ را جز اصول طراحی آزمایشگاه دانست؛ چرا که در این زمینه کمک بسیاری زیادی خواهد کرد.

نام کامل این استاندارد /IEC ۱۷۰۲۵ ISO است، زیرا این گواهی توسط سازمان بین‌المللی استانداردها به همراه کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیکی ایجاد شده است. بااین‌حال، بسیاری از افراد آن را با ۱۷۰۲۵ ISO یا فقط گواهی ۱۷۰۲۵ می‌شناسند.

ایزو ۱۷۰۲۵ چیست؟ | لیان آزمای بهار

در نهایت، ۱۷۰۲۵ ISO برای هر سازمانی است که آزمایش، نمونه‌برداری یا کالیبراسیون را انجام می‌دهد و می‌خواهد از قابل‌اعتماد بودن نتایج خود اطمینان حاصل کند. ساده‌ترین راه برای توصیف ایزو ۱۷۰۲۵ آزمایشگاه این است: اگر در یک محیط آزمایشی کار می‌کنید که نتایج قابل‌اندازه‌گیری تولید می‌کند، احتمالاً استاندارد ۱۷۰۲۵ ISOدر آن اعمال شده است.

هدف استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ چیست؟

اگرچه استاندارد /IEC ۱۷۰۲۵ ISOاجباری نیست، اما در سراسر جهان به‌شدت توصیه می‌شود. به‌ویژه زمانی که دقت یا بهتر بگوییم، عدم دقت نتایج شما ممکن است، عواقب جدی داشته باشد.

گواهی‌نامه استاندارد ۱۷۰۲۵ ISOهمچنین همکاری بین آزمایشگاه‌ها و سایر نهادها را تسهیل می‌کند. با تطبیق با یک استاندارد شناخته شده جهانی، قبول نتایج در سراسر مرزهای کشورها آسان‌تر خواهد بود، به این معنی که گزارش‌ها و گواهی‌نامه‌های آزمایش از کشور در یک کشور دیگر بدون نیاز به آزمون‌های بیشتر قابل‌قبول هستند. این موضوع واقعاً به تسهیل و بهبود تجارت بین‌المللی کمک می‌کند.

ازآنجایی‌که استفاده از ایزو ۱۷۰۲۵ باعث می‌شود که نتایج به‌دست‌آمده از انواع آزمایشگاه‌ها در همه جهان قابل‌قبول باشد، روزبه‌روز داده‌ها و اطلاعات قابل‌اعتماد گسترده‌تر می‌شود و این موضوع برای جامعه جهانی اهمیت زیادی دارد. این استاندارد جوانب مختلف یک آزمایشگاه را زیر نظر می‌گیرد و از جمله آن‌ها می‌توان به استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه اشاره کرد که یک موضوع مهم و اساسی در شکل‌گیری آزمایشگاه‌ها خواهد بود.

کاربردهای ایزو ۱۷۰۲۵

تا اینجا بخش عمده پاسخ سؤال ایزو ۱۷۰۲۵ چیست را بررسی کرده‌ایم، اما برای کسب اطلاعات دقیق در مورد این موضوع بهتر است که با جوانب دیگر آن هم آشنا شویم. ایزو ۱۷۰۲۵ آزمایشگاه کاربردهایی دارد که شناختشان باعث ایجاد درک بهتر در موردش خواهند شد، ازاین‌رو در ادامه کاربردهای اساسی را بررسی خواهیم کرد.

استاندارد/IEC ۱۷۰۲۵ISO قابل‌اعمال برای بسیاری از آزمایشگاه‌ها در صنایع مختلف است. حوزه جرم‌شناسی نمونه‌ای از این حوزه است که تقریباً استاندارد /IEC ۱۷۰۲۵ISO را به‌عنوان نشانگر اصلی کیفیت آزمایشگاه‌های خود در نظر می‌گیرند. اما آزمایشگاه‌های حوزه‌های متنوعی مانند: آزمایش صداشناسی، مواد شیمیایی، فیبر نوری، تولید غذا و پارچه‌ها نیز به استانداردهای ۱۷۰۲۵ ISO گواهی می‌شوند.

کاربردهای ایزو ۱۷۰۲۵ | لیان آزمای بهار

آزمایشگاه‌های پزشکی یک استثنا کوچک دارند. آزمایشگاه‌هایی که به دنبال یک استاندارد بین‌المللی شناخته شده از کیفیت در آزمایشگاه‌های پزشکی هستند، باید به گواهی ISO 15189 نگاهی بیندازند، زیرا این استاندارد به طور خاص برای آزمایشگاه‌های پزشکی اعمال می‌شود. اگر در یک آزمایشگاه پزشکی کار می‌کنید، به‌عنوان‌مثال در یک آزمایشگاه پاتولوژی یا در محیط آزمایش بالینی، بهتر است در کنار ایزو ۱۷۰۲۵ با ایزو ۱۵۱۸۹ هم آشنایی داشته باشید.

گواهی‌نامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ به شما اجازه می‌دهد،نتایج قابل‌اعتماد خود را به همراه صلاحیت، شایستگی و کیفیت کلی عملکرد آزمایشگاه خود اثبات کنید. این موضوع می‌تواند برای آزمایشگاه شما به‌عنوان یک مکان قابل‌اعتماد، قابل‌اطمینان و صاحب صلاحیت در میان شرکای تجاری فعلی و آتی بسیار حیاتی باشد.

شناخت و استفاده از ایزو ۱۷۰۲۵ چرا مهم است و چه مزایایی دارد؟

دستیابی به گواهی /IEC ۱۷۰۲۵ISO دارای مزایای مهمی است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

  • نهادها در سراسر جهان می‌توانند از کیفیت روش‌ها و قابلیت اعتماد نتایج شما اطمینان حاصل کنند.
  • شما در جمع‌آوری داده‌های یکسان و قابل‌اعتماد در سطح جهانی شراکت خواهید داشت.
  • شما می‌توانید شهرت خود را به‌صورت بین‌المللی و داخلی افزایش دهید.
  • شانس شما برای دستیابی به مشتریان بیش‌تر و رقابت با رقبا بسیار افزایش خواهد یافت.
  • نسبت به رقبایی که از گواهی ISO۱۷۰۲۵ برخوردار نیستند، مزیت واضحی خواهید داشت.
  • می‌توانید با پیاده‌سازی روش‌های کارآمدتر، هزینه‌ها را کاهش دهید و درعین‌حال از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کنید.
  • با استفاده از دستورالعمل های این استاندارد می‌توانید وظایف زمان‌بر را در زمان کوتاه‌تری به انجام برسانید.
  • ریسک‌های موجود در کار از پیش ‌شناسایی شده خواهند بود و راه پیشگیری از آن‌ها مشخص هستند و همچنین از تأثیر منفی بر تجهیزات و خدمات جلوگیری خواهد شد.
  • شما برای پیشرفت مداوم در مسیر بهبود که نتایج مثبتی را برای مجموعه‌ای از KPIها به ارمغان می‌آورد، آماده خواهید شد.

الزامات تعریف شده در ایزو ۱۷۰۲۵ چیست؟

برای آزمایشگاه‌ها اهمیت دارد که از نیازمندی‌های ۱۷۰۲۵ ISOآگاه باشند تا بتوانند پروتکل‌های رعایت تطابق موردنیاز را در آزمایشگاه پیاده‌سازی کنند. ابتدا باید بگوییم که در نسخه ۲۰۱۷ مقایسه با نسخه ۲۰۰۵، تغییرات قابل‌توجهی ایجاد شده است. برخی از این تغییرات عبارت‌اند از:

  1. در نسخه ۲۰۱۷، مقررات مدیریتی و مقررات فنی که قبلاً در نسخه ۲۰۰۵ وجود داشتند، با مقررات موردنیاز عمومی و مقررات موردنیاز ساختاری جایگزین شدند.
  2. مقررات ۶ تا ۸ که جزئیات منابع، فرایند و مقررات سیستم مدیریت را تشریح می‌کردند، افزوده شدند.
  3. لازم به ذکر است که در نسخه ۲۰۱۷، مقررات عمومی لازم برای هدایت آزمایشگاه‌ها در فعالیت‌هایشان، به‌ویژه در تضمین صلاحیت و بی‌طرفی آن‌ها، مشخص شده است.

الزامات تعریف شده در ایزو ۱۷۰۲۵ چیست؟ | لیان آزمای بهار

استاندارد ۱۷۰۲۵ ISOشامل مقررات و عناصر زیر است:

  • دامنه: در این قسمت، هدف استاندارد، افرادی که می‌توانند از آن استفاده کنند و هدف ISO ۱۷۰۲۵ توضیح داده می‌شود.
  • مراجع نرم‌افزاری: در این بخش، جزئیات مختصری درباره نحوه ارجاع به راهنماها و استانداردها در ۱۷۰۲۵ ISO آورده شده است.
  • اصطلاحات و تعاریف: در اصطلاحات و تعاریف، واژگان استفاده شده در استاندارد تعریف می‌شوند.
  • نیازهای عمومی: در این قسمت، دو نیاز اصلی استاندارد که عبارت‌اند از:
  • بی‌طرفی (آزمایشگاه‌ها نباید اجازه دهند عوامل تجاری، مالی و فشار آور دیگری بر کیفیت نتایج آزمایش‌ها تأثیر بگذارند یا آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهند)
  • محرمانگی (آزمایشگاه‌ها موظف هستند، اطمینان حاصل کنند که نتایج و سایر اطلاعات کلیدی محفوظ می‌مانند)
  • نیازهای ساختاری: در این قسمت، ساختار سازمانی اولیه و مؤلفه‌های آن، شرایط محیطی، لیست تجهیزات آزمایشگاهی ، قابلیت بازگرداندن اندازه‌گیری و محصولات و خدمات ارائه شده توسط شخص‌های خارجی مشخص شده است.
  • نیازهای منابع: در این قسمت، شش ماده وجود دارند که مؤلفه‌های لازم برای یک آزمایشگاه را مشخص می‌کنند و شامل موارد زیر هستند:

_ عمومی، پرسنل، تسهیلات و شرایط محیطی، تجهیزات، پیگیری اندازه‌گیری‌ها، محصولات و خدمات ارائه شده توسط اشخاص خارجی

آیا شما هم در آزمایشگاه خود از ایزو ۱۷۰۲۵ استفاده می‌کنید؟

امروزه برای شکل گیری یک آزمایشگاه، مقررات و استانداردهای زیادی وجود دارند، از جمله: ایزو ۱۷۰۲۵، ایزو ۱۵۱۸۹ و همچنین قوانین جهانی واردات لوازم آزمایشگاهی وجود دارند. بدون استفاده از این موضوعات، دیگر آزمایشگاه‌ها قابلیت اطمینان و اعتماد را نخواهند داشت و ازاین‌رو است که امروزه در انواع آزمایشگاه‌ها به‌خصوص آزمایشگاه‌های پزشکی، از این استاندارد استفاده می‌کنند.

آیا شما هم در آزمایشگاه خود از ایزو ۱۷۰۲۵ استفاده می‌کنید؟ | لیان آزمای بهار

در نهایت باید اشاره کنیم که شاید دریافت این استاندارد کار آسانی نباشد، اما آزمایشگاه‌های دارای نشان ایزو ۱۷۰۲۵ قطعاً در میان رقبا ارزشمندی بیش‌تری دارند و افراد بیش‌تر به آن‌ها اعتماد خواهند کرد. جالب است بدانید که این استاندارد برای تجهیزات آزمایشگاهی اهمیت زیادی دارد و شرکت‌هایی مانند: اپندورف هم در محصولاتشان از ایزو ۱۷۰۲۵ پیروی می‌کنند.

بسیاری از افراد برای تهیه محصولات شرکت اپندورف یا شرکت‌های مشابه دیگر به مشکل می‌خورند و خوب است بدانید که شما می‌توانید از طریق شرکت لیان آزمای بهار تمامی محصولات برند اپندورف که دارای نشان ایزو ۱۷۰۲۵ هستند را تهیه کنید.

مطالب مرتبط

6 نظر در “ایزو 17025 چیست، چه الزاماتی دارد و مزایای استفاده از آن چیست؟

  1. امیر شاهرودی گفت:

    سلام،ایزو 17189 معتبر است یا ایزو 17025 ؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      سلام
      ایزو 17025 و ایزو 15189 هر دو معتبر هستند،انتخاب ایزو برای هر مرکزی بسته به کاربرد و خواسته ی آن دارد.

  2. معین پورصمدی گفت:

    منظور از دامنه در استاندارد ۱۷۰۲۵ ISO چیه؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      منظور از دامنه در استاندارد ایزو 17025،طیفی است که صحت و دقت عملکرد آن وسیله یا پروتکل آزمایشگاهی در آن بازه حفظ می شود.

  3. آریا منفرد گفت:

    داشتن ایزو ۱۷۰۲۵ برای مراجعین آزمایشگاه چه اهمیتی دارد؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      مراکزی که ایزو 17025 دارند،معمولا از دیدگاه مراجعین بیشتر قابل اعتماد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *