دستگاه های آزمایشگاهی

دیسپنسر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دیسپنسر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ | لیان آزمای بهار

آیا تابه‌حال برای شما سؤال شده است که چگونه در آزمایشگاه‌ها مایعات خطرناک و شیمیایی را بدون ایجاد آسیب توزیع می‌کنند؟ در این زمینه باید از دیسپنسر استفاده شود. اگر نمی‌دانید دیسپنسر چیست و می‌خواهید با آن آشنا شوید، این مقاله برای شما است.

در این مطلب می‌خواهیم موضوعات متفاوتی در حوزه انواع دیسپنسر و ماهیت‌هایشان را بررسی کنیم که برای خرید این محصول بسیار مهم هستند. ازاین‌رو اگر به یک دیسپنسر احتیاج دارید و نمی‌دانید که باید چه نوعی را از چه برندی خریداری کنید، بهتر است با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

دیسپنسر چیست؟

برای این که یک آزمایشگاه تجهیز شود، شما نیاز به وسایل زیادی دارید که برخی از آن‌ها بسیار بزرگ و گران‌قیمت هستند و برخی دیگر کوچک، ارزان و البته بسیار کارآمد خواهند بود. یکی از این وسایل دیسپنسر است.

این موضوع که در آزمایشگاه‌ها، مواد شیمیایی و گاهی سمی وجود دارد، قابل‌انکار نیست. ازاین‌رو برای نگهداری و همچنین استفاده و انتقال این مواد شما نیاز به تجهیزاتی دارید که کار را در اطمینان خاطر انجام دهید و به شما آسیبی وارد نشود. در این شرایط شما نیاز به یک دیسپنسر دارید. حال دیسپنسر چیست؟

در پاسخ به این سؤال، این وسیله را در تعریفی خلاصه و کوتاه به شما معرفی خواهیم کرد:

” دیسپنسر در واقع وسیله‌ای که برای توزیع و انتقال مایعات و به‌خصوص مایعات سمی استفاده می‌شود. این دستگاه ساختار ساده‌ای دارد که باعث عدم تماس کاربر با مایعات سمی می‌شود.”

بدون شک به هر شکلی با مواد شیمیایی مایع خطرناک یا مایع‌های سمی کار کنید، باز هم در نهایت احتمال بروز خطا و آسیب وجود دارد. انواع دیسپنسر کاری می‌کنند که این میزان خطا و آسیب برای شما به حداقل برسد.

دیسپنسر باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

فرض کنیم که شما برای آزمایشگاهی که در آن مشغول به کار هستید، به دنبال یک دیسپنسر هستید. برای این کار نباید مستقیماً به بازار رفته و خرید محصول را انجام دهید؛ چرا که امکان خرید محصولات اشتباه در این روش زیاد است. شما لازم است ابتدا با ویژگی‌های یک دیسپنسر خوب آشنا شوید تا بتوانید آن را شناسایی و خریداری کنید.

دقت کنید که قیمت تجهیزات آزمایشگاهی به شکل مستقیم با ویژگی‌هایش در ارتباط است و این موضوع در بحث قیمت سمپلر ، لوله‌آزمایش و در همین‌طور دیسپنسر هم وجود دارد. به همین منظور در ادامه شما را با چند مورد از ویژگی‌های این محصول آشنا خواهیم کرد:

1. ظرفیت

یکی از موضوعات مهمی که باید در نظر داشته باشید، این است که دیسپنسرها عموماً دارای ظرفیت‌های متغیری هستند. برخی از دیسپنسرها روی درب یک بطری قرار می‌گیرند و برخی دیگر کاملاً مستقل و جداگانه کار می‌کنند.

درهرصورت بهترین کار خرید دیسپنسری است که ظرفیتی مناسب برای کار شما را داشته باشد. برای مطلع شدن از ظرفیت محصول، حتماً پیش از خرید در مورد آن سؤال کرده و یا روی بسته‌بندی محصول را مطالعه کنید. همچنین در زمان استفاده می‌توانید ظرفیت باقی‌مانده و مورداستفاده را از طریق صفحه نمایشگر یا درجه بندی روی دیسپنسر مشاهده کنید.

2. سازگاری شیمیایی

در یک آزمایشگاه به‌طورکلی مایعاتی که وجود دارند، را می‌توان در ۴ دسته تقسیم‌بندی کرد که شامل اسیدها، بازها، حلال‌ها و مایعات بسیار خورنده می‌شوند. حال برای نگهداری، توزیع و انتقال این مایعات شما نیاز به دیسپنسر خواهید داشت. با درنظرگرفتن این موضوع یکی از ویژگی‌های اصلی دیسپنسر باید مقاومت و سازگاری با این مایعات باشد.

دیسپنسری که کیفیت و سازگاری خوبی ندارد، درصد خطای بالایی در برداشت ظرفیت‌های خاص خواهد داشت و خیلی زود با خرابی بخش‌های مختلفش مواجه خواهید بود. ازاین‌رو اگر به دنبال نتایج قابل‌اعتماد و درست هستید، بهتر است به سراغ دیسپنسرهای با سازگاری بالا بروید.

3. ویسکوزیته

همان‌طور که می‌دانید مایعات مختلفی در آزمایشگاه وجود دارند که هر کدام خواص متفاوتی دارند. این مایعات عمدتاً در ویسکوزیته هم با هم متفاوت هستند. شما لازم است در زمان خرید به این موضوع توجه کنید؛ چرا که در صورت انتخاب اشتباه، دیسپنسر قابلیت جابه‌جایی و انتقال برخی مایعات را نخواهد داشت.

ازاین‌رو انتخاب کنید که برای انتقال چه مایعاتی با چه ویسکوزیته‌ای نیاز به دیسپنسر دارید و پس از آن برای خرید اقدام کنید.

انواع دیسپنسر پزشکی | لیان آزمای بهار

انواع دیسپنسر پزشکی

یکی از موضوعاتی که به خرید دستگاه های آزمایشگاهی کمک می‌کند، شناخت انواع محصولات موردنظر و ویژگی‌هایشان است. در زمینه انتخاب و خرید دیسپنسر هم شما باید این موضوع را در نظر داشته باشید و پیش‌ازاین که برای خرید اقدام کنید، لازم است با استفاده ادامه این مطلب در مورد انواع دیسپنسر اطلاعاتی را کسب کنید.

سریپتور (Seripettors)

یکی از انواع دیسپنسر که کاربرد خیلی زیادی در همه آزمایشگاه‌ها دارد، سرپیتور است. این دیسپنسر بسیار ساده‌ای دارد که قابلیت تعمیر آسانش را فراهم می‌کند. بخش مکنده این محصول از یک پیستون سرنگی ساده تشکیل می‌شود که شما می‌توانید به‌راحتی آن را تعویض کنید.

همچنین این محصول قابلیت اتصال به انواع بطری‌های آزمایشگاهی را دارد و تنها باید به یاد داشته باشید که برای مایعات خورنده مناسب نیست و برای این شرایط لازم است از دیسپنسرهای دیگری استفاده کنید.

هندی استپ

یکی از انواع دیسپنسر که می‌تواند نیاز شما به‌دقت در انتقال را برطرف کند، دیسپنسر هندی استپ است. این محصول نیازی به مخزن ندارد و به‌صورت دستی می‌توانید از آن استفاده کنید. هندی استپ نوک مخصوصی دارد که آن را با نام PD-TIPS می‌شناسند. همه ویژگی‌های این محصول در کنار هم باعث شده‌اند تا انتخاب خوبی برای انواع مایعات موجود در آزمایشگاه باشد و همچنین از نظر دقت بسیار خوب عمل کند.

دیسپنسر آنالوگ

یکی از انواع دیسپنسر که قدمتی طولانی‌تری دارد، نوع آنالوگ است. این محصول همان‌طور که از نامش پیداست، هیچ‌گونه مانیتور و صفحه نمایشی ندارد و تنظیم حجم توزیع شونده به وسیله ی آن به‌صورت آنالوگ و دستی انجام می‌شود.

نکته مهم این است که این محصول در برابر انواع مایعات موجود در آزمایشگاه مقاوم است و حتی می‌توانید اسیدسولفوریک را با استفاده از آن توزیع کنید.

دیسپنسر دیجیتال

آخرین نوع از دیسپنسرهایی که می‌خواهیم معرفی کنیم، نوع دیجیتال است. تفاوت این دیسپنسر با نوع آنالوگ در این است که همه ویژگی‌های آن به‌صورت دیجیتال و عمدتا خودکار عمل می‌کنند. برای مثال این محصول می‌تواند دمای مایعات را به‌صورت دقیق نشان دهد یا شما می‌توانید آن را به‌صورت دیجیتال و بسیار ساده تنظیم کنید.

مزیت این محصول در راحتی برای استفاده و دقت بالاتری است که با استفاده از تکنولوژی به دست آورده است.

کدام برندها دیسپنسر پزشکی تولید می‌کنند؟

تا اینجا به طور کامل به سؤال دیسپنسر چیست، پاسخ داده‌ایم و شما می‌توانید یک محصول خوب و باکیفیت را تشخیص داده و خریداری کنید. برای این منظور پارامترهای مختلفی را بررسی کرده‌ایم که باید در زمان خرید به یاد داشته باشید. در این زمینه توصیه می‌کنیم حتماً به برند محصول هم توجه کنید.

برند سازنده این محصول می‌تواند تأثیر زیادی در کیفیت ساخت و عملکردش داشته باشد. از این‌رو در ادامه این مطلب می‌خواهیم سه مورد از برندهایی که به تولید این محصول مشغول هستند، معرفی کنیم:

اپندورف

این شرکت که در کشور آلمان مشغول به فعالیت است، در زمینه علوم زیستی کار می‌کند. اپندورف تجهیزات موردنیاز برای این شاخه را تولید و توزیع می‌کند و یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین برندها در این زمینه است. جالب اینجاست که شما می‌توانید محصولات این برند شناخته شده و باکیفیت را در ایران هم تهیه کنید.

برای خرید محصولات این برند تنها کافی است به نمایندگی اپندورف مراجعه کنید که بهترین انتخاب شما فروشگاه لیان آزمای بهار خواهد بود. مزیت محصولات این برند در کیفیت بالا و برند شناخته‌شده آن‌ها است  که در زمینه خرید تجهیزات آزمایشگاهی اهمیت زیادی دارند.

Ningbo

در مرحله بعدی، برند نینگبو است که باید با آن آشنا شوید. شاید از نظر کیفیت ساخت و دقت این برند مانند: اپندورف نباشد، اما بدون شک در میان بهترین‌های بازار است که ارزش خرید دارد. دیسپنسرهای این برند را هم شما می‌توانید از لیان آزمای بهار تهیه کنید و همچنین در زمان خرید از مشاوره تخصصی در این زمینه برخوردار شوید.

orange

یکی دیگر از برندهایی که می‌توانید با خیال راحت خریدتان را از آن انجام دهید و در ایران هم در دسترس خواهد بود، برند ORANGE است. این برند هم مانند: نینگبو یک برند چینی است، اما درجه کیفی بالایی دارد که باعث شده ارزش خرید داشته باشد.

دیسپنسر چه کاربردهایی دارد و در چه علومی از آن استفاده می‌شود؟ | لیان آزمای بهار

دیسپنسر چه کاربردهایی دارد و در چه علومی از آن استفاده می‌شود؟

بدون شک تا اینجا دیگر برای شما سؤال دیسپنسر چیست، یک سؤال بی‌جواب نیست و به‌خوبی می‌توانید به آن پاسخ دهید، اما هنوز هم موضوعاتی هستند که می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری از آن‌ها به دست آورید. در این بخش می‌خواهیم کاربردهای این محصول را به طور کامل معرفی کنیم:

  • قابلیت استفاده به‌جای پیپت‌های آزمایشگاهی
  • توزیع پی‌درپی با مقادیر نهایی ثابت و بدون تغییر
  • برداشتن و خارج‌کردن بخشی از هر محلول در میزان مشخص و معین
  • قابلیت اختلاط مایعات مختلف با استفاده از مکش و تخلیه آن‌ها
  • رقیق کردن محلول‌های خاص با استفاده رقیق‌کننده (با تخلیه میزان مشخصی رقیق‌کننده روی محلول اصلی)
  • تیتر کردن مایعات با استفاده از تخلیه مکرر در دیسپنسر تا زمانی که مایع به نقطه تیتراسیون برسد

دیسپنسر؛ محصولی برای توزیع کردن مایعات شیمیایی و خطرناک

در این مقاله شما به طور کامل با ماهیت، ویژگی‌های مهم و البته کاربردهای اصلی انواع دیسپنسر آشنا شده‌اید و به‌راحتی می‌توانید در پاسخ به سؤال دیسپنسر چیست، یک توضیح منطقی و جامع را برای خود داشته باشید.

دقت کنید که در زمان خرید توجه زیادی به ویژگی‌های محصول و برند سازنده آن داشته باشید؛ چرا که این موضوع در مورد خرید هر یک تجهیزات آزمایشگاهی مهم است. برای مثال قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی هم می‌تواند، همانند دیسپنسر باتوجه‌به کم یا زیادشدن برخی ویژگی‌ها بالا یا پایین برود. پس مهم است که اطلاعات خوبی از این محصولات داشته و در زمان خرید کمی دقت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *