دستگاه های آزمایشگاهی

کاربرد فریزر منفی 80 در چه زمینه ای است و چه انواعی دارد؟

کاربرد فریزر منفی ۸۰ در چه زمینه ای است و چه انواعی دارد؟ | لیان آزمای بهار

علم پزشکی امروزه بخش عمده پیشرفت خود را مدیون وجود آزمایشگاه‌ها و آزمایش‌ها است. نکته مهم اما اینجاست که آزمایشگاه بدون تجهیزاتشان هیچ کاربردی نخواهند داشت. ازاین‌رو است که کاربرد فریزر منفی ۸۰ و منفی ۸۶ امروزه تا این حد مهم شمرده می‌شود.

در یک آزمایشگاه حرفه‌ای روزانه نمونه‌های زیادی مورد بررسی قرار می‌گیرند و برخی از آن‌ها باید برای مدت‌های طولانی نگهداری شوند تا در زمان مناسب دوباره مورد بررسی قرار بگیرند. در این بازه زمانی، نیاز به تجهیزاتی برای نگهداری این نمونه‌ها خواهد بود که در واقع همان فریزرهای منفی ۸۰ و ۸۶ هستند.

 در این مطلب با ما همراه باشید تا این نوع از فریزرهای آزمایشگاهی را به طور کامل بررسی کنیم و با انواعش آشنا شویم.

فریزر آزمایشگاهی چیست؟

یخچال‌های آزمایشگاهی، نیز به‌عنوان دستگاه های خنک کننده در دسته بندی فریزر آزمایشگاهی شناخته می‌شوند و واحدهای خنک‌کننده ویژه‌ای هستند که در محیط‌های علمی، پزشکی و پژوهشی برای نگهداری محصولات فاسدشدنی مانند نمونه‌های حساس، تجهیزات شیمیایی، واکسن‌ها و داروها استفاده می‌شوند. این یخچال‌ها با کنترل دقیق دما طراحی می‌شوند و معمولاً دمایی بین ۲ تا ۸ درجه سلسیوس دارند و ممکن است، قابلیت هایی مانند: نمایشگر و کنترل دما دیجیتال، هشدارها، تکنولوژی صرفه‌جویی در انرژی، تدابیر ایمنی، ساختار پایدار و انطباق با مقررات را شامل شوند. یخچال‌های آزمایشگاهی برای حفظ سلامت و قابلیت استفاده مواد نگهداری شده، همچنین تضمین ایمنی آنها و نتایج تجربی صحیح و نتایج پژوهشی در آزمایشگاه از اهمیت بالایی برخوردارند.

انواع فریزرهای آزمایشگاهی

برای آشنایی بیش‌تر شما با فریزرهای آزمایشگاهی، در ابتدا می‌خواهیم انواع این تجهیزات را مورد بررسی قرار دهیم که ممکن است در برخی آزمایشگاه‌ها شاهد استفاده از آن‌ها باشید.

1. فریزرهای سینی‌دار

فریزرهای سینی‌دار، دارای درب باز شونده با سمت بالا به‌جای درب جلویی هستند. این فریزرها به طور معمول تجهیزات بزرگی هستند که فضای ذخیره‌سازی بسیاری را برای نمونه‌های تحقیقاتی فراهم می‌کنند. آنها دارای سیستم‌های هشدار برای نشان‌دادن تغییرات دما، قفل‌ها و نمایشگرهای دمای دیجیتال هستند. بااین‌حال، عدم وجود قفسه‌ها، باعث شده تا برای آزمایشگاه‌هایی که نیاز به ذخیره‌سازی و سازماندهی سطح بالا دارند، مناسب نباشند.

2. فریزرهای با دمای بسیار پایین دما

فریزرهای بسیار پایین دما  (ULT) نمونه‌ها و واکسن‌ها را برای آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی و داروخانه‌ها حفظ می‌کنند. آنها دماهایی بین منفی ۴۰ درجه سلسیوس تا منفی۸۶ درجه سلسیوس را حفظ می‌کنند. این فریزرها با استفاده از تکنولوژی بسیار پیچیده و مدرن می‌توانند دما را در یک نقطه خاص ثابت نگه دارند.

این دستگاه‌ها دارای یک سیستم نظارت بر دما، دو کمپرسور برای حفظ دماهای بسیار پایین و روغن‌های مصنوعی بدون موم برای جلوگیری از تجمع یخ هستند. دمای محیط باید در آزمایشگاه‌هایی که فریزرهای بسیار پایین دما نصب شده‌اند، کم باشد. آنها باید به طور مناسب و بافاصله قرار بگیرند تا فضای کافی برای تهویه داشته باشند. این تجهیزات آزمایشگاهی در اتاق‌هایی با دماهای حداقل ۳۲ درجه سلسیوس قرار گیرند و در معرض تابش نور مستقیم خورشید نباشند.

3. فریزرهای زیرکانتری

فریزرهای زیرکانتری بهترین راه‌حل ذخیره‌سازی برای آزمایشگاه‌هایی با فضای کم هستند. آنها به‌راحتی زیر کانترهای استاندارد قرار می‌گیرند و در نتیجه فضای کافی برای سایر تجهیزات و فعالیت‌های آزمایشگاهی را در اختیار کاربران خواهند گذاشت.

فریزرهای زیرکانتری | لیان آزمای بهار

این فریزرها به‌واسطه ابعاد مناسب و ویژگی‌هایی که دارند، امروزه در بیش‌تر آزمایشگاه استفاده می‌شوند و جز پراستفاده‌ترین فریزرهای آزمایشگاهی هستند. نکته مهمی که باید در زمان خرید تجهیزات آزمایشگاهی بدانید، این است که برند اهمیت زیادی دارد. اپندورف یکی از بهترین برندهای مطرح در این زمینه است که انواع تجهیزات را در اختیار شما قرار می‌دهند.

4. فریزرهای عمودی

فریزرهای عمودی در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و مؤسسات پزشکی استفاده زیادی دارند. هدف از استفاده از فریزرهای عمودی، حداکثرکردن یکنواختی دما با ارائه شرایط یکسان برای همه نمونه‌های آزمایشگاه است.

فریزرهای عمودی دارای درب بازشونده از جلو هستند و به همین دلیل مکانیزم باز و بسته‌شدن دربشان، شبیه یخچال‌های خانگی خواهد بود. این فریزرها معمولاً قفسه‌ها و طبقه‌هایی را در داخلشان دارند که می‌توانید برای قراردادن نمونه‌ها استفاده کنید.

 فریزرهای عمودی فضای بزرگی برای نمونه‌ها فراهم می‌کنند و به دلیل طراحی عمودی خود، فضای کمتری از آزمایشگاه را اشغال خواهند کرد.

5. ترکیب یخچال – فریزر

ترکیب یخچال – فریزرها برای آزمایشگاه‌های با محدودیت فضایی مناسب هستند. همان‌طور که از نام آن پیداست، این دستگاه هم‌زمان هم یخچال و هم فریزر است. هر دو بخش دارای درهای جداگانه هستند و به‌عنوان دو منطقه دمایی مستقل عمل می‌کنند.

 دمای بخش یخچال بین ۲-۱۲ درجه سلسیوس تنظیم می‌شود، درحالی‌که دمای بخش فریزر بین منفی ۱۰ درجه سلسیوس تا منفی ۳۰ درجه سلسیوس تنظیم می‌شود. دما در چنین تجهیزاتی اهمیت بسیار بالایی دارد و باید همیشه سعی کنید که آن‌ها را کالیبره نگه دارید. به‌طورکلی اهمیت کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی به‌واسطه حساسیت نمونه‌ها، باید موردتوجه قرار گیرد.

فریزرهای منفی ۸۰ و منفی ۸۶

بدون شک در آزمایشگاه‌هایی که حساسیت کار بالا است و نمونه‌های بسیار مهم هستند، مهم است که از فریزرهای با کیفیت، برای نگهداری از آن‌ها اختصاص داده شود. کاربرد فریزر منفی ۸۰ و کاربرد فریزر منفی ۸۶ در واقع در همین زمینه است.

آزمایشگاهی به‌واسطه حساسیت نمونه‌ها، باید موردتوجه قرار گیرد. 
فریزرهای منفی ۸۰ و منفی ۸۶ | لیان آزمای بهار

این فریزر می‌تواند مواد داخل خود را در دمایی بین منفی ۴۰ درجه سلسیوس تا منفی ۸۶ درجه سلسیوس نگهداری ‌کند. فریزرهای بسیار پایین دما به طور معمول به‌عنوان “فریزرهای منفی ۸۰” شناخته می‌شوند.

برخلاف ذخیره‌سازی نمونه‌های زیستی برای مدت کوتاه (معمولاً بین ۸ درجه سلسیوس و منفی 20 درجه سلسیوس) که می‌توان با استفاده از یخچال یا فریزر پزشکی استاندارد به دست آورد، بسیاری از آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی مولکولی و علوم زیستی به نگهداری بلندمدت نیاز دارند که تنها با استفاده از فریزر بسیار پایین دما قابل‌دستیابی است.

فریزرهای با دمای بسیار پایین، نمونه‌های زیستی مانند: DNA، RNA، پروتئین‌ها، عصاره‌های سلولی و مواد شیمیایی را از آسیب نمونه محافظت می‌کنند. برند اپندورف علاوه بر تولید فریزرهای آزمایشگاه، سایر تجهیزات مانند میکروتیوب اپندورف را هم تولید می‌کند و گزینه بسیار خوبی برای تهیه انواع تجهیزات آزمایشگاهی خواهد بود.

ویژگی‌های فریزر منفی ۸۰ و ۸۶

برای این که بیش‌تر با این فریزرها آشنا شوید، در ادامه مطلب می‌خواهیم به طور خاص، ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنیم. در واقع همین ویژگی‌ها هستند که باعث کاربردی‌بودن فریزر منفی ۸۰ و ۸۶ شده‌اند.

  • عملکرد بالا در یخ‌زدایی تا ۸۶- درجه سلسیوس: این فریزرها برای ایجاد دمای بسیار پایین و انجماد نمونه‌های آزمایشگاهی تا دمای ۸۶- درجه سلسیوس طراحی شده‌اند. این دما مناسب برای نگهداری ایمن و بلندمدت نمونه‌های حساس است.
  • ظرفیت ذخیره‌سازی بالا: فریزرهای منفی ۸۰ و ۸۶ دارای ظرفیت ذخیره‌سازی بسیار خوبی هستند که به معنای قابلیت نگهداری تعداد قابل‌توجهی نمونه‌ها و مواد آزمایشگاهی است.
  • کنترلر با صفحه‌نمایش LED: فریزرهای آزمایشگاهی منفی ۸۰ و ۸۶ درجه سلسیوس دارای کنترلر با صفحه‌نمایش LED هستند. این صفحه‌نمایش به شما امکان تنظیم و نظارت دقیق بر دما را می‌دهد.
  • هشدار قابل‌شنیدن/قابل‌مشاهده: این فریزرها دارای سیستم هشدار صوتی و قابل‌مشاهده هستند. در صورت بروز هرگونه خطا یا نقص در پروسه حفظ دما، هشدار صوتی و یا نشانگر قابل‌مشاهده فعال می‌شود تا شما را در جریان اتفاق قرار دهد و از خطر آسیب به نمونه‌های ذخیره شده جلوگیری کند.
  • کنترل دقیق دما: فریزرهای آزمایشگاهی منفی ۸۰ و ۸۶ درجه سلسیوس دارای کنترل دقیق دما هستند. این کنترل دما به شما امکان می‌دهد تا دمای داخل فریزر را به‌منظور حفظ استحکام نمونه‌ها و اطمینان از شرایط ذخیره‌سازی مناسب به طور دقیق تنظیم و کنترل کنید.

کاربرد فریزر منفی ۸۰ و ۸۶ در چیست؟

کاربرد فریزر منفی ۸۰ و ۸۶ درجه سلسیوس در تحقیقات، کاربردهای پزشکی و بالینی و در محیط‌های صنعتی برای نگهداری نمونه‌ها با دماهای بسیار پایین استفاده می‌شوند. این فریزرها برای نگهداری امن نمونه‌هایی که نیاز به دماهای بسیار پایین دارند، کاربرد دارند.

کاربرد فریزر منفی ۸۰ و ۸۶ در چیست؟ | لیان آزمای بهار

در تحقیقات علمی، فریزرهای منفی ۸۰ و ۸۶ درجه سلسیوس برای نگهداری نمونه‌های زیستی حساس مانند: DNA، RNA، پروتئین‌ها، عصاره‌های سلولی و مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. این نمونه‌ها نیاز به دماهای بسیار پایین دارند تا از آسیب و تجزیه‌شدن آن‌ها جلوگیری شود.

در کاربردهای پزشکی و بالینی، فریزرهای منفی ۸۰ و ۸۶ درجه سلسیوس برای نگهداری نمونه‌ها و محصولات پزشکی حساس مانند: خون، بافت‌های بیولوژیکی و داروها استفاده می‌شوند. این فریزرها امکان نگهداری بلندمدت و ایمن این نمونه‌ها را فراهم می‌کنند.

در محیط‌های صنعتی، فریزرهای منفی ۸۰ و ۸۶ درجه سلسیوس برای نگهداری نمونه‌ها و مواد آزمایشگاهی در فرایندهای صنعتی استفاده می‌شوند. این فرایندها ممکن است شامل تحقیق و توسعه محصولات، کنترل کیفیت و آزمایش‌های صنعتی باشند.

علاوه بر این، برخی از فریزرهای منفی ۸۰ اجازه می‌دهند، سیستم پشتیبان CO2 یا LN2  را برای افزایش امنیت نمونه به آن اضافه کنید. این سیستم پشتیبان به‌صورت یک سیستم پشتیبان دوم برای حفظ دمای مناسب نمونه‌ها در صورت قطع برق یا خرابی دستگاه عمل می‌کند.

فریزرهای منفی ۸۰ و ۸۶؛ تجهیزاتی برای آزمایشگاه های حرفه ای | لیان آزمای بهار

فریزرهای منفی ۸۰ و ۸۶؛ تجهیزاتی برای آزمایشگاه های حرفه ای

حالا که با کاربرد فریزر منفی ۸۰ و منفی ۸۶ آشنا شده‌اید، احتمالاً به دنبال راهی برای خرید آن خواهید بود. باید بدانید که این فریزرها توسط برندهای مطرح و شناخته شده‌ای؛ مانند اپندورف تولید می‌شوند که سابقه طولانی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی دارند. قیمت سمپلر اپندورف ، فریزرها و سایر تجهیزات این برند هم به همین دلیل است که با سایر تجهیزات ناآشنا در بازار متفاوت است. در انتها به یاد داشته باشید که کاربرد فریزر منفی ۸۰ و ۸۶ در آزمایشگاه‌های حرفه‌ای است که عمدتاً آزمایشگاه‌های زیستی هستند، خواهد بود. همچنین پیش از تهیه این محصول باید به طور کامل با ویژگی‌ها و مزیت‌هایش آشنایی داشته باشید.

6 نظر در “کاربرد فریزر منفی 80 در چه زمینه ای است و چه انواعی دارد؟

  1. سمانه رستگار گفت:

    آیا فریزر های 80- برای نگه داری نمونه های زیستی مناسب است؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      بله،بسته به نوع نمونه حتی میتونه دماهای پایین تری هم برای نگه داری طولانی مدت نموه ها استفاده بشه.

  2. امیر خسروشاهی گفت:

    فریزرهای زیرکانتری بیشتر برای چه کاربردی مناسب هستند؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      فریزرهای زیر کانتری برای مواردی مناسب هستند که نیاز به دسترسی به یکسری از نمونه ها و یا مواد زیستی دیگر داخل آنها بیشتر باشد و محدودیت فضایی هم در آزمایشگاه هم وجود داشته باشد.

  3. فرنوش محمدی گفت:

    برای ذخیره سازی نمونه ها به صورت طولانی مدت استفاده از چه فریزری مناسب تر است؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      فریزرهای منفی ۸۰ و ۸۶ درجه سلسیوس برای نگهداری نمونه‌ها به مدت طولانی منسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *