اقلام مصرفی آزمایشگاه

سوآب آزمایشگاهی چیست و چه انواعی دارد؟

سوآب آزمایشگاهی چیست و چه انواعی دارد؟

تجهیزات مختلفی در آزمایشگاه کشت میکروبی و بالینی مورداستفاده قرار می‌گیرند که هر یک کارایی خاصی دارند. انواع سوآب آزمایشگاه هم از جمله همین موارد است که در همه آزمایشگاه‌ها می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. سوآب آزمایشگاهی در واقع چیزی شبیه به گوش‌پاک‌کن‌های معمولی است و ساختار بسیار ساده‌ای دارد. انواع سوآب آزمایشگاهی از یک چوب باریک و نسبتاً بلند تشکیل شده‌اند که در قسمت بالایی دارای یک سر پنبه‌ای هستند. البته سوآب‌ها باتوجه‌به جنس بدنه و سرشان تقسیم‌بندی می‌شوند و سوآب پنبه‌ای با بدنه چوبی را می‌توان رایج‌ترین آنها دانست.

سوآب‌های آزمایشگاهی حدود ۱۰۰ سال است که در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند. با این که از زمان معرفی سوآب سال‌های زیادی می‌گذرد، اما تغییرات زیادی در ساختار و عملکرد نداشته‌اند. اولین سوآب‌ها در سال ۱۸۹۳ معرفی شدند و دارای سری از جنس نخ پنبه و بدنه میله‌ای شکل بودند. معرفی سوآب یا سوآب آزمایشگاهی قطعاً کمک زیادی به نمونه‌برداری دقیق در آزمایشگاه کرده است و امروزه هم شاهد هستیم که هنوز هم استفاده از آن‌ها رواج دارد.

کارکردهای سوآب آزمایشگاهی چیست؟

احتمالاً شما هم هنوز این سؤال در ذهنتان است که سوآب آزمایشگاهی چیست ؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است با بررسی کاربردهای سوآب شروع کنیم. انواع سوآب آزمایشگاهی این روزها در بسته‌بندی‌های چندتایی و به‌صورت کاملاً استریل و ضدعفونی شده ارائه می‌شوند. همان‌طور که اشاره کردیم سوآب از نظر ظاهری شباهت زیادی به گوش‌پاک‌کن دارد، اما کاربرد آن کاملاً متفاوت است.

عموماً از سوآب‌های آزمایشگاهی برای نمونه‌برداری و تشخیص بیماری‌های میکروبی و عفونی در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. بیش‌تر انواع آن‌ها تنها برای یک‌بار قابل‌استفاده خواهند بود.

باتوجه‌به این توضیحات رایج‌ترین کاربردهای انواع سوآب آزمایشگاهی، نمونه‌برداری، پخش نمونه در محیط کشت و تست بیماری‌هایی مانند کووید ۱۹ است. فراموش نکنید که سوآب‌ها به‌صورت کاملاً استریل بسته‌بندی می‌شوند، پس هنگام برداشتنشان باید از دستکش استفاده کنید تا امکان انتقال میکروب‌ها از بین برود.

سوآب آزمایشگاهی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

سوآب آزمایشگاهی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

انواع سوآب آزمایشگاهی باتوجه‌به مواد اولیه به‌کاررفته در آن‌ها ویژگی‌های خاصی دارند. این ویژگی‌ها می‌تواند بیانگر نوع کاربری سوآب باشند و ازاین‌رو لازم است حتماً در مورد این موضوع اطلاع داشته باشید. به همین منظور در ادامه مطلب چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های انواع سوآب‌های آزمایشگاهی را بررسی خواهیم کرد.

  • سوآب‌های آزمایشگاهی به‌صورت کاملاً استریل در بسته‌بندی‌های بدون منفذ ارائه می‌شوند.
  • عموماً انواع سوآب طولی برابر با ۱۵ سانتی‌متر و قطری حدوداً ۲٫۵ میلی‌متری دارند. البته این اعداد ممکن است باتوجه‌به برند سازنده و نوع سوآب تغییر کنند.
  • بدنه سوآب‌های آزمایشگاهی باید از جنس چوب درخت غان یا پلی‌استر یا فلز باشد.
  • مواد اولیه به‌کاررفته برای سر سوآب به نمونه‌های آزمایشگاهی آسیب وارد نمی‌کنند و قابلیت جذب بالایی دارند.

سوآب آزمایشگاهی اصولاً از چه جنسی ساخته می‌شود؟

سوآب آزمایشگاهی اصولاً از چه جنسی ساخته می‌شود؟

در ادامه پاسخ به سؤال سوآب آزمایشگاهی چیست، می‌خواهیم بررسی کنیم که عموماً سوآب‌ها از چه جنسی ساخته می‌شوند. تصویری که عموماً از این ابزار در اینترنت مشاهده می‌کنید، چیزی شبیه به گوش‌پاک‌کن است. رایج‌ترین شکل سوآب آزمایشگاهی دارای بدنه‌ای از جنس چوب غان و سری از جنس پنبه بهداشتی است.

این نوع سوآب یکبار مصرف است و نمی‌توان با ضدعفونی یا شستشو برای بار دوم هم از آن استفاده کرد. البته دلیل استفاده بیش‌تر از این سوآب را می‌توان قیمت بسیار پایین آن دانست. علاوه بر این نوع سوآب برای نمونه‌برداری در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها از سوآبهایی با بدنه آلومینیوم، فلز، یا پلی‌استر هم استفاده می‌شود. قیمت این محصولات طبیعتاً بالاتر است.

استانداردهای جهانی ساخت سوآب آزمایشگاهی کدام‌اند؟

انواع سوآب آزمایشگاهی از جمله پرکاربردترین ابزار در آزمایشگاه‌های و پزشکی محسوب می‌شوند. کاربرد آن‌ها برای نمونه‌گیری دقیق‌تر از انسان و همچنین انتقال نمونه‌ها به محیط کشت است. باتوجه‌به کاربردشان، سوآبهای آزمایشگاهی باید کاملاً استاندارد و اصولی ساخته شوند. در واقع به این دلیل از سوآب استفاده می‌شود که نمونه‌ها بدون هیچ تغییری انتقال یابند.

برای تولید انواع سوآب آزمایشگاهی استانداردهای جهانی مختلفی تعریف شده‌اند که لازم است در پروسه تولیدشان رعایت شوند. یکی از آن‌ها استاندارد ISO نام دارد. قطعاً همه شما نام ایزو را شنیده‌اید. تقریباً برای تمام تجهیزات مورداستفاده در آزمایشگاه‌ها از جمله سوآب‌های آزمایشگاهی، لازم است این استاندارد رعایت شود.

به‌طورکلی در زمان تهیه انواع سوآب آزمایشگاهی باید به استاندارد بودن آن‌ها دقت زیادی داشته باشید؛ چرا که کیفیت ساخت آن‌ها می‌تواند در نتایج آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌ها اثرگذار باشد.

انواع سوآب آزمایشگاهی

برای این که به طور کامل به سؤال سوآب آزمایشگاهی چیست، پاسخ‌دهیم، لازم است در مورد انواع این محصول هم اطلاعاتی داشته باشیم. همان‌طور که بررسی کردیم، سوآب‌ها کاربرد بسیار زیادی در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها دارند، به همین دلیل چند نوع مختلف از این محصول ارائه می‌شوند که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند. ویژگی‌های فیزیکی و همچنین مواد سازنده هرکدام از انواع سوآب آزمایشگاهی باعث شده تا آن‌ها برای شرایط متفاوت کارایی داشته باشند.

انواع سوآپ سوآب آزمایشگاهی

بررسی دقیق‌تر این موضوع را با معرفی انواع سوآب ادامه می‌دهیم:

1. سوآب سر پنبه‌ای

استفاده از این نوع سوآب رواج بیش‌تری دارد و دلیل این موضوع هم قیمت مقرون‌به‌صرفه و قابلیت جذب بالای سر پنبه‌ای آن است. این سوآب را می‌توان برای کشت میکروبی یا نمونه‌برداری به کاربرد، اما باید اشاره کنیم که برای استخراج DNA یا PCR چندان مناسب نیستند.

جالب است بدانید که این نوع سوآب تنها در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها کاربرد ندارد و بخش تحقیقات جناحی پلیس هم از آن برای نمونه‌برداری از صحنه جرم استفاده می‌کند.

2. سوآب ریونی

از فراوری خمیر چوب، الیافی تولید می‌شوند که به نام الیاف ریونی شهرت دارند. این الیاف قابلیت جذب بالایی دارند و ازاین‌رو برای سر سوآب‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به‌کاربردن این نوع سوآب برای شرایطی مناسب است که نمی‌توان از نوع سر پنبه‌ای استفاده کرد. جالب است بدانید که این نوع سوآب هم قیمت بسیار پایینی دارد و به همین دلیل میزان استفاده از آن بالا است.

در فرایند تبدیل خمیر چوب به الیاف ریونی برای تولید سوآب آزمایشگاهی، اصول و استانداردهای بسیار مدنظر قرار می‌گیرند. به همین دلیل می‌توانید با خیال راحت از این نوع سوآب استفاده کنید، بدون این که نگران آسیب‌زدن به نمونه‌های آزمایشگاهی باشید.

3. سوآب پلی‌استری یا داکرون

آخرین نوع از سوآب های آزمایشگاهی، سوآب نوک پلی‌استری نام دارد. سر این سوآب به‌جای پنبه یا الیاف ریون، از الیاف پلی‌استر تولید می‌شود. پلی‌استر در واقع نوعی فیبر مصنوعی است که از پلیمر تولید می‌شود و قابلیت جذب قابل‌قبولی ارائه می‌دهد. ازاین‌رو برای جمع‌آوری نمونه‌ها یا آزمون‌های PCR، می‌توان از آن استفاده کرد.

در تشخیص چه بیماری‌هایی از سوآب آزمایشگاهی استفاده می‌شود؟

در تشخیص چه بیماری‌هایی از سوآپ سوآب آزمایشگاهی استفاده می‌شود؟

استفاده از انواع سوآب آزمایشگاهی باعث می‌شود نمونه‌برداری به شکل دقیق‌تری انجام شود؛ چرا که امکان آلوده‌شدن نمونه به میکروب‌های یا مواد دیگر، بسیار کاهش می‌یابد. همان‌طور که می‌دانید از سوآب‌های آزمایشگاهی علاوه بر انتقال نمونه به محیط کشت، می‌توان برای نمونه‌برداری از انسان هم استفاده کرد. حال این سؤال ایجاد می‌شود که به کمک سوآب‌ها می‌توان چه نوع بیماری‌هایی را تشخیص داد؟

1.    تشخیص بیماری‌های تنفسی فوقانی

یکی از کاربردهای اصلی برای سوآب‌های آزمایشگاهی، نمونه‌برداری از حلق و بینی برای تشخیص بیماری‌های تنفسی مانند کووید ۱۹ یا سیاه‌سرفه است.انجام آزمایش با استفاده از سوآب بینی ممکن است کمی آزاردهنده باشد، اما این پروسه بسیار سریع و کوتاه خواهد بود.

2.    تشخیص سرطان دهانه رحم

برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان باید تست پاپ‌اسمیر انجام شود. نمونه‌برداری در کشت پاپ‌اسمیر از طریق سوآب‌های آزمایشگاهی امکان پذیر است. توجه داشته باشید که این کار بسیار حساس است و سوآب آغشته به نمونه غشا داخلی دهانه رحم باید به‌سرعت در لوله استریل و دربسته قرار گیرد و تحت شرایط خاص به آزمایشگاه منتقل شود.

3.    تشخیص بیماری‌های پوستی

قارچ‌های و عفونت‌های پوستی یکی مشکلات رایج برای کسانی است که در معرض آلودگی‌های محیطی قرار می‌گیرند. تشخیص نوع بیماری پوستی نیاز به نمونه‌برداری و آزمایش دارد و برای این منظور لازم است از انواع سوآب آزمایشگاهی استفاده شود.

کاربرد سوآب آزمایشگاهی

سخن پایانی

تولید انواع سوآب آزمایشگاهی نیازمند دانش کافی و همچنین رعایت استانداردهای مختلفی است که به ارائه یک محصول بهداشتی و کارآمد برای آزمایشگاه‌ها کمک می‌کند. بررسی در مورد این محصول را با طرح سؤال سوآب آزمایشگاهی چیست، شروع کردیم و با کاربردها و انواع آن آشنا شدیم. فراموش نکنید که برای تهیه سوآب باید به سراغ فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده بروید.

استفاده از سوآب‌ها باعث آسان‌تر شدن نمونه‌برداری در بیمارستان‌های برای تشخیص بیماری‌های عفونی شده است. انواع سوآب آزمایشگاهی در سال‌های اپیدمی کرونا، کارایی بسیار زیادی از خود نشان دادند و شاهد بودیم که بیش‌تر نمونه‌برداری‌ها برای تست ابتلا به کووید ۱۹، با استفاده از این محصول انجام می‌ گرفت. سوآب‌های آزمایشگاهی ساختار بسیار ساده‌ای دارند، اما کاربرد بسیار گسترده‌ای در پزشکی ارائه می‌دهند که از این نظر حائز اهمیت هستند. اگر قصد خرید این محصول را دارید، برای اطلاع از قیمت سوآب آزمایشگاهی میتوانید به صفحه این محصول مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *