اقلام مصرفی آزمایشگاه

میکروتیوب چیست؟ آشنایی با انواع میکروتیوب

میکروتیوب چیست؟ آشنایی با انواع میکروتیوب

ابزارها و تجهیزات مختلفی در آزمایشگاه‌های زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، میکروتیوب نام دارد. این ابزار یک لوله مخروطی شکل با ترکیب پلیمر یا همان پلی پروپیلن و درب پلی‌اتیلنی است. در واقع، این لوله پلاستیکی یکی از کاربردی‌ترین لوازم آزمایشگاه‌ها به حساب می‌آید که در مدل‌ها و ساختارهای متنوعی ساخته می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد میکروتیوب نیز نگهداری نمونه آزمایشگاهی است. در ادامه، به بررسی جامع این پرسش که میکروتیوب چیست پرداخته‌ایم. همچنین، توضیحات لازم درباره انواع میکروتیوب و کاربردهای آن آورده شده است. با ما همراه باشید.

میکروتیوب چیست؟

این بخش را با این پرسش که میکروتیوب چیست آغاز می‌کنیم. میکروتیوب‌ها، لوله‌های کوچکی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها، نگهداری مقادیر کم نمونه در آزمایشگاه‌های زیستی، تحقیقاتی، طبی و بالینی است. ساختار این لوله‌ها به‌گونه‌ای است که توانایی تحمل دما در بازه ۸۰- تا ۱۲۱ درجه سانتی‌گراد را دارند. همچنین، میکروتیوب‌ها را می‌توان در دمای ۱۲۱ درجه سانتی‌گراد با یک فشار اتمسفری ضدعفونی کرد.

مقاومت لوله‌های میکروتیوبی نیز در برابر حلال‌های شیمیایی و آلی بسیار بالا و چشمگیر است. این مقاومت قابل‌ توجه، باعث استفاده گسترده از آن‌ها در بخش‌های مهم پزشکی مانند مولکولی و سلولی، هورمون شناسی و بیوشیمی شده است. به علاوه، این لوله‌ها در دستگاه‌های میکروسانتریفیوژ نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، کاربرد میکروتیوب در بخش های پزشکی و صنعتی مهم و تأثیرگذار است.

میکروتیوب چیست؟

اجزای تشکیل دهنده میکروتیوب

بعد از فهمیدن پاسخ این پرسش که میکروتیوب چیست نوبت به آشنایی با اجزای تشکیل‌دهنده آن می‌رسد. میکروتیوب از دو بخش بدنه و درب تشکیل می‌شود. در واقع، حجم کلی میکروتیوب بسیار کم است؛ به صورتی که برخی از مدل‌های آن کمتر از یک‌بند انگشت هستند. بنابراین، بدنه آن در سایزهای عمدتاً کوچک تولید می‌شود. درب لوله نیز به دو شکل پیچ‌دار و فشاری طراحی و ساخته می‌شود. ضمن اینکه میکروتیوب دارای طراحی ویژه و ارگونومیکی است؛ به این معنا که کاربر می‌تواند بسیار راحت و تنها با یک دست خود با آن کار کند. این کاربری راحت و در عین‌ حال، مقاوم بودن آن باعث محبوبیت میکروتیوب در دنیای علوم آزمایشگاهی شده است.

اجزای تشکیل دهنده میکروتیوب

کاربردهای میکروتیوب

همان‌طور که اشاره شد، میکروتیوب یکی از اقلام اصلی آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی، بالینی، تحقیقاتی و صنعتی است که جهت استخراج یا نگهداری نمونه‌های مایع و جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، کاربرد میکروتیوب در علوم آزمایشگاهی بسیار مهم و تعیین‌کننده است. از این لوله آزمایشگاهی در مواقعی که یکپارچگی ترکیب و بدون نقص بودن آن حائز اهمیت باشد، مانند نمونه‌های مربوط به پروتئین، استفاده می‌شود. ضمن اینکه ساختار این لوله به شکلی است که اجازه وارد شدن هوا یا نشتی مواد را نمی‌دهد؛ به همین خاطر ضریب اطمینان بالایی دارد و مورد توجه کادر آزمایشگاهی قرار گرفته است.

یکی دیگر از کاربردهای میکروتیوب مربوط به استفاده آن در دستگاه‌های میکروسانتریفیوژ می‌شود. میکروتیوب‌هایی که دارای گنجایش ۵/۰ میلی‌لیتر و بیشتر هستند را می‌توان درون این دستگاه‌ها قرار داد. به علاوه، جهت به‌کارگیری میکروتیوب در سانتریفیوژها بایستی به حداکثر دور در دقیقه آن توجه کرد. میکروتیوب ۵/۰ میلی‌لیتری توانایی سانتریفیوژ شدن تا ۲۰۰۰۰ g را دارد. ضمن اینکه قفلی بر روی درب میکروتیوب وجود دارد که زمان سانتریفیوژ شدن از نشتی آن جلوگیری می‌کند.

معرفی انواع میکروتیوب

میکروتیوب از نظر گنجایش، قابلیت استریلیزاسیون، رنگ و اندازه به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در قسمت زیر، انواع میکروتیوب هر دسته را شرح داده‌ایم:

معرفی انواع میکروتیوب

1. دسته بندی میکروتیوب از نظر گنجایش

یکی از دسته‌بندی‌های مهم میکروتیوب مربوط به ظرفیت آن می‌شود. اغلب میکروتیوب‌ها دارای ۲ میلی‌لیتر گنجایش یا کمتر هستند. میکروتیوب‌های ۱/۰ و ۲/۰ نیز دارای بدنه ظریف و شفافی هستند و آن‌ها را جهت نگهداری مقادیر بسیار کم مانند نمونه‌های DNA و RNA به ‌کار می‌گیرند. همچنین، برای نگهداری نمونه‌های بیولوژیکی نیز از میکروتیوب‌های ۵/۰، ۵/۱ و ۲ میلی‌متری استفاده می‌کنند. میکروتیوب‌هایی هم که با گنجایش ۵ میلی‌لیتری ساخته می‌شوند، همان‌طور که گفتیم در دستگاه‌های سانتریفیوژ مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین، در هنگام خرید انواع میکروتیوب بایستی به گنجایش آن توجه داشته باشید.

2. دسته بندی میکروتیوب از نظر قابلیت استریلیزاسیون

میکروتیوب در دو مدل استریل و غیر استریل تولید و عرضه می‌شود که هر کدام از آن‌ها، مصارف مختص به خود را دارند. نمونه‌های حساس مانند DNA که وجود کوچک‌ترین آلودگی باعث تغییر نتایج آن‌ها در تست های آزمایشگاهی می‌شود در میکروتیوب استریل نگهداری می‌شوند. در کل، مدل استریل میکروتیوب ها برای نمونه‌هایی که از نظر آلودگی حساس هستند و باید در شرایط کاملا استریل روی آنها کار کرد، مناسب هستند.

3. دسته بندی میکروتیوب از نظر رنگ

میکروتیوب از نظر رنگ نیز انواع مختلفی دارد. بسیاری از میکروتیوب‌ها دارای جنس پلی‌پروپیلن هستند و ساختار شفافی دارند. گاهی اوقات ترکیب به نور حساس است که در چنین مواقعی باید از میکروتیوب رنگی استفاده کرد. این لوله‌ آزمایشی در رنگ‌های زرد، سبز، آبی، بنفش و قهوه‌ای ساخته می‌شود. بنابراین، میکروتیوب‌ها قابل تولید در رنگ‌های متنوعی هستند؛ اما مدل شفاف و بدون رنگ آن‌ها مصارف بیشتری دارد.

دسته بندی میکروتیوب از نظر اندازه

4. دسته بندی میکروتیوب از نظر اندازه

میکروتیوب در اشکال و اندازه‌های متنوعی تولید می‌شود. میکروتیوب‌هایی که گنجایش آن‌ها کمتر از ۲ میلی‌لیتر است، دارای ظاهری استوانه‌ای شکل با انتهای مخروطی هستند. هرچقدر هم که گنجایش لوله افزایش یابد انتهای آن به شکل محدب درمی‌آید. به‌ طور کلی، بیشتر میکروتیوب‌ها در ۵ حجم ۱/۰، ۲/۰، ۵/۰، ۵/۱ و ۲ میلی‌متری ساخته می‌شوند. به عبارتی، کاربرد میکروتیوب بر حسب همین حجم آن تعیین می‌شود؛ به همین خاطر باید به آن توجه زیادی کرد.

قیمت میکروتیوب

میکروتیوب با نام تجاری لوله های میکرو سانتریفیوژ در بازار عرضه می‌شود. این محصول در مدل، حجم، رنگ و اندازه‌های مختلفی به فروش می‌رسد. به همین خاطر، میکروتیوب با قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. از طرفی، این لوله به دلیل اینکه یک‌بار مصرف است، با قیمت ارزانی فروخته می‌شود. بنابراین، میکروتیوب‌ها بسیار کاربردی و در عین ‌حال، ارزان‌قیمت هستند. برای اطلاع از قیمت میکروتیوب میتوانید به صفحه این محصول مراجعه کنید.

جمع بندی

میکروتیوب چیست و چه کاربردی دارد؟ یکی از سؤالات پرتکرار کاربران است. میکروتیوب، لوله کوچک پلاستیکی دارای درب است که کاربردهای مهمی در دنیای علوم آزمایشگاهی دارد. از کاربرد میکروتیوب می‌توان به استخراج و نگهداری نمونه‌های حاصل از آزمایش اشاره کرد. این لوله در مدل، رنگ و سایزهای متفاوتی ساخته می‌شود. از انواع میکروتیوب می‌توان به مدل‌های ۱/۰، ۲/۰، ۵/۰، ۵/۱ و ۲ میلی‌متری آن اشاره کرد. از نظر رنگ‌بندی نیز معمولاً در مدل شفاف و بدون رنگ ساخته می‌شود؛ اما مدل رنگی آن هم موجود است. شما میتوانید جهت سفارش این محصول با فروشگاه لیان آزما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *