دستگاه های آزمایشگاهی

نگهداری از سانتریفیوژ | راه های موثر در افزایش طول عمر سانتریفیوژ

نگهداری از سانتریفیوژ | راه های موثر در افزایش طول عمر سانتریفیوژ

سانتریفیوژ‌ها برای جداسازی مایع‌های ناهمگن و ذرات جامد معلق در محلول‌ها، سوسپانسیون‌ها و امولوسیون‌ها به‌کار می‌روند. به‌همین علت این دستگاه جزوی جدایی‌ناپذیر در آزمایشگاه‌ها است. نگهداری از سانتریفیوژ می‌تواند عملکرد صحیح آن را تضمین کند، طول عمرش را افزایش دهد و مهم‌تر از همه محیطی امن را برای کارکنان آزمایشگاه ایجاد کند. بنابراین در این مطلب می‌خواهید به راه‌های موثر در افزایش طول عمر سانتریفیوژ بپردازیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

چرا نگهداری از سانتریفیوژ ضروری است؟

بدون مراقبت‌های لازم، روتور سانتریفیوژ می‌تواند خطرآفرین باشد. نگهداری نکردن از سانتریفیوژ، امکان ترکیدن روتور و آسیب به آزمایشگاه و کارکنان آن را افزایش می‌دهد. البته این مشکل در دستگاه‌های جدید به‌ندرت رخ می‌دهد. زیرا سانتریفیوژهای مدرن به نگهداری و مراقبت کمتری نیاز دارند.

بهترین راه برای افزایش طول عمر سانتریفیوژ انجام دستورالعمل‌هایی است که شرکت سازنده آن توصیه می‌کند. علاوه بر این بسیار مهم است که دستگاهی خریداری کنید که مشکلات اساسی نداشته باشد.

اطمینان از عملکرد صحیح دستگاه نه تنها در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه امنیت کارکنان آزمایشگاه را نیز تضمین خواهد کرد.

چه نکاتی در نگهداری از سانتریفیوژ باید رعایت شوند؟

هنگام خریداری دستگاه نکته‌هایی را در دستورالعمل آن تحت عنوان «هشدار» نوشته‌اند که رعایت آن‌ها ضروری است. از جمله آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هنگام شستشو از شوینده‌ای استفاده کنید که pH خنثی دارد و با مواد داخل آب گرم واکنش نمی‌دهند.
  • از به کار بردن شوینده‌های تهاجمی مانند آب صابون، اسید فسفریک، محلول سفید کننده یا پودر تمیز کننده بپرهیزید.
  • برای شستشوی روتور ابتدا آن را از محفظه خارج کنید و سپس کمی مواد شوینده روی حوله‌ای نرم بریزید و اطراف آن بکشید.
  • اگر دستگاه رسوب کرد، مسواکی نرم را بردارید و به آرامی رسوب‌ها را از بین ببرید.
  • از آب مقطر و حوله‌های جاذب آب برای پاک‌سازی دستگاه استفاده کنید.
  • pH مواد شوینده استفاده شده باید بین 6 تا 8 باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستورالعمل استفاده از سانتریفیوژ میتوانید به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید.

چه زمان نگهداری از سانتریفیوژ ضروری است؟

نگهداری از سانتریفیوژ در چه بازه های زمانی ضروری است؟

برای افزایش طول عمر سانتریفیوژ باید در بازه‌های زمانی مشخصی آن را سرویس کنید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید. به‌طور کلی بهتر است حداقل یک بار در سال دستگاه خود را سرویس کنید. اما این بازه زمانی برای تمام دستگاه‌ها صدق نمی‌کند.

به‌عنوان مثال عواملی مانند مدت زمانی که در طول روز از دستگاه استفاده می‌کنید و سال ساخت آن می‌تواند روی این بازه زمانی تاثیر بگذارد. اگر دستگاه جدید باشد می‌تواند عملکرد بیشتری داشته باشد و به نگهداری کمتری نیاز دارد.

اما در مجموع اگر بیش از 6 ساعت در روز از دستگاه استفاده می‌کنید بهتر است سالی دو بار آن را سرویس و کالیبره کنید.

چگونه طول عمر سانتریفیوژ را افزایش دهیم؟

نگهداری از سانتریفیوژ ساده است و مراحل پیچیده‌ای ندارد. اگر بتوانید روش‌های نگهداری از آن را به‌درستی انجام دهید و به نکته‌های ضروری دقت کنید، سانتریفیوژ مدت زمان بیشتری برای شما کار خواهد کرد. به‌همین علت در ادامه به روش‌های نگهداری از این دستگاه می‌پردازیم.

1. سلامت اجزا را بررسی کنید.

اجزای سانتریفیوژ باید به‌صورت دوره‌ای بررسی شود و در صورت مشاهده علائمی از آسیب یا خرابی برای تعمیر به مراکز تعمیر فرستاده شود. البته اگر آسیب به روتور، آداپتورها، سطل‌ها، صفحه‌ها یا لوله‌ها وارد شده باشد، دیگر نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

آسیب به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال ممکن است شما هر یک از نشانه‌های زیر را مشاهده کنید:

    • خوردگی قطعه‌ها مانند روتور یا سطل‌ها به علت قرارگیری در معرض نمک، رطوبت و مواد شیمیایی به مدت طولانی
    • خراش روی سطح قطعه‌ها، درون سوراخ‌های روتور یا اطراف سطل‌ها
    • پاره شدن یا هر آسیب دیگری به واشر درب دستگاه

چگونه طول عمر سانتریفیوژ را افزایش دهیم؟

2. روتور و سایر اجزا را تمیز کنید

یکی از مهم‌ترین مراحل نگهداری از سانتریفیوژ پاک‌سازی مداوم آن است. اگر در انتهای هر روز دستگاه را تمیز کنید، احتمال آلوده شدن نمونه‌ها به حداقل می‌رسد و عملکرد دستگاه بهبود می‌یابد.

اما اگر نمی‌توانید به‌صورت روزانه برای آن زمان بگذارید، باید حداقل هفته‌ای یک‌بار تمام اجزای آن را خارج کرده و پاک‌سازی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، میتوانید به مطلب شستشوی سانتریفیوژ مراجعه کنید.

3. برای سرویس از نیروی متخصص کمک بگیرید.

علاوه بر این‌که به‌طور مداوم سلامت دستگاه را بررسی می‌کنید، باید آن را در بازه‌های زمانی مشخص سرویس کنید. اما سرویس دستگاه بهتر است تحت نظر نیروی متخصص انجام شود تا از عملکرد و دوام آن اطمینان حاصل کنید.

بعضی از خطاها و مشکلات سانتریفیوژ را تنها تکنسین‌ها می‌توانند تشخیص دهند. به‌عنوان مثال بعد از مدتی استفاده ممکن است فلز روتور آسیب ببیند. اما آسیب فلز عموما نشانه‌های واضحی ندارد و افراد غیرمتخصص نمی‌توانند آن را تشخیص دهند.

تکنسین می‌تواند این موضوع را شناسایی کرده و با رفع آن به افزایش طول عمر سانتریفیوژ کمک کند.

4. طرز استفاده از دستگاه را به کارکنان آموزش دهید.

شاید متعجب شوید اما اساسی‌ترین علت خرابی زودهنگام یا اختلال‌های سانتریوفیوژ به دلیل رفتار غیر حرفه‌ای کارکنان با دستگاه است.

به‌همین علت پیش از هر اقدامی ابتدا باید به کارکنان طرز استفاده دقیق دستگاه را آموزش دهید. می‌توانید برای این کار از پیمانکار کمک بگیرید تا از پیش آمدن مشکلات احتمالی آینده پیش‌گیری کنید.

5. از دستگاه داغ شده استفاده نکنید.

برای نگهداری از سانتریفیوژ و افزایش طول عمر آن، مواظب رفتارهای غیرمعمول باشید. به‌عنوان مثال اگر دستگاه داغ کرد، لرزش‌های ناگهانی و عجیب داشت، صداهای بلند ایجاد کرد یا سرعت آن کم یا زیاد شد، به‌هیچ‌ عنوان از آن استفاده نکنید.

در صورت مشاهده چنین رفتارهایی دستگاه را فورا خاموش کنید و برای تشخیص دقیق‌تر به پیش تکنسین متخصص بفرستید.

نحوه نگهداری از سانتریفیوژ قبل، بعد و هنگام استفاده

نحوه نگهداری از سانتریفیوژ قبل، بعد و هنگام استفاده

برای بهبود عملکرد و افزایش طول عمر سانتریفیوژ بهتر است قبل و بعد از استفاده به نکته‌های زیر عمل کنید:

  • اگر دستگاه را تازه خریداری کرده‌اید، کالیبره کردن اولیه آن را به تکنسین بسپارید.
  • قبل و بعد از استفاده روتور و درب آن را برای نشانه‌هایی از خراشیدگی، کثیفی یا باقی ماندن مواد نمونه‌ها بررسی کنید.
  • هنگام استفاده از بسته بودن درب روتور اطمینان حاصل کنید.
  • برای سانتریفیوژهای یخچالی، درب آن را در طول شب باز بگذارید تا دستگاه یخ‌زدایی کند.
  • هر هفته روتور را از دستگاه جدا سازید و به‌دقت آن را بررسی کنید تا در صورت مشاهده نشانه‌های غیرمعمول از خرابی آن پیشگیری کنید.
  • اگر روتور در حال کار است، درب آن را بلند نکنید. بعضی از دستگاه‌های جدید دارای سیستم خودکار هستند که به محض باز شدن درب دستگاه را خاموش می‌کنند.

سخن نهایی

نگهداری از سانتریفیوژ می‌تواند از خرابی زود‌هنگام آن جلوگیری کند و عملکرد دستگاه را تا مدت زمان طولانی تضمین کند. بنابراین اگر افزایش طول عمر سانتریفیوژ برای شما مهم است، باید در نگهداری از آن حداکثر دقت را به خرج دهید. این دستگاه در آزمایشگاه‌ها نقشی اساسی و مهم را ایفا می‌کند. بنابراین در صورت نداشتن آگاهی لازم برای مراقبت از آن، بهتر است از تکنسین‌های متخصص کمک بگیرید. فراموش نکنید که برای بهبود عملکرد دستگاه همیشه آن را روی سطح صاف قرار دهید. در صورتی که قصد خرید و یا اطلاع از قیمت سانتریفیوژ را دارید، میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط

یک نظر در “نگهداری از سانتریفیوژ | راه های موثر در افزایش طول عمر سانتریفیوژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *