دستگاه های آزمایشگاهی

راهنمای جامع خرید و انتخاب سانتریفیوژ

راهنمای جامع خرید و انتخاب سانتریفیوژ

سانتریفیوژ یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی است. این دستگاه عملکردی حیاتی دارد و نتایجی سریع را برای کاربردهای آزمایشگاهی آماده می‌کند. اگر قصد خرید این دستگاه را دارید، در ادامه به نکاتی به‌عنوان راهنمای خرید سانتریفیوژ اشاره خواهیم کرد تا راهگشای شما در انتخاب محصول مورد نظرتان باشد. پس تا انتها همراه ما بمانید.

سانتریفیوژ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پیش از هر چیز لازم است بدانید که سانتریفیوژ چیست . سانتریفیوژ دستگاهی است که اجزای مختلف مایعات را بر اساس چگالی آن‌ها و با استفاده از نیروی گریز از مرکز جدا می‌کند. در واقع این دستگاه با چرخاندن مایع مورد نظر با سرعت بسیار زیاد اجزای آن را بر اساس وزن مولکولی جدا می‌کند.

آزمایشگاه‌ها از سانتریفیوژ برای جداسازی گلبول‌های قرمز، DNA، بقایای سلولی و اندامک‌ها استفاده می‌کنند. کاری که این دستگاه انجام می‌دهد حساسیت بالایی دارد.

راهنمای انتخاب سانتریفیوژ

از طرفی مدل‌های مختلفی از این دستگاه موجود است که کاربرد و اهداف متعددی دارند. به‌همین دلیل انتخاب صحیح سانتریفیوژ اهمیت زیادی دارد. اگر قصد خرید این محصول را دارید، همکاران ما در لیان آزمای بهار آماده اند تا شما را در این خصوص راهنمایی کنند. در ادامه انواع مختلف سانتریفیوژ را به شما معرفی می‌کنیم تا برای انتخاب و خرید این دستگاه مشکلی نداشته باشید.

شناخت انواع سانتریفیوژ

برای انتخاب سانتریفیوژ، باید هدفتان از استفاده از این دستگاه را مشخص کرده و با توجه به آن بهترین مدل را انتخاب کنید. در ادامه انواع مدل‌های این دستگاه را تحت عنوان راهنمای انتخاب سانتریفیوژ معرفی کردیم تا بهترین مدل را طبق نیازهای خود انتخاب کنید.

1. سانتریفیوژ ایستاده

سانتریفیوژهای ایستاده نسبت به سایر مدل‌ها کارایی دقیق‌تر و پیچیده‌تری دارند. از این رو قیمت بالاتری نیز دارند. اگر حجم کاری که از سانتریفیوژ انتظار دارید بالا است و به نیروی گریز از مرکز زیادی نیاز دارد، بهتر است این مدل را انتخاب کنید. این مدل با بسیاری از انواع روتورها نیز سازگاری دارد.

2. سانتریفیوژ رومیزی

سانتریفیوژهای رومیزی از رایج‌ترین مدل‌های این دستگاه هستند. توانایی این مدل، از سانتریفیوژهای ایستاده کمتر است و نمی‌توانند آزمایش‌هایی را که به نیروی زیادی نیاز دارند، انجام دهند. از آن‌جایی که این مدل نسبت به سانتریفیوژ ایستاده عملکرد ضعیف‌تری دارد، قیمت آن نیز کمتر است.

اولترا سانتریفیوژ چیست

3. اولترا سانتریفیوژ

سانتریفیوژهای اولترا سریع‌ترین دستگاه‌های موجود در بازار هستند. نیروی گریز از مرکز این دستگاه بیش از g100.00 است. این دستگاه‌ها از انواع مختلف روتورها پشتیبانی کرده و می‌توانند طیف گسترده‌ای از آزمایش‌ها را انجام دهند.

در نتیجه می‌توانید از این مدل برای نمونه‌هایی با حجمی بین 0.2 میلی لیتر تا 250 میلی لیتر استفاده کنید. به‌عنوان یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای انتخاب سانتریفیوژ ، می‌توانید از این دستگاه برای آزمایش‌های فناوری نانو، جداسازی DNA، پروتئین یا RNA و بسیاری از موارد دیگر استفاده کنید.

4. سانتریفیوژ سرعت بالا

نیروی گریز از مرکز این دستگاه به g70.000 نیز می‌رسد و در نتیجه امکان انجام آزمایش‌های مختلف را به آن می‌دهد. نمونه‌ها برای این دستگاه می‌توانند حجمی بین 1.5 میلی‌لیتر تا 1000 میلی‌لیتر داشته باشند.

این دستگاه برای انواع زیادی از روترها مناسب است و با آن‌ها تطابق دارند. می‌توانید از آن برای جداسازی اجسام گلژی، کشت بافت، آماده‌سازی پلاسمید و جداسازی DNA یا RNAاستفاده کنید.

5. سانتریفیوژهای چند کاره

سانتریفیوژهای چند کاره به دلیل تنوعی که در عملکردشان دارند، معمولا مورد توجه قرار می‌گیرند. نیروی گریز از مرکز این دستگاه به g24.000 می‌رسد. حجم نمونه‌های مورد استفاده در این دستگاه می‌تواند بین 0.2 میلی‌لیتر تا 50 میلی‌لیتر باشد.

این دستگاه برای بیشتر آزمایش‌هایی که به نیروی زیادی نیاز ندارند، مناسب است. با توجه به راهنمای خرید سانتریفیوژ می‌توانید سانتریفیوژ چند کاره خود را روی زمین یا میز قرار دهید و از آن برای مطالعه DNA یا RNA، پروتئین و کشت بافت استفاده کنید.

6. میکرو سانتریفیوژ

در پاسخ به سوال دستگاه میکرو سانتریفیوژ چیست باید گفت که از این دستگاه‌ها برای نمونه‌هایی با حجم خیلی کم و لوله‌های مویین استفاده می‌شود. این سانتریفیوژها برای آزمایش‌های خونی مناسب هستند و سرعت چرخش آن‌ها نیز بیشتر از 10 هزار دور در دقیقه است.

7. سانتریفیوژ کم سرعت

این دسته از سانتریفیوژها برای آزمایش‌هایی مانند جداسازی سلول‌های کامل و همچنین برداشت کل سلول طراحی شده‌اند که به سرعت بالا نیز نیازی ندارند. نیروی گریز از مرکز آن‌ها معمولا g7000 است و حجم نمونه‌های آن می‌تواند بین 1.5 میلی‌لیتر تا 2000 میلی‌لیتر باشد.

8. سانتریفیوژ دستی

این دسته از سانتریفیوژها به وسیله میله‌ای که فردی آن را می‌چرخاند، کار می‌کند. سرعت چرخش این دستگاه‌ها حداکثر 3 هزار دور در دقیقه است.

مولفه‌هایی که باید هنگام خرید سانتریفیوژ به آن‌ها توجه کنید

مولفه‌هایی که باید هنگام خرید سانتریفیوژ به آن‌ها توجه کنید

در ادامه مطلب راهنمای انتخاب سانتریفیوژ به نکاتی اشاره می‌کنیم که هنگام خرید این دستگاه باید آن‌ها را در نظر بگیرید:

1. نیروی گریز از مرکز

نیروی گریز از مرکز نشان می‌دهد دستگاه شما توانایی انجام چه نوع آزمایش‌هایی را دارد. دستگاه‌های مختلف نیروی گریز از مرکز متفاوتی دارند و شما باید با توجه به حیطه کاری و نیازتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

2. دارا بودن خدمات پشتیبانی و گارانتی

 تعمیر تجهیزات و نگهداری از سانتریفیوژ برای افزایش طول عمر آن اهمیت زیادی دارد. به این دلیل که طول عمر هر یک از تجهیزات محدود است و برای اطمینان از کارآمد بودن آن، باید تعمیرات و مراقبت‌های پیشگیرانه را به‌صورت منظم انجام دهید.

بیشتر شرکت‌ها و برندها توصیه می‌کنند دستگاه‌ها را به‌شکل سالانه سرویس کنید. تعمیرات و مراقبت‌های دستگاه شامل بررسی دما، برس‌ها و سرعت دستگاه است. پیشنهاد می‌کنیم از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید و از شرکتی دستگاه سانتریفیوژ مورد نظرتان را بخرید که به مشتری خدمات پشتیبانی و ضمانت محصول ارائه می‌دهد.

همچنین شما میتوانید با رعایت نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ از رخداد بسیاری از عارضه ها نیز جلوگیری کنید.

3. در دسترس بودن لوازم محصول جهت نیاز به تعمیرات

قطعات دستگاهی که برای خرید انتخاب می‌کنید باید برای تعویض در دسترس باشند. با توجه به حساسیت کار سانتریفیوژ، دسترسی به قطعات در کمترین زمان اهمیت زیادی دارد. قطعات دستگاه‌های دست دوم به تعویض نیاز دارند. پس اگر می‌خواهید سانتریفیوژ دست دومی را بخرید، توجه داشته باشید که قطعات آن به‌راحتی تهیه شوند.

4. اندازه و ظرفیت مناسب

ظرفیت و اندازه سانتریفیوژهای مختلف موجود در بازار، متفاوت است. شما باید با توجه به نیازتان و نوع آزمایش‌هایی که در نظر دارید و با توجه به نکاتی که تحت راهنمای خرید سانتریفیوژ مطرح کردیم، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. به تعداد لوله‌های نمونه‌ای که در هر بار استفاده از دستگاه در آن قرار می‌گیرد، ظرفیت می‌گویند.

5. انتخاب روتور مناسب

انواع روتور سانتریفیوژ متفاوتی در بازار موجود است که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند. روتورهای زاویه ثابت و زاویه باز از انواع آن‌ها هستند. برای انتخاب روتور مناسب باید به ظرفیت و سرعت آن توجه کنید. ظرفیت نشان می‌دهد که روتور چند نمونه را می‌تواند نگه دارد.

بهتر است برند و مدلی را انتخاب کنید که از روتورهای مختلف پشتیبانی می‌کند و با آن‌ها تطابق دارد. در این شرایط می‌تواند آزمایش‌های متنوعی را با سانتریفیوژ خود انجام دهید.

انتخاب روتور مناسب در راهنمای خرید سانتریفیوژ

6. برند

با توجه به نکات راهنمای انتخاب سانتریفیوژ کیفیت و دوام یک دستگاه به برند آن وابسته است. برندی را انتخاب کنید که علاوه بر کیفیت خوب، خدماتی مانند ضمانت پس از فروش و پشتیبانی محصولات را به شما ارائه می‌دهد. برندهای Zenith Lab، Hettich وHanil‌ از برندهای مطرح این دستگاه هستند

سانتریفیوژ چه عملکردهای متفاوتی دارد؟

بسته به نوع سانتریفیوژ و کاربردهای مورد نظر، سانتریفیوژ می‌تواند عملکردهای زیر را داشته باشد:

الف) همولوژی

از سانتریفیوژهای هماتوکریت و سانتریفیوژهایی برای بانک خون در همولوژی استفاده می‌شود. این سانتریفیوژها حجم گلبول‌های قرمز خون را تعیین می‌کنند. آن‌ها معمولا می‌توانند 24 لوله مویین را به‌شکل همزمان در خود جای دهند و حداکثر سرعت چرخش آن‌ها به‌شکل کلی 12 هزار دور در دقیقه است.

ب) زیست‌شناسی مولکولی

در این زمینه از سانتریفیوژ برای استخراج DNA استفاده می‌شود. زیست‌شناسی مولکولی معمولا از نمونه‌هایی استفاده می‌کند که باید در دمای ثابت نگهداری شوند. در این شرایط باید از سانتریفیوژ یخچالی استفاده کنید.

این سانتریفیوژها باید با حداکثر سرعت و در دمای ثابت کار کنند. در بیشتر موارد محدوده دمایی ارائه شده توسط این سانتریفیوژها بین منفی 20 تا منفی 40 درجه سانتیگراد است. این دما برای تجزیه و تحلیل DNA یا RNA ایده‌آل است.

ج) باکتری شناسی

برای مثال در زمینه باکتری شناسی از سانتریفیوژها برای سیتولوژی مایعات از منابع مختلف استفاده می‌شود.

د) انگل شناسی

در این زمینه از سانتریفیوژها برای انجام آزمایش غلظت انگل استفاده می‌شود.

سخن نهایی

در این مطلب با معرفی انواع دستگاه‌ها و کاربرد هر کدام، تلاش کردیم تا یک راهنمای خرید سانتریفیوژ را برای شما فراهم کنیم. خرید دستگاه‌های آزمایشی حساسیت زیادی دارند و برای تهیه بهترین مدل باید موارد زیادی را بررسی کنید. در این مطلب سعی کردیم این موارد را توضیح دهیم تا براساس نیاز خود مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. اگر قصد خرید این محصول را دارید میتوانید با مشاوران مجموعه لیان آزما در تماس باشید. همچنین میتوانید جهت دریافت قیمت سانتریفیوژ های موجود در مجموعه به صفحه این محصول مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *