اقلام مصرفی آزمایشگاه

هماتولوژی چیست و در تشخیص چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

هماتولوژی چیست و در تشخیص چه بیماری هایی کاربرد دارد؟ | لیان آزمای بهار

سطح پیشرفت و رشد علم پزشکی در سال‌های اخیر بسیار خوب بوده و اصلا قابل قیاس با چند ده سال قبل نیست. پزشکی شاخه‌های متفاوتی دارد که هر کدام به بررسی و تشخیص یک حوزه ی خاص از بدن می‌پردازند. یکی از این شاخه‌ها، هماتولوژی نام دارد. احتمالاً تا به حال نام این علم پزشکی به گوشتان خورده است؛ چرا که کاربرد زیادی دارد. اما ممکن است هنوز هم سوال هماتولوژی چیست ، برای شما وجود داشته باشید.

همانطور که اشاره کردیم هر کدام از شاخه‌های پزشکی به بررسی بخشی از بدن می‌پردازند و در مورد هماتولوژی این موضوع مربوط به خون و تحقیقات در این زمینه است. در ادامه مطلب می‌خواهیم به سوال اصلی یعنی هماتولوژی چیست، پاسخ دهیم و بررسی کنیم که این رشته در تشخیص چه بیماری‌هایی کاربرد دارد.

هماتولوژی چیست؟

در این بخش می‌خواهیم به طور کامل به سوال هماتولوژی چیست، پاسخ دهیم. هماتولوژی به عنوان یکی از شاخه‌های پزشکی بسیار مهم است و به دلیل مطالعه خون، بخش های مهم در تولید خون و سیستم لنفاوی، در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است. هماتولوژیست‌ها از تست‌های مختلفی برای تعیین وضعیت سلامتی بیمار استفاده می‌کنند. این تست‌ها شامل: آزمایش خون، آزمایش نخاع استخوان، آزمایش لنفاوی و آزمایش‌های مختلف دیگر می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هماتولوژی، بیماری‌های خونی هستند. بیماری‌هایی مانند: آنمی، تالاسمی، هموفیلی، لوسمی‌ها و لنفوم‌ها از جمله بیماری‌هایی هستند که توسط هماتولوژیست‌ها تشخیص داده می‌شوند.

آنمی به معنی کمبود آهن در خون است و می‌تواند باعث خستگی، سرگیجه و ضعف عمومی بدن شود. تالاسمی یک بیماری خونی ژنتیکی است که باعث کاهش سطح هموگلوبین در خون می‌شود. هموفیلی نیز یک بیماری خونریزی ژنتیکی است که به دلیل کمبود یک فاکتور پروتئینی خاص در خون، باعث خونریزی در صورت آسیب به بدن می‌شود.

در کل این شاخه از پزشکی در تشخیص بیماری‌های زیادی کاربرد دارد که تشخیص به موقع برای این بیماری‌ها، اهمیت بالایی دارد. در مطلب « انواع بیماری های هماتولوژی »، به بیماری‌های شایع در این حوزه اشاره شده است و توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیش‌تر آن را مطالعه کنید.

همچنین، هماتولوژیست‌ها در تشخیص و درمان بیماری‌های سیستم لنفاوی نیز فعالیت می‌کنند. بیماری‌هایی مانند: لوسمی‌ها و لنفوم‌ها که مرتبط با سیستم لنفاوی هستند، توسط هماتولوژیست‌ها تشخیص داده می‌شوند. لوسمی یک بیماری خونی است که باعث افزایش تعداد سلول‌های سفید در خون شده و می‌تواند باعث سرطان شود. لنفوم نیز یک بیماری سرطانی است که از سلول‌های لنفاوی شروع می‌شود و می‌تواند در سراسر بدن گسترش یابد.

تاریخچه هماتولوژی در صنعت پزشکی

هماتولوژی در میان همه رشته‌های پزشکی، یکی از پرکاربردترین‌ها است؛ چرا که با تشخیص بیماری‌های خونی و تحقیقات در این زمینه مرتبط است. این رشته برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها در شاخه‌های دیگر پزشکی هم کاربرد دارد و همین موضوع اهمیت آن را دو چندان کرده است. در بلاگ « رشته هماتولوژی چیست » توضیحات بسیار دقیق‌تری در رابطه با این موضوع داده شده است و توصیه می‌کنیم حتماً آن را مطالعه کنید.

تاریخچه هماتولوژی در صنعت پزشکی | لیان آزمای بهار

در ادامه مطلب اما می‌خواهیم تاریخچه علم هماتولوژی را از ابتدا بررسی کنیم. برای این منظور جدولی تهیه شده است که اکتشافات مهم را با توجه به سال‌های وقوع‌شان دسته بندی کرده است:

سال اکتشافات انجام شده
1628 کشف گردش خون توسط هاروی
1674 تشریح RBC توسط ون لیوون هوک
1770 کشف DBC، فیبرینوژن، اولین ماده ضدانعقاد خون و اصول گردش و انعقاد خون توسط هیوسون
1818 اولین تزریق موفق خون انسان به بیمار توسط بلاندل
1832 اولین توصیف بیماری هوچکین توسط هوچکین
1840 اولین تزریق موفق خون کامل برای درمان هموفیلی توسط LANE
1852 توسعه RBC و WBC توسط چند محقق
1868 کشف نقش مغز استخوان در خونسازی توسط نویمان و به طور مستقل توسط Bizzozero
1868 توصیف بیماری های لوسمی، ترومبوز و آمبولی
1878 رنگ آمیزی سلول های خونی و کشف سه نوع گرانولیست به نام های ماست سل، پلی کروماتوفیلی و مگالوبلاست
1882 اولین توصیف فاگسیتوز
1888 اولین توصیف نقش پلاکت ها در هموستازی و ترومبوز توسط Bizzozero
1901 کشف گروه‌های خونی A، B، AB و o توسط لندشتاینر
1903 اولین توصیف سندورم پلی سیتمی ورا توسط Osler
1904 اولین  توصیف هموگلوبینوری سرد توسط Donath  و لندشتاینر
1910 اولین توصیف سنجش زمان خونریزی و اثربخشی تزریق پلاکت برای درمان ترومبوسیتوپنی توسط دوک
1915 استفاده از سیترات به خون ضد انعقاد برای انتقال خون بهینه شده توسط Lewisohn
1918 اولین توصیف ترومباستنی گلنزمن توسط گلانزمن
1920 توصیف کلاسیک مونونوکلئوز عفونی توسط اسپرانت و ایوانز
1924 اولین توصیف سندرم فلتی توسط فلتی
1925 اولین توصیف تالاسمی توسط cooley و lee
1926 اولین توصیف بیماری فون ویلبراند توسط فون ویلبراند
1926 گزارش کلاسیک کبد به عنوان اولین درمان موثر کم خونی پرنیشیوز توسط مینوت و مورفی
1927 اولین توصیف سندرم فانکونی (پان سیتوپنی، مغز استخوان آپلاستیک و ناهنجاری های فیزیکی) توسط فانکونی
1929 شناسایی نقش عامل درونی در کم خونی پرنیشیوز توسط castle
1934 طبقه بندی آنمی ها با توجه به شاخص های RBC توسط Wintbro
1935 توسعه PT توسط Quick
1941 اولین توصیف اثر وارفارین بر PT در انسان توسط بات، آلن و بولمن
1944 اولین توصیف ماکروگلوبولینمی توسط Waldenström
1945 آزمایش گلوبولین ضد انسانی برای شناسایی آنتی بادی های “ناقص” توسعه یافته توسط Coombs، Mourant و Race
1946 گزارش های متعدد از اثربخشی ترکیبات نیتروژن در لنفوم و لوسمی توسط گروه هایی به رهبری گودمن، گیلمن، جاکوبسون و رودز

کاربرد هماتولوژی در تشخیص چه بیماری‌هایی است؟

در ادامه پاسخ به سوال هماتولوژی چیست، می‌خواهیم کاربرد هماتولوژی در تشخیص بیماری‌های مختلف را بررسی کنیم. هماتولوژی به عنوان یکی از شاخه‌های پزشکی، در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌های خونی، نخاعی و لنفاوی کاربرد دارد.


کاربرد هماتولوژی در تشخیص چه بیماری‌هایی است؟ | لیان آزمای بهار

برخی از بیماری‌هایی که هماتولوژیست‌ها در تشخیص و درمان آن‌ها نقش دارند عبارتند از:

1. بیماری‌های خونی

 این بیماری‌ها شامل آنمی، لوسمی، لنفوم، هموفیلی و انواع بیماری‌های سلولی خونی می‌شوند. برای تشخیص این بیماری‌ها، هماتولوژیست‌ها از آزمایش‌هایی مانند: شمارش سلول‌های خونی، تعیین سطح هموگلوبین و مطالعه شکل و سایز سلول‌های خونی، استفاده می‌کنند. اگر دوست دارید بیش‌تر در مورد نقش هماتولوژی در آزمایش خون بدانید، توصیه می‌کنیم به مطلب « هماتولوژی در آزمایش خون چیست » مراجعه کنید.

2. بیماری‌های نخاعی

برای تشخیص این بیماری‌ها، هماتولوژیست‌ها از آزمایش‌هایی مانند بیوپسی نخاع استخوان، تعیین نوع و مرحله بیماری و انتخاب درمان مناسب استفاده می‌کنند. کاربرد هماتولوژی در درمان بیماری‌های نخاعی بیش از هر روش دیگری است و به همین منظور استفاده گسترده‌ای در این زمینه دارد.

3. بیماری‌های ایمنی‌

این بیماری‌ها شامل بیماری‌های اتوایمیون، آلرژی‌ها و سایر بیماری‌های ایمنی هستند. در تشخیص و درمان این بیماری‌ها، هماتولوژیست‌ها از آزمایش‌هایی مانند: آزمایش آلرژی و آزمایش‌های ایمنی‌ استفاده می‌کنند.

4. بیماری‌های ارثی

 بیماری‌های ارثی از بیماری‌های خاصی هستند که به واسطه وراثت از پدر و مادر به فرزندان منتقل می‌شوند. برای تشخیص و درمان این بیماری‌ها، هماتولوژیست‌ها از آزمایش‌های ژنتیکی و تشخیص قبل از تولد استفاده می‌کنند.

در کل، هماتولوژی به عنوان یکی از شاخه‌های پزشکی، نقش بسیار مهمی در تشخیص و درمان بیماری‌های خونی، نخاعی و لنفاوی دارد. تشخیص صحیح و سریع بیماری‌های خونی، نخاعی و لنفاوی، بهبود درمان و زندگی بیماران را به همراه دارد و از این رو است که می‌توانیم علم هماتولوژی را یک علم بسیار کاربردی بدانیم.

اختلالات و بیماری هایی که با هماتولوژی مرتبط هستند!

در هماتولوژی از ابزارها و وسایل بسیار متنوعی جهت تشخیص بیماری‌های خونی و تحقیقات در این زمینه استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان به سمپلر یا لوله آزمایش اشاره کرد. خرید سمپلر یا دیگر تجهیزات پرکاربرد در این حوزه، بسیار حساس هستند و باید برای خرید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

اختلالات و بیماری هایی که با هماتولوژی مرتبط هستند! | لیان آزمای بهار

در ادامه اما می‌خواهیم اختلالات و بیماری‌هایی را بررسی کنیم که به طور تخصصی در حوزه تشخیصی هماتولوژی قرار می‌گیرند.

  • کم خونی یکی از مهمترین بیماری‌های خونی است که می‌تواند باعث کاهش عملکرد بدن در تامین اکسیژن شود. این بیماری می‌تواند به چندین نوع تقسیم شود که شامل: بیماری سلول داسی شکل، تالاسمی و اختلالات خونریزی می‌شوند.
  • بیماری سلول خونی داسی شکل باعث تغییر شکل گلبول‌های قرمز خون می‌شود که عوارض زیادی را به دنبال دارد.
  • تالاسمی هم یکی از بیماری‌های مرتبط با این رشته است که به علت عدم تولید هموگلوبین کافی در بدن، منجر به کم خونی می‌شود.
  • اختلالات خونریزی مانند: بیماری فون ویلبراند و ترومبوزیتوپنی می‌توانند از تشکیل صحیح لخته‌های خونی جلوگیری کنند و در نتیجه باعث خونریزی‌های بیش از حد یا کمبود پلاکت در بدن شوند.
  •  یکی دیگر از اختلالات مرتبط با هموتولوژی، ترومبوز نام دارد. ترومبوز به لخته شدن خون در رگ‌ها اشاره دارد و می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های جدی مانند: سکته قلبی و سکته مغزی شود.

شما چقدر با کاربردهای هموتولوژی آشنایی دارید؟

در نتیجه بررسی کاربردهای هماتولوژی و پاسخ به سوال هماتولوژی چیست، مشخص شد که این شاخه یکی از مهمترین تخصص‌های پزشکی است که به بررسی و درمان بیماری‌های خونی، نخاعی و لنفاوی می‌پردازد.

هماتولوژی به عنوان یکی از شاخه‌های پزشکی پرکاربرد، می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های خونی و نخاعی نیز نقش اساسی داشته باشد. استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در هماتولوژی، باعث شده است که تشخیص و درمان بیماری‌های خونی، نخاعی و لنفاوی با دقت بیشتری انجام شود و به طور کلی، پیشرفت‌های زیادی در این حوزه رخ داده است. این تکنولوژی‌ها همچنین باعث شده‌اند که دستگاه‌های مورد استفاده در این حوزه بسیار گران قیمت باشند. البته باید اشاره کنیم که قیمت لوله آزمایش و تجهیزاتی مانند آن که استفاده زیاد دارند، چندان بالا نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *