اقلام مصرفی آزمایشگاه

لام و لامل چیست و چه ویژگی هایی دارند؟

لام و لامل چیست و چه ویژگی هایی دارند؟ | لیان آزمای بهار

تجهیزات بسیار متفاوتی در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌شوند که برخی از آن‌ها مانند لام و لامل کاربرد بسیاری دارند. اگر این سؤال که لام و لامل چیست ، برای شما هم بی‌جواب مانده، بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

برخی از تجهیزات مانند میکروسکوپ‌ها در هر آزمایشگاهی وجود دارد و در تحقیقات علمی یا پزشکی از آن استفاده می‌شود. در کنار میکروسکوپ لازم است که تجهیزات جانبی دیگری هم وجود داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به لام و لامل اشاره کرد.

لام و لامل وسیله‌های بسیار پرکاربرد در آزمایشگاه هستند و ازاین‌رو شناخت ویژگی‌ها، کاربردها و تفاوت‌هایشان برای شما بسیار کارآمد و مفید خواهد بود.

لام چیست؟

این محصول را می‌توان با نام‌های متفاوتی پیدا کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به لام آزمایشگاهی، لام میکروسکوپی یا Microscope slide اشاره کرد. در یک تعریف ساده می‌توانیم لام را یک قطعه شیشه‌ای معرفی کنیم که روی آن نمونه‌های آزمایشگاهی را قرار می‌دهند تا بررسی نمونه کار آسان‌تری باشد.

به‌طورکلی کیفیت ساخت و ظرافت لام بسیار بالا است و این محصول ضخامتی برابر با ۱ میلی‌متر و طول و عرضی معادل ۷۵ در ۲۶ میلی‌متر دارد. البته باید اشاره کنیم که این اعداد استاندارد جهانی هستند و ممکن است برخی برندها لام را در سایزهای متنوع‌تری هم تولید کنند.

جنسی که لام را از آن می‌سازند، قلیای آهکی یا بروسیلیکات است که کم‌ترین اثرات را روی نمونه‌های آزمایشگاهی دارند و همچنین مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

لام چیست؟ | لیان آزمای بهار

لامل چیست؟

باید بدانید که لام به‌تنهایی کاربرد چندانی نخواهد داشت، بلکه برای استفاده درست از آن شما به لامل نیاز خواهید داشت. لامل هم مانند لام یک قطعه شیشه‌ای است که عموماً در شکل‌های مربعی، مستطیلی یا دایره ای تولید می‌شود.

لامل‌های استاندارد موجود در بازار، عموماً ضخامتی کمتر از ۲ میلی‌متر دارند. شاید برای شما هم سؤال باشد که چرا از لامل استفاده می‌شود؟

زمانی که نمونه روی لام قرار می‌گیرد، ممکن است در معرض هوا، اکسید یا دی هیدارته شود و برای پیشگیری از این مشکلات، روی آن لامل قرار می‌دهند که حالتی شبیه به حالت ایزوله برای نمونه ایجاد می‌کند.

تفاوت لام و لامل در چیست؟

شاید به نظر برسد که لام و لامل با هم تفاوتی ندارد و می‌توان آن‌ها را به‌جای هم استفاده کرد، اما این‌طور نیست و لازم است که هر یک را در جای خاص خودش به کار ببرید.

بزرگ‌ترین تفاوت لام و لامل را می‌توان در ضخامتشان و همچنین شکلشان دانست. این دو از اقلام مصرفی آزمایشگاه هستند و برندهای مختلفی آن‌ها را در انواع مختلفی تولید می‌کنند. ازاین‌رو باید پیش از خرید به‌درستی بدانید که به دنبال چه محصولی می‌گردید. بنابراین شناخت تفاوت لام و لامل مهم خواهد بود.

یکی دیگر از تفاوت‌های لام و لامل این است که عموماً لامل روی نمونه قرار می‌گیرد و نسبت به لام که زیر نمونه قرار می‌گیرد، ضخامت کمتری دارد. این موضوع به دلیل ایجاد سهولت در مشاهده نمونه است و کم‌تر بودن ضخامت لامل باعث ایجاد دید دقیق‌تری به نمونه می‌شود.

انواع لام و لامل میکروسکوپی

همان‌طور که اشاره کردیم، لام برای بررسی نمونه با استفاده از میکروسکوپ، استفاده می‌شود و همین موضوع باعث شده تا در زمینه‌های زیادی از جمله: هماتولوژی کاربرد داشته باشد. هماتولوژی تنها یکی از کاربردهای لام را شامل می‌شود و توصیه می‌کنیم برای آشنایی بیش‌تر با آن به مطلب « هماتولوژی چیست » مراجعه کنید.

یکی از موضوعاتی که به شناخت بهتر در مورد لام کمک می‌کند و باید در پاسخ به سؤال لام و لامل چیست، حتماً به آن اشاره کنیم، این است که لام و لامل چه انواع دارند؟

بی شک باتوجه‌به کاربرد گسترده، لازم است که از هر کدام این محصولات در انواع مختلفی تولید شود که برای کارایی‌های متفاوت، مناسب باشند. ازاین‌رو امروزه در سطح بازار شما می‌توانید انواع مختلفی از آن‌ها را پیدا کنید که باتوجه‌به کاربرد و شرایط استفاده، طراحی شده‌اند و هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند.

انواع لام و لامل میکروسکوپی | لیان آزمای بهار

انواع لام آزمایشگاهی

لام‌های متنوعی وجود دارند و هر یک کارایی خاص خود را دارند که در ادامه می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید.

    • کد ۷۱۰۲: این نوع لام به شکل یک‌تیغه ساده و تخت شیشه‌ای ساخته می‌شود که عموماً برای مصارفی مانند: رنگ‌آمیزی باکتری‌ها در آزمایشگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد.
    • کد ۷۱۰۱: این نوع شباهت زیادی به کد ۷۱۰۲ دارد، با این تفاوت که لبه‌های لام با استفاده از تجهیزات خاص صیقل داده شده تا آسیب کمتری به مصرف‌کنندگان وارد کند.
    • کد ۷۱۰۳ و ۷۱۰۴: این دو نوع لام شامل شیشه‌های تخت با یک بخش مقعر به صورت (یک حفره و دو حفره) ساخته می‌شوند. لام‌های ۷۱۰۳ و ۷۱۰۴ عمدتاً برای بررسی نمونه‌های مایع، نمونه‌های با ضخامت بالا و محیط کشت استفاده می‌شوند.
    • در کنار لام‌های نام‌برده‌شده، انواع دیگری هم وجود دارند که با کدهای ۷۱۰۵ (لام یک وجه با یک سر مات)، کد ۷۱۰۷ (لام دو وجه با یک سر مات)، ۷۱۰۹ (لام‌های یک سر رنگی)، IF یا ایمونوفلورسانس شناخته می‌شوند. هر کدام از این انواع در مصارف مختلفی کاربرد دارند و باید پیش از خرید به این موضوع توجه کنید.

انواع لامل آزمایشگاهی

برای دسته‌بندی و معرفی انواع لامل‌ها باید از پارامتر ضخامت استفاده کنیم و از این طریق ۶ گرید مختلف برای این محصول در نظر گرفته می‌شود. در این میان لازم است بدانید که قیمت لام و لامل باتوجه‌به نوعشان ممکن است متفاوت باشد.

    • گرید ۰: دارای ضخامتی بین ۰٫۰۸۵ تا ۰٫۱۳ میلی‌متر است.
    • گرید ۱: دارای ضخامتی بین ۰٫۱۳ تا ۰٫۱۶ میلی‌متر است.
    • گرید ۱٫۵: دارای ضخامتی بین ۰٫۱۶ تا ۰٫۱۹ میلی‌متر است.
    • گرید ۲: دارای ضخامتی بین ۰٫۱۹ تا ۰٫۲۳ میلی‌متر است.
    • گرید ۳: دارای ضخامتی بین ۰٫۲۵ تا ۰٫۳۵ میلی‌متر است.
    • گرید ۴: دارای ضخامتی بین ۰٫۴۳ تا ۰٫۶۴ میلی‌متر است.

از لام و لامل چگونه باید استفاده کرد؟

حالا که به‌خوبی می‌توانید به سؤال لام و لامل چیست، پاسخ دهید، زمان آن رسیده که شما را با نحوه استفاده از آن‌ها آشنا کنیم. پیش از آن باید اشاره کنیم که این محصولات در انواع آزمایشگاه‌های پزشکی و غیرپزشکی کاربرد دارند و ازاین‌رو اگر در آزمایشگاهی مشغول به کار هستید، لازم است که با نحوه استفاده از آن‌ها آشنا باشید.

از لام و لامل چگونه باید استفاده کرد؟ | لیان آزمای بهار

برای بررسی نمونه‌ها با استفاده از لام و لامل، کار سختی در پیش نخواهید داشت. مقدار کمی از نمونه موردنظر را روی لام قرار دهید و سپس برای محافظت و ایزوله کردن آن از لامل استفاده کنید. تنها نکته مهم اینجاست که باید لامل را بادقت و به‌آرامی روی نمونه قرار دهید که آسیبی به آن وارد نشود.

در نهایت که کافی است اسلاید را زیر میکروسکوپ قرار دهید و بررسی‌های لازم را به انجام برسانید. اسلاید در واقع به مجموعه لام، نمونه و لامل گفته می‌شود. در نهایت اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق‌تری در این باره داشته باشید، توصیه می‌کنیم به مطلب « روش استفاده از لام و لامل » مراجعه کنید.

لام و لامل؛ دو وسیله آزمایشگاهی بسیار پر استفاده

باتوجه‌به مطالبی که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم، بسیار ساده خواهد بود که به سؤال لام و لامل چیست، پاسخ دهید و همچنین می‌دانید که تفاوت‌های میان این دو محصول مربوط به چه پارامترهایی می‌شود. بااین‌وجود هنوز هم باید در زمان خرید به نکاتی توجه کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به برند سازنده و فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید اشاره کرد.

توصیه ما به شما برای خرید آنلاین لوازم آزمایشگاهی بدون دردسر و بدون نیاز به‌صرف زمان این است که به فروشگاه لیان آزما مراجعه کنید. این وب‌سایت فروشگاهی در زمینه توزیع انواع تجهیزات آزمایشگاهی از جمله: لام و لامل فعالیت دارد و می‌توانید این محصولات را با برندهای معتبر از لیان آزما خریداری کنید.

مطالب مرتبط

یک نظر در “لام و لامل چیست و چه ویژگی هایی دارند؟

  1. علی مومنی گفت:

    چرا بعضی لام ها دارای فرورفتگی در سطح لام هستن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *