مصرفی عمومی بیمارستانی

آموزش نحوه استفاده از سیفتی باکس | بایدها و نبایدها هنگام کار با سیفتی باکس

آموزش نحوه استفاده از سیفتی باکس بایدها و نبایدها هنگام کار با سیفتی باکس

سیفتی باکس (safety box) در زبان فارسی به معنای جعبه ایمنی است. این جعبه جهت نگهداری پسماندهای تیز و برنده‌ای مانند سوزن و سرنگ، شیشه، تیغ‌های جراحی و موارد این‌چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، سیفتی باکس کاربردهای گسترده‌ای در مراکز آزمایشگاهی، درمانی، زیبایی و… دارد. ضمناً، این جعبه‌ها در اندازه‌های مختلفی مانند: نیم لیتری، 1 لیتری، 2 لیتری، 3 لیتری، 5 لیتری، 7 لیتری، 12 لیتری و… تولید می‌شوند. واحدهای مختلف نیز می‌توانند بسته به حجم کار خود یک یا چند نوع آن را انتخاب کنند. حال اینکه نحوه استفاده از سیفتی باکس چگونه است؟ در ادامه و در آموزش کار با سیفتی باکس توضیح خواهیم داد که باید چه مواردی را در حین استفاده از آن رعایت کرد. با ما همراه باشید.

لزوم استفاده از سیفتی باکس

نگهداری زباله‌های تیز آزمایشگاهی و بیمارستانی داخل کیسه‌های معمولی خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت. این زباله‌ها ممکن است به پرسنل محیط‌های درمانی و آزمایشگاهی آسیب بزنند و باعث گسترش بیماری‌هایی نظیر: ایدز و هپاتیت B شوند. به همین خاطر، این پسماندها بایستی داخل یک باکس محکم و استاندارد قرار بگیرند. ویژگی های سیفتی باکس باعث شده تا بهترین ابزار برای نگهداری این اقلام باشد. این جعبه، بهترین وسیله موجود جهت دفع زباله‌های پزشکی است که کشورهای پیشرفته نیز با کمک آن، اقدام به معدوم سازی زباله‌های تیز خود می‌کنند.

بنابراین، نگهداری پسماندهای تیز و خطرناک داخل کیسه‌های معمولی کار اشتباهی است. این زباله‌ها به راحتی می‌توانند کیسه‌های ساده را پاره کنند و باعث آسیب جدی به بافت بدن انسان‌ها و حیوانات شوند. جهت مراقبت از پرسنل مراکز مختلف، کارکنان حمل ‌و نقل زباله، زباله گردها و سایر عزیزانی که در معرض پسماندهای بیولوژیک هستند، بایستی استفاده از سیفتی باکس را جدی گرفت. همچنین، آموزش کار با سیفتی باکس نیز به ‌اندازه خرید آن اهمیت دارد که در ادامه، آن را به صورت گام به گام توضیح داده‌ایم.

نحوه استفاده از سیفتی باکس

نحوه استفاده از سیفتی باکس

آشنایی با نحوه استفاده از انواع سیفتی باکس اهمیت زیادی دارد که در قسمت زیر به آن پرداخته‌ایم:

1. بررسی استاندارد بودن سیفتی باکس

سیفتی باکس بایستی طبق استانداردهای روز دنیا طراحی و تولید شود. منظور از طراحی و ساخت استاندارد این است که دارای مقاومت بالا در برابر اشیاء تیز و برنده و در اندازه مناسب باشد. همچنین جابه‌جا کردن آن نیز باید به راحتی صورت بگیرد. به علاوه، سیفتی باکس‌های استاندارد دارای برچسب پسماند خطرناک و برچسب ویژگی‌های تولیدکننده زباله نوک‌تیز هستند. بر همین اساس، اگر برچسب سیفتی باکس تکمیل یا نصب نشده است، خودتان باید نسبت به کامل کردن آن اقدام کنید.

2. جمع آوری وسایل یک بار مصرف تیز و برنده

بعد از بررسی مشخصات سیفتی باکس و تأیید صحت آن می‌توان از این جعبه ایمنی استفاده کرد. به این ترتیب، هر نوع وسیله تیزی که در پروسه درمان، آزمایش و نگهداری از بیمار به ‌کار گرفته می‌شود را می‌توان داخل سیفتی باکس قرار داد. این وسیله می‌تواند یک سر سوزن و شیشه سرم باشد یا محصولات مختلف دارویی که در این مراکز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع آوری وسایل یک بار مصرف تیز و برنده

3. توجه به مدت زمان نگهداری پسماندها داخل جعبه

وسایلی که داخل سیفتی باکس انداخته می‌شوند، اغلب از نوع عفونی و خطرناک هستند. به همین خاطر باید نهایتاً هر 3 روز یک‌بار نسبت به معدوم سازی آن‌ها اقدام کرد. بر همین اساس، سیفتی باکس را با توجه به تولید پسماندهای هر بخش انتخاب کنید. می‌توان گفت مهم‌ترین نکته آموزشی استفاده از سیفتی باکس همین مسئله مدت زمان نگهداری از پسماندها در داخل جعبه است.

4. توجه به حجم سیفتی باکس و اقدام برای دفع آن

سیفتی باکس نباید به‌ طور کامل پر شود. اگر سه‌چهارم حجم آن پر شد، باید نسبت به قفل کردن درب آن اقدام کرد. برای قفل کردن درب سیفتی باکس نیز کافی است درجه آن را روی 2 قرار دهید و سپس برچسب بزنید. بعد از برچسب زدن، آن را داخل کیسه زباله زردرنگ بگذارید تا تحت عنوان پسماند عفونی معدوم شود. این نکته در خرید آن نیز تاثیرگذار است. بنابراین در مطلب دیگرمان با عنوان راهنمای خرید سیفتی باکس به این موضوع پرداخته ایم.

بایدها و نبایدها در زمان استفاده از سیفتی باکس

در زمان استفاده از سیفتی باکس مانند سایر وسایل بهداشتی بایستی به نکات متعددی توجه کنید که در زیر به این موارد اشاره کرده‌ایم:

  1. محتویات سیفتی باکس را نباید خالی کرد.
  2. سیفتی باکس یک وسیله یک‌بار مصرف است و نباید مجددا از آن استفاده کرد.
  3. مواقعی که از سیفتی باکس استفاده نمی‌کنید، درب آن به طور کامل باید بسته باشد.
  4. سیفتی باکس را در مکانی خشک و به دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید.
  5. دمای محل قرارگیری سیفتی باکس بهتر است بین 15 الی 35 درجه سانتی‌گراد باشد.

بایدها و نبایدها در زمان استفاده از سیفتی باکس

جمع بندی

برای دفع اصولی پسماندهای تیز آزمایشگاهی و درمانی و بیولوژیک نیاز به سیفتی باکس است. سیفتی باکس، یک جعبه بسیار مقاوم جهت دور ریختن اشیا تیز و برنده است. این جعبه در مدل‌ها و سایزهای متنوعی ساخته می‌شود. بنابراین، می‌توان با توجه به حجم تولید پسماند در هر بخشی، یک سایز برای پرسنل آن بخش تهیه کرد.

ضمن اینکه آشنایی با نحوه استفاده از سیفتی باکس برای کارکنان مراکز درمانی و آزمایشگاهی اهمیت زیادی دارد، این عزیزان بایستی دوره آموزش کار با سیفتی باکس را بگذرانند تا بهتر بتوانند از آن استفاده کنند. این دوره بسیار کوتاه در همین بخش آورده شده است. مهم‌ترین نکته آن نیز توجه به مدت زمان نگهداری از زباله‌ها در درون سیفتی باکس است. به محض اینکه سه‌چهارم جعبه پر شد، بایستی آن را معدوم کرد. پسماندها نهایتا تا 3 روز باید در سیفتی باکس باقی بمانند و بعد از این مدت نیز بایستی بلافاصله دفع شود. حال با نحوه کار با این دستگاه آشنا شدید، جهت خرید و اطلاع از قیمت سیفتی باکس میتوانید با همکاران ما در لیان در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *