مصرفی عمومی بیمارستانی

نکات کلیدی در راهنمای خرید سیفتی باکس

نکات کلیدی در راهنمای خرید سیفتی باکس

دفع زباله‌های تیز و برنده آزمایشگاهی و پزشکی، نباید مانند زباله‌های خانگی صورت بگیرد. برای ذخیره‌سازی و دفع پسماندهای تیز باید از سیفتی باکس استفاده کرد. سیفتی باکس، محفظه‌ای مقاوم و استاندارد است که مخصوص نگهداری پسماندهای خطرناک آزمایشگاهی و پزشکی مانند سوزن و شیشه ساخته می‌شود. اگر این پسماندها به درستی دفع نشوند، باعث شیوع بیماری‌های خطرناکی مانند ایدز، هپاتیت B و C می‌شوند. بنابراین، برای دفع مواد تیز، بایستی طبق دستورالعمل‌های تعریف‌شده جهانی عمل کرد. مهم‌ترین نکته این دستورالعمل نیز انتخاب سیفتی باکس استاندارد برای بخش‌های مختلف مراکز درمانی و آزمایشگاهی است. در ادامه، راهنمای خرید سیفتی باکس مناسب و کاربردی را آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

دلایل استفاده از سیفتی باکس

وسایل تیز آزمایشگاهی و جراحی مانند: سوزن‌ها و سرنگ‌ها، ظروف شیشه‌ای شکسته، تیغ‌ها و چاقوی جراحی جزو مواد خطرناک زیستی هستند. این مواد در صورت تماس با پوست ما باعث آسیب جدی و فوری می‌شوند؛ بنابراین، نباید در معدوم‌سازی اصولی آن‌ها کوتاهی کرد. به عبارتی، برای افزایش ایمنی محیط‌های کاری و محافظت از محیط‌زیست، نیاز به استفاده از سیفتی باکس است. البته در انتخاب سیفتی باکس نیز بایستی توجه زیادی به خرج داد و تنها از مدل‌های استاندارد و مجوزدار آن استفاده کرد. برای آشنایی بیشتر با مشخصات سیفتی باکس میتوانید به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید.

قوانین استفاده از سیفتی باکس در ایران

استفاده از سیفتی باکس در ایران تبدیل به یک قانون شده است. این قانون طی یک بخشنامه به شماره 17139/2/س در تاریخ 13/2/1382 به کلیه اصناف ابلاغ شد. به موجب این قانون، کلیه مراکز بهداشتی و درمانی خصوصی و دولتی موظف به استفاده از سیفتی باکس در مراکز خود هستند. این واحدها بایستی با توجه به نیاز و حجم کار خود دست به انتخاب سیفتی باکس بزنند. واحدهای نظارت مربوطه نیز اجرایی کردن این قانون توسط واحدهای بهداشتی و درمانی را پیگیری می‌کنند.

قوانین استفاده از سیفتی باکس در ایران

اهمیت انتخاب سیفتی باکس استاندارد

انتخاب سیفتی باکس استاندارد، اهمیت زیادی دارد. یک سیفتی باکس استاندارد، ظرفی است که ضدنشت و ضدسوراخ باشد. در حال حاضر، ظروف مختلفی تحت نام سیفتی باکس در بازار موجودند که کیفیت برخی از آن‌ها مطلوب نیست. در کل، سیفتی باکس‌های موجود از کیفیت متفاوتی برخوردار هستند. به همین دلیل، گاهی انتخاب یک سیفتی باکس مناسب از بین هزاران مدل موجود، کار سخت و دشواری است. به ‌طور کلی، یک سیفتی باکس استاندارد دارای ویژگی‌های زیر است:

  • مقاوم و مستحکم بودن بدنه سیفتی باکس
  • نشت نکردن محتویات داخلی آن به بیرون
  • فوران گازهای سمی کم در زمان سوختن سیفتی باکس
  • آسیب ندیدن سیفتی باکس بر اثر سقوط از ارتفاع حداکثر یک متری

راهنمای خرید سیفتی باکس استاندارد

سیفتی باکس‌ها از نظر مدل، حجم و کاربری انواع مختلفی دارند. هر فردی بایستی با توجه به نوع حرفه و نیاز خود یک یا چند مورد آن‌ را انتخاب کند. برای انجام خریدی مطمئن، بهتر است راهنمای خرید سیفتی باکس را مطالعه کنید و با فاکتورهای مهم آن آشنا شوید. همچین اگر قصد خرید این محصول را دارید، میتوانید با همکاران ما در لیان آزمای بهار در ارتباط باشید. در قسمت زیر، فاکتورهای مهم در زمان انتخاب و خرید سیفتی باکس آورده شده است:

1. توجه به نوع کاربری سیفتی باکس

سیفتی باکس‌ها تنها در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی کاربرد ندارند و از آن‌ها می‌توان در مراکز دیگر نیز استفاده کرد. از این محفظه در محیط‌هایی نظیر کلینیک‌ زیبایی، آرایشگاه‌ها، کلینیک دامپزشکی، آمبولانس‌ها و… استفاده می‌شود. بنابراین، افراد بایستی به نوع استفاده و محل آن توجه داشته باشند. ضمن اینکه افراد مبتلا به دیابت نیز جهت دفع سوزن سرنگ انسولین خود در منزل نیاز به سیفتی باکس دارند. این عزیزان می‌توانند یک سیفتی باکس کوچک که قابلیت حمل آسانی هم دارد را برای خود تهیه کنند.

توجه به نوع کاربری سیفتی باکس

2. توجه به طراحی و مدل سیفتی باکس

باید به نوع طراحی و مدل سیفتی باکس نیز توجه کرد. در واقع، طراحی سیفتی باکس یکی از مهم‌ترین نکات در ساخت آن است. برای نمونه، سیفتی باکس‌های استاندارد، دارای قفل مستحکمی هستند و آن‌ها را می‌توان به صورت موقت یا دائم قفل کرد. داشتن شیار در دهانه درب سقف نیز اهمیت زیادی دارد. این شیارها باعث جدایی راحت‌تر سوزن سرنگ‌ها می‌شوند. قطر دهانه نیز بایستی با نوع کاربری آن هماهنگ باشد. برای مثال، سیفتی باکس‌های بیمارستانی باید عریض باشند تا بتوان پسماندهای بزرگ بیمارستان را مانند کانولا و تراکر به داخل آن‌ها منتقل کرد. همچنین، وجود دسته ارگونومیک و حمل راحت آن اهمیت زیادی دارد.

3. توجه به رنگ بندی سیفتی باکس

سیفتی باکس را با کمک رنگ‌ها کدگذاری می‌کنند. این کدگذاری باعث سازماندهی انواع زباله آزمایشگاهی و درمانی می‌شود و به دفع اصولی آن‌ها کمک می‌کند. بر همین اساس، سیفتی باکس زردرنگ مخصوص زباله‌های عفونی و وسایل نوک‌تیز تخلیه نشده، تولید می‌شود. مدل نارنجی نیز جهت دفع زباله‌های عفونی و لوازم نوک‌تیز تخلیه‌شده، به کار گرفته می‌شود. سیفتی باکس آبی رنگ هم به منظور معدوم‌سازی زباله‌های دارویی با بسته یا بدون آن ساخته می‌شود. مدل بنفش نیز جهت دفع لوازم تیز آلوده به Cytostatic/Cytotoxic به کار می‌رود.

4. توجه به کیفیت بدنه و جنس سیفتی باکس

توجه به کیفیت بدنه و جنس سیفتی باکس یکی از مهم‌ترین نکات است. یک سیفتی باکس بی‌کیفیت باعث می‌شود، افراد در زمان استفاده از آن متوجه خطرات احتمالی نشوند. به عبارتی، کاربر با وجود سیفتی باکس بی‌کیفیت، احساس امنیت می‌کند که این حس کاملاً اشتباه است. سیفتی باکس‌های فاقد کیفیت در صورت سوراخ شدن، به سلامت کاربر آسیب می‌زنند. در کل، سیفتی باکس توسط پلاستیک پلی‌پروپیلن تولید می‌شود؛ اما برخی از تولیدکنندگان غیرحرفه‌ای جهت ساخت آن از مواد بازیافتی استفاده می‌کنند. ساخت سیفتی باکس با مواد بازیافتی کار بسیار اشتباهی است؛ زیرا سوزاندن آن در زمان دفع با انتشار فراوان گازهای خطرناک همراه می‌شود.

5. توجه به اندازه سیفتی باکس

اندازه سیفتی باکس، یکی دیگر از فاکتورهایی است که در زمان خرید آن باید مدنظر خود قرار دهید. سایز سیفتی باکس باید با حجم پسماندهای مکان قرارگیری آن همخوانی داشته باشد. به‌ عنوان ‌مثال، مراکزی که مراجعه‌کننده زیادی دارند، بایستی از سیفتی باکس‌های بزرگ استفاده کنند و بالعکس. به این ترتیب، در زمان انتخاب سایز سیفتی باکس به تعداد مراجعه‌کنندگان و حجم کار خود توجه داشته باشید.

توجه به اندازه سیفتی باکس در راهنمای خرید سیفتی باکس

6. توجه به استاندارد بودن و داشتن مجوزهای لازم

سیفتی باکس‌های استاندارد دارای مجوزهای لازم هستند و نحوه استفاده از سیفتی باکس را بسیار آسان تر میکنند و می‌توان با خیالی آسوده از آن‌ها استفاده کرد. گاهی تشخیص استاندارد بودن سیفتی باکس برای خریداران سخت می‌شود. برای رفع ابهامات خود در این زمینه بهتر است که آن را از برندی معتبر خریداری کنید. در کل، سیفتی باکس استاندارد در برابر دما، ضربه و نشتی، مقاوم است و به راحتی خراب نمی‌شود.

جمع بندی

سیفتی باکس یکی از بهترین ظروف موجود جهت نگهداری پسماندهای نوک‌تیز و خطرناک درمانی، پزشکی، آزمایشگاهی و… است. در زمان انتخاب سیفتی باکس بایستی پارامترهای مختلفی را مدنظر خود قرار دهید. از این پارامترها می‌توان به همخوانی داشتن سایز آن با حجم کار، باکیفیت بودن جنس بدنه و تولید با پلی‌پروپیلن، توجه به رنگ بدنه و در کل، مشخصات فنی آن اشاره کرد. به‌ طور کلی، با مطالعه دقیق راهنمای خرید سیفتی باکس می‌توان بهترین خرید را برای خود رقم زد. حال که راهنمای خرید این محصول را مطالعه کردید، اگر قصد خرید سیفتی باکس را دارید میتوانید با مراجعه به صفحه این محصول و دریافت مشاوره تخصصی از همکاران ما در لیان خرید خود را انجام دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *