دستگاه های آزمایشگاهی

ورتکس چیست و چه انواعی دارد؟

ورتکس چیست و چه انواعی دارد؟ | لیان آزمای بهار

آیا می‌خواهید با یک دستگاه آزمایشگاهی آشنا شوید که توانایی مخلوط‌کردن نمونه‌های آزمایشگاهی را دارد؟ اگر پاسختان بله است، در ادامه با ما باشید تا به سؤال ورتکس چیست ، پاسخ دهیم.

ورتکس آزمایشگاهی، وسیله ای ساده اما کاربردی است که برای مخلوط‌کردن نمونه‌ها استفاده می‌شود. قابلیت تنظیم سرعت مخلوط‌کردن در این دستگاه، به شما امکان می‌دهد تا با سرعت‌های مختلف، نمونه‌ها را مخلوط کنید. این دستگاه امروزه در زمینه‌های مختلفی کارایی دارد و از این رو شناخت آن مخصوصاً برای کسانی که در آزمایشگاه‌ها کار می‌کنند، ضروری خواهد بود.

در این مقاله شما را با ماهیت، انواع و کاربردهای ورتکس‌های امروزی آشنا می‌کنیم و به‌این‌ترتیب در زمان خرید دستگاه‌های آزمایشگاهی شما اطلاعات بیش‌تری خواهید داشت.

ورتکس چیست؟

ورتکس یک دستگاه ساده است که به‌عنوان یکی از تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می‌شود. عملکرد این دستگاه به طور عمده در جهت مخلوط‌کردن و یکنواخت کردن نمونه‌ها با موادی که در طی آزمایش به آنها افزوده میشود، بوده و به همین منظور هم بیش‌تر در محیط‌های آزمایشگاهی کاربرد دارد.

ورتکس با استفاده از یک فرایند بسیار ساده، نمونه‌ها را به طور دقیق مخلوط می‌کند تا واکنش‌ها یا همگن‌سازی مواد بسیار آسان‌تر شود. عموماً در ورتکس‌ها می‌توان از لوله‌هایی با قطر ۰٫۲ تا ۵۰ میلی‌متر استفاده کرد. جالب است بدانید که نام دیگر این دستگاه‌ها در محیط‌های آزمایشگاهی، شیکر لوله است.

ورتکس‌ها ساختار چندان پیچیده‌ای ندارند، اما امروزه ورتکس‌های جدید امکانات و قابلیت‌های جدید ارائه می‌دهند که باعث محبوب‌تر شدنشان شده‌اند. همچنین این موضوع روی ساختار و ماهیت این دستگاه‌ها هم اثرگذار بوده و به نسبت ورتکس‌های قدیمی، دستگاه‌های امروزی بسیار پیچیده‌تر هستند.

تاریخچه ورتکس | لیان آزمای بهار

تاریخچه ورتکس

در سال ۱۹۵۹، دو برادر به نام‌های جک و هارولد کرافت دستگاه  ورتکس را اختراع کردند. این دستگاه شامل یک شافت قائم و محرک برقی بود که به یک قطعه لاستیکی خاص متصل بود. قطعه لاستیکی به موتور متصل شده بود و هنگام روشن‌شدن موتور، به‌صورت چرخشی حرکت می‌کرد. این اختراع به نام مخلوط‌کن ورتکس مشهور شد که قابلیت مخلوط‌کردن بسیاری از نمونه‌های آزمایشگاهی را داشت.

دستگاه مخلوط کن ورتکس به سرعت شناخته شد و در دهه 1960، به علت تقاضای علمی برای تحقیقات پیشرفته، تعداد زیادی از این دستگاه‌ها وارد بازار شدند. قیمت ورتکس آزمایشگاهی در آن زمان شاید کمی بالا بود، اما به دلیل کاربرد زیادش، افراد بسیاری به دنبال استفاده از آن بودند.

اختراع دستگاه مخلوط‌کن ورتکس توسط برادران کرافت، به‌عنوان یک نقطه عطف مهم در تاریخچه ابزارهای مخلوط‌کننده در آزمایشگاه‌ها شناخته می‌شود.

کاربرد ورتکس در چه زمینه‌هایی است؟

در ادامه پاسخ به سؤال ورتکس آزمایشگاهی چیست، می‌خواهیم شما را با کاربردهای این دستگاه آشنا کنیم.

دستگاه ورتکس در علوم پزشکی و آزمایشگاهی در بسیاری از کاربردها استفاده می‌شود. برخی از موارد استفاده از دستگاه ورتکس عبارت‌اند از:

  • مخلوط‌کردن نمونه‌های آزمایشگاهی: ورتکس میکسر برای مخلوط‌کردن نمونه‌ها در لوله‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود. این فرایند به‌صورت مؤثر نمونه‌ها را ترکیب می‌کند و در نتیجه واکنش‌ها و همگن‌سازی‌ها بهتر انجام می‌شوند.
  • مخلوط‌کردن نمونه‌های آزمایشگاهی : ورتکس میکسر برای همزن زدن مایعاتی مانند: نمونه‌های خونی، سرم، محلول‌های شیمیایی و دیگر مواد آزمایشگاهی استفاده می‌شود. این فرایند امکان ترکیب بهتر و یکنواخت‌تر مواد را فراهم می‌کند.
  • همزن زدن نمونه‌های بافتی: در برخی از مطالعات بافتی، ورتکس میکسر برای همزن زدن و تفکیک نمونه‌های بافتی استفاده می‌شود. این دستگاه در برخی موارد خاص می‌تواند نمونه‌های بافتی را بادقت بالایی ترکیب کند.
  • تکثیر میکروارگانیسم‌ها: این دستگاه برای تکثیر میکروارگانیسم‌ها در محیط‌های کشت میکروبیولوژیک هم استفاده می‌شود. استفاده از این دستگاه به توزیع یکنواخت میکروارگانیسم‌ها در محیط کشت کمک می‌کند.

کاربرد ورتکس در چه زمینه‌هایی است؟ | لیان آزمای بهار

انواع ورتکس

بدون شک یکی از بهترین راه‌ها برای پاسخ به سؤال ورتکس چیست، این است که با انواع آن آشنا شوید. از زمان اختراع این دستگاه تا به امروز ورتکس‌ها تغییرات زیادی را شاهد بوده‌اند و کاربرد زیادشان باعث شده تا انواع مختلفی از آن‌‌ها تولید شوند. در ادامه با ما باشید تا با چند مورد از پرکاربردترین ورتکس‌ها آشنا شوید.

1. میکسرهای ورتکس سرعت متغیر

این ابزار به کاربران امکان تنظیم سرعت فرایند مخلوط‌کردن را می‌دهد. این ویژگی امکان انعطاف‌پذیری را فراهم می‌کند؛ زیرا سرعت‌های بالاتر می‌توانند برای ترکیب بیشتر نمونه‌ها استفاده شوند درحالی‌که سرعت‌های پایین‌تر برای مخلوط‌کردن دقیق نمونه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند.

2. میکسرهای ورتکس با سرعت ثابت

در میکسرهای ورتکس با سرعت ثابت، هنگامی که سر دستگاه فشار داده می‌شود، عملیات مخلوط‌کردن آغاز می‌شود. این دستگاه با ‌سرعت کامل بالایی به چرخش در می‌آید تا ترکیب کردن نمونه‌ها بسیار دقیق‌تر انجام شوند.

3. میکسرهای ورتکس دیجیتال

میکسر ورتکس دیجیتال دارای یک عملکرد پیوسته و دقیق است و همچنین دارای نمایشگر دیجیتالی زمان و سرعت است. سرعت آن در بازه ۳۰۰ تا ۴،۲۰۰ دور در دقیقه تنظیم می‌شود که شامل یک محدوده گسترده از ترکیب با سرعت‌های مختلف است.

4. میکسرهای ورتکس مینی

در واقع جذابیت اصلی این ورتکس‌ها، کوچک بودنشان است و به‌این‌ترتیب در آزمایشگاه‌هایی که محدودیت فضا وجود دارد، می‌توان از این وسیله برای ترکیب نمونه‌های درون لوله‌های آزمایشگاهی بهره برد. همچنین خوب است بدانید که با استفاده از آن‌ها شما می‌توانید سرعت چرخش و ترکیب شدن محتویات لوله‌ها را هم تنظیم کنید.

بهترین برندهای سازنده ورتکس | لیان آزمای بهار

بهترین برندهای سازنده ورتکس

تا اینجا سعی کردیم که به همه موضوعاتی که به پاسخ‌ سؤال دستگاه ورتکس چیست، کمک می‌کنند، بپردازیم. در ادامه مطلب اما می‌خواهیم چند مورد از بهترین برندهایی که امروزه دستگاه‌های ورتکس را تولید می‌کنند معرفی کنیم. شناخت این برندها می‌تواند در زمان خرید شما را بسیار راهنمایی کند، پس در ادامه با ما باشید.

1. برند ningbo

یکی از معروف‌ترین برندهایی که امروزه می‌توانید ورتکس‌هایش را در بازار پیدا کنید، Ningbo نام دارد. این برند تنوع محصول بسیار زیادی دارد و یکی از بهترین محصولاتش، ورتکس‌ها یا شیکر لوله‌ها هستند. شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز و البته شرایط خود یکی از انواع مدل‌های ورتکس ساخته شده توسط برند Ningbo را انتخاب کنید.

جالب است بدانید که این برند تجهیزات دیگری مانند: سانتریفیوژ هم تولید می‌کند. توجه کنید که قیمت سانتریفیوژ آزمایشگاهی وابسته به فناوری به‌کاررفته در آن و همچنین امکاناتی است که ارائه می‌دهد. به‌صورت کلی البته محصولات Ningbo توانسته‌اند در بازار تجهیزات آزمایشگاهی ایران جای خود را باز کنند و شما می‌توانید از محصولاتش با اطمینان خاطر خرید کنید.

2. برند orange

دومین برندی که در زمینه تولید انواع تجهیزات پزشکی فعالیت دارد، orange است. این برند چینی در بازار ایران شناخته شده بوده و پس از سال‌ها کاربران از کیفیت محصولاتش رضایت بالایی داشته‌اند. یکی از محصولات پرطرف‌دار این برند، مینی شیکر‌های یا همان مینی ورتکس‌ها هستند که کارایی بالا دارند. برای خرید مینی ورتکس از این برند به این صفحه مراجعه کنید.

شما کدام برند را ترجیح می‌دهید؟

یکی از موضوعات مهمی که باید همواره در زمان خرید تجهیزات آزمایشگاهی در نظر داشته باشید، این است که به طور کامل با محصول موردنظرتان آشنایی داشته باشید. به همین منظور هم در این مطلب سعی کردیم که به سؤال ورتکس چیست، پاسخ دهیم.

علاوه بر این موضوع برای خرید مطمئن باید همواره به سراغ فروشندگان معتبر بروید. برای مثال اگر می‌خواهید محصولات برند اپندورف که یک برند شناخته شده است را خریداری کنید، توصیه می‌کنیم حتماً به نمایندگی اپندورف در ایران که شرکت لیان آزمای بهار است، مراجعه کنید. لیان آزمای بهار یکی از شرکت‌های معتبری است که می‌تواند انواع تجهیزات پزشکی را با قیمت‌های بسیار معقول و منطقی در اختیار شما قرار دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *