مراقبت خانگی

کدام پالس اکسیمتر بهتر است؟ 7 فاکتور مهم در انتخاب پالس اکسیمتر

کدام پالس اکسیمتر بهتر است؟ 7 فاکتور مهم در انتخاب پالس اکسیمتر

پالس اکسیمترها که به طور ناگهانی به یک نام رایج تبدیل شده‌اند، یک دستگاه پزشکی برای اندازه گیری میزان اکسیژن در خون هستند. پالس اکسیمتر به هیچ وجه برای یک خانواده معمولی ضروری نیست، مگر اینکه فردی به مشکلات تنفسی مانند آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) مبتلا باشد. از این رو پاسخ به سوال کدام پالس اکسیمتر بهتر است ؟ بیشتر برای این دسته از افراد مطرح میشود.
با این حال، از زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرده است، پالس اکسیمترها به یک ضرورت برای هر خانواده تبدیل شده است، و در حال حاضر یک قطعه مهم در کیف کمک‌های اولیه هر خانه تبدیل محسوب میگردد. اکثر پالس اکسیمترها، تعداد ضربان قلب را هم نشان می‌دهند. اما برای تهیه یک پالس اکسیمتر مناسب، راهنمای انتخاب پالس اکسیمتر در ادامه این مطلب می‌تواند به شما اطمینان دهد که خرید مطمئن‌تری داشته باشید.

راهنمای انتخاب پالس اکسیمتر مناسب

راهنمای انتخاب پالس اکسیمتر مناسب

هنگام بررسی این که کدام پالس اکسیمتر بهتر است ،

  • معیارهای انتخاب اولیه مانند قابلیت اطمینان اندازه گیری
  • و معیارهای انتخاب ثانویه، مانند خوانایی

به شما اطمینان می‌دهد که یک خرید کامل و بی نقص داشته باشید. راهنمای انتخاب پالس اکسیمتر شامل فاکتورهای زیر می‌باشد.

1. نوع پالس اکسیمتر

اولین چیزی که باید تعیین کنید، نوع پالس اکسیمتر است که برای استفاده خانگی و روزانه نیاز دارید. به طور کلی، سه نوع پالس اکسیمتر وجود دارد؛

    • پالس اکسیمتر نوک انگشتی
    • اکسیمتر دستی
    • و پالس اکسیمتر جنین

برای مصارف خانگی، پالس اکسیمتر نوک انگشتی بهترین انتخاب است. چرا که استفاده از این پالس اکسیمتر از بین سه نمونه معرفی شده از همه ساده‌تر است. دو مورد دیگر عمدتاً در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها استفاده می‌شوند، در حالی که هزینه کمی بالاتر دارند. اما باید بدانید درصد خطای بسیار کمتری نسبت به نمونه‌های خانگی دارند. اگر علاقمندید تا در این خصوص بیشتر بدانید، میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان پالس اکسیمتر چیست مراجعه کنید.

نوع پالس اکسیمتر در زمان انتخاب ان

2. قیمت و امکانات

پالس اکسیمتر انگشتی با قیمت‌های متفاوتی وجود دارد، اما باید بدانید که در راهنمای انتخاب پالس اکسیمتر ، قیمت تنها معیار برای انتخاب نیست و لزوما قیمت بالا تضمین نمی‌کند بهترین پالس اکسیمتر را بخرید. چرا که وظیفه اصلی آن تنها خواندن سطح اکسیژن خون است و اهمیتی ندارد که دستگاه چقدر است. تا زمانی که خوانش دقیق داشته باشد هزینه دارد.

از نظر امکانات و ویژگی‌ها، به دنبال مواردی باشید که دارای صفحه نمایش روشن و شفاف هستند و از مواد بادوام در ساختشان استفاده شده باشد، تا در استفاده مکرر به سرعت خراب نشود. برخی از پالس اکسیمترها در برابر آب نیز مقاوم هستند. اگر ضربان قلب را نشان دهند نیز دارای یک مزیت هستند.

3. دقت، یک عامل کلیدی

دقت عامل کلیدی است که در پاسخ به سوال کدام پالس اکسیمتر بهتر است حرف اول را میزند. اما متأسفانه، هیچ راهی برای بررسی صحت و میزان دقت در زمان خرید وجود ندارد. بهترین راه این است که قبل از خرید، مقایسه‌ها، توضیحات و گواهینامه‌ها را بررسی کنید. در مورد پالس اکسیمترها هم همینطور است؛ زیرا این موارد هستند که به شما اطمینان خاطر می‌دهد تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

تجربه استفاده دیگران نیز گزینه‌ای است که باید بررسی کنید تا از دقت محصول مطمئن شوید.

دقت، یک عامل کلیدی در انتخاب پالس اکسی متر

4. بررسی گواهینامه ها

برای اطمینان از کیفیت اکسیمتر، حتماً گواهینامه‌های آن را بررسی کنید. تعداد کمی از سازمانها و شرکت‌ها وجود دارند که کیفیت و استانداردها را تأیید می‌کنند، که این امر نیز از صحت دستگاه اطمینان می‌دهد. برخی از گواهینامه‌های قابل اعتماد شامل موارد زیر هستند؛

    1. FDA
    2. RoHS
    3. CE

5. خوانایی

چندین ویژگی وجود دارد که خواندن یک پالس اکسیمتر را آسانتر می‌کند مانند؛

    • نور پس زمینه قدرتمند
    • صفحه نمایش چند جهته
    • شیشه ضد انعکاس
    • نمایشگر اعداد بزرگ و متضاد
    • و … .

6. اقدامات تکمیلی

یک پالس اکسیمتر می‌تواند با یک کاپنوگراف یا یک مانیتور ضربان قلب مرتبط شود و همچنین امکان اندازه گیری ضربان قلب را فراهم می‌کند.

7. قابلیت اطمینان دستگاه

مقاومت در برابر شوک، گرد و غبار یا آب به ویژه هنگامی که دستگاه توسط حرفه‌های خاصی مانند آتش نشانان یا کوهنوردان استفاده میشود اهمیت دارد.

مزایا و معایب استفاده از پالس اکسیمتر چیست؟

راهنمای انتخاب پالس اکسیمتر به شما کمک می‌کند کامل‌ترین گزینه را انتخاب کنید. اما تمام این دستگاه‌های کوچک مزایا و معایبی دارند که باید در نظر بگیرید.

مزایای استفاده از پالس اکسی متر

    • غیر تهاجمی
    • استفاده سریع و آسان
    • بدون درد
    • فوری
    • نظارت منظم بر برخی علائم حیاتی ساده

معایب استفاده از پالس اکسی متر

    • نتایج نشان دهنده مشکلات تنفسی دیررس است
    • قابلیت اطمینان نسبی نتایج

چگونه از پالس اکسیمتر استفاده کنیم؟

استفاده از پالس اکسیمتر بسیار ساده‌تر از این که بخواهید بدانید کدام پالس اکسیمتر بهتر است و به طور کلی برای همه دستگاه‌ها مشابه است. مراحل اصلی که باید دنبال شود به شرح زیر است:

  • بررسی کنید که سنسور و فرستنده LED تمیز باشند. اگر نه، باید با محلول الکل یا صابون تمیز شوند.
  • سنسور را روی یک انگشت قرار دهید (معمولاً انگشت اشاره، اما اگر بیمار احساس راحتی بیشتری کند، میتوان از انگشت دیگری استفاده کرد). عدم وجود لاک و چربی روی انگشت را بررسی کنید.
  • اشباع طبیعی اکسیژن در خون باید بین 95 تا 100 درصد باشد. زیر 95 درصد، وضعیت بیمار باید نگران کننده در نظر گرفته شود. زیر 90 درصد بحرانی میشود. البته درصد خطا این دستگاه‌ها را نیز در نظر بگیرید و به سرعت اخساس نگرانی نکنید.
  • پس از اندازه‌گیری، دستگاه را حتماً در محفظه‌اش، در مکانی خشک، در معرض نور زیاد و در دمای اتاق قرار دهید تا از شارژ شدن باتری‌ها جلوگیری شود.

چگونه از پالس اکسیمتر استفاده کنیم؟

چه عواملی می‌تواند بر کیفیت نتایج به دست آمده تأثیر بگذارد؟

برخی عوامل می‌توانند بر اندازه گیری تأثیر بگذارند و نتایج بدست آمده از تفسیر پالس اکسیمتر را مخدوش کنند. در زیر لیست مهم‌ترین این عوامل آمده است:

  1. فشار خون بالا
  2. هیپوترمی
  3. اختلالات ریتم قلب، مانند آریتمی یا تاکی کاردی
  4. قرار نگرفتن سنسور به شکل درست
  5. قرار گرفتن لاک ناخن روی انگشتی که سنسور روی آن است.
  6. حرکت بیش از حد بیمار
  7. کم خونی
  8. مورفولوژی بیمار (اندازه و ضخامت انگشتان)
  9. اندازه گیری در ارتفاع بالاتر (سطح اکسی هموگلوبین به دلیل کمبود اکسیژن در محیط کمتر خواهد بود.)

سخن پایانی

راهنمای انتخاب پالس اکسیمتر یکی از مواردی است که زمانی که قصد خرید پالس اکسیمتر را داشته باشید، موردنیاز شما خواهد شد. همانطور که میدانید، کاهش سطح اکسیژن خون می‌تواند عوارض و مشکلات متعددی برای هر فردی داشته باشد که بهتر است به ان توجه زیادی شود. از همین رو استفاده از پالس اکسیمتر پیشنهاد می‌شود. اما باید بدانید که کدام پالس اکسیمتر بهتر است تا به شما اطلاعات نادرست از سلامتتان ندهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *