مراقبت خانگی

آشنایی کامل با شیوه تفسیر پالس اکسیمتر و شناخت 3 مورد از اصلی ترین مفاهیم آن

آشنایی کامل با شیوه تفسیر پالس اکسیمتر و آشنایی با مفاهیم آن‌ها

پالس اکسیمتر یک دستگاه کوچک و گیره مانند است که به قسمتی از بدن و معمولاً به انگشت میچسبد. این دستگاه سطح اشباع اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند و همچنین می‌تواند به سرعت، حتی کوچکترین تغییرات در سطح اکسیژن را تشخیص دهد. این سطوح نشان می‌دهند که خون چقدر اکسیژن را به دورترین اندام‌های قلب، از جمله بازوها و پاها، حمل می‌کند. متخصصان پزشکی اغلب از پالس اکسیمتر در مراقبت های ویژه مانند اتاق های اورژانس یا بیمارستان ها استفاده می کنند. برخی از پزشکان، مانند متخصصان ریه، ممکن است از آن در مطب استفاده کنند. حتی می توانید از پالس اکسی متر در خانه استفاده کنید. استفاده از این دستگاه‌ها بسیار ساده می‌باشد. اما شما برای دریافت اطلاعات دقیق و درست و نیز درک آنها نیاز دارید تا با شیوه تفسیر پالس اکسیمتر آشنا شوید.

میزان spo2 در تفسیر پالس اکسیمتر چقدر باید باشد

تفسیر پالس اکسیمتر چگونه انجام میگردد؟

تست‌‎های پالس اکسیمتری تخمینی از سطح اکسیژن خون هستند، و معمولا اطلاعات دقیقی ارائه می‌دهند. این امر به ویژه در هنگام استفاده از تجهیزات با کیفیت بالا بیشتر نیز صادق است.
سوالات زیادی از قبیل؛

  • pr در پالس اکسیمتر چیست؟
  • pi در پالس اکسیمتر چیست؟
  • میزان اکسیژن خون باید چقدر باشد؟
  • چه زمانی باید نگران سطح اکسیزن خون باشیم؟
  • و …

وجود دارند، که ممکن است برای شما نیز در هنگام استفاده از این دستگاه مطرح باشد. در ادامه قصد داریم برخی از مهم ترین معیارهایی که در هنگام تفسیر به شما کمک خواهند کرد را معرفی کنیم.

اگر علاقمندید تا در مورد این دستگاه اطلاعات بیشتری کسب کنید، میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان پالس اکسیمتر چیست مراجعه کنید.

1. اشباع اکسیژن (SpO2)

این معیار، اندازه گیری سطح اشباع اکسیژن خون در شریان‌های شما را نشان می‌دهد. سطح اشباع اکسیژن خون نشان دهنده اکسیژن بیشتر در خون شریانی است. این موضوع می‌تواند به دلیل تعدادی از عوامل از جمله “عملکرد ریه یا قلب” و “ارتفاع” تغییر کند.

میزان spo2 چقدر باید باشد؟

عدد مشخص شده با عنوان SpO2 میزان سطح اکسیژن خون را نشان می‌دهد که این عدد را باید به صورت زیر تفسیر کرد:

    • SpO2 (سطح اشباع اکسیژن خون) یک فرد سالم باید بین 94 تا 100 درصد باشد.
    • اگر سطح SpO2 به کمتر از 90 درصد برسد، باید از اکسیژن مکمل استفاده شود که برای مدت طولانی توصیه نمیشود.
    • اگر میزان SpO2 شما کمتر از 88 درصد باشد، باید ازداروی تجویزی و کمی قوی‌تر استفاده کرد
    • در صورتی که اشباع اکسیژن خون شما به طور مداوم کمتر از 88 درصد باشد، لازم است فوراً با پزشک مشورت کنید.

از نطر متخصصان میزان SpO2 باید بالای 90 درصد و در سطح طبیعی میزان اکسیژن خون باشد.
البته بهتر است در هنگام استفاده از پالس اکسیمتر ارامش خود را حفظ کنید تا نتیجه درست را دریافت کنید.

حفظ آرامش در هنگام استفاده از پالس اکسیمتر

براساس تحقیقات آمریکایی در تفسیر پالس اکسیمتر، معمولاً بیش از 89 درصد خون شما باید حامل اکسیژن باشد. این میزان اشباع اکسیژن است که برای سالم نگه داشتن سلول‌های شما لازم است. سطح اشباع اکسیژن 95 درصد برای اکثر افراد سالم معمولی در نظر گرفته می‌شود. سطح 92 درصد یا کمتر می‌تواند نشان‌دهنده هیپوکسمی بالقوه باشد که سطح بسیار پایین اکسیژن در خون است.

2. ضربان نبض (PR)

یکی از امکانات رایج در تمامی دستگاه‌های پالس اکسیمتر، نمایش ضربان قلب افراد است که عوامل محیطی، موقعیت فرد، میزان استرس و البته میزان اکسیژن خون در آن تاثیر بسیار زیادی دارد.

بنابراین پاسخ این سوال که pr در پالس اکسیمتر چیست را باید اینگونه توضیح داد؛ عددی است که تعداد ضربان قلب شما در هر دقیقه را نمایش می‌دهد. این پارامتر برای ارزیابی تناسب اندام کلی و همچنین سطوح فعالیت در یک لحظه خاص از زمان مفید است.

3. شاخص پرفیوژن (Pi)

یکی از سوالات رایجی که در هنگام استفاده از این دستگاه وجود دارد، این است که pi در پالس اکسیمتر چیست . تا به اینجا با مهم‌ترین بخش‌های تفسیر پالس اکسیمتر آشنا شدیم، یکی دیگر از مهم ترین مواردی که باید بتوانید تفسیر کنید، pi در پالس اکسی متر است. pi در پالس اکسیمتر نسبت خون ضربان دار به جریان خون غیرضربانی در انگشت شما را نشان می‌دهد و برای نشان دادن قدرت جریان خون به انگشت شما استفاده می‌شود.

تفسیر پالس اکسیمتر در زمان‌‎های مختلف

عوامل بسیاری بر نتیجه ای که پالس اکسی متر نمایش میدهد، تاثیر دارد. از همین رو نتیجه نمایش داده شده در هر زمان متفاوت بوده و تفسیر متفاوتی نیز خواهد داشت. این موضوع در راهنمای خرید پالس اکسیمتر نیز مورد توجه قرار میگیرد.

  • نظارت صبحگاهی

در صورت استفاده از پالس اکسیمتر قبل از بلند شدن از رختخواب مقادیر زیر نشان دهنده طبیعی بودن سطح اکسیژن، ضربان قلب و pi بدن شما می‎‌باشد.

  1. اشباع اکسیژن (SpO2) در صبح

بدن در این زمان کاملاً اکسیژندار و به طور کلی بدن کاملاً بهبود یافته و آماده است. SpO2 بین 97 تا 100 درصد به این معنی است که بدن شما آماده است!

توجه: در ارتفاعات بالاتر که از حدود 3000 فوت طبیعی است که SpO2 شما 3 تا 5 درصد کمتر باشد. هر چه ارتفاع بالاتر بروید، SpO2 کمتری خواهید داشت.

2. ضربان نبض (PR)

در بالا مشاهده کردید که pr در پالس اکسیمتر چیست ، pr یا ضربان نبض شما دائماً تغییر میکند تا جریان خون لازم برای رساندن اکسیژن مورد نیاز بدن شما فراهم شود. به طور کلی، ضربان نبض در حالت استراحت، کمتر (40 تا 60 ضربه در دقیقه) به این معنی است که بدن شما کارآمدتر و کارآمدتر عمل میکند.

3. شاخص پرفیوژن (Pi)

در پاسخ به pi در پالس اکسی متر چیست ، بالاتر توضیح دادیم. شاخص پرفیوژن شما بر اساس اینکه جریان خون در بدن شما بالا میرود یا پایین، و اینکه عروق انگشتان شما در حال باریک شدن (که باعث سردتر شدن انگشتان میشود) یا گشاد شدن (باعث گرم شدن انگشتان شما) تغییر میکند. در تفسیر پالس اکسیمتر هیچ مقدار عادی خاصی برای شاخص پرفیوژن وجود ندارد، هر فرد باید مقدار پایه خود را تعیین کند و توجه داشته باشد که چگونه در طول زمان تغییر میکند.

  • شاخص پرفیوژن بالاتر به معنای جریان خون بیشتر به انگشت
  • و شاخص پرفیوژن کمتر به معنای جریان خون کمتر به انگشت است.

شاخص پرفیوژن شما ممکن است در صبح یا بعد از ورزش به طور قابل توجهی تغییر کند. به هر تغییری در شاخص پرفیوژن خود و اینکه آیا وقتی شاخص پرفیوژن پایینتر است احساس متفاوتی دارید توجه کنید.

تفسیر پالس اکسی متر در هنگام نظارت صبحگاهی

  • تفسیر پالس اکسیمتر بعد از ورزش

بلافاصله پس از ورزش دستگاه باید به شکل زیر نمایش داده شود تا نشان دهنده سلامت بدن شما باشد.

1. اشباع اکسیژن (SpO2)

اندازه گیری کنید که چقدر طول میکشد تا اشباع اکسیژن شما به مقدار اولیه شما بازگردد (به عنوان مثال، از 95٪ تا 98٪).

2. ضربان نبض (PR)

اندازه گیری کنید که چقدر طول میکشد تا ضربان نبض شما 20 ضربه در دقیقه کاهش یابد (به عنوان مثال، از 160 به 140 ضربه در دقیقه).

3. شاخص پرفیوژن (Pi)

در مورد اینکه pi در پالس اکسیمتر چیست و چطور باید برای خود شاخص درستی تعیین کنید در مرحله قبل توضیح داده شد، بنابراین پس از ورزش براساس شاخض بدنی خود این گزینه را نیز تفسیر کنید.

سخن پایانی

نیاز به آشنایی با تفسیر پالس اکسیمتر لزوما برای بیماران و استفاده در بیمارستان‌ها نیست. برای اینکه نظارت کامل بر عملکرد بدنتان داشته باشید نیز این دستگاه بسیار کمک کننده خواهد بود. در این مطلب تلاش کردیم شما را با مهم ترین مفاهیم موجود در تفسیر این دستگاه آشنا کنیم و به سوالاتی از قبیل pi در پالس اکسیمتر چیست و pr در پالس اکسیمتر چیست پاسخ دهیم. اگر قصد تعویض و یا خرید پالس اکسیمتر را دارید، میتوانید از طریق این صفحه با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *