مراقبت خانگی

پالس اکسیمتر چیست + نحوه کار با اکسیمتر

پالس اکسیمتر چیست + نحوه کار با اکسیمتر

زندگی‌های پر مشغله و ماشینی امروزی باعث افزایش استرس و تنش‌های عصبی در بین مردم شده است. بیمارهای قلبی و عروقی از جمله بیماری‌های است که اگر به آن‌ها توجه نشود، مشکلات بسیار زیادی برای شما به وجود خواهند آورد. دستگاه‌های اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون و تعداد ضربان قلب به پیشگیری از عوارض و بیماری‌های قلبی و عروقی کمک بزرگی می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم پالس اکسیمتر چیست و چه کاربردی دارد.

پالس اکسیمتر چیست ؟

در پاسخ به سوال “پالس اکسیمتر چیست” باید بگوییم، پالس اکسیمتر یا به انگلیسی Pulse Oximeter وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان مقدار اکسیژن موجود در خون (SPO2) و تعداد ضربان قلب افراد را محاسبه و بر روی نمایشگر ال ای دی به نمایش گذاشت. به‌طور تخصصی‌تر می‌توان گفت که پالس اکسیمتر در واقع مقدار ملکول‌های هموگلوبینی که با اکسیژن ترکیب شده‌اند را نشان می‌دهد. مقدار نرمال اکسیژن موجود در خون برای افراد عالی و سالم بین 95 تا 97 درصد متغیر است. در صورتی‌که سطح اکسیژن خون نمایش داده شده توسط دستگاه اکسیمتر کمتر از مقدار مجاز باشد، دستگاه به شخص هشدار می‌دهد تا او را از حملات هیپوکسی یا همان کم شدن اکسیژن خون آگاه سازد.

با اوج گرفتن بیماری کرونا بسیاری از پزشکان به افراد مبتلا به این بیماری منحوس توصیه می‌کردند که از دستگاه اکسیمتر استفاده کنند تا بیست و چهار ساعته اکسیژن خود را چک کنند و در صورت پایین آمدن سطح اکسیژن سریع خود را به بیمارستان برسانند.

کمبود اکسیژن چه عوارضی برای بدن دارد؟

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، میزان اکسیژن نرمال بین 95 تا 97 است. در صورتی‌که مقدار اکسیژن خون کمتر از این مقدار باشد، شخص دچار تنگی نفس می‌شود. مادامی که سطح اکسیژن خون به شدت پایین باشد، در بدن شخص، علائم پایین بودن اکسیژن خون مانند کبودی لب‌، پوست و ناخن را به دنبال دارد. افرادی که به‌طور مداوم از سیگار استفاده می‌کنند، در معرض آسیب‌های ریوی و در نتیجه کمبود مقدار اکسیژن موجود در خون هستند.

برخی بیماری‌های خاص مانند حلمه‌های قلبی، سرطان، ذات الریه، کرونا، بیماری‌های ریوی، کم خونی و آسم سطح اکسیژن موجود در خون را به شدت کاهش می‌دهد.

کمبود اکسیژن چه عوارضی برای بدن دارد

نحوه کار با پالس اکسیمتر

برای اندازه‌ گیری میزان اکسیژن موجود در خون معمولا دستگاه اکسیمتر را بر روی انگشت اشاره (سبابه) قرار می‌دهند. شست پا، نوک بینی و نرمی گوش سایر نقاط بدن است که شما می‌توانید اکسیمتر را نصب کنید. (دستگاه اکسیمتر بر روی کف دست و یا پای کودکان نصب می‌شود) بهتر است بدانید که دستگاه اکسیمتر در صورتی‌که میزان اکسیژن خون شما عددی کمتر از 90 را نشان دهد، شروع به دادن هشدار و آلارم می‌کند. شما میتوانید جهت تفسیر پالس اکسیمتر به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید.

دستگاه پالس اکسیمتر چگونه کار می‌کند؟

پس از بررسی پالس اکسیمتر چیست ، باید ببینیم این دستگاه چگونه کار می‌کند. دستگاه‌های اکسیمتر از یک سنسور نوری برای اندازه گیری میزان اکسیژن موجود در خون استفاده می‌کنند، در این دستگاه دو فرستنده نور مادون قرمز و قرمز وجود دارد که امواج نوری را به سمت رگ‌های شما پرتاب می‌کنند. این امواج با برخورد به هموگولوبین‌ها و اکسیژن‌های موجود در خون جذب می‌شوند و دستگاه به این طریق قادر به اندازه‌گیری  SPO2 خواهد بود.

دستگاه پالس اکسیمتر از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • پروب پالس اکسیمتر: از این قسمت برای قرار گرفتن روی انگشت به منظور بررسی شرایط و اندازه گیری میزان اکسیژن استفاده می‌شود.
  • مانیتور: مانیتوری که در این وسیله وجود دارد، نتیجه نهایی و میزان اکسیژن اندازه گیری شده را نشان می‌دهد.

چه عواملی بر عملکرد دستگاه اکسیمتر تاثیر گذار هستند ؟

اگر دستگاه اکسیمتر را بر روی نوک انگشتان خود نصب می‌کنید، بهتر است ناخن خود را کوتاه کنید و یا آن را از هر گونه آلودگی تمیز کنید (ناخن‌های کاشت شده و لاک بر عملکرد دستگاه تاثیر گذار خواهند بود). علاوه بر ناخن عواملی دیگر مانند اختلالات قلبی و عروقی، فشار خون‌های بالا و یا پایین، تب و تابش نور مستقیم آفتاب می‌تواند بر عملکرد دستگاه تاثیر منفی بر جای بگذارند.

نکات مهم در خرید دستگاه پالس اکسیمتر

حال که متوجه شدیم پالس اکسیمتر چگونه کار می‌کند، به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر دچار مشکلات تنفسی هستید و یا به هر دلیلی سطح اکسیژن خون شما پایین است، داشتن یک دستگاه پالس اکسیمتر برای شما از نان شب واجب‌تر است. دستگاه‌های پالس اکسیمتر معمولا با برق خانگی، باتری و یا شارژ کار می‌کنند (بهتر است از نمونه‌های شارژی و باتری دار استفاده کنید)، اگر دچار حساسیت‌های پوستی هستید، از دستگاه‌های با سنسور مخصوص استفاده کنید. دستگا‌ه‌های با دقت بالا قیمت بالاتری دارند، بهتر است قبل از خرید این دستگاه با پزشک خود مشورت کنید. همچنین شما میتوانید با استفاده از مطلب دیگر ما با عنوان کدام پالس اکسیمتر بهتر است اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنید.

چه عواملی بر عملکرد دستگاه اکسیمتر تاثیر گذار هستند

انواع پالس اکسیمتر موجود در بازار

برندها و شرکت‌های مختلفی اقدام به ساخت پالس اکسیمتر کرده‌اند که از جمله محبوب‌ترین و اقتصادی‌ترین دستگاه‌های پالس اکسیمتر می‌توان به مدل‌های ذیل اشاره کرد.

  • پالس اکسیمتر ریشتر

یکی از بهترین برندهای موجود در بازار ریشتر است. دستگاه‌های ساخته شده این برند خصوصیاتی مانند نمایشگر ال ای دی با کیفیت، نمایش پالس، باتری با دوام، دقت بالا در اندازه گیری میزان اکسیژن، خاموشی خودکار در صورتی که از دستگاه استفاده نشود و ارزش خرید بالا اشاره کرد.

  • پالس اکسیمتر C1

یکی از جمع و جورترین پالس اکسیمترهای موجود در بازار، پالس اکسیمتر C1 است. این دستگاه فقط 50 گرم وزن دارد. سبکی و جمع و جور بودن این دستگاه باعث شده است تا بسیاری از افراد آن را تمام مدت همراه خود داشته باشند. قیمت مناسب، دقت قابل قبول، قیمت مناسب و کوچک بودن دستگاه از جمله دلایل محبوبیت پالس اکسیمتر C1  است.

*‌ پالس اکسیمتر K8، پالس اکسیمتر بیور P030، پالس اکسیمتر pulse و پالس اکسیمتر D101 از جمله محبوبترین نمونه‌های موجود در بازار هستند.

موارد بیان شده در دفترچه راهنمای پالس اکسیمتر

به همراه این دستگاه دفترچه راهنمایی نیز در اختیار فرد قرار داده می‌شود. در این دفترچه اطلاعات کاملی درباره دستگاه و نحوه استفاده از آن بیان شده است. همچنین میزان اکسیژن اندازه گیری شده نرمال نیز در آن به طور کامل شرح داده شده است. با مطالعه دفترچه هیچ ابهامی در زمینه استفاده از این دستگاه باقی نمی‌ماند.

سخن پایانی

اکنون با پالس اکسیمتر تا حدود زیادی آشنا شدید و اگر کسی از شما سوال کند که پالس اکسیمتر چیست ؟ به راحتی می‌توانید به سوال پرسیده شده پاسخ در خور دهید. برای آگاهی بیشتر با نحوه کار با پالس اکسیمتر خریداری شده توسط شما، دفترچه راهنمای پالس اکسیمتر را به‌طور کامل و دقیق مطالعه فرمایید. در دفترچه راهنمای پالس اکسیمتر نکات مهمی در خصوص نحوه کار دستگاه، شرایط نگهداری، مشکلات احتمالی و … نوشته شده است. همچنین اگر قصد خرید پالس اکسیمتر را دارید، میتوانید به فروشگاه لیان آزما مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *