ivf

فرق بچه های ای وی اف و طبیعی در چیست؟

فرق بچه های ای وی اف و طبیعی در چیست؟ | لیان آزمای بهار

با وجود رشد فناوری و پیشرفت‌های بزرگ در حوزه پزشکی، لقاح مصنوعی به‌عنوان یک روش برای باروری در زوج‌هایی که به‌راحتی نمی‌توانند بچه داشته باشند، روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود. اما آیا تولد بچه‌هایی که از روش لقاح مصنوعی یا همان ای وی اف به دنیا می‌آیند، با بچه‌هایی که به صورت طبیعی به دنیا می‌آیند، یکسان است؟ در این مقاله، به بررسی فرق بچه های ای وی اف و طبیعی می‌پردازیم. این بررسی شامل مواردی مانند شانس بارداری چندقلو، زایمان زودرس، وزن نوزاد هنگام تولد، ریسک بیشتر برای اختلالات ژنتیکی و دیگر عوارض است.

روش ای وی اف چیست؟

روش لقاح مصنوعی یا روش ای وی اف یکی از روش‌های درمان ناباروری است که برای زوج‌هایی که نمی‌توانند به طریق طبیعی باردار شوند، استفاده می‌شود.

 در این روش، تخمدان با استفاده از داروهای هورمونی تحریک می‌شود تا بیشترین تعداد تخمک را تولید کند. سپس، تخمک‌ها با استفاده از یک سوزن خاص، در محیطی که حاوی اسپرم است، قرار می‌گیرند تا لقاح خارج از بدن مادر صورت گیرد.

در صورت موفقیت این پروسه، جنین‌ها برای مدتی در محیط تخصصی پرورش داده می‌شوند تا به مرحله انتقال داده شدن، برسند. پروسه درمان با این روش، بسیار دقیق و حساس است و باید توسط متخصصان انجام شود. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیش‌تر با این موضوع، مطلب « ای وی اف چیست » را بررسی کنید.

ای وی اف با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟ | لیان آزمای بهار

لقاح مصنوعی به زوج‌هایی که قبلاً در روش‌های درمانی دیگر نتوانسته‌اند به بارداری برسند، کمک می‌کند. بااین‌حال، این روش همراه با مخاطراتی نظیر بروز بارداری چندقلو، سقط‌جنین و عفونت رحم همراه است و به همین دلیل، برای برخی زوج‌ها گزینه خوبی به نظر نمی‌رسد.

ای وی اف با چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای انجام لقاح مصنوعی وجود دارد که بسته به شرایط بالینی و دسترسی به تکنولوژی‌های مختلف، پزشک معالج می‌تواند انتخاب کند. در اینجا به برخی از روش‌های شناخته شده برای انجام IVF اشاره می‌شود:

روش کلاسیک

در این روش، ابتدا با استفاده از داروهای هورمونی، تخمدان زن تحریک می‌شود تا بیشترین تعداد تخمک را تولید کند. سپس با استفاده از یک سوزن خاص، تخمک‌ها در محیطی که حاوی اسپرم پدر است، قرار می‌گیرند تا لقاح انجام شود.

در مراحل بعدی، جنین تشکیل شده تحت شرایط بسیار خاصی به رحم مادر انتقال داده می‌شود که بقیه فرایند رشد را در آنجا بگذراند.

 روش میکرواینجکشن

در این روش، از دستگاهی با همین نام استفاده می‌شود که توانایی انتقال مستقیم اسپرم به داخل تخمک‌های بالغ را دارد. در این روش هم تخمک‌های بالغ از طریق هورمون‌درمانی زیاد شده و از بدن مادر خارج می‌شوند. همچنین اسپرم‌های بارور نیز از نمونه منی جدا شده و از طریق دستگاه میکرواینجکشن به داخل تخمک تزریق می‌شوند.

البته باید اشاره کنیم که این روش معایبی هم به دنبال دارد که در مطلب « معایب میکرواینجکشن » به آن‌ها پرداخته‌ایم.

ای وی اف برای جنین چه معایبی به همراه دارد؟

این روزها استفاده از روش ای وی اف بسیار گسترش‌یافته است و زوج‌های زیادی توانسته‌اند از این طریق بچه‌دار شوند. فرق بچه های ای وی اف با طبیعی البته یکی از موضوعاتی است که باید همواره در نظر داشته باشید.

در همین راستا و در ادامه مطلب می‌خواهیم فرق بچه های ای وی اف با طبیعی را بررسی کنیم:

  • شانس بارداری چندقلو: فرق بچه های ای وی اف با طبیعی را می‌توان از جوانب مختلفی بررسی کرد که یکی از آن‌ها شانس بارداری چندقلو خواهد بود. به‌طورکلی این موضوع یکی از ریسک‌های بارداری به روش ای وی اف است که ممکن است در بارداری چندقلو ایجاد شود.
  • خطر سقط‌جنین: ممکن است جنین‌های درحال‌توسعه حین فرایند لقاح مصنوعی نسبت به جنین‌هایی که به طور طبیعی متولد می‌شوند، با خطر سقط بیش‌تری روبرو باشند. البته درصورتی‌که شرایط پرورش و انتقال جنین به‌درستی صورت گیرد، احتمال بروز سقط کم‌تر است.
  • خطر افزایش وزن نوزاد: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که نوزادانی که با کمک دستگاه های ivf به دنیا می‌آیند، ممکن است با خطر افزایش وزن پس از تولد مواجه باشند.
  • خطر بروز اختلالات مادرزادی: تابه‌حال تحقیقات زیادی برای مشخص‌شدن فرق بچه های ای وی اف با طبیعی انجام شده که نتایجشان تا حدی بیانگر این است که این بچه‌ها ممکن است بیش‌تر در خطر اختلالات مادرزادی قرار بگیرند.

فرق بچه های ای وی اف با طبیعی در چیست؟

برخی از تفاوت‌های بین بچه‌های متولد شده از روش تلقیح مصنوعی ( IVF ) و بچه‌های متولد شده به طریق طبیعی عبارت‌اند از:

1. نوع بارداری

اصلی‌ترین فرق بچه های ای وی اف و طبیعی در این است که روش بارداری میان آن‌ها یکسان نیست. لقاح برای کودکانی که از طریق طبیعی به دنیا می‌آیند، در بدن مادر اتفاق می‌افتد. در واقع تمامی مراحل لقاح و بزرگ‌شدن در بدن مادر است، اما در برای بچه های ای وی اف این موضوع فرق دارد.

همان‌طور که اشاره کردیم تخمک‌ها و اسپرم با شرایط خاصی انتخاب شده و در شرایط آزمایشگاه و خارج از بدن مادر لقاح صورت می‌گیرد. ازاین‌رو مهم‌ترین تفاوت در زمان انجام لقاح خواهد بود.

فرق بچه های ای وی اف با طبیعی در چیست؟ | لیان آزمای بهار

2. زایمان زودرس

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که بچه‌های متولد شده از روش IVF، به‌احتمال بیشتری دچار زایمان زودرس می‌شوند. دلیل این موضوع هنوز مشخص نیست و ممکن است به دلیل تفاوت در رشد جنین در رحم باشد.

3. ضریب هوشی

همان‌طور که اشاره کردیم، تابه‌حال تحقیقات زیادی برای مشخص‌شدن فرق بچه های ای وی اف با طبیعی انجام شده است. بااین‌وجود مشخص شده که ضریب هوشی بچه های ای وی اف با بچه‌هایی که از طریق طبیعی به دنیا آمده‌اند، تفاوتی وجود ندارد.

4. وزن کم هنگام تولد

یکی دیگر از فرق‌های بچه های ای وی اف با طبیعی در وزنشان هنگام تولد است. البته باید اشاره کنیم که این تفاوت در همه موارد دیده نمی‌شود. وزن پایین هنگام تولد می‌تواند برای کودک مشکلاتی را به همراه داشته باشد. برای مثال: وزن پایین در هنگام تولد ممکن است در آینده مشکل فشارخون را داشته باشند.

زوج‌هایی که به دنبال استفاده از روش ای وی اف هستند، باید به‌خوبی در مورد مشکلات این روش هم بدانند. در این راستا توصیه می‌کنیم، حتماً مطلب « مشکلات بچه های ای وی اف » را هم مطالعه کنید.

آیا استفاده از روش ای وی اف منطقی است؟

به‌طورکلی باید اشاره کنیم که فرق بچه های ای وی اف با طبیعی چندان زیادی نیست. طبق نظر بسیاری از افراد متخصص در این زمینه، بیش‌تر تفاوت‌هایی که ممکن است در این شرایط برای بچه‌های ای وی اف وجود داشته باشد، به والدینشان مربوط است.

آیا استفاده از روش ای وی اف منطقی است؟ | لیان آزمای بهار

در نهایت می‌توان گفت که این بچه‌ها چه از نظر فیزیکی و چه از نظر ضریب هوشی یا ظرفیت ذهنی، هیچ تفاوتی با دیگر بچه‌ها ندارند. درباره روش ای وی اف باید بدانید که نیاز به تجهیزات خاص و به‌روز دارد که نیاز است کلینیک‌های درمان ناباروری این تجهیزات را بادقت بالایی خریداری کنند. با درنظرگرفتن این موضوع توصیه می‌کنیم که خرید آنلاین لوازم آزمایشگاهی و درمانی در حوزه ivf را از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های معتبر انجام دهید. به‌این‌ترتیب از خرید خود مطمئن بوده و دستگاه‌هایی با قیمت مناسب تهیه خواهید کرد.

مطالب مرتبط

یک نظر در “فرق بچه های ای وی اف و طبیعی در چیست؟

  1. زهرا گفت:

    سلام آیا عمل ivf بهتره یا برگشت وازکتومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *