ivf

میکرواینجکشن چیست | آشنایی با معایب میکرواینجکشن

میکرواینجکشن چیست؟ +آشنایی با معایب میکرواینجکشن | لیان آزمای بهار

آیا شما و همسرتان به دنبال بچه‌دارشدن هستید، اما به دلایلی نمی‌توانید به‌صورت طبیعی باردار شوید؟ یا شاید به‌عنوان یک پزشک، دنبال راه‌حلی برای کمک به بیمارانتان برای درمان ناباروری هستید؟ درهرصورت خوب است با ماهیت میکرواینجکشن و معایب میکرواینجکشن به‌عنوان یک روش درمان ناباروری آشنا شوید.

میکرواینجکشن یکی از روش‌های درمان ناباروری است که در آن اسپرم به‌صورت مستقیم به داخل تخمک زنان تزریق می‌شود. این روش برای بسیاری از زوج‌هایی که به دنبال راه‌حلی برای درمان ناباروری هستند، مناسب است. بااین‌حال، همان‌طور که در هر روش درمانی، مزایا و معایبی مدنظر است، برای میکرواینجکشن نیز وجود دارد.

در این مقاله، ما به بررسی مفصل ماهیت میکرواینجکشن و نحوه عملکرد آن خواهیم پرداخت. همچنین، معایب و مشکلات مرتبط با این روش درمانی را نیز بررسی خواهیم کرد.

چرا ناباروری رایج شده است؟

ناباروری به عدم توانایی زوجین برای باروری و بارداری گفته می‌شود. دلایل ناباروری می‌تواند مربوط به هر یک از زوجین باشد و می‌تواند به علت مشکلات در سیستم تولیدمثل، اختلالات هورمونی، مشکلات جنسی، عوامل محیطی، بیماری‌های مزمن و یا علل ناشناخته باشد.

در مردان، علل ناباروری ممکن است به دلیل مشکلات در تولید و انتقال اسپرم، مشکلات در اندام تناسلی مردانه، عوامل محیطی و مواردی ازاین‌دست باشد. به‌عنوان‌مثال، عواملی مانند: سابقه عفونت‌های تناسلی، اعتیاد به مواد مخدر، استفاده از داروهای خاص، تنش‌های روحی و روانی، اختلالات هورمونی یا بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند عامل ناباروری در مردان باشد.

در زنان، دلایل ناباروری می‌تواند به دلیل مشکلات در تخمدان‌ها، اختلالات هورمونی، عوامل محیطی، مشکلات در لوله‌های فالوپی و یا مشکلاتی در رحم باشد. به‌عنوان‌مثال، بیماری‌هایی مانند: سندرم تخمدان چندقطبی، تخمدان پلی‌کیستیک، عفونت‌های تناسلی، اختلالات هورمونی، بیماری‌های تناسلی مانند: فیبروم، عمل جراحی در ناحیه تناسلی یا بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند عامل ناباروری در زنان باشد.

همچنین، برخی عوامل مانند سن، چاقی، تغذیه نامناسب، استرس و تنش‌های روحی و روانی، دخانیات و مصرف الکل نیز می‌تواند به‌عنوان عوامل مؤثر بر ناباروری در زوجین محسوب شود.

ناباروری را با چه روش‌هایی می‌توان درمان کرد؟

ناباروری را با چه روش‌هایی می‌توان درمان کرد؟ | لیان آزمای بهار

ناباروری یکی از مشکلات پزشکی شایع در زوج‌هایی است که برای بچه‌دارشدن تلاش می‌کنند. برای درمان ناباروری، متداول‌ترین روش‌ها عبارت‌اند از:

  1. تلقیح نطفه به داخل رحم: در مواردی که لوله رحمی وضعیت خوبی دارد، می‌توان از روش GIFT یا تلقیح نطفه به داخل رحم استفاده کرد. در این روش تخمک و اسپرم به‌صورت جداگانه آماده می‌شوند و از طریق لاپاروسکوپی به داخل لوله رحم انتقال داده می‌شوند.
  2. تلقیح اسپرم به داخل رحم یا :IUI در این روش، اسپرم‌هایی که باکیفیت خوبی در نمونه منی وجود دارند، با استفاده از یک لوله به رحم زنانه منتقل می‌شوند. این روش برای اختلالات اسپرمی، ناتوانی زنان در تخمک‌گذاری و یا زمان‌هایی که نقص در ترشحات مهبلی وجود دارد، مناسب است.
  3. لقاح خارج رحمی یا IVF : در این روش، تخمدان‌های مراجع با دارو‌های خاصی تحریک شده و پس از برداشتن تخمک ها، آن ها را با اسپرم‌ها در محیطی خاص، جهت باروری ترکیب می‌شوند. پس از تشکیل جنین، آن به رحم زن منتقل می‌شود تا در آنجا رشد کند. دستگاه‌ های ivf یکی از پیشرفته دستگاه‌ها در درمان ناباروری هستند، اما بااین‌وجود باز هم احتمال موفقیت این روش حدود ۲۵ درصد است.

علاوه بر این سه روش، می‌توان از روش‌های دیگری مانند: میکرواینجکشن هم برای درمان ناباروری استفاده کرد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

میکرواینجکشن چیست؟

میکرواینجکشن یک فرایند پزشکی است که در آن اسپرم به‌صورت مستقیم به داخل تخمک زنان تزریق می‌شود. این فرایند به‌عنوان یکی از روش‌های درمان ناباروری این روزها، بسیار استفاده می‌شود.

در میکرواینجکشن، بهترین نمونه از اسپرم‌های مردانه جدا می‌شوند و به‌صورت مستقیم به داخل سیتوپلاسم تخمک تزریق می‌شوند. این فرایند به‌عنوان یکی از روش‌های درمان ناباروری در مردان استفاده می‌شود. میکرواینجکشن به دلیل قابلیت انجام در مواردی که میزان اسپرم‌های زنده و فعال کم است، بسیار مؤثر خواهد بود.

در فرایند میکرواینجکشن، ابتدا یک نمونه از مایع منی برای بررسی کیفیت و تعداد اسپرم‌ها برداشته می‌شود. سپس به کمک یک میکروسکوپ، یک اسپرم به‌صورت دقیق انتخاب شده و به‌وسیله دستگاه مخصوص به داخل تخمک تزریق می‌شود.

اگر یک زوج نمی‌توانند به‌صورت طبیعی بچه داشته باشند و عوامل دیگری مانند: اختلالات تولید اسپرم در مردان یا مشکلات در تخمدان‌ها در زنان وجود دارد، میکرواینجکشن می‌تواند به‌عنوان یک راه‌حل درمانی مؤثر باشد. در این روش از دستگاه میکرواینجکشن استفاده می‌شود که دقت بسیار بالایی در قراردادن اسپرم در تخمک دارند.

چرا از میکرواینجکشن برای درمان ناباروری استفاده می‌شود؟

چرا از میکرواینجکشن برای درمان ناباروری استفاده می‌شود؟ | لیان آزمای بهار

میکرواینجکشن یکی از روش‌های درمان ناباروری است که در بسیاری از موارد مؤثر است. این روش به دلیل مزایای زیر برای درمان ناباروری به کار می‌رود:

  • افزایش احتمال بارداری: با تزریق مستقیم اسپرم به داخل تخمک زنانه، احتمال بارداری افزایش می‌یابد. این روش به طور خاص برای زوج‌هایی که با مشکلات اسپرمی در مردان روبرو هستند، مفید است.
  • کاهش میزان مشکلات تخمک‌گذاری: میکرواینجکشن به زنانی که مشکلاتی در تخمک‌گذاری دارند، کمک می‌کند. با تزریق مستقیم اسپرم به تخمک، تخمک‌ها مستقیماً با اسپرم ادغام می‌شوند و احتمال بارداری بیشتر می‌شود.
  • مؤثر در مواردی که مشکل تولید اسپرم وجود دارد: در بعضی موارد، مردان باکیفیت پایین اسپرم مواجه هستند. با استفاده از میکرواینجکشن، اسپرم‌هایی باکیفیت بالاتر انتخاب شده و به داخل تخمک زنان تزریق می‌شوند که احتمال باروری بیش‌تری دارند.

مشکلات ناباروری هر چه زودتر تشخیص داده شوند، روش‌های درمانی ممکن است درصد موفقیت بیش‌تری داشته باشند. یکی از روش‌های بررسی سلامت اسپرم یا تخمک استفاده از سیتولوژی است که در مقاله « آزمایش سیتولوژی چیست » به طور کامل به آن پرداخته‌ایم.

روش کار در میکرواینجکشن چگونه است؟

میکرواینجکشن یک روش درمانی است که در آن اسپرم به‌صورت مستقیم به داخل تخمک تزریق می‌شود. این روش در چند مرحله انجام می‌شود:

  1. تهیه نمونه اسپرم: ابتدا، نمونه اسپرم از مرد برای استفاده در میکرواینجکشن گرفته می‌شود. این نمونه معمولاً با استفاده از مردانی که با مشکلات اسپرمی روبرو هستند، تهیه می‌شود.
  2. پیش‌آمادگی تخمدان: قبل از انجام میکرواینجکشن، از دارویی استفاده می‌شود که باعث افزایش تعداد تخمک‌ها در هر دوره تخمک‌گذاری می‌شود.
  3. میکرواینجکشن اسپرم: در این مرحله، با استفاده از یک سوزن بسیار نازک، اسپرم‌ها به‌صورت مستقیم به داخل تخمک تزریق می‌شوند. این تزریق معمولاً توسط یک پزشک انجام می‌شود و برای حفظ بهداشت و کاهش خطر عفونت در محیط آنتی‌باکتریال صورت می‌گیرد.
  4. پیگیری بارداری: پس از انجام میکرواینجکشن، باید منتظر بارداری شد. زمانی که یک تخمک بارور می‌شود، به مدت ۱ تا ۵ روز در محیط آزمایشگاهی و تحت‌نظر نگهداری می‌شود. پس از آن جنینی که تا حدی رشد کرده است، به رحم انتقال داده می‌شود.

مزایای استفاده از میکرواینجکشن

مزایای استفاده از میکرواینجکشن | لیان آزمای بهار

روش‌های متفاوتی برای درمان ناباروری وجود دارند که هر کدام احتمال موفقیت متفاوتی دارند. انتخاب از میان آن‌ها باید باتوجه‌به شناختتان از ماهیت روش درمان و میزان موفقیتش باشد. به همین منظور هم تا اینجا شما را با ماهیت میکرواینجکشن آشنا کردیم. در ادامه، می‌خواهیم مزایا و سپس معایب میکرواینجکشن را معرفی کنیم:

  1. افزایش احتمال بارداری: با تزریق مستقیم اسپرم به داخل تخمک، احتمال بارداری افزایش می‌یابد. این روش به طور خاص برای زوج‌هایی که با مشکلات اسپرم در مردان روبرو هستند، مفید است.
  2. کاهش خطر آسیب به بافت تخمدان: در مقایسه با روش‌های دیگر درمان ناباروری، میکرواینجکشن کمترین خطر آسیب به بافت تخمدان را دارد.
  1. امنیت: این روش برای بیماران ایمن است و خطر عفونت را کاهش می‌دهد. همچنین، نیازی به بستری‌شدن بیمار پس از انجام میکرواینجکشن نیست و بیمار می‌تواند بلافاصله پس از انجام روش به خانه بازگردد.

معایب میکرواینجکشن

در کنار مزایا خوب است معایب میکرواینجکشن را هم بشناسید تا در زمان انتخاب این روش اطمینان خاطر داشته باشید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین معایب میکرواینجکشن عنوان شده‌اند:

  1. هزینه: میکرواینجکشن هزینه بالایی دارد و برخی بیماران ممکن است نتوانند هزینه آن را بپردازند.
  2. خطر عفونت: برخی افراد ممکن است به عفونت پس از انجام میکرواینجکشن دچار شوند. برای کاهش این خطر، لازم است که روش انجام میکرواینجکشن توسط پزشک متخصص و در محیطی بهداشتی و ایمن صورت گیرد.
  3. خطر نارسایی تخمدان: در برخی موارد، میکرواینجکشن می‌تواند باعث نارسایی تخمدان شود. این مشکل به‌خصوص در زنانی که قبلاً با مشکلات تخمدانی مواجه شده‌اند، ممکن است رخ می‌دهد.
  4. خطر بیش‌فعالی تخمدان: در بعضی موارد، داروهایی که برای افزایش تعداد تخمک‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند باعث بیش‌فعالی تخمدان شوند. این مشکل ممکن است باعث ایجاد علائم ناخوشایندی مانند: درد شکم و تورم تخمدان شود.
  5. عدم موفقیت در بارداری: یکی دیگر از معایب میکرواینجکشن این است که احتمال بارداری به‌واسطه این روش چندان بالا نیست. باتوجه‌به تحقیقات درصد موفقیت در این روش به ۲۴ درصد می‌رسد که باتوجه‌به هزینه و دشواری این کار، چندان منطقی نیست.

از جمله معایب میکرواینجکشن می‌توان به کاهش احتمال بارداری در خانم‌های بالای ۴۰ سال یا افزایش خطر سقط‌جنین هم اشاره کرد. به‌طورکلی پیش از انتخاب این روش باید شرایط را به‌خوبی بررسی کنید و از مشاوره دکترهای متخصص در این زمینه استفاده کرده باشید.

از چه زمانی استفاده از میکرواینجکشن رایج شد؟

استفاده از روش تزریق اسپرم به داخل تخمک یا همان میکرواینجکشن از سال ۱۹۹۲ آغاز شد. در آن سال‌ها میکرواینجکشن هنوز یک روش جدید بود که میزان موفقیتش مشخص نبود. امروزه اما بعد از گذشت بیش از دو دهه از زمان اولین استفاده از میکرواینجکشن، هنوز هم استفاده از آن رایج است.

از چه زمانی استفاده از میکرواینجکشن رایج شد؟ | لیان آزمای بهار

البته که این روزها درصد موفقیت در این روش، مزایای آن و معایب میکرواینجکشن کاملاً مشخص هستند و افراد با آگاهی درباره همه این اطلاعات تصمیم به استفاده از آن می‌گیرند.

از چه دستگاه‌هایی برای میکرواینجکشن استفاده می‌شود؟

حالا که با مزایا و معایب میکرواینجکشن آشنا شدید و به‌خوبی می‌توانید سؤال میکرواینجکشن چیست را پاسخ دهید، نوبت به معرفی دستگاه‌های مورداستفاده در این روش می‌رسد. برای این کار دستگاه‌های متنوعی می‌توانند استفاده شوند که در ادامه به چند موردشان اشاره خواهیم کرد:

  • دستگاه لاپاراسکوپی: استفاده از این دستگاه نیاز به بیهوشی عمومی دارد و جراح می‌تواند با استفاده از دستگاه لاپاراسکوپ بافت تخمدان را مشاهده کرده و نمونه‌های لازم از تخمک‌ها را جدا کند.
  • دستگاه میکرومانیپولاتور: یکی دیگر از دستگاه‌هایی که می‌توان در میکرواینجکشن از آن بهره برد، میکرومانیپولاتور نام دارد. این دستگاه دارای دو بازو است در هر سه محور x، y و z حرکت می‌کنند. دقت حرکتی این دستگاه به یک میکرون می‌رسد و برای عملیات درون‌سلولی هم استفاده می‌شود.

تهیه این دستگاه‌ها ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، اما باید اشاره کنیم که اگر به وب‌سایت لیان آزما مراجعه کنید، می‌توانید همه دستگاه‌های مجاز برای میکرواینجکشن را با قیمت‌های مناسب تهیه کنید. به‌طورکلی قیمت دستگاه میکرومانیپولاتور یا دستگاه لاپاروسکوپی بالا است، اما لیان آزما این اطمینان را به شما می‌دهد که با بهترین قیمت دستگاه موردنظر را خریداری کنید.

معایب میکرواینجکشن؛ موضوعی که باید پیش از انتخاب در نظر داشته باشید!

این روزها مشکلات ناباروری بسیار گسترده شده است و اصلاً عجیب نیست که این حجم از ناباروری وجود داشته باشد. سبک زندگی، رژیم غذایی یا مصرف دخانیات از جمله عوامل اصلی برای بروز ناباروری هستند. برای درمان ناباروری هم روش‌های زیادی وجود دارند، اما لازم است به موضوعاتی مانند معایب میکرواینجکشن یا معایب روش‌های دیگر بسیار توجه کنید.

معایب میکرواینجکشن؛ موضوعی که باید پیش از انتخاب در نظر داشته باشید! | لیان آزمای بهار

بی شک هر روش مزایا و معایبی دارد، اما در برخی موارد ممکن است این معایب باعث افت زیاد درصد موفقیت بارداری شوند.

به‌طورکلی این روزها بیماری‌های مربوط به زنان مانند: سرطان رحم بسیار گسترده شده‌اند، اما خوشبختانه جای نگرانی نیست و روش‌های درمانی مدرنی برای هر یک از آن‌ها وجود دارد. نکته مهم اینجاست که این مشکلات باید به‌موقع تشخیص داده شوند، مخصوصاً برای مواردی مانند سرطان رحم که خطر زیادی برای فرد به دنبال دارد. در این راستا توصیه می‌کنیم، حتماً مطلب « علائم سرطان رحم » را مطالعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *