اقلام مصرفی آزمایشگاه

ارلن مایر چیست | شناخت ارلن مایر و کاربردهای آن

ارلن مایر چیست شناخت ارلن مایر و کاربردهای آن

یکی از تجهیزات آزمایشگاهی که اغلب از آن استفاده می‌شود، ارلن مایر یا فلاسک ارلن مایر است. این وسیله را به اسم فلاسک مخروطی نیز می‌شناسند که از یک قاعده پهن با یک انتهای تخت و یک گردن استوانه‌ای وارونه تشکیل شده است. مخترع این ابزار «امیل ارلن مایر» بوده است و به همین دلیل این نام را به آن داده‌اند. امیل ارلن مایر یک شیمی‌دان آلمانی بود که تخصص اولیه آن در داروسازی بود، اما در نهایت جذب دنیای شیمی شد. او در طول حرفه خود بسیاری از ترکیبات آلی را برای اولین مرتبه سنتز یا جدا کرد. همچنین در درک ما نسبت به ساختار مولکول‌های آلی سهم بسیار قابل توجهی داشته است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به سوال ارلن مایر چیست ، پاسخ دهیم و تفاوت ارلن و ارلن مایر را توضیح دهیم.

ارلن مایر چیست؟

همان‌طور که گفتیم این ابزار یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که معمولا از آن در طول آزمایش‌های شیمی برای مخلوط کردن مواد شیمیایی گوناگون یا حمل محلول‌های تیتراسیون استفاده می‌شود.

ارلن مایر یکی از ابزارهای بسیار مهم در آزمایشگاه است. کاربرد ارلن مایر در زمینه‌های متعدد است که آن را به یک ابزار ضروری در آزمایشگاه تبدیل می‌کند. در بخش‌های بعد این کاربردها را شرح می‌دهیم. اگر قصد اطلاع از قیمت اقلام مصرفی آزمایشگاهی را دارید، میتوانید به صفحه محصولات ما مراجعه کنید.

تفاوت ارلن و ارلن مایر

در بسیاری متون از این دو ابزار، مشابه نام برده‌ شده‌است. بنابراین تفاوتی بین ارلن و ارلن مایر وجود ندارد.

ویژگی های ارلن مایر

ارلن مایر چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟

حالا که متوجه شدید ارلن مایر چیست ، باید به ویژگی‌های آن اشاره کنیم. این ابزار از پلاستیک یا شیشه ساخته می‌شود و روی گردن آن شیشه مات قرار می‌دهند. از طرفی روی ارلن مایر محلی را با شیشه مات و اندکی لعاب‌کاری طراحی کرده‌اند که آن را می‌توان علامت‌گذاری کرد.

همچنین باید بگوییم جنس بورو سیلیکات انواع شیشه‌ای این ابزار به آن اجازه می‌دهد تا 400 درجه سانتی‌گراد حرارت را تحمل کند. انواع تقلبی ارلن مایر چنین دمایی را نمی‌توانند تحمل کنند که موقع خرید باید به این موضوع دقت داشته باشید.

درب ارلن مایر نیز با چوب پنبه یا درپوش بسته می‌شود و بعضی از این ابزارها روداژ دارند و تعدادی دیگر نه. البته این موضوع در کاربرد ارلن مایر تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند.

کاربرد ارلن مایر چیست و برای چه مصارفی از آن استفاده می‌شود ؟

همان‌طور که در تعریف ارلن مایر چیست گفتیم، این ابزار به عنوان یکی از انواع ظروف آزمایشگاهی ، قاعد تخت پهن، یک بدنه مخروطی و یک گردن بلند استوانه‌ای شکل دارد. از ارلن مایر برای حمل مایعات یا مخلوط کردن آن‌ها، حرارت دادن، خنک کردن، انکوباسیون، فیلتر کردن، نگهداری و تمام کارهای دیگری که مایعات در آن نقش دارند، استفاده می‌شود.

دو طرف اریب ارلن مایر و گردن باریک آن به کاربر آزمایشگاه این اجازه را می‌دهد تا توسط آن محتویات درونی این ابزار را مخلوط کند یا تکان دهد، بدون این که خطر ریزش آن‌ها وجود داشته باشد. چنین ویژگی باعث می‌شود فلاسک ارلن مایر ابزاری عالی برای تیتراسیون یا جوشاندن مایعات باشد.

اغلب فلاسک‌های ارلن مایر را درجه‌بندی یا علامت‌گذاری می‌کنند. البته نمی‌توان به این درجه‌بندی‌ها اعتماد کرد، چون ابزارهای دقیق‌تری مانند پیپت یا استوانه‌های مدرج برای اندازه‌گیری حجم استفاده می‌شوند.

انواع مدرج ارلن مایر از رزین پلاستیک یا شیشه ساخته می‌شوند و در حجم‌ها و ظرفیت‌های مختلف در دسترس هستند.

همچنین می‌توان از یک درپوش لاستیکی استفاده کرد. بعضی از ارلن مایرها نیز یک بازوی جانبی (قابل برداشتن) دارند که از آن به‌عنوان یک فیلتر می‌توان استفاده کرد.

از ارلن مایرها همچنین می‌توان برای آماده‌سازی یک محیط کشت میکروبی استفاده کرد. بعضی از این ابزارها مجهز به بافل‌هایی هستند که به حداکثررسانی انتقال و جداسازی گازها کمک می‌کند.به علاوه کمک می کند زمانی که این ابزار تکان داده می‌شود، محتوای آن بهتر مخلوط شوند.

تعدادی دیگر از انواع کاربرد ارلن مایر به شرح زیر هستند:

  • استفاده برای مخلوط کردن یک ماده با مواد دیگر
  • استفاده برای حمل مواد، چون این ابزار می‌تواند محلول‌ها یا مایعات را نگه دارد.
  • به‌عنوان مکانی برای کشت میکروب با محیط‌های کشت مایع
  • استفاده برای مخلوط کردن و همگن کردن مواد محلول با سایر مواد
  • استفاده برای تیتراسیون یک ترکیب شیمیایی

کاربرد ارلن مایر

چه انواع رایجی از ارلن مایر وجود دارد ؟

با توجه به کاربرد ارلن مایر می‌توان این ابزار را در چند دسته قرار داد که به شرح زیر هستند:

1. ارلن مایر با درپوش پیچی

این نوع ارلن مایر از جنس شیشه یا پلاستیک است، روی آن درپوش پیچی قرار دارد و از آن برای مخلوط کردن مواد یا نگهداری آن‌ها استفاده می‌شود. روی این وسیله مدرج است تا حجم‌های تقریبی را نشان دهد.

2. فلاسک ارلن مایر پلاستیکی

جنس این ارلن مایرها از پلی پروپیلن است و می‌توان آن‌ها را در اتوکلاو قرار دارد و برای مخلوط کردن محلول‌ها یا نگهداری آن‌ها استفاده می‌شود.

3. فلاسک ارلن مایر از جنس شیشه بوروسیلیکات

از این ابراز برای مخلوط کردن، نگهداری و کشت استفاده می‌شود. این فلاسک‌های شیشه‌ای به‌نوعی طراحی شده‌اند تا بهترین مقاومت را در برابر شوک حرارتی نشان دهند و مقاومت فیزیکی عالی داشته باشند.

4. ارلن مایرهای مخصوص شیک (تکان دادن)

طراحی این ارلن ها به گونه ای است که برای تکان دادن مداوم ایده‌آل باشند. این ارلن ها یک انتخاب ایده آل برای کشت سوسپانسیون سلولی، آماده سازی محیط، مخلوط کردن و ذخیره سازی است.

5. ارلن مایر مخروطی

این فلاسک‌ها یک قاعده تخت با شکل مخروطی و بدنه‌ای هستند که به سمت دهانه ی ظرف باریک می‌شود و یک گردن باریک دارند. جنس آن‌ها پلاستیکی یا شیشه‌ای است.

6. ارلن مایر مخصوص کشت

این ارلن مایرها به اندازه‌های مختلف با گردن‌های گوناگون و انواع درپوش ساخته می‌شوند. ارلن مایرهای پلاستیکی که در کشت سلول استفاده می‌شوند از قبل استریل شده‌اند.

از انواع دیگر ارلن مایر که در ایران رواج دارند، باید مدل‌های زیر را نام ببریم:

    • ارلن بوخنر که به اسامی ارلن خلاء یا تخلیه نیز شناخته می‌شود. استفاده از آن برای تهیه گاز یا بخار و فیلتر کردن مواد است.
    • ارلن دهانه گشاد برای جداسازی مواد، جوشاندن مایعات و به حجم رساندن
    • ارلن دهانه تنگ برای انجام کارهایی مانند تبلور مجدد و تیتراسیون. مزیت این ارلن مایر جابه‌جایی راحت‌تر مواد درون آن به علت کوچکتر بودن دهانه است.
    • ارلن‌ Fernbach که قاعده آن‌ در مقایسه با مدل‌های رایج پهن‌تر است.
    • ارلن بیودی که از آن برای واکنش‌هایی که در آن‌ها ید اکسید می‌شود یا کاربردهای یدومتری، استفاده می‌کنند.

انواع ارلن مایر

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم ارلن مایرها حجم‌های متفاوتی دارند. رایج‌ترین آن‌ها 250 تا 500 میلی‌لیتری هستند. اما بسته به کاربرد ارلن مایر، انواع دیگر با حجم‌های 50، 1000 و حتی 2000 میلی‌لیتری نیز ساخته می‌شوند. اگر قصد سفارش ارلن مایر و یا خرید شیشه آلات آزمایشگاهی دیگر را دارید، میتوانید با لیان آزما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *