اقلام مصرفی آزمایشگاه

انواع بشر آزمایشگاهی چیست

انواع بشر آزمایشگاهی چیست

بشر یک وسیله مهم در بین تجهیزات آزمایشگاهی است که دانشمندان از آن‌ها برای مطالعه واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. انواع بشرهای آزمایشگاهی در اشکال و اندازه‌های گوناگون وجود دارند، اما هدف از طراحی تمام آن‌ها نگهداری و جابجایی مقادیر مختلفی از مایعات است. شما می‌توانید از بشر برای اندازه‌گیری مواد مورد نظر خود، مخلوط کردن آن‌ها با یکدیگر و بررسی اتفاقی که در طول واکنش رخ می‌دهد، استفاده کنید. بشرها همچنین به‌صورت متداول توسط شیمیدان‌ها استفاده می‌شوند چون تمیز کردن آن‌ها پس از هر مرتبه استفاده آسان است. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا بدانید بشر آزمایشگاهی چیست و چه کاربرد و انواعی دارد.

بشر آزمایشگاهی چیست؟

بشر یک ظرف شیشه‌ای با قاعده تخت است که از آن برای نگه داشتن مایعات استفاده می‌کنند. قاعده تخت بشر به آن اجازه می‌دهد صاف بایستد و ریختن مایع به درون آن آسان باشد.

از بشرها به عنوان یکی از انواع ظروف آزمایشگاهی ، می‌توان برای اندازه‌گیری مایعات استفاده کرد، چون بعضی از آن‌ها علائم مدرجی روی خود دارند تا بتوانید مقدار مایع داخل بشر را اندازه بگیرید. اگر با مقادیر مختلفی از مایعات سر و کار دارید، همچنین می‌توانید از یک استوانه مدرج برای اندازه‌گیری استفاده کنید، اما این استوانه‌ها برای مخلوط کردن یا حرارت دادن مقادیر اندکی از مایع مناسب نیستند.

به کمک بشرها بسیار راحت می‌توان دو جزء مختلف را با یکدیگر مخلوط کرد، چون آن‌ها زمان مخلوط کردن راحت بیرون ریخته نمی‌شوند. همچنین بشرها برای حرارت دادن آب بدون این‌که ناگهان مقدار زیادی از آب روی میز کار (یا خودتان) بریزد، مناسب هستند.

بشر آزمایشگاهی چیست | بشر شیشه ای

نحوه اندازه‌گیری مایع در یک بشر

شما با استفاده از چندین ابزار گوناگون می‌توانید یک مایع را در یک بشر اندازه بگیرید. رایج‌ترین راه استفاده از یک پیمانه اندازه‌گیری است، اما می‌توانید از استوانه مدرج یا پیپت برای یک اندازه‌گیری دقیق‌تر استفاده کنید.

اگر با مقدار اندکی از مایع سر و کار دارید و می‌خواهید زمان نگه داشتن مایعات داغ در امان باشید، بهترین راه استفاده از دسته روی بشر است. همچنین می‌توانید از این دسته زمان پر کردن بشر با مواد دیگر مانند: خاک یا شن قبل از مخلوط کردن آن‌ها با یکدیگر استفاده کنید.

از بشر برای چه مصارفی استفاده می‌شود؟

حالا که متوجه شدید بشر آزمایشگاهی چیست، کاربرد و نحوه استفاده از آن را توضیح می‌دهیم. اغلب از انواع بشر آزمایشگاهی برای نگهداری مواد شیمیایی استفاده می‌کنند، اما بعضی از آن‌ها می‌توانند حجم مایع را نیز اندازه بگیرند.

بشرها بسیار متنوع هستند و از آن‌ها می‌توان به‌عنوان ظروفی برای بسیاری از کاربردهای دیگر نیز استفاده کرد. استفاده رایج از انواع بشر آزمایشگاهی در آزمایش‌های علمی است چون تمیز کردن آن‌ها ساده است و در اکثر فروشگاه‌های تجهیزات آزمایشگاهی به‌راحتی پیدا می‌شوند.

کاربرد بشر را به‌طور کلی در فهرست زیر خلاصه کرده‌ایم:

  • نگهداری مایعات، محلول‌ها، مواد جامد، پودرها
  • اندازه‌گیری و مخلوط کردن مایعات
  • از بشرها اغلب برای حرارت دادن یا خنک کردن مایعات، بسته به نوع ماده و هدف طراحی بشر، استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال اگر آب را در یک بشر شیشه‌ای روی یک هات پلیت حرارت دهید، دو طرف شیشه به علت انبساط حرارتی، منبسط خواهد شد. اما اگر آب را در یک بشر آلومینیومی با تکه‌های یخ شناور در آن (یک آزمایش رایج) خنک کنید، بشر باعث ایجاد جریان‌های همرفتی در مایع شما خواهد شد، چون به ترتیب گرم و خنک شده است.

از بشر برای چه مصارفی استفاده می‌شود؟

چه انواع رایجی از بشر وجود دارد ؟

در توضیح انواع بشر آزمایشگاهی باید بگوییم آن‌ها به‌طور کلی قاعده تخت دارند و قسمت بالایی این ابزار پهن است. یک بشر همچنین ممکن است یک درپوش جداگانه داشته باشد یا با یک درپوش داخلی طراحی شود.

رایج‌ترین شکل بشرها استوانه‌ای است اما بشرهای مربعی شکل یا به اشکال بی‌همتای دیگر را نیز در بازار پیدا می‌کنید که هرکدام را باید براساس آزمایش خود به کار ببرید.

طرفین بعضی از بشرها تخت است تا بتوانید واکنش‌های درون آن را حتی زمانی که پر از مایع و گاز است، ببینید. اما سایرین طرفین خمیده دارند تا مایعات زمانی که حرارت داده شده یا خنک می‌شوند، از یک طرف بیرون نریزند. به‌طور کلی انواع بشر آزمایشگاهی در دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

1. بشر کوتاه

طول بشرهای کوتاه که همچنین بشرهای گریفین نامیده می‌شوند، تقریبا 1.5 برابر از پهنایشان بیشتر است. آن‌ها یک دهانه دارند تا محتویاتشان از آن خارج شود و دو طرفشان صاف است. بشرهای کوتاه پلاستیکی ممکن است برای راحت‌تر خالی کردن مایعات یک دسته نیز داشته باشند.

2. بشرهای بلند

بشرهای بلند که به اسم بشر برزلیوس نیز شناخته می‌شوند، طولی تقریبا دو برابر پهنای خود دارند. دوطرف این بشرها اندکی مخروطی شکل است، یک دهانه برای خالی کردن مایع دارند و ممکن است یک دسته هم داشته باشند. از بشرهای بلند برای انجام تیتراسیون استفاده می‌شود.

جنس انواع بشرهای آزمایشگاهی نیز از بین موارد زیر خواهد بود:

3. بشرهای شیشه‌ای

جنس این بشرها معمولا از شیشه بوروسیلیکات است که تیروکسید بور دارد که اجازه می‌دهد این نوع بشر در برابر تغییرات بسیار شدید حرارتی مقاومت کند. این بشر مقاومت شیمیایی عالی دارد و می‌تواند تا دمای 400 درجه سانتیگراد را تحمل کند.

بشرهای شیشه‌ای در 5 نوع مختلف دسته‌بندی می‌شوند و مطابق با مشخصات استاندارد ASTM E960 ساخته می‌شوند.

4. بشرهای پلاستیکی

بشر پلاستیکی

بسته به ماده شیمیایی که می‌خواهید با آن کار کنید، باید در انتخاب جنس بشرهای پلاستیکی دقت کنید. جدول زیر بهتر این موضوع را نشان می‌دهد.

محدوده دمایی (به سانتیگراد) سازگاری شیمیایی جنس

–100°C تا 80°C (LDPE)

–100°C تا 120°C (HDPE)

الکل‌ها، بازها و اسیدهای تغلیظ شده و ضعیف

پلی اتیلن سبک یا با تراکم پایین (LDPE)

پلی اتیلن سنگین یا با تراکم بالا (HDPE)

0°C تا 135°C الکل‌ها، بازها و اسیدهای تغلیظ شده و ضعیف پلی پروپیلن (PP)
20°C  تا175°C الکل‌ها، بازها و اسیدهای تغلیظ شده و ضعیف پلی متیل پنتن (PMP)
–100°C تا 260°C تقریبا تمام مواد شیمیایی پلی تترافلوئورواتیلن (PTFE)

5. بشرهای فلزی

بشرهای فلزی از آلومینیوم یا فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند. آن‌ها مات و سبک هستند و نمی‌شکنند. بشرهای آلومینیومی می‌توانند تا 340 درجه سانتیگراد حرارت را تحمل کنند، در حالی‌که آستانه تحمل دمایی انواع بشر آزمایشگاهی از جنس فولاد ضد زنگ تا 550 درجه سانتیگراد است.

بشر فلزی | یکی از انواع بشر آزمایشگاهی

سخن نهایی

به کمک مطلب بالا متوجه شدید بشر آزمایشگاهی چیست، چه انواعی دارد و چرا ابزار مهمی برای شیمیدان‌ها و دانشمندان است. از بشرها برای اندازه‌گیری مایعات و سایر مواد استفاده می‌کنند، گرچه این تنها کاربرد انواع بشرهای آزمایشگاهی نیست. از آن‌ها همچنین می‌توانید به‌عنوان ظروفی برای حرارت دادن یا خنک کردن مواد استفاده کنید تا زمانی که دمای این مواد به نقطه مورد نظر برسد. بسته به نوع آزمایشی که می‌خواهید انجام دهید، ممکن است نیاز به انواع مختلفی از بشر باشد که در بالا توضیح دادیم. بنابراین قبل از شروع آزمایش مطمئن شوید به چه نوع بشری نیاز دارید. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت شیشه آلات آزمایشگاهی از طریق صفحه این محصول با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *