اقلام مصرفی آزمایشگاه

بررسی 5 تفاوت ارلن مایر و بشر

بررسی 5 تفاوت ارلن مایر و بشر

ما از تجهیزات مختلف آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری مایعات در آزمایشگاه استفاده می‌کنیم. ارلن مایر و بشر دو مورد از این تجهیزات هستند که اهمیت زیادی در کار با مایعات و محلول‌ها دارند. با این‌حال، این دو وسیله اشکال و همچنین کاربردهای گوناگونی دارند. در این مطلب همراه ما باشید تا تفاوت ارلن مایر و بشر را توضیح دهیم.

بشر چیست؟

برای درک فرق ارلن و بشر ابتدا باید این دو وسیله را بشناسید. بشر یکی از تجهیزات آزمایشگاهی به شکل استوانه ای و با یک قاعده تخت است. بشرها یک دهانه دارند که وجود آن برای تخلیه ی مایعات درون آن مهم است. انواع بشر آزمایشگاهی در اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارند از یک میلی‌لیتر گرفته تا چند لیتر.

بشر چیست | بررسی فرق ارلن و بشر

امکان تشخیص بشرها از فلاسک‌های مخروطی ساده است، چون دوطرف بشرها به جای شیب‌دار بودن، صاف است. به‌طور کلی بشرها از شیشه ساخته می‌شوند. اما بعضی از آن‌ها از فلزاتی مانند فولاد ضد زنگ و آلومینیوم نیز ساخته می‌شوند.

در تصویر بالا، ارتفاع بشر A تقریبا 1.4 برابر از قطر آن بیشتر است. ارتفاع بشر B دو برابر قطر آن است. علاوه بر این، بشر C در مقایسه با آن‌ها ارتفاع کمتری دارد و به اسم بشر کریستالایزر شناخته می‌شود.

بشرها به علت دهانه‌ای که دارند، نمی‌توانند درپوش داشته باشند. اما در استفاده کلی ما می‌توانیم روی بشر را با یک شیشه ساعت بپوشانیم. انجام این کار جلوی آلودگی و بیرون ریختن محتوای درون بشر را می‌گیرد. همچنین می‌توانیم یک بشر را با یک بشر بزرگتر بپوشانیم.

ارلن مایر چیست؟

در پاسخ به سوال ارلن مایر چیست باید گفت که ارلن مایر یک فلاسک آزمایشگاهی با شکل مخروطی و قاعده تخت است. این ابزار یک نوع فلاسک تیتراسیون است که برای انجام تیتراسیون‌ها استفاده می‌شود. این فلاسک را در آزمایش‌های مربوط به تیتراسیون زیر بورت می‌گذارند.

فلاسک ارلن مایر حاوی آنالیت تیتراسیون است. نام این فلاسک از دانشمند مخترع آن یعنی «امیل ارلن مایر» گرفته شده است.

ارلن مایر چیست | بررسی تفاوت ارلن مایر و بشر

شکل ارلن مایر با توجه به ابعاد قاعده و همچنین دیواره‌های کناری آن فرق می‌کند. تفاوت ارلن مایر و بشر با توجه به گردن باریک و بدنه مخروطی ارلن مایر مشخص است. امکان تولید ارلن مایر با جنس‌های مختلف با توجه به کاربرد آن وجود دارد، به‌عنوان مثال: این ابزار می‌تواند پلاستیکی یا شیشه‌ای باشد.

همچنین این فلاسک‌ها با حجم‌های مختلف در بازار وجود دارند. گاهی دهانه ارلن مایر یک درپوش دارد. همچنین می‌توانید روی دهانه فلاسک را با استفاده از یک درپوش شیشه‌ای سنباده‌ای یا رابط دیگر بپوشانید.

تفاوت ارلن مایر و بشر

بشر و ارلن مایر دو وسیله ی آزمایشگاهی متفاوت هستند. در ادامه این دو را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم.

1. مقایسه بشر و ارلن مایر از نظر شکل ظاهری

تفاوت ارلن مایر و بشر زودتر از هر چیزی با توجه به شکل ظاهری آن‌ها مشخص می‌شود. بشر یک ظرف استوانه‌ای بوده، در حالی‌که ارلن مایر یک ظرف مخروطی است.

امکان پوشاندن دهانه ارلن مایر با توجه به گردن باریک آن به‌ آسانی وجود دارد اما بشر دهانه گشادی دارد که باعث می‌شود پوشاندن آن در مقایسه با ارلن مایر سخت باشد. گرچه همان‌طور که در بالا گفتیم می‌توان از شیشه ساعت یا یک بشر بزرگتر استفاده کرد.

2. تفاوت بشر و ارلن مایر از نظر کاربرد

یک فرق ارلن و بشر با توجه به کاربردها آن‌ها مشخص خواهد شد. از ارلن مایر می‌توانید برای نگهداری محلول‌ها و اندازه‌گیری آن‌ها و همچنین برای واکنش‌ها و تغییرات فازی (حرارت دادن، خنک کردن و غیره) استفاده کرد. ارلن مایر به‌طور معمول محل انجام واکنش‌های شیمیایی است و خطر بیرون ریختن محتویات داخل آن به دلیل گردن باریک و بلند آن، کم است.

در مقابل از بشرها می‌توان برای انجام آزمایش‌های مختلف و نگه داری مایعات گوناگون، برای مخلوط کردن یا در دسترس بودن آن‌ها، استفاده کرد. استفاده اصلی از بشرها برای اندازه‌گیری و انتقال مایعات از یک محل به محل دیگر است.

ساختار دهانه بشر به گونه ای است که باعث می‌شود، بیرون ریختن محتویات آن ساده باشد و وسیله ای ارزشمند برای انجام آزمایش‌ها باشد.

3. مقایسه بشر و ارلن مایر از نظر قیمتی

تفاوت ارلن مایر و بشر از نظر قیمت با توجه به حجم و جنس آن‌ها مشخص می‌شود. به‌عنوان مثال هرچه گنجایش حجم بشر بیشتر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.

4. بررسی مقایسه ای از نظر شیوه نگهداری

بشرها را در آزمایشگاه می‌توانید روی قفسه یا داخل کابینت بگذارید تا از آسیب نیروهای خارجی در امان باشند. مراقبت از ارلن مایر نیز باید به همین شکل باشد، چون جنس اکثر فلاسک‌ها نیز از شیشه‌ است.

5. تفاوت ارلن مایر و بشر از نظر حجم

یک فرق ارلن و بشر در حجم آن‌ها است. ارلن مایرها در ظرفیت‌های گوناگون از 25 میلی‌لیتر تا 5000 میلی‌لیتر ساخته می‌شوند. حجم بشرها در مقابل می‌تواند از 5 میلی‌لیتر باشد تا 10 هزار میلی‌لیتر باشد.

جدول زیر تفاوت ارلن مایر و بشر را بهتر نشان می‌دهد:

بشر

ارلن مایر

شکل

قاعده تخت با دیواره‌های صاف

قاعده تخت با دیواره‌های شیب‌دار و یک گردن باریک

پوشاندن دهانه

امکان استفاده از شیشه ساعت اما به دلیل وجود دهانه نمی‌توان روی بشر را کاملا پوشاند.

امکان استفاده از درپوش شیشه‌ای سنباده‌ای یا رابط دیگر

استفاده از یک قیف

در واقع استفاده از یک قیف روی بشر سخت است و اغلب برای ریختن مایعات داخل بشر نیازی به قیف نیست.

اما استفاده از قیف برای ریختن چیزهای مختلف داخل ارلن مایر ساده است.

کاربرد

مخلوط کردن چیزهای مختلف، جداسازی سوپرناتانت (مایع رویی)، تیتراسیون، اندازه‌گیری مایعات با دقت 10 درصد

مخلوط کردن و تکان دادن چیزهای مختلف بدون توجه به هدر رفت یا بیرون ریختن محتوای داخل ارلن مایر، جوشاندن مایعات، مناسب برای تبلور مجدد، آماده‌سازی محیط‌های کشت میکروبی

سخن نهایی

کاربران آزمایشگاه با ظروف آزمایشگاهی گوناگونی سروکار دارند که بشر و ارلن مایر جزو آن‌ها قرار می‌گیرند. با این‌حال بین آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که با کمک مطلب بالا تفاوت ارلن مایر و بشر را از جوانب مختلف متوجه شدید. تشخیص این دو با توجه به شکل آن‌ها ساده خواهد بود، به‌نحوی که همان‌طور که گفتیم بشر ظرفی استوانه‌ای شکل است، اما فلاسک مایر شکلی مخروطی دارد. شما میتوانید برای خرید شیشه آلات آزمایشگاهی با مشاوران ما در لیان آزما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *