اقلام مصرفی آزمایشگاه

آموزش مرحله به مرحله اسید واش در آزمایشگاه و طرز تهیه محلول آن

آموزش مرحله به مرحله اسید واش در آزمایشگاه و طرز تهیه محلول آن

آزمایشگاهی می‌تواند نتایج صحیح را به بیمار ارائه دهد که ظروف شیشه‌ای تمیزی داشته باشد. چون اگر لوله‌های آزمایشگاهی تمیز نباشند، ممکن است نتیجه آزمایش را تغییر دهند. در نتیجه، پرسنل مربوطه از روش‌های مختلفی برای تمیز‌ کردن لوله‌های آزمایشگاهی استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها استفاده از اسید واش در آزمایشگاه است. یک فرآیند تمیز ‌کردن که از ترکیب اسید هیدروکلریک و آب برای از بین بردن لکه‌ها استفاده می‌کند. معمولا کسانی که می‌خواهند از این ماده شوینده استفاده کنند، ابتدا وسایل یا سطح مورد ‌نظر را با مواد دیگر می‌شویند و سپس از اسید واش استفاده می‌کنند.

تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد طرز تهیه محلول اسید واش، مزایا و معایب آن و نکات مهم استفاده از آن اطلاعاتی کسب کنید.

نکات و تجهیزات لازم برای استفاده از اسید واش در آزمایشگاه

زمان استفاده از این ماده باید نکاتی را درباره لباس پوشیدن، محافظت چشم، صورت و دست رعایت کنید. از جمله:

1. لباس پوشیدن

    • از روپوش آزمایشگاه استفاده کنید که استاندارد باشد.
    • برای محافظت در برابر مواد شیمیایی از پیش‌بند مقاوم استفاده کنید.
    • این نوع ماده شوینده را باید در یک ظرف مناسبی قرار دهید و آن را با دربی ببندید که غیر قابل شستشو است.
    • ظروف باید مستطیلی یا استوانه‌ای با کوچکترین اندازه باشند.
    • اگر می‌خواهید از سطل استفاده کنید، باید دستگیره آن را بردارید تا ماده حاوی آن نریزد.

2. محافظ چشم‌ها و صورت

برای محافظت از چشم‌ها و صورت باید از عینک‌های مخصوص، محافظ صورت و کلاه استفاده کنید.

3. محافظ دستان

یکی دیگر از تدابیر لازم هنگام کار با اسید واش در آزمایشگاه پوشاندن دستان با دستکش است. از جمله دستکش‌های مخصوص در هنگام کار با مواد شیمیایی دستکش نیتریل است. این دستکش‌ها قابل تعویض هستند و نمی‌گذارنند هنگام تماس اسید واش برای دستان مشکلی پیش آید. اگر دستکش‌ها آلوده شد، باید آن‌ها را فورا تعویض کنید و دستان خود را بشویید.

این نکته را در نظر داشته باشید که دستکش‌های آزمایشگاهی یا نیتریل آغشته به مواد را نباید بیرون از آزمایشگاه استفاده کنید.

اسید واش در آزمایشگاه

طرز تهیه محلول اسید واش و استفاده از آن

طرز تهیه محلول اسید واش به شکل زیر است:

  • از فرمول (M1)(V1)= (M2)(V2) استفاده کنید. M مخفف کلمه molarity (مولاریته که برای محاسبه غلظت محلول استفاده می‌شود) و V مخفف کلمه volume (به معنای حجم) است که مقدار اسید قوی مورد نیاز را تعیین می‌کند. مقدار آب را باید با توجه به مقدار اسید مشخص کنید تا محلول به حجم دلخواه برسد. به‌عنوان مثال برای درست کردن یک لیتر اسید واش می‌توانید 100 میلی‌گرم هیدروکلریک اسید 12 مولار را به 900 گرم آب دیونیزه اضافه کنید.
  • بعد از نکاتی که درباره لباس پوشیدن و محافظ چشم و صورت گفتیم، با دقت مقدار مورد نظر اسید را به آب اضافه کنید.
  • قبل از قراردادن وسایل مورد نظر به ویژه لوله‌های آزمایشگاهی آن‌ها را در آب مقطر بشویید. در صورت لزوم می‌توانید برای از بین بردن آلودگی‌ها و پاکسازی قبل از استفاده از اسید واش، لوله‌ها را با برس دستی تمیز کنید.
  • هنگام شستشو با اسید واش در آزمایشگاه، وسایل را به ‌آرامی در این ماده قرار دهید تا از پاشیده‌ شدن آن به بیرون از ظرف جلوگیری کنید.
  • اگر از این ماده استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که درب ظرفش به‌طور کامل بسته است و هوا در آن وجود ندارد.
  • وقتی کار شما با اسید واش تمام شد، وسایل را با دقت از آن بیرون آورید تا جلوی سرریز‌شدن و پاشیدن این ماده را بگیرید. سپس وسایل را با آب شیر و آب مقطر تمیز کنید.
  • در آخر اجازه دهید وسایل خشک شوند.

مزایا و معایب اسید واش

استفاده از اسید واش در آزمایشگاه مانند هر ماده دیگری مزایا و معایبی دارد. برای مثال از مزایای آن می‌توان به هزینه با صرفه، از بین بردن دوغاب اضافی از کف سرامیک و رسوب‌زدایی قوی اشاره کرد.

هر چند با وجود این مزایا، استفاده‌ نکردن درست از این ماده باعث ایجاد لکه روی لوله‌های آزمایشگاهی خواهد شد. علاوه‌ بر ‌این، در صورت رعایت‌ نکردن نکات ایمنی و ریختن اسید واش روی بدنتان دچار مشکلاتی مانند : خارش پوست، سوزش چشم، آسیب به شش‌ها و کبد خواهید داشت.

کاربرد‌های دیگر اسید واش و مزایای آن

اسید واش تنها در آزمایشگاه و برای شستشوی انواع ظروف آزمایشگاهی استفاده نمی‌شود، بلکه می‌توانید از آن در صنایع مختلف استفاده کنید. برای مثال، اگر استخری داشته باشید و بخواهید آن را تمیز کنید، این ماده بسیار کارساز خواهد بود. اولین مزیت اسید واش در آزمایشگاه و استخر از بین بردن باکتری است. کلر استخر نیز باعث جلوگیری از رشد باکتری ها می‌شود .

کاربرد‌های دیگر اسید واش و مزایای آن | استفاده در استخر
 | لیان آزمای بهار

سخن نهایی

اسید واش در شستشو های آزمایشگاهی و مکان‌های دیگر مانند استخر بسیار کاربرد دارد. این ماده یک پاک‌کننده قوی است که باکتری‌ها و مواد آلوده را از بین می‌برد. با وجود این، در هنگام استفاده و طرز تهیه محلول اسید واش بسیار باید دقت کنیم، زیرا در صورت بی‌دقتی ممکن است سلامت خود را به خطر بیاندازید. همان‌طور که در این مطلب توصیه کردیم، زمان کار با این ماده باید از دستکش و لباس مخصوص آزمایشگاه استفاده کنید تا جلوی خطرات احتمالی را بگیرید. از آنجایی که مهم ترین کاربرد اسیدواش در شستشوی شیشه آلات آزمایشگاهی است، شما میتوانید برای خرید شیشه آلات آزمایشگاهی با لیان آزما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *