مواد شیمیایی

اصول مهم در چیدمان انبار مواد شیمیایی

اصول مهم در چیدمان انبار مواد شیمیایی

در نگهداری از مواد شیمیایی بایستی حساسیت زیادی به خرج داد؛ زیرا این مواد بسیار خطرآفرین هستند. برخی از مواد شیمیایی در صورت تماس با ماده‌ای دیگر یا قرار گرفتن در معرض حرارت باعث انفجار یا آتش‌سوزی می‌شوند. به همین دلیل، این مواد باید بر اساس اصول و دستورالعمل‌های ایمنی در انبار چیده شوند تا با ماده‌ای دیگر ترکیب نشوند. قبل از چیدمان مواد شیمیایی نیز بایستی طبقه‌بندی آن‌ها را یاد گرفت. طبقه‌بندی مواد شیمیایی خطرناک بدین شرح است؛ مواد منفجره، مواد اکسیدکننده، مواد خورنده، مواد رادیواکتیو، مواد سمی و عفونت‌زا، گازها، مایعات و جامدات قابل اشتعال. به این ترتیب، قبل از مرتب‌سازی انبار ابتدا باید به نوع ماده شیمیایی و مشخصات آن دقت کرد. در ادامه مطلب، اصول مهم در چیدمان انبار مواد شیمیایی را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

انواع دسته بندی در چیدمان انبار مواد شیمیایی

یکی از نکات مهم در نگهداری مواد شیمیایی توجه به نحوه دسته‌بندی و جداسازی آن‌ها است. در قسمت زیر به انواع دسته‌بندی در انبار مواد شیمیایی اشاره کرده‌ایم:

1. دسته بندی مواد شیمیایی بر اساس سازگاری آن‌ها

مواد شیمیایی از نظر سازگاری تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و بالطبع، نحوه ذخیره‌سازی هر ماده متفاوت از دیگری است. یکی از انواع دسته‌بندی مواد شیمیایی نیز مربوط به سازگاری آن‌ها می‌شود. می‌بایست موادی که با یکدیگر سازگار هستند را در یک قفسه گذاشت. با این نحوه چیدمان می‌توان مانع از ترکیب مواد ناسازگار با هم شد و در نتیجه، سطح ایمنی انبار را ارتقا داد.

2. دسته بندی مواد شیمیایی بر اساس مشخصات آن‌ها

بعد از دسته‌بندی مواد شیمیایی بر اساس سازگاری آن‌ها می‌توان به سراغ بقیه مواد رفت. مواد شیمیایی باقیمانده را طبق وضعیت و خصوصیاتی که دارند در یک جای مناسب قرار دهید. با این شیوه، ضمن افزایش امنیت انبار می‌توان کنترل بیشتری بر وضعیت دمایی و رطوبت مورد نیاز هر بخش محیط داشت. همچنین، با دسته‌بندی اصولی مواد شیمیایی می‌توان آن‌ها را از آسیب‌های مختلف در امان نگه‌ داشت.

انواع دسته بندی در چیدمان انبار مواد شیمیایی

نقش طبقه بندی مواد شیمیایی خطرناک در چیدمان انبار

چیدمان انبار موادشیمیایی یکی از نکات مهم در نگهداری از آن‌ها به حساب می‌آید. نقش طبقه بندی مواد شیمیایی خطرناک نیز بسیار مهم و کلیدی است. با طبقه‌بندی صحیح مواد شیمیایی خطرساز می‌توان دسترسی آسان‌تری به آن‌ها داشت. به عبارت بهتر، با مرتب‌سازی و طبقه‌بندی مناسب مواد شیمیایی می‌توان ماده مدنظر خود را سریع‌تر پیدا کرد. توجه داشته باشید که سهل‌انگاری در چیدمان اصولی انبار مواد شیمیایی ممکن است باعث اتفاقاتی نظیر: رهایی گازهای خطرناک، پخش مواد رادیواکتیو و آتش‌سوزی شود.

لزوم تهویه درست در انبارهای مواد شیمیایی

کنترل دما و کاهش رطوبت انبار مواد شیمیایی اهمیت زیادی دارد. در واقع، تهویه انبار مواد شیمیایی به اندازه چیدمان آن مهم و تعیین‌کننده است. در این راستا، می‌توان مجموعه دستگاه‌های چیلر، بویلر و هواساز را به کار برد. این دستگاه‌ها قادر به تامین سرمایش و گرمایش محیط هستند و قابلیت‌هایی همچون رطوبت‌زدایی دارند. فراموش نکنید که نوسان دما منجر به واکنش مواد شیمیایی و و در نتیجه، انفجار آن‌ها می‌شود. به همین دلیل، اپراتورهای انبار مواد شیمیایی بایستی به صورت مرتب میزای دمای محیط و تهویه آن را بررسی کنند.

اصول مهم در چیدمان انبار مواد شیمیایی

در قسمت زیر، اصول مهم در چیدمان مواد شیمیایی در درون انبار آورده شده است:

  • نصب علائم هشدار به زبان فارسی
  • تفکیک صحیح مواد شیمیایی بر اساس سازگاری آن‌ها
  • عدم ایجاد هر نوع مخزن جهت چیدمان مواد شیمیایی
  • بررسی ظروف مواد شیمیایی و برچسب‌گذاری ظروف آسیب‌دیده
  • تعبیه یک سیستم تهویه مطبوع مناسب جهت حفاظت از مواد شیمیایی موجود در انبار
  • توجه به ارتفاع مواد شیمیایی (ارتفاع محل قرارگیری آن‌ها باید کمتر از ۳ متر باشد.)

اصول مهم در چیدمان انبار مواد شیمیایی

استانداردهای جهانی معروف درباره چیدمان انبار موادشیمیایی

توجه داشته باشید که اهداف اصلی از ایجاد انبار مواد شیمیایی دریافت، جابه‌جایی، نگهداری و تحویل اصولی آن‌ها است. برای هر یک از این موارد بایستی تدابیر امنیتی خاصی در نظر گرفت. ضمن اینکه چیدمان انبار موادشیمیایی نیز در سرتاسر جهان به یک شیوه صورت می‌گیرد. انبارهای حرفه‌ای از قفسه‌های مستحکمی جهت نگهداری از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند. همچنین، مسئولان انبار با قرار دادن سیستم تهویه مطبوع قدرتمند در محوطه خارج آن مانع از ایجاد نوسان در محیط ذخیره‌سازی مواد شیمیایی می‌شوند. یکی دیگر از استانداردهای جهانی نیز موضوع مرتب‌سازی مواد شیمیایی بر اساس رفتار و خصوصیات آن‌ها است. توجه به این استاندارد به دلیل مهم بودن بایستی در راس امور قرار بگیرد.

استانداردهای جهانی معروف درباره چیدمان انبار موادشیمیایی

جمع بندی

نحوه چیدمان انبار مواد شیمیایی به صورت استاندارد همواره از دغدغه فعالین این حوزه بوده است. این عزیزان در ابتدا باید قفسه‌های ایمنی را جهت نگهداری از مواد شیمیایی تهیه کنند. سپس، این مواد باید بر پایه سازگاری و مشخصاتشان مورد جداسازی قرار بگیرند. جداسازی اصولی مواد شیمیایی مانع از بروز حوادثی مانند: آتش‌سوزی و پخش گازهای سمی می‌شود. به علاوه، در حین مرتب‌سازی مواد شیمیایی بایستی به مواردی نظیر: سالم بودن ظروف آن‌ها و ارتفاعشان از سطح زمین توجه داشته باشید. با رعایت این نکات می‌توانید ایمنی انبار را تا حد قابل‌ توجهی افزایش دهید. شما همچنین میتوانید جهت خرید و یا اطلاع از قیمت مواد شیمیایی ازمایشگاهی با ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *