ivf

معرفی 6 مورد از عوارض ای وی اف برای مادر

معرفی ۶ مورد از عوارض ای وی اف برای مادر | لیان آزمای بهار

این روزها، ناباروری به‌عنوان یکی از مشکلات شایع در جامعه شناخته می‌شود. درمان ناباروری یک چالش بزرگ برای زوج‌هایی است که به دنبال بچه‌دارشدن هستند. اما با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های مختلف درمانی برای ناباروری ابداع شده است، از جمله روش درمانی ای‌وی‌اف که به شکلی خاص برای درمان ناباروری استفاده می‌شود. به همین دلیل است که در این مطلب قصد داریم به سراغ موضوع عوارض ای وی اف برای مادر برویم.

روش درمانی ای‌ وی‌ اف، نوعی فرایند لقاح مصنوعی است و درمانی برای زوج‌هایی خواهد بود که به دنبال بچه‌دارشدن هستند و مشکلاتی مانند اختلالات تخمدانی، عدم تولید اسپرم کافی، انسداد لوله‌های رحمی و یا مشکلات دیگری در باروری دارند.

روش درمانی ای‌وی‌اف باتوجه‌به استفاده از تکنولوژی پیشرفته و روش‌های مختلفی که در آن به کار می‌رود، یکی از بهترین روش‌های درمان ناباروری است که این روزها استفاده می‌شود. این روش درمانی به دلیل دقت بالا و نتایج مطلوبی که به دنبال دارد، بسیار محبوب بوده و بسیاری از زوج‌هایی که با مشکل ناباروری مواجه هستند، به این روش مراجعه می‌کنند.

اگر دوست دارید بدانید که درمان ناباروری در این روش چگونه است، توصیه می‌کنیم مطلب « ای وی اف چگونه انجام می‌شود » را مطالعه کنید که اطلاعات جامعی در این باره به شما می‌دهد.

انواع مختلف IVF

روش درمانی ای‌وی‌اف به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود که هر یک از این روش‌ها به‌گونه‌ای خاص و منحصربه‌فرد برای درمان ناباروری مناسب خواهند بود.

انواع مختلف IVF برای مادر | لیان آزمای بهار

در ادامه، به بیان توضیحاتی در مورد چهار نوع مختلف ای‌وی‌اف پرداخته می‌شود:

1. ای‌وی‌اف معمولی

ای‌وی‌اف معمولی در شرایطی استفاده می‌شود که زوج‌ها به دلایل مختلف، از جمله اختلالات تخمدانی، عدم تولید اسپرم، انسداد لوله‌های رحمی، با مشکلاتی در باروری روبرو هستند. در این روش، بعد از تحریک تخمدان و استخراج تخمک، تخمک و اسپرم در شرایط کنترل شده، در تماس با هم قرار می‌گیرند.

نکته‌ای که باید در مورد این روش ای وی اف باید بدانید، این است که برای تحریک تخمدان‌ها در این روش از داروهای تزریقی و خوردنی بیش‌تری نسبت به روش‌های دیگر استفاده می‌شود. ازاین‌رو ممکن است عوارض ای وی اف برای مادر بیش‌تر از حالت های دیگر باشد.

2. مینی ای‌ وی ‌اف

مینی ای‌وی‌اف یا “Mini-IVF” یک نوع از روش درمانی ای‌وی‌اف است که در آن تحریک تخمدان با دوز کمتری از داروهای هورمونی انجام می‌شود. در این روش، تنها یک یا دو تخمک به‌جای استخراج چندین تخمک، استخراج می‌شود که در روش اول ای‌وی‌اف انجام می‌گیرد.

مینی ای‌وی‌اف به دلیل کمتر بودن داروهای هورمونی و کمتر بودن عوارض جانبی، به‌عنوان یک روش درمانی نسبتاً با عوارض کمتر به‌حساب می‌آید. با درنظرگرفتن این موضوع می‌توان مینی ای وی اف را به کسانی توصیه کرد که می‌خواهند عوارض ای وی اف برای مادر کم‌تر باشد.

3. ای‌وی‌اف طبیعی

این روزها میزان ناباروری بسیار گسترش‌یافته است و این موضوع دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. ناباروری می‌تواند از سمت مرد یا زن باشد، درهرصورت روش‌های زیادی برای درمان آن وجود دارد و به کمک این روش‌ها، زوج‌ها می‌توانند بچه‌دار شوند. در مطلب « علائم ناباروری در زنان » در مورد این موضوع توضیحات کاملی داده شده است و مطالعه آن می‌تواند برای شما کارآمد باشد.

ای‌وی‌اف طبیعی یا “Natural IVF” به روشی اطلاق می‌شود که در آن تخمدان تحریک نمی‌شود و تنها یک تخمک به‌صورت طبیعی در هر دوره از تخمدان خارج خواهد شد. این روش درمانی بیشتر برای زوج‌هایی است که به دلایل مختلف، از جمله مشکلات تحمل داروهای هورمونی، از روش تحریک تخمدان استفاده نمی‌کنند.

به بیانی ساده‌تر در این روش خبری از داروهای هورمونی برای تحریک تخمدان نیست و همین موضوع باعث شده تا عوارض ای وی اف برای زنان بسیار کم‌تر باشد. البته استفاده از این روش برای کسانی توصیه می‌شود که مشکل تخمدان نداشته باشند و در دوره‌های ماهانه، به‌اندازه کافی تخمک بالغ را آزاد کنند.

4. تشخیص جنسیت با ای‌ وی‌ اف

ای‌وی‌اف برای تشخیص جنسیت نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این روش، پس از تحریک تخمدان و استخراج تخمک و انجام مراحل بعدی و صورت‌گرفتن لقاح خارج از رحم، جنسیت جنین تشخیص داده می‌شود.

تشخیص جنسیت با ای‌ وی‌ اف | لیان آزمای بهار

روش کار به این صورت است که جنین تشکیل شده پس از چند روز نگهداری در شرایط آزمایشگاهی، به مرکز تشخیص جنسیت منتقل می‌شود و از آن برای این کار نمونه‌برداری می‌شود. جنین تشکیل شده تا زمانی که نتیجه این آزمایش تعیین جنسیت مشخص شود، فریز می‌شود و پس از آن برای انتقال به رحم مادر آماده خواهد شد.

عوارض کلی ای وی اف

با این که تلاش‌های زیادی در زمینه پیداکردن روش‌های درمانی بدون عارضه انجام‌گرفته است، اما هنوز هم بسیاری از روش‌های درمانی؛ مانند ای وی اف با عوارضی برای استفاده‌کننده‌ها همراه هستند. بخشی از این عارضه‌ها برای مادر و بخشی هم برای جنین خواهند بود. اما باید به این موضوع هم اشاره کنیم که تمامی این مشکلات، بسیار نادر بوده و در موارد بسیار خاصی دیده می‌شوند.

بااین‌حال در ادامه مطلب چند مورد از مهم‌ترین عوارض کلی این روش درمانی را مطرح خواهیم کرد:

1.    احتمال باردار نشدن در برخی موارد

اگرچه ای‌وی‌اف یکی از روش‌های مؤثر در درمان ناباروری است، اما بااین‌حال، احتمال باردار نشدن در برخی از موارد وجود دارد. برای مثال درصورتی‌که کیفیت تخمک یا اسپرم پایین باشد، ای‌وی‌اف ممکن است نتیجه موردنظر را ندهد.

2.    عوارض برای جنین یا کودک

ای‌وی‌اف ممکن است به بروز بعضی از مشکلات در جنین یا کودک منجر شود، مانند: افزایش خطر بروز سقط یا نارسایی قلبی که در نوع خود خطرناک هستند. برای بروز هر یک از این عوارض دلایل منطقی وجود دارد و می‌توان تا حد زیادی از آن‌ها پیشگیری کرد. در مطلب « عوارض ای وی اف برای جنین » در این مورد بیش‌تر توضیح داده‌ایم.

3.    بروز عفونت‌ها

در روش ای وی ‌اف، نیاز به انجام عملیات استخراج تخمک و همچنین انتقال جنین به داخل رحم با استفاده از سونوگرافی وجود دارد. این عملیات‌ها ممکن است با خطر ابتلا به عفونت‌های مختلف همراه باشد. البته که این مشکلات زمانی وجود خواهند داشت که شما خدماتتان را از کلینیک خوبی دریافت نکرده باشید یا آن مرکز تجهیزات مناسبی نداشته باشد.

4.    عوارض دارویی

در روش ای ‌وی ‌اف، نیاز به تحریک تخمدان و استفاده از داروهای هورمونی به‌منظور افزایش تولید تخمک و افزایش شانس بارداری وجود دارد. این داروها ممکن است با خطر ابتلا به عوارض دارویی، مانند: سردرد، افزایش وزن، درد شکمی و یا تب، همراه باشند.

در هر صورت، برای افزایش احتمال موفقیت در ای‌وی‌اف، بهتر است با پزشک خود درباره تمام عوارض و ریسک‌های مرتبط با این روش صحبت کنید و نکاتی که باید قبل، حین و بعد از انجام این روش رعایت شود را بدانید.

عوارض ای وی اف برای مادر

موضوع اصلی و چیزی که در این مطلب می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، عوارض ای وی اف برای مادر است. این موضوع بیش‌ترین اهمیت را دارد، چرا که اگر یک روش درمانی برای مادر خطرات و مشکلاتی زیادی ایجاد کند، استفاده از آن منطقی نخواهد بود.

عوارض ای وی اف برای مادر | لیان آزمای بهار

با ما در ادامه باشید تا چند مورد از مهم‌ترین مشکلات ای وی اف برای مادر را بررسی کنیم.

1.    عفونت‌های تناسلی

خطر ابتلا به عفونت‌های تناسلی، از جمله عفونت‌های رحم و لوله‌های فالوپ، در مادرانی به دنبال بچه‌دار شده با روش ای وی اف هستند، بالاتر است. این عفونت‌ها می‌توانند باعث اختلال در باروری شوند. توجه داشته باشید که اگر تجهیزات مرکز باروری به‌روز و مدرن باشند، احتمال ایجاد چنین مشکلاتی بسیار کاهش خواهد یافت.

2.    عوارض دارویی

 برای انجام ای ‌وی ‌اف، نیاز به تحریک تخمدان و استفاده از داروهای هورمون وجود دارد. این داروها ممکن است با خطر ابتلا به عوارضی، مانند سردرد، افزایش وزن، درد شکمی و یا تب، همراه باشند. البته که اگر همه فرایند باروری با این روش، طبق اصول صورت بگیرد، احتمال وقوع چنین مشکلی بسیار کم خواهد بود.

3.    احتمال بیشتر تولد چندقلو

باتوجه‌به شرایط امروزی و فشارهای اقتصادی، تأمین مالی و بزرگ کردن چندقلوها کار بسیار دشواری است و هر خانواده‌ای را تحت‌فشار قرار می‌دهد. در روش ای وی اف احتمال کمی وجود دارد که پس از لقاح، چند جنین ایجاد شوند و البته باید اشاره کرد که در مرحله ی پس از لقاح و تشکیل آنها دیگر نمی‌توان اقدامی انجام داد. البته این احتمال بسیار کم است؛ چرا که همه پروسه IVF تحت‌نظر متخصصان انجام می‌شود.

4.    عوارض جانبی مرتبط با فرایند جراحی

 برای انجام ای ‌وی ‌اف، نیاز به انجام عملیات استخراج تخمک و همچنین انتقال جنین به داخل رحم با استفاده از روش سونوگرافی است. در شرایطی که این پروسه با دقت و حساسیت بالا صورت نگیرد، ممکن است پس از انجام عوارضی را به دنبال داشته باشد که از جمله‌ آن‌ها عفونت خواهد بود.

5.    خطر بیشتر بروز سقط‌جنین

در موارد بسیار نادر، پیش می‌آید که پس از بارداری با این روش سقط‌جنین اتفاق بیفتد. این موضوع می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که یکی از آن‌ها سن بالای مادر خواهد بود. درهرصورت باید اشاره کنیم که ای وی اف روشی است که معایبش چندان همه‌گیر نبوده و در برخی موارد خاص اتفاق می‌افتند.

برای درمان ناباروری از ای وی اف استفاده کنیم یا خیر؟

باتوجه‌به همه این توضیحات، احتمالاً برای شما هم سؤال است که آیا استفاده از روش IVF برای درمان ناباروری کار منطقی و عقلانی است یا خیر؟

با وجود عوارض موجود برای درمان ناباروری از ای وی اف استفاده کنیم یا خیر؟ | لیان آزمای بهار

در پاسخ باید بگوییم که بله، این روش بسیار کارآمد خواهد بود. دقت کنید عوارض ای وی اف برای مادر یا کودک بسیار نادر هستند و عموماً در شرایطی ایجاد می‌شود که مشکلی در این پروسه ایجاد شده باشد. همین موضوع هم باعث شده تا این روزها میزان سفارش دستگاه میکرواینجکشن که یکی از دستگاه‌های کاربردی در این روش است، بسیار زیاد شود.

مطالب مرتبط

3 نظر در “معرفی 6 مورد از عوارض ای وی اف برای مادر

  1. علی گفت:

    هزینه این روش چقدر هست؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      با سلام
      شما میتوانید برای اطلاع از هزینه آی وی اف از مراکز درمان ناباروری شهر خود استعلام بفرمایید.

  2. عباس گفت:

    سلام همسرم بعداز گرفتن داروهای ivf
    شدیدا تیک عصبی گرفت طوری که گردن دست و پا هایش در هنگام ابتدای خواب شدیدا حرکت غیرارادی داشت و یکسال ادامه داشت بیمارستان ادعا کرد از اثرات دوز بالای هورمون هاست آیا این صحیح است تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *