مراقبت خانگی

راهنمای جامع انتخاب تب سنج دیجیتالی

یکی از علائم مهمی که در بسیاری از بیماری ها دیده می شود، افزایش دمای بدن بیش از حد نرمال یا همان بروز تب است. به همین جهت نیاز به ابزاری برای سنجش دمای بدن حس می شود. بدین منظور تب سنج ها در انواع دیجیتالی و غیر دیجیتال ساخته شده اند که امروزه بیشتر از انواع دیجیتالی آن استفاده می شود. داشتن یک تب سنج در خانه به همه توصیه می شود. اما هر تب سنجی مناسب نیاز شما نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم با ارائه راهنمای انتخاب تب سنج دیجیتالی شما را در خرید این محصول راهنمایی کنیم.

راهنمای انتخاب تب سنج دیجیتالی

یکی از مواردی که در موقع انتخاب انواع تب سنج باید به آن دقت شود، دفترچه ی راهنمای خرید تب سنج دیجیتالی است. چراکه تمام جزئیات محصول در آن درج شده و در نتیجه اولین راهنمای انتخاب تب سنج دیجیتالی برای شماست.

به علاوه می توانید از فروشنده بخواهید تا اطلاعاتی را که درباره ی کالای انتخابی شما دارد در اختیارتان قرار دهد. همچنین می توانید اطلاعاتی که فروشنده به شما می دهد را با دفترچه راهنمای خرید تب سنج دیجیتالی مطابقت دهید.

دقت کنید در صورت امکان سلامت کالای خود را چک کنید.

توجه به راهنمای انتخاب در انواع تب سنج دیجیتالی

خوشبختانه، همه ی دنیا از دماسنج‌های جیوه‌ای به سمت استفاده از تب سنج های دیجیتالی سوق پیدا کرده است. چراکه این دماسنج ها؛

  • از شیشه ساخته شده و تقریباً با هر ضربه‌ای به راحتی شکسته می‌شدند،
  • تمیز کردن آنها در بین استفاده‌ها سخت بود
  • و حاوی جیوه سمی بودند.

در حقیقت، به جای جیوه سمی، وسایل الکترونیکی جایگزین شد، که امکان خواندن دقیق دمای بدن را خیلی راحت تر فراهم می کند.

برای اندازه گیری دما، گزینه های دیگری نیز وجود دارد. این  موارد شامل تب سنج تمپان از طریق گوش، و همچنین تب سنج پیشانی است. در واقع، جدیدترین تب سنج ها می توانند دما را بدون تماس با فرد اندازه گیری کنند که به عنوان تب سنج های دیجیتالی غیر تماسی شناخته می شوند.

در موقع خرید تب سنج دیجیتالی به چه ویژگی هایی که باید توجه کرد؟

مواردی هستند که با در نظر گرفتن آنها در خرید تب سنج موردنظرتان، انتخابی بهتر و مطمئن تر داشته باشید. در ادامه سعی داریم این موارد را در قالب یک راهنمای خرید تب سنج دیجیتالی به شما آموزش دهیم. در ادامه 5 ویژگی که یک تب سنج دیجیتالی مناسب باید داشته باشد را عنوان خواهیم کرد.

1. صفحه نمایشگر مناسب

یک صفحه نمایشگر بزرگ که خوانش دمای آن آسان باشد و همچنین صفحه نمایشگری که روشن می شود، می تواند برای اندازه گیری دما در شب در تاریکی ایده آل باشد.

2. سرعت اندازه گیری دما

یکی دیگر از عوامل تعیین کننده برای یک تب سنج، طرح این سوال است که چگونه می توان دما را سریع به دست آورد. این روزها اکثر تب سنج های دیجیتالی بسیار سریع هستند، که سرعت آنها می تواند از چند دقیقه تا تنها یک ثانیه متغیر باشد.

3. حافظه ی ثبت دماهای اندازه گیری شده

بیشتر تب سنج های دیجیتالی جدید دارای حافظه ی داخلی هستند، که این امکان را فراهم می کند تا به طور مثال 10-20 اندازه گیری اخیر را در حافظه شان نگه دارند.

4. منبع انرژی

منبع تغذیه ای که برای این دستگاه ها در نظر گرفته شده است، اغلب باتری های قلمی و نیم قلم است. در برخی مدل ها موقعی که شارژ تب سنج در حال اتمام باشد، روی صفحه نمایش هشدار می دهد.

5. وزن

یکی دیگر از پارامترهایی که باید به آن توجه کرد، وزن تب سنج است که سبک بودن، کار کردن با آن را برای کاربر آسان تر می کند.

6. جنس بدنه

کیفیت بدنه و مقاوم بودن آن در برابر ضربه و یا آب از دیگر نکاتی است که در دفترچه راهنمای خرید تب سنج دیجیتالی باید به آن دقت شود.

توجه به جنس بدنه در انتخاب تب سنج دیجیتالی

به‌جای اختصاص هر دماسنج به یک عضو خانواده، امروزه گزینه‌هایی وجود دارد که می‌توان یک دماسنج واحد را به طور ایمن بین اعضای مختلف خانواده به اشتراک گذاشت. اولین گزینه این است که به دنبال دماسنج باشید که برای قسمت پروب آن بتوان از پوشش (کاور) استفاده کرد. پروب ها یک پوشش پلاستیکی ساده هستند که می توانند از دماسنج محافظت کنند و پس از هر بار استفاده از روی آن کنده شده و دور انداخته می شوند.

میزان خطای تب سنج دیجیتالی

انواع تب سنج دیجیتالی امروزی می‌توانند دما را در قسمت های بیشتری نسبت به گذشته اندازه‌گیری کنند. برای مثال تب سنج دیجیتال دهانی (زیر زبان)، رکتوم و زیر بغل و… .

به طور کلی در مورد میزان خطای تب سنج دیجیتالی می توان گفت، روش اندازه گیری دمای بدن در قسمت “زیر بغل” کمترین دقت، “رکتال” بیشترین دقت، و در بخش “دهانی” بین این دو در نظر گرفته می شود. توجه داشته باشید که اندازه گیری تب از طریق رکتال معمولاً برای نوزادان است و اگر قصد دارید از این روش از دماسنج استفاده کنید، باید دماسنج جداگانه ای را برای استفاده دهانی نیز خریداری کنید و از استفاده از یک دماسنج برای هر دو مکان خودداری کنید.

توجه به میزان خطای تب سنج دیجیتالی

کدام تب سنج خطای کمتری دارد؟

تب سنج دیجیتالی دقیق ترین و سریع ترین راه برای اندازه گیری دما است.

تب سنج های دیجیتالی تماسی را می توان به روش های مختلف استفاده کرد:

  • دهانی

برای این روش تب سنج را زیر زبان قرار می دهند. این روش برای کودکان 4 سال به بالا و افراد بزرگسالی که قادر به نگه داشتن تب سنج در دهان باشند، استفاده می شود.

  • رکتال

برای این روش، دماسنج به آرامی وارد رکتوم می شود. این روش بیشتر در نوزادان انجام می شود، اما می تواند در کودکان تا 3 سال نیز استفاده شود. شما می توانید دمای مقعدی را در کودکان بزرگتر از 3 سال اندازه گیری کنید، اما ممکن است ثابت نگه داشتن آنها به اندازه ای که باید بمانند دشوار باشد.

  • زیر بغل

برای این روش، دماسنج در زیر بغل کودکان خردسال یا بزرگسالانی که نمی توان دمای آنها را به صورت دهانی انجام داد، قرار می گیرد. این روش به اندازه دهان یا مقعد دقیق نیست، اما می تواند به عنوان اولین چک سریع استفاده شود. شما می توانید این روش را با خوانش دهانی یا مقعدی چک کنید.

  • تب سنج‌های دیجیتالی گوش (معروف به دماسنج‌های تمپانیک)

به دلیل سرعت در اندازه‌گیری معروف هستند. ایم دماسنج یک گزینه بسیار مفید برای کودکانی که بعید است تب سنج دهانی را برای مدت زمان مورد نیاز برای خواندن دقیق زیر زبان خود نگه دارند، است.

تب سنج‌های دیجیتالی گوش (معروف به دماسنج‌های تمپانیک)

چه نوع دماسنج هایی توصیه نمی شود؟

  • دماسنج های نواری پلاستیکی (پیشانی) که فقط دمای پوست را اندازه گیری می کنند.
  • دماسنج‌های پستانک دقیق نیستند و استفاده صحیح از آن‌ها دشوار است، زیرا باید به اندازه کافی در دهان کودک بمانند تا دما را ثبت کنند.
  • دماسنج اپلیکیشن گوشی های هوشمند.

میزان خطای هر کدام از تب سنج های دیجیتالی چقدر است؟

در خصوص نحوه استفاده از تب سنج دیجیتالی نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که میزان خطای تب سنج دیجیتالی در انواع مختلف آن متفاوت است و نوع رکتال آن بیشترین دقت و صحت اندازه گیری را نشان می دهد.

تحقیقات پزشکی ارتباط دقیقی بین اندازه گیری دمای دهان، مقعد، گوش، زیر بغل و پیشانی تعیین نکرده است. اما به طور کلی، نتایج در رابطه با میزان خطای تب سنج دیجیتالی در انواع مختلف به شرح زیر است:

  • دهانی : میانگین دمای طبیعی دهان 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) است.
  • مقعدی (رکتال) : دمای این ناحیه 0.5 درجه فارنهایت (0.3 درجه سانتیگراد) تا 1 درجه فارنهایت (0.6 درجه سانتیگراد) بالاتر از دمای دهانی است.
  • گوش (تمپانیک) : دمای این ناحیه 0.5 درجه فارنهایت (0.3 درجه سانتیگراد) تا 1 درجه فارنهایت (0.6 درجه سانتیگراد) بالاتر از دمای دهان است.
  • زیر بغل (زیر بغل) : دمای این ناحیه معمولاً 0.5 درجه فارنهایت (0.3 درجه سانتیگراد) تا 1 درجه فارنهایت (0.6 درجه سانتیگراد) کمتر از دمای دهان است.
  • پیشانی (تمپورال) : دمای این ناحیه معمولاً 0.5 درجه فارنهایت (0.3 درجه سانتیگراد) تا 1 درجه فارنهایت (0.6 درجه سانتیگراد) کمتر از دمای دهانی است.

سخن پایانی

با توجه به آنچه در قسمت راهنمای انتخاب تب سنج دیجیتالی اشاره شد و هم چنین مقایسه فوق در رابطه با میزان خطای تب سنج دیجیتالی هر کاربری می تواند با توجه به نوع استفاده ی خود تب سنج کارآمد خود را انتخاب نماید. همچنین شما میتوانید جهت خرید تب سنج از طریق فروشگاه لیان آزما اقدام کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *