مراقبت خانگی

با 7 مورد از انواع تب سنج آشنا شوید

با 7 مورد از انواع تب سنج آشنا شوید

دمای بدن یکی از معیارهای قابل اتکا برای سنجش عملکرد درست بدن و اندام های آن است. تب سنج یکی از بهترین و در دسترس ترین لوازم برای بررسی میزان دمای بدن میباشد. اما تب سنج چیست و چه انواعی دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که در چه مواقعی و برای چه منظوری از تب سنج استفاده می شود و کاربرد هریک از انواع آن چیست؟

تب سنج چیست ؟

تب سنج یا همان دماسنج وسیله ای است که برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می شود.

درجه حرارت بدن افراد نشان می دهد که آیا تب دارند یا خیر. این تب می تواند در تشخیص سایر بیماری ها نیز مفید باشد. شما میتوانید به سادگی و با لمس کردن پیشانی یک فرد، درجه حرارت او را تشخیص دهید. اگر مطمئن نیستید می توانید دمای آنها را با تب سنج اندازه گیری کنید. انواع تب سنج بسیار گسترده است، اما همه آن ها برای شما مناسب نیستند، لذا باید در انتخاب تب سنج دقت کافی داشته باشید.

انواع تب سنج

اهمیت روزافزون تب سنج در تشخیص بیماران باعث شده است که انواع جدیدی از تب سنج ها برای کمک به سهولت در اندازه گیری دما اختراع شوند. این امر با ایجاد تب سنج هایی به دست می آید که روی قسمت های مختلف بدن متمرکز می شوند و دما بدن را اندازه میگیرند. برخی از تب سنج ها آنها موثرتر از بقیه عمل میکنند.

انواع متداول تب سنج ها عبارتند از:

  1. دیجیتالی
  2. گوشی
  3. مادون قرمز
  4. تب سنج های نواری پلاستیکی
  5. پستانکی
  6. مقعدی
  7. شیشه ای و جیوه ای

1. تب سنج دیجیتال

انواع تب سنج دیجیتالی به عنوان سریع ترین و دقیق ترین نوع تب سنج در نظر گرفته می شوند. ارزیابی دما از طریق پیشانی، زیر زبان، راست روده یا زیر بغل صورت می گیرد. همیشه برای کودکان زیر 5 سال از تب سنج دیجیتالی زیر بغل استفاده کنید.

بازوی فرزندتان را به آرامی روی بدنش نگه دارید و دماسنج را برای مدت زمانی که در دستورالعمل سازنده ذکر شده است، بگذارید. تب سنج دیجیتال غیر تماسی پیشانی هم از آسان ترین گزینه ها، به ویژه برای اطفال است. این نوع از تب سنج ها به راحتی در داروخانه ها یافت می شوند و می توانند در خانه یا بیمارستان مورد استفاده قرار بگیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان شیوه کار با تب سنج دیجیتالی مراجعه کنید.

تب سنج دیجیتال از انواع تب سنح

2. تب سنج گوش (tympanic)

دمای گوش به عنوان دمای پرده تمپان یا پرده گوش نیز شناخته می شود. این روش در واقع یکی از راه هایی است که می توانید دمای بدن خود را با استفاده از قسمت داخلی گوش اندازه گیری کنید. تب سنج های گوش در گوش کودک قرار داده می شود. کودکان این روش اندازه گیری دما را دوست دارند زیرا به سرعت اندازه گیری انجام می شود. اما این دسته از تب سنج ها قیمت بالایی دارند و اگر دماسنج به درستی در گوش قرار نگرفته باشد، ممکن است دمای مشخص شده، دقیق نباشد. بنابراین دستورالعمل های سازنده را به دقت بخوانید تا بفهمید که چگونه دماسنج را در گوش قرار دهید و خواندن چقدر طول می کشد.

در این تب سنج از فناوری مادون قرمز برای دریافت دما استفاده میشود. دماسنج های الکترونیکی گوش، دقت کمتری دارند؛ زیرا اگر موم بیش از حد در گوش وجود داشته باشد می تواند خوانش نادرستی را نشان دهد.

با وجود قیمت بالا، استفاده از تب سنج گوش برای نوزادان و خردسالان بسیار آسان‌تر است؛ زیرا در هنگام استفاده از دماسنج‌های دیجیتال، سخت می‌توانید کودکان را به مدت طولانی ثابت بنشانید. دمای طبیعی گوش در بزرگسالان 99.5 درجه فارنهایت (37.5 درجه سانتیگراد) است. این دماسنج را نباید بیش از حد فشرده کرد یا روی گوش با موم زیاد استفاده کرد.

تب سنج گوش (tympanic) از انواع تب سنج

3. تب سنج مادون قرمز

این تب سنج از یک اسکنر مادون قرمز برای اندازه گیری دما استفاده می کند.

دماسنج های مادون قرمز گرمای بدن را به شکل انرژی مادون قرمزی که توسط یک منبع گرما منتشر می شود، جذب می کنند. این نوع دماسنج بر این واقعیت استوار است که قوانین حاکم بر انتشار رادیواکتیو اجسام، امکان محاسبه دقیق دمای جسم تابشی را از طیف گسیلش بدون نیاز به تماس مستقیم با آن را داشته باشد.

تب سنج مادون قرمز از انواع تب سنح

چگونه از دماسنج گوش مادون قرمز استفاده کنیم؟

برای استفاده از دماسنج در گوش که به عنوان دماسنج تمپانیک نیز شناخته می شود، باید:

  • نوک دماسنج را داخل گوش قرار دهید و آن را به سمت بینی بگیرید.
  • دکمه “روشن” را روی دماسنج فشار دهید تا زمانی که یک سیگنال را بشنوید.
  • مقدار دما را بخوانید که فوراً ظاهر می شود.
  • دماسنج را از گوش خارج کرده و نوک آن را با گاز نخی یا الکلی تمیز کنید.

دماسنج گوش مادون قرمز بسیار سریع و آسان برای خواندن است. بنابراین شما را ملزم به خرید منظم کلاه های محافظ پلاستیکی می کند که استفاده از دماسنج را پرهزینه تر می کند.

4. تب سنج نواری پلاستیکی

این دماسنج‌ها می‌توانند وجود تب را در بیمار تشخیص دهند، اما دمای دقیقی را نشان نمی‌دهند. این تب سنج به سادگی به عنوان نشانه ای عمل می کنند که گویای درست نبودن یک چیز است. برای استفاده از آنهاتب سنج نواری پلاستیکی، فقط نوار را روی پیشانی قرار دهید. دماسنج های نواری که روی پیشانی فرزندتان می گیرید، روش دقیقی برای اندازه گیری دمای بدن او نیستند.

تب سنج نواری پلاستیکی از انواع تب سنح

5. تب سنج پستانک

این دماسنج ها عمدتاً در نوزادان بزرگتر از سه ماه استفاده می شود. این تب سنج نیاز دارند که کودک برای چند دقیقه بی حرکت بماند و این موضوع می تواند ایجاد مشکل کند و این بدان معنی است که گاهی اوقات دما ممکن است نادرست باشد.

تب سنج پستانک

6. تب سنج مقعدی

دماسنج مقعدی دماسنجی است که برای بررسی دمای داخلی بدن در رکتوم قرار می گیرد. شکل لامپ مانند دماسنج دهانی دارد، اما معمولاً دارای نوک کوتاه تر و سفت تر است تا راحت تر وارد راست روده شود.

پزشکان اطفال تب سنج مقعدی را برای کودکان زیر 3 ماه توصیه می کنند، زیرا به طور کلی نسبت به دماسنج های دیگر قابل اعتمادتر و دقیق تر هستند. برای مثال، دمای دماسنج های دهانی می تواند به راحتی تحت تأثیر نوشیدن نوشیدنی های سرد یا گرم قرار گیرد، در حالی که دمای محیط می تواند بر دمای پوست حین خواندن دما تأثیر بگذارد.

تب سنج مقعدی از انواع تب سنح

7. تب سنج های شیشه ای و جیوه ای

این دماسنج ها روش قدیمی برای اندازه گیری دما هستند. شما معمولا این تب سنج ها را زیر زبان خود قرار می دهید و بالا رفتن جیوه را تماشا می کنید. وقتی متوقف شد، دمای شما مشخص خواهد شد. در خصوص طریقه استفاده از تب سنج جیوه ای میتوانید به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید. متأسفانه، به دلیل خطر مسمومیت با جیوه، این روش برای اندازه گیری دما ایده خوبی نیست و به شما توصیه می شود که با یک سازمان مراقبت های بهداشتی مشورت کنید تا تب سنج های قدیمی خود را دور بریزید.

از چه زمانی از تب سنج جیوه ای استفاده میشود؟

بیشتر تب سنج های ساخته شده در قرن بیستم تب سنج های جیوه ای هستند. این تب سنج ها حساس و دقیق هستند و یک بخش باریک دارند که در آن سطح جیوه بسیار سریع بالا می رود. پیچ خوردگی روی لوله باعث می شود که سطح جیوه به خودی خود سقوط نکند.

این نوع دماسنج ها در کلینیک ها توسط پزشکان مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل به آن ها تب سنج پزشکی نیز می گویند. برای اندازه گیری دمای بدن انسان در محدوده 35 درجه سانتی گراد تا 42 درجه سانتی گراد استفاده می شود. انواع تب سنج های طبی قبل و بعد از هر بار استفاده با الکل تمیز می شوند.

بهتر است از دماسنج های جیوه ای استفاده نکنید. دماسنج‌های جیوه‌ای شیشه‌ای چند سالی است که در بیمارستان‌ها کمتر استفاده می‌شوند. آنها می توانند بشکنند و تکه های کوچک شیشه و جیوه بسیار سمی را آزاد کنند.

بنابراین به ویژه برای برای اندازه گیری دمای بدن در کودکان مناسب نیستند.

تب سنج های شیشه ای و جیوه ای از انواع تب سنح

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا پاسخ گویایی به سوال تب سنج چیست ارائه کنیم. در ادامه و با بررسی ویژگی های مثبت و منفی 7 مورد از انواع تب سنج ، توضیح دادیم که برای کاربردهای مختلف کدام یک از این تب سنج ها انتخاب بهتری هستند. امیدواریم مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر قصد خرید تب سنج را دارید، میتوانید به فروشگاه لیان آزما مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *