مراقبت خانگی

در زمان خوردن جیوه دماسنج توسط کودک چه اقداماتی باید انجام داد

در زمان خوردن جیوه دماسنج توسط کودک چه اقداماتی باید انجام داد

زمانی که بیمار می‌شوید و تب می‌کنید، برای اندازه‌گیری دمای بدنتان می‌توانید از دماسنج جیوه‌ای استفاده کنید. از جمله کاربردهای دیگر این وسیله در آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و نیروگاه‌ها است. با ‌این‌حال، دماسنج جیوه‌ای مانند وسایل دیگر، مزایا و معایبی دارد. برای مثال، از مزایای آن می‌توان به اندازه‌گیری دمای بالا، نشان ‌دادن سریع دما و اندازه کوچک آن اشاره کرد. همچنین اگر دیواره دماسنج خیس شود، روی جیوه و نتایج آن اثری نخواهد داشت. با ‌وجود این، از جمله معایب آن نیز می‌توانیم به سمی بودن قابل توجه جیوه اشاره کنیم. این ماده برای کودکان و همچنین بزرگسالان بسیار مضر است. به‌نحوی که اگر شیشه دماسنج بشکند و جیوه آن خورده شود، عوارض بدی بر جا خواهد گذاشت. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا عوارض خوردن جیوه دماسنج توسط کودک و اقداماتی که باید پس از آن انجام دهید را توضیح دهیم.

خوردن جیوه دماسنج توسط کودک چه عوارضی دارد؟

همانطور که گفتیم این دماسنج یکی از انواع تب سنج است که در آن از جیوه استفاده شده است. جیوه داخل دماسنج از جیوه خالص سمی‌تر است. با ‌این‌حال، اگر دماسنج بشکند و کودکان به شکل تصادفی آن را قورت دهند، والدین نیازی نیست زیاد نگران شوند.

زیرا این ماده در دستگاه گوارش جذب می‌شود و مقدار جیوه موجود در دماسنج نیز بسیار کم است. جیوه بعد از چند روز بدون نشان دادن علائم مسمومیت دفع خواهد شد.

اما بلعیدن جیوه زمانی خطرناک خواهد بود که شخص دچار بیماری گوارشی باشد. همچنین اگر شیشه دماسنج شکسته شده و جیوه آن در هوا پخش شود، شرایط خطرناکی شکل خواهد گرفت.

چون همان‌طور که گفتیم این ماده در معده و روده جذب نمی‌شود، اما وارد شش‌ها خواهد شد. پس از آن جیوه از طریق شش‌ها وارد خون می‌شود و به سمت کلیه‌ها، کبد و سیستم عصبی مرکزی خواهد رفت که عوارضی مانند استفراغ و از دست دادن حافظه خواهد داشت.

خوردن جیوه دماسنج توسط کودک و عوارض آن

نشانه‌های مسموم شدن کودک به وسیله خوردن جیوه دماسنج

پس از خوردن جیوه دماسنج توسط کودک، او در ابتدا در دهان خود احساس تلخی می‌کند. سپس دچار سردرد شدید، سرگیجه، استفراغ، بوی بد دهان، بدن درد، سرفه، تنگی نفس، قرمزی در دهان و لثه خواهد شد.

راهکار‌های عملی پس از خوردن جیوه دماسنج

پس از خوردن جیوه دماسنج توسط کودک خود، باید به پزشک مراجعه کنید. آزمایش‌های مختلفی وجود دارند که پزشک به وسیله آن‌ها می‌تواند تشخیص دهد که فرزندتان چقدر مسموم شده‌ است. اگر مسمومیت زیر یک هفته رخ داده است، آزمایش خون گرفته خواهد شد.

نمونه خون از آرنج کودک گرفته می‌شود و او زمان انجام آن ممکن است احساس درد کند، گرچه مدت این آزمایش کوتاه است. این آزمایش مانند سایر آزمایش‌های خون دیگر است و کودک بعد از آن می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد.

آزمایش دیگر نمونه ادرار است. این نمونه را از شخصی می‌گیرند که با جیوه دماسنج بیش از یک هفته مسموم شده است. قبل از انجام این آزمایش‌ها باید از مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار و غذاهای دریایی پرهیز کنید.

هزینه این آزمایش براساس آزمایشگاه محل انجام و پوشش بیمه تامین اجتماعی متفاوت است. در انجام این آزمایش باید از نوشیدنی‌های الکل‌دار و غذا‌های دریایی پرهیز کنید. در هر صورت، هدف از این دو آزمایش بررسی میزان زمان مبتلا شدن به سم جیوه است.

روش دیگر برای از بین بردن جیوه در داخل بدن، روش درمان کاهنده بار فلزات سنگین یا Chelation thrapy است. اگر بر اثر خوردن جیوه حال کودک بدخیم باشد، پزشکان از این روش استفاده می‌کنند. در این روش از دارویی استفاده می‌شود که مقدار سم داخل بدن را کاهش می‌دهد.

راهکار‌های عملی پس از خوردن جیوه دماسنج

جلوگیری از خوردن جیوه توسط کودک

برای جلوگیری از خوردن جیوه دماسنج توسط کودک بهتر است، پس از استفاده از این وسیله، آن را در مکانی امن و به دور از دسترس او قرار دهید. برای آشنایی با نحوه استفاده از تب سنج جیوه ای میتوانید به مطلب دیگر ما با همین موضوع مراجعه کنید. علاوه بر موارد بالا، راهکار‌های عملی زیر نیز به شما کمک خواهد کرد جلوی این اتفاق را بگیرید:

  • از دماسنج‌های دیجیتالی به جای دماسنج‌های جیوه‌ای استفاده کنید. (جهت آشنایی با انواع تب سنج دیجیتالی به مطلب دیگرمان مراجعه کنید.)
  • اگر جیوه روی زمین ریخت، با مرکز بهداشت شهر خود تماس بگیرید تا نحوه تمیز کردن آن را به شما توضیح دهند.
  • از جاروبرقی یا طی زمین‌شوی برای تمیز کردن جیوه استفاده نکنید. بهتر است دستکش به دست کنید و برای تمیز کردن جیوه از قطره چشم استفاده کنید.

سخن نهایی

بسیاری از افراد برای اندازه‌گیری تب یا دمای بد خود از دماسنج جیوه‌ای استفاده می‌کنند. اگر از این وسیله به درستی استفاده شود، می‌تواند کاربرد فراوانی داشته باشد. با‌ این‌حال، گاهی ممکن است کودک شما آن را بردارد و داخل دهان خود کند. با توجه به خطراتی که این موضوع دارد، باید خوردن جیوه دماسنج توسط کودک خود را جدی بگیرید.

توصیه می‌کنیم دماسنج جیوه‌ای را در دسترس او نگذارید یا حدالامکان از دماسنج دیجیتالی استفاده کنید که خطر آن نسبت به نوع اول کمتر است.

توجه کنید که اگر کودکتان جیوه را بخورد، ممکن است مشکلاتی مانند از دست دادن حافظه و مشکلات کبدی برای او رخ دهد. در چنین مواقعی باید کودک را به مراکز پزشکی ببرید تا پزشکان بعد از انجام آزمایش‌های مربوطه او را معالجه کنند. در مطلب بالا عوارض مسموم شدن کودکان با جیوه دماسنج و راهکارهای جلوگیری از این اتفاق را توضیح دادیم. دماسنج های امروزی جایگزین بسیار خوبی برای دماسنج های جیوه ای هستند. برای خرید و اطلاع از قیمت تب سنج با همکاران ما در لیان آزما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *