مراقبت خانگی

در صورت خراب شدن دماسنج جیوه ای چه اقداماتی باید انجام داد؟

در صورت خراب شدن دماسنج جیوه ای چه اقداماتی باید انجام داد؟

 دماسنج جیوه ای یکی از پرکاربردترین و شناخته‌شده‌ترین دماسنج‌های غیر دیجیتالی است که دقت بالایی نیز دارد. این دماسنج‌ها به‌شکل گسترده‌ای در پزشکی استفاده می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید دمای بدن انسان به‌طور مستقیم روی سلامت و زندگی افراد تاثیر می‌گذارد. بنابراین شناخت مواردی که روی خراب شدن دماسنج جیوه ای تاثیر می‌گذارند، اهمیت بالایی دارند. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا این عوامل را بشناسید و بدانید تاریخ مصرف دماسنج جیوه ای نیز به چه صورت است.

دماسنج جیوه ای چیست و چگونه کار می‌کند؟

دماسنج جیوه ای از یک لوله شیشه‌ای تشکیل شده است که با جیوه پر می‌شود. روی سطح شیشه‌ای نیز درجه‌های استاندارد اندازه‌گیری دما قرار دارند.

با تغییرات دما، جیوه درون دماسنج منبسط یا منقبض می‌شود و دماسنج عدد متفاوتی را که دما را مشخص می‌کند، نشان می‌دهد. از دماسنج‌های شیشه‌ای برای تعیین دمای بدن، مایعات و بخار استفاده می‌کنند. اگر علاقمندید تا در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید، میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان نحوه استفاده از تب سنج جیوه ای مراجعه کنید. در بخش بعد عواملی را بررسی می‌کنیم که باعث خراب شدن دماسنج‌های جیوه ای می‌شوند.

چه عواملی باعث خراب شدن دماسنج جیوه ای می‌شوند؟

عامل اصلی که باعث خراب شدن دماسنج جیوه ای به عنوان یکی از انواع تب سنج می شود، وارد شدن ضربه و در نتیجه شکستن دماسنج است که در این حالت تحت هیچ شرایطی نباید جیوه به پوست تماس مستقیم پیدا کند، چراکه جیوه ماده ای سمی و برای سلامتی خطرناک است.عامل دیگر ایراد در ساخت دماسنج و مناسب نبودن حجم جیوه داخل آن است.

1. شکستن دماسنج جیوه‌ای

دماسنج‌های جیوه ای حساسیت بالایی دارند و ممکن است به‌راحتی بشکنند. همان‌طور که می‌دانید جیوه برای سلامت انسان‌ها و حیوان‌های خانگی مضر است. بنابراین در این شرایط باید به‌سرعت اقدام‌های لازم را برای تمیز کردن آن انجام دهید. دقت کنید که بخار جیوه به‌سادگی جذب ریه‌های ما می‌شود.

توجه داشته باشید که در چنین شرایطی کودکان، خانم‌های باردار و شیرده در معرض خطر بیشتری هستند. در ادامه نحوه تمیز کردن جیوه را در سطوح مختلف بررسی می‌کنیم.

شکستن دماسنج جیوه‌ای

اقدامات لازم هنگام شکستن دماسنج جیوه ای روی سطوح صاف

قدم اول دور کردن کودکان، حیوانات خانگی و خانم‌های باردار یا شیرده از محل شکستگی است. سپس اقدامات زیر را انجام دهید:

    • حتما برای تمیز کردن از دستکش‌های پلاستیکی و لاتکس استفاده کنید. (برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از مطلب دستکش لاتکس چیست کمک بگیرید)
    • شیشه یا پلاستیکی را که شکسته است، به کمک پارچه یا دستمال حوله‌ای در یک کیسه پلاستیکی بریزید و در آن را ببندید.
    • قطره‌های جیوه به‌سادگی حرکت می‌کنند. با کمک یک تکه کاغذ یا مقوا آن‌ها را از زمین بردارید و درون یک کیسه مجزا قرار دهید.
    • از چراغ قوه کمک بگیرید تا با کمک انعکاس نور آن در قطره‌های جیوه، آن‌ها را راحت‌تر پیدا کنید. محدوده جستجو را بزرگتر کنید تا هیچ قطره‌ای باقی نماند.
    • می‌توانید از قطره چکان برای جمع کردن قطره‌های کوچکتر استفاده کنید. سپس آن‌ها را روی دستمال حوله‌ای مرطوب بچکانید.
    • برای اطمینان از جمع شدن همه قطره‌ها، چند بار چسب نواری را روی سطح بچسبانید و بردارید تا اگر قطره‌ای باقی مانده است، به سطح آن بچسبد.
    • حین کار در نظر داشته باشید که حتما از ماسک مناسب و دستکش مقاوم استفاده شود.

اقدامات لازم هنگام شکستن دماسنج جیوه ای روی سطوحی که قابلیت جذب دارند

خراب شدن دماسنج جیوه ای یا شکستن آن روی سطوحی مانند: فرش مشکلات بیشتری به همراه دارد و برای تمیز کردن آن باید به نکات زیر دقت کنید:

    • اگر جیوه روی فرش، موکت یا سطوح مشابهی ریخته باشد، باید آن تکه را با استفاده از دستکش به‌کلی جدا کنید و درون کیسه قرار دهید.
    • اگر نمی‌توانید از تمیز شدن سطح مطمئن باشید، با اداره بهداشت تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
    • محل شکستگی دماسنج را تا حداقل 24 ساعت تخلیه کرده و در این مدت از دستگاه‌های تهویه برای عوض شدن هوا استفاده کنید. پنجره‌ها را نیز باز بگذارید.

یکی دیگر از انواع تب سنج های لیزری هستند، این تب سنج ها نیز مانند تب سنج لیزری عوارضی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مطلب عوارض تب سنج لیزری مراجعه کنید.

2. تمام شدن تاریخ مصرف دماسنج جیوه ای

به‌شکل کلی چیزی تحت عنوان تاریخ مصرف برای دماسنج جیوه ای تعریف نشده است. دماسنج‌های جیوه ای تا زمانی که آسیبی به بدنه‌ آن‌ها وارد نشود، دقت اندازه‌گیری خود را حفظ می‌کنند. در واقع خراب شدن دماسنج جیوه ای تنها با شکستن آن‌ها اتفاق میافتد.

اگر فکر می‌کنید دماسنج شما دقیق نیست، می‌توانید با روشی آسان و سریع آن را امتحان کنید. مخلوطی از آب و یخ را در لیوانی آماده کنید. آن را بدون حرکت برای چند دقیقه رها کنید و سپس دماسنج جیوه ای را درون آن قرار دهید.

اگر دماسنج شما دیجیتالی است، صبر کنید تا بوق بزند. در غیر این صورت 3 الی 5 دقیقه صبر کنید و سپس نتیجه را بخوانید. دماسنج باید 32 درجه فارنهایت یا 0 درجه سانتی‌گراد را نشان دهد. اگر نتیجه با این اعداد تفاوت داشت، ممکن است دماسنج شما آسیب دیده باشد.

تمام شدن تاریخ مصرف دماسنج جیوه ای

نکات مهم زمان مواجه شدن با دماسنج خراب و شکسته

هنگام تمیز کردن دماسنج جیوه ای شکسته تحت هر شرایطی و در هر مکانی موارد زیر را رعایت کنید:

  • برای تمیز کردن جیوه هرگز از جارو برقی استفاده نکنید. جارو برقی بخار جیوه را بیشتر و سریع‌تر در محیط پخش می‌کند.
  • کیسه‌های زباله محتوی جیوه را از سایر زباله‌ها جدا کنید.
  • برای تمیز کردن محیطی که در آن دماسنج خراب یا شکسته وجود دارد، تعداد افراد را به حداقل برسانید. بنابراین افراد کمتری در معرض خطر قرار می‌گیرند و احتمال پخش آن نیز کمتر می‌شود.

نکات مهم زمان مواجه شدن با دماسنج خراب و شکسته

سخن نهایی

در این مطلب به‌شکل خلاصه درباره دماسنج جیوه ای، نحوه کارکرد آن و تاریخ مصرف دماسنج جیوه ای توضیح دادیم. دماسنج‌های جیوه ای دقت بالایی دارند و یکی از پرکاربردترین انواع دماسنج‌های پزشکی هستند.

این دماسنج‌ها به‌شکل کلی از جیوه و شیشه ساخته می‌شوند. بنابراین احتمال شکستگی آن‌ها همیشه وجود دارد. به همین دلیل در بالا گفتیم که در صورت خراب شدن دماسنج جیوه ای یا شکستن آن، چه اقداماتی را انجام دهید. شما میتوانید جهت خرید تب سنج با همکاران ما در لیان آزما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *