مصرفی عمومی بیمارستانی

دستکش لاتکس چیست و چه کاربردی دارد؟

دستکش لاتکس چیست و چه کاربردی دارد؟

دستکش لاتکس یکی از بهترین دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی است. این دستکش به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد در امور مختلف پزشکی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌ طور کلی، افراد در مکان‌هایی که احتمال انتقال عفونت و آلودگی‌های مختلف محیطی وجود دارد، از دستکش لاتکس استفاده می‌کنند. این دستکش در اندازه، ضخامت و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و افراد می‌توانند بسته به شرایط و سلیقه خود یک مدل آن را انتخاب کنند. در ادامه مطلب، به بررسی موضوعاتی نظیر دستکش لاتکس چیست و چه کاربردی دارد؟ پرداخته‌ایم. همچنین، مزایا و معایب دستکش لاتکس را هم مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید.

دستکش لاتکس چیست؟

ابتدا به این پرسش که دستکش لاتکس چیست به صورت جامع پاسخ می‌دهیم. دستکش لاتکس یکی از انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی است که امکان تجزیه آن در محیط‌زیست وجود دارد. این دستکش، جنس پلاستیکی دارد و در ساختار آن از مواد طبیعی استفاده شده است. ضمن اینکه کیفیت بالای ساخت دستکش لاتکس باعث شده است که بتوان از آن در زمان‌های طولانی استفاده کرد. وظیفه اصلی آن نیز محافظت از پوست در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و آلودگی‌های مختلف است. بنابراین، کاربرد دستکش لاتکس در صنعت پزشکی بسیار مهم و تأثیرگذار است. پزشکان با استفاده از دستکش لاتکس می‌توانند جریان انتقال ویروس و سایر عوامل بیماری‌زا را قطع کنند و فضای کاری امنی را برای خود به وجود آورند.

دستکش لاتکس چیست؟

تاریخچه دستکش لاتکس

آشنایی با تاریخچه دستکش لاتکس به عنوان یکی لوازم مصرفی عمومی بیمارستانی خالی از لطف نخواهد بود. این دستکش، نخستین بار توسط فردی به نام ویلیام استوارت هالستد در سال 1889 تولید شد. استوارت هالستد اولین رئیس جراح در بیمارستان جان هاپکینز بود که این دستکش را با لاستیک طبیعی ساخت. هدف وی از ساخت دستکش لاتکس پیشگیری از درماتیت ناشی از مواد شیمیایی بود. با گذشت زمان نیز استفاده از این دستکش‌ها در قسمت‌های مختلف درمانی و پزشکی افزایش یافت. به صورتی که میلیون‌ها نفر از پرسنل کادر درمان در طول سال از این دستکش درجه یک استفاده می‌کنند. این افراد با کمک دستکش لاتکس مانع از نفوذ ویروس‌ها و آلودگی‌های خطرناک به بدن خود می‌شوند.

انواع دستکش لاتکس

حال که متوجه شدیم دستکش لاتکس چیست، به معرفی انواع آن می‌پردازیم. انواع دستکش لاتکس به دو مدل پودری و بدون پودر تقسیم می‌شود که در قسمت زیر به ویژگی‌های هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • دستکش لاتکس پودری

دستکش لاتکس پودری توسط پلاستیک طبیعی یا همان لاتکس و پودر نشاسته ذرت تولید می‌شود. دلیل استفاده از این پودر در ترکیب دستکش لاتکس، افزایش مقاومت و انعطاف‌پذیری آن است. وجود انعطاف‌پذیری در دستکش نیز باعث استفاده راحت از آن می‌شود. از طرفی، این پودر ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک شود. بنابراین، بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که مدل بدون پودر آن را تولید کنند.

  • دستکش لاتکس بدون پودر

دستکش لاتکس بدون پودر تنها با پلاستیک طبیعی مقاوم تولید می‌شود. این پلاستیک از مقاومت عالی در برابر نفوذ آلودگی و پارگی برخوردار است. در کل، لاتکس نوعی پلاستیک است که باعث حساسیت پوستی در برخی از افراد می‌شود. به همین خاطر، اگر آلرژی یا حساسیت پوستی دارید، بهتر است کلاً از لاتکس استفاده نکنید.

ویژگی های دستکش لاتکس

ویژگی های دستکش لاتکس

دستکش لاتکس مانند سایر دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی دارای مشخصات و ویژگی‌هایی است که در قسمت زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • ضد لغزش
  • انعطاف‌پذیر
  • ضخامت کم
  • استفاده راحت
  • مقاومت بسیار بالا
  • حفظ حس لامسه
  • قابل‌تجزیه در محیط‌زیست
  • قابل‌استفاده برای مدت طولانی

کاربردهای دستکش لاتکس چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، دستکش لاتکس در مدل‌ها و ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شود که از هر کدام آن می‌توان در یک حوزه کاری استفاده کرد. این موضوع جزو مولفه هایی است که در هنگام انتخاب دستکش لاتکس نیز مورد توجه قرار میگیرد. در قسمت زیر، لیستی از کاربرد دستکش لاتکس در زمینه‌های مختلف آورده شده است:

  • قابل ‌استفاده در آزمایشگاه‌ها
  • قابل‌ استفاده در رستوران‌ها
  • قابل ‌استفاده در تعمیرات خودرو
  • قابل ‌استفاده در کارهای نظافتی
  • قابل ‌استفاده در سالن‌های زیبایی
  • قابل ‌استفاده در کارگاه‌های تولیدی
  • قابل ‌استفاده در کارهای پزشکی و دندان‌پزشکی
  • قابل‌ استفاده در کارخانجات و واحدهای صنعتی مختلف

کاربرد دستکش لاتکس چیست؟

کارکرد پودر دستکش لاتکس

دستکش‌های لاتکس پودری که در گذشته ساخته می‌شدند، حاوی پودر لیکوپودیوم یا تالک بودند. این پودر که در ترکیب دستکش به کار می‌رفت، در موارد بسیاری منجر به تحریک بافت پوست مصرف‌کنندگان می‌شد. به همین دلیل، پودری بر پایه نشاسته ذرت را جایگزین آن کردند. این پودر بر حالت کشسانی و انعطاف‌پذیری دستکش تأثیر مثبتی می‌گذارد؛ اما در عین حال هم کمی آلرژی‌زا است. به همین خاطر، افرادی که مستعد آلرژی و حساسیت پوستی هستند، نباید از آن استفاده کنند. به این ترتیب، دستکش‌های لاتکس پودری گزینه مناسبی برای پوست‌های حساس نیستند.

مزایا و معایب دستکش لاتکس چیست؟

از مزایا دستکش لاتکس می‌توان به استقامت بالا، منعطف و راحت بودن، ضخامت مناسب، سازگاری با محیط‌زیست و… اشاره کرد. خصوصیات دستکش لاتکس باعث به‌کارگیری آن در کاربردهای حساس مانند جراحی و کار با مواد بیولوژیکی مبتنی بر آب شده است. بنابراین، کاربرد دستکش لاتکس در محیط‌های درمانی و بیمارستانی بسیار مهم و گسترده است.

این دستکش معایبی نیز دارد. از معایب دستکش لاتکس می‌توان به ایجاد حساسیت و آلرژی در برخی از افراد، سخت بودن تشخیص پارگی و سوراخ شدن آن، محافظت کم در برابر مواد شیمیایی و حتی عدم مقاومت در برابر حلال‌های آلی اشاره کرد. بنابراین، اگر در کار خود با مواد شیمیایی و حلال‌های آلی سروکار دارید، بهتر است از این دستکش استفاده نکنید.

جمع بندی

دستکش لاتکس یکی از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی در جهان است. در واقع، اهمیت و مهم بودن کاربرد دستکش لاتکس در محیط‌های پزشکی بر کسی پوشیده نیست. اغلب پزشکان در زمان معالجه بیماران خود، از این دستکش استفاده می‌کنند. این دستکش بسیار مقاوم، منعطف و راحت است و به خوبی می‌تواند از افراد در برابر ویروس‌ها و آلودگی‌های خطرناک بیمارستانی محافظت کند. از معایب دستکش لاتکس نیز می‌توان به ایجاد حساسیت در برخی از افراد اشاره کرد. بر همین اساس، اگر پوست حساسی دارید به سراغ دستکش‌های یکبار مصرف دیگری مانند وینیل و نیتریل بروید. اگر در زمان خرید دستکش یکبار مصرف پزشکی ، دچار واکنش‌های آلرژیک نمی‌شوید، این دستکش یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای شما است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *