مصرفی عمومی بیمارستانی

دستکش نیتریل چیست | شناخت کاربرد انواع دستکش نیتریل پزشکی

دستکش نیتریل چیست | شناخت کاربرد انواع دستکش نیتریل پزشکی

بسیاری از صنایع به تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) نیاز دارند تا وظایف گوناگون را با اطمینان و کارآیی انجام دهند. محصولاتی مانند دستکش‌های یکبار مصرف کاربردهای متعددی دارند و از پزشکان، پرسنل آزمایشگاه و بیمارستان و یا سایر افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کند، محافظت می‌کنند.
در بازار انواع دستکش‌ها به جنس‌های مختلف وجود دارند، بنابراین مهم است قبل از خرید مزایا و محدودیت‌های هر کدام را بدانید. دستکش نیتریل یکی از انواع دستکش‌ها است که با توجه به دوام بیشتر، مقاومت شیمیایی بیشتر و عدم بروز واکنش‌های حساسیت به لاتکس، به یک دستکش استاندارد در صنایع گوناگون و پزشکی تبدیل شده است.
تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا به سوال دستکش نیتریل چیست ، پاسخ دهیم و کاربردهای آن را نیز ذکر کنیم.

دستکش نیتریل چیست؟

اگر دنبال دستکش‌های یکبار مصرف می‌گردید، در بازار گزینه‌های زیادی وجود دارد. دستکش نیتریل جزو محبوب‌ترین دستکش‌ها برای کاربردهای گوناگون است؛ از صنایع غذایی گرفته تا پزشکی.

این دستکش‌ها در اواخر دهه 1900 محبوب شدند و جدا از دستکش‌های لاتکس محبوبیت به دست آوردند. بنابراین دستکش نیتریل برای حمل و سروکار داشتن با هرچیزی که ویژگی‌های شیمیایی در خود دارد یا ممکن است به‌صورت بالقوه خطرناک باشد، مناسب است. چون نیتریل ماده‌ای است که در برابر انواع مواد شیمیایی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

در مورد جنس این دستکش‌ها نیز باید بگوییم لاستیک نیتریل که به اسامی Buna-N یا NBR نیز شناخته می‌شود، یک لاستیک مصنوعی کوپلیمری ساخته شده از مولکول‌های بوتادین و اکریلونیتریل است.

لاستیک نیتریل براساس ترکیب خود می‌تواند مقاومت شیمیایی و ویژگی‌های فیزیکی متفاوتی داشته باشد. مقدار اکریلونیتریل بیشتر مقاومت لاستیک را افزایش می‌دهد و ماده نهایی محکم‌تر است. از طرف دیگر دستکش نیتریل با اکریلونیتریل کمتر، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

ویژگی های دستکش های نیتریل

ویژگی های دستکش های نیتریل

شاید بپرسید ویژگی‌های دستکش نیتریل چیست؟ این دستکش‌ها چون برای محافظت از فرد تولید می‌شوند، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند و از استانداردهای خاصی پیروی کنند. به‌عنوان مثال دستکش‌های نیتریل برای اهداف پزشکی باید اندازه دقیقی داشته و بدون پودر باشند.

این دستکش‌ها همچنین باید مچ فرد را بپوشند و محکم در قالب دست او جا بگیرند تا دست در معرض عناصر گوناگون قرار نداشته باشد. دستکش‌های نیتریل گرید پزشکی قبل از این‌که فرد بتواند از آن‌ها برای شیمی‌درمانی استفاده کند، باید از تست دارویی شیمی‌درمانی عبور کنند.

استاندارد ASTM D6978-05 برای این است که معرف‌های شیمی‌درمانی روی دستکش‌های نیتریل تست شوند. یک ویژگی دیگر دستکش‌های نیتریل این است که قیمت پایینی دارند و جلوی بروز حساسیت را می‌گیرند.

با آن‌که این دستکش‌ها ممکن است ظرافت کمتری در مقایسه با لاتکس داشته باشند، یعنی در مقایسه با انواع دستکش لاتکس حرکات ظریف انگشت را تحت تاثیر قرار دهند، اما به دلیل همین محدودیت معمولا قدرت محافظتی بیشتری دارند.

با آن‌که رنگ سنتی برای دستکش‌های نیتریل آبی است اما انواع دستکش نیتریل را می‌توانید به رنگ‌های متعدد دیگر مانند آبی تیره، سفید، مشکی، نارنجی و بنفش نیز در بازار پیدا کنید. کاربرد دستکش نیتریل وابسته به رنگ آن نیست و فقط جنبه زیبایی‌شانسی دارد.

بسیاری از سازمان‌ها ممکن است هر رنگ را به یک دپارتمان یا وظیفه خاص اختصاص دهند. به‌عنوان مثال یک بیمارستان ممکن است از دستکش‌های نیتریل آبی برای کارهای عمومی، بنفش برای جراحی‌های خاص و مشکی برای کارهای غیرپزشکی، استفاده کند.

انواع دستکش نیتریل

انواع دستکش نیتریل

به‌طور کلی دو نوع دستکش نیتریل وجود دارد:

  • گرید صنعتی
  • گرید پزشکی که گاهی دستکش‌های معاینه یا گرید معاینه نیز نامیده می‌شوند.

گرید یک جفت دستکش کاربردهای پیشنهادی آن را مشخص می‌کند.

دستکش‌های نیتریل گرید صنعتی از انواع دستکش نیتریل هستند که براساس ویژگی این ماده از نظر مقاومت به مواد شیمیایی ساخته می‌شوند. کاربرد دستکش نیتریل صنعتی گوناگون است از صنعت خودروسازی و صنایع غذایی گرفته تا تولید حلال، مراکز تاتو، کارهای رفتگری و حتی تمیز کردن خانه.

با وجود این، چنین دستکش‌هایی برای محیط‌های پزشکی پیشنهاد نمی‌شوند چون ممکن است پیش‌نیازهای FDA را رعایت نکنند.

در مقابل دستکش نیتریل گرید پزشکی باید مقاومت در برابر نفوذ پاتوژن‌های داخل خون تست شوند و مواد اضافه تری که مناسب جراحی یا معاینه‌های پزشکی نیستند (مانند پودر دستکش)، نداشته باشند.

کاربردهای دستکش نیتریل شامل چه مواردی می‌شود ؟

بسیاری از متخصصان دستکش‌های نیتریل را برای کاربردهایی ترجیح می‌دهند که شامل خطرات عفونت، آلودگی‌های خطرناک، مواد شیمیایی، روغن‌های داغ یا دماهای شدیدا بالا یا پایین می‌شوند.

لاستیک نیتریل در حال حاضر محبوب‌ترین ماده در صنعت پزشکی برای دستکش‌های معاینه است، گرچه در حوزه‌های دیگر نیز کاربرد دارد. از جمله انواع کاربرد دستکش نیتریل به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

1) خدمات پزشکی اورژانسی و مراقبت از سلامت (EMS)

دستکش‌های نیتریل در اکثر مراکز اولین انتخاب از میان انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی برای معاینه پزشکی هستند. دکترها، دندانپزشک‌ها و سایر نیروهای مراقبت از سلامت، قدرت حفاظتی عالی و مقاومت در برابر سوراخ شدن دستکش نیتریل را مورد تحسین قرار می‌دهند.

کارکنان پزشکی روزانه با مواد شیمیایی و ویروس‌های متعددی سروکار دارند و دستکش‌های نیتریل خطر پخش عفونت در محیط و بین بیماران و کارکنان پزشکی را کاهش می‌دهند.

این دستکش‌ها محکم روی پوست جا می‌گیرد و یک مانع حفاظتی بین دستان فرد و بیماران یا محصولاتی که آن‌ها را لمس می‌کنند، به‌وجود می‌آورند. بنابراین پوست فرد در معرض آلودگی‌های مخرب قرار ندارد و بیمار از هر نوع آلودگی و باکتری که پس از شستن دست یا ضدعفونی کردن باقی می‌مانند، در امان است.

دستکش‌های نیتریل بدون ماده لاتکس هستند و از این نظر برای مراکز اورژانس می‌توانند حیاتی باشند، چون گاهی وقت کافی برای بررسی حساسیت بیماران به لاتکس وجود ندارد. از طرفی دستکش‌های نیتریل می‌توانند دستان فرد را از پاتوژن‌های خون در امان نگه دارند.

کاربرد دستکش نیتریل در صنایع پزشکی

2) صنعت خودروسازی

یک کاربرد دستکش نیتریل با توجه به مشخصات عالی آن، برای کارهای مکانیکی و خودروسازی است. مکانیک‌ها دائما با روغن‌های داغ سروکار دارند. ویژگی مقاومت به روغن نیتریل باعث می‌شود یک گزینه امن برای انجام کارهای مرتبط با واشر، شلنگ موتور، حلقه‌های O و سایر قطعات موتور باشد.

این دستکش‌ها از دست‌ها تا دمای حداکثر 226 درجه فارنهایت محافظت می‌کنند. بنابراین دست مکانیک از آسیب و در معرض خطرات گوناگون قرار داشتن، در امان است. دستکش‌های نیتریل می‌توانند برای کاربردهای صنعتی تا 6 میلیمتر ضخامت داشته باشند و مقاومت بالای آن‌ها در برابر سوراخ شدن جلوی پارگی به علت قطعات تیز و زنگ‌زده موتور را می‌گیرد.

این دستکش‌ها همچنین در برابر تحریک‌های شیمیایی مقاومت نشان می‌دهند و دستان فرد را در برابر کثیفی و روغن موتور، تمیز نگه می‌دارند.

3) صنایع غذایی

حالا که متوجه شدید دستکش نیتریل چیست، باید بگوییم این دستکش گزینه مطمئن و موثری برای آماده‌سازی، پخت و سرو غذا است. بسیاری از حوزه‌های خدمات غذایی به دستکش‌های بدون لاتکس نیاز دارند تا خطر بروز واکنش‌های حساسیت‌زا را کاهش دهند. اگر علاقمندید تا با این دسته از دستکش ها بیشتر آشنا شوید، میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان کاربرد دستکش لاتکس مراجعه کنید.

دستکش‌های نیتریل همچنین جلوی پخش شدن آلودگی و میکروب‌ها و راه یافتن آن‌ها به غذاها را می‌گیرند.

4) سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها

یک کاربرد دستکش نیتریل در سالن‌های زیبایی برای کارهای گوناگون است. زمانی که فرد با رنگ مو و یا سایر مواد شیمیایی سروکار دارد، استفاده از این دستکش‌های مقاوم به مواد شیمیایی، جلوی تحریک شیمیایی را می‌گیرد و دست‌ها را محافظت کنند.

دستکش‌های نیتریل همچنین بسیار سخت سوراخ و یا پاره می‌شوند و بنابراین برای انجام کار در این سالن‌ها گزینه ی مناسبی هستند. سالن‌هایی که کارهای مربوط به مانیکور، پدیکور و موم انداختن را انجام می‌دهند، با استفاده از دستکش های نیتریل از نفوذ پاتوژن‌های داخل خون و عفونت‌های پوست، جلوگیری می کنند.

مزایا و معایب دستکش نیتریل

انواع دستکش نیتریل مزایا و معایب زیر را دارند:

مزایای دستکش نیتریل

اهمیت دارد که به مزایای دستکش نیتریل، پیش از انتخاب آن توجه شود. بنابراین یکی از نکات موثر در راهنمای انتخاب دستکش پزشکی توجه به همین موضوع است.

    • با دوام
    • مقاوم به مواد شیمیایی
    • مقاوم به سوراخ شدن
    • جلوگیری عالی از ورود آلاینده‌های خطرناک و عوامل بیماری‌زای داخل خون
    • فاقد لاتکس و جلوگیری از بروز واکنش‌های حساسیت‌زا
    • زیست تخریب پذیر
    • مقاومت حرارتی بالا (از 40 درجه فارنهایت زیر صفر تا 226 درجه فارنهایت بالای صفر)
    • ضدآب
    • راحتی بالا

معایب دستکش نیتریل

    • قدرت ارتجاعی پایین
    • انعطاف‌پذیر نبودن

سخن نهایی

به کمک مطلب بالا متوجه شدید دستکش نیتریل چیست و چه کاربرد دستکش نیتریل را شناختید. این دستکش‌ها گزینه اول برای استفاده در صنایع مختلف از پزشکی گرفته تا صنعتی هستند. چه به دستکش‌های مقاوم به مواد شیمیایی یا بدون لاتکس برای محیط‌های با ریسک پایین نیاز داشته باشید، دستکش‌های نیتریل ویژگی‌های عالی دارند و از استانداردهای گوناگون برای کاربردهای مختلف پیروی می‌کنند. شما میتوانید برای خرید و یا اطلاع از قیمت دستکش پزشکی میتوانید از طریق وبسایت اقدام به سفارش این محصول کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *