مصرفی عمومی بیمارستانی

آشنایی با 7 مورد از انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی و آزمایشگاهی

آشنایی با 7 مورد از انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی و آزمایشگاهی

دستکش یکبار مصرف یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است که تحت مدل‌های مختلف ساخته می‌شود. در واقع، استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف، ایمنی مراکز پزشکی و آزمایشگاهی را افزایش می‌دهد. به این صورت که انواع دستکش آزمایشگاهی و پزشکی، مانع از انتشار ویروس‌های خطرناک و بیماری‌‌زا در محیط کاری و سطح جامعه می‌شوند. بنابراین، استفاده از آن‌ها در چنین مراکزی اهمیت زیادی دارد. حال اینکه کدام نوع آن‌ها بهتر است و برای حرفه شما گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود را در ادامه توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید تا با انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی و آزمایشگاهی به صورت تخصصی آشنا شوید.

دستکش یکبار مصرف پزشکی چیست؟

همان‌طور که از نام دستکش یکبار مصرف پزشکی مشخص است، امکان استفاده از آن تنها یک بار برای مصرف‌کننده وجود دارد. این دستکش‌ها باعث محافظت از افراد در برابر انواع ویروس، میکروب و آلودگی می‌شوند. به عبارتی، دستکش‌های یکبار مصرف مانعی در برابر انتقال عوامل خطرآفرین و بیماری‌زا هستند. ضمناً، این دستکش‌ها همان‌طور که اشاره شد، در مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. بر همین اساس، افراد بایستی با توجه به محیط کاری و نیاز خود نسبت به انتخاب و تهیه آن‌ها اقدام کنند.

تفاوت میان دستکش پزشکی و آزمایشگاهی

استفاده از موادی مانند الکل و ترکیبات الکلی در محیط‌های آزمایشگاهی رواج زیادی دارد. به همین خاطر دستکش‌هایی مانند لاتکس که به الکل حساس هستند، در این مراکز کارایی ندارند. دستکش‌های لاتکس بر اثر تماس زیاد با الکل دچار فساد می‌شوند که در این شرایط، ویروس به راحتی می‌تواند از آن‌ها عبور کند. بنابراین، از دستکش‌‌های لاتکس معمولاً در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود. باید از انواع دستکش آزمایشگاهی مانند وینیل در آزمایشگاه استفاده کرد.

ساختار این دستکش‌ها در صورت برخورد با الکل دچار تغییرات شیمیایی نمی‌شود. به همین خاطر به یکی از پرمصرف‌ترین انواع دستکش آزمایشگاهی تبدیل شده است. می‌توان گفت تفاوت میان انواع دستکش‌ پزشکی و آزمایشگاهی مربوط به میزان حساسیت و مقاومت آن‌ها نسبت به مواد مختلف است. دستکش‌‌های آزمایشگاهی مقاومت بهتری نسبت به دستکش‌‌های پزشکی دارند و کار با مواد توسط آن‌ها راحت‌تر است.

انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی و آزمایشگاهی

دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی و آزمایشگاهی از نظر شکل ظاهری، مقاومت، انعطاف‌پذیری، مصارف و قیمت، تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. یکی اصلی ترین فاکتورهایی که در راهنمای خرید دستکش پزشکی موثر است، شناخت انواع این دستکش هاست. جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان، فهرستی از انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی و آزمایشگاهی به همراه مزایا و معایب آن‌ها در زیر آورده شده است:

1. دستکش لاتکس

در پاسخ به سوال دستکش لاتکس چیست باید گفت، دستکش لاتکس یکی از انواع دستکش پزشکی است که مصارف گسترده‌ای در این صنعت دارد. در واقع، این دستکش در دو مدل پودری و غیر پودری تولید می‌شود. دستکش‌ لاتکس به خوبی می‌تواند از دست‌ها محافظت کند و دوام بسیار بالایی دارد. البته افرادی که حساسیت پوستی دارند، بهتر است از این دستکش استفاده نکنند. به عبارتی، دستکش لاتکس به دلیل تولید با پودر حاوی نشاسته، برای برخی از افراد حساسیت‌زا است که البته نوع غیر پودری آن نیز موجود بوده و می‌توانند از این مدل استفاده کنند.

از دیگر ویژگی‌های انواع دستکش لاتکس می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا، ضخامت کم و حفظ حس لامسه و همین‌طور برخورداری از خاصیت ضد لغزشی اشاره کرد. کاربردهای این دستکش تنها به مصارف پزشکی محدود نمی‌شود و از آن می‌توان در امور غیرپزشکی نیز مانند آشپزی و آرایشگری استفاده کرد. بنابراین، این دستکش درجه یک دارای مزایای زیادی است. از معایب آن نیز می‌توان به همین حساسیت‌زا بودن دستکش اشاره کرد. افرادی که حساسیت پوستی دارند، در صورت استفاده از آن دچار خارش، پوسته شدن، سوزش و قرمزی پوست می‌شوند.

اگر علاقمندید تا در مورد ویژگی های این دستکش بیشتر بدانید، میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان دستکش لاتکس چیست مراجعه کنید.

دستکش لاتکس چیست و چه کاربردی دارد؟

2. دستکش وینیل

دستکش وینیل یکی از انواع دستکش آزمایشگاهی مهم و پرمصرف است. این دستکش به دلیل تولید با پلاستیک، از مقاومت بالایی در برابر الکل‌ها، اسیدها و مواد قلیایی برخوردار است. در واقع، این دستکش با ماده‌ای به نام وینیل کلرات تولید می‌شود. مواد دیگری نیز در ترکیب این دستکش به ‌کار رفته‌اند که موجب کشسانی شدن آن شده‌اند. به علاوه، این دستکش در مقایسه با دستکش‌های لاتکس ضخیم‌تر است و به دست هم نمی‌چسبد. ضمن اینکه قیمت مناسب دستکش‌های وینیل باعث استفاده از آن‌ها به جای لاتکس شده است.

از مزایای دستکش وینیل می‌توان به عدم ایجاد حساسیت پوستی، مقاومت عالی در برابر مواد قلیایی و اسیدی، مصارف گسترده، استفاده راحت و قیمت ارزان اشاره کرد. معایب این دستکش نیز مربوط به عدم مقاومت آن در برابر بسیاری از مواد شیمیایی می‌شود. در کل، بهتر است از دستکش وینیل در مشاغلی استفاده کرد که ریسک کاری پایینی دارند. از جمله این مشاغل می‌توان به آماده‌سازی غذا به جز غذاهای چرب، آرایشگری و مشاغل دارای متریال غیر خطرناک اشاره کرد.

دستکش وینیل چیست

3. دستکش نیتریل

دستکش نیتریل یکی دیگر از انواع دستکش پزشکی و آزمایشگاهی معروف است. این دستکش توسط اکریلو نیتریل و بوتادین ساخته می‌شود و استحکام بهتری نسبت به دستکش لاتکس دارد. در واقع، این دستکش از نظر انعطاف‌پذیری ، بهتر از لاتکس است و احتمال بروز آلرژی و حساسیت پوستی در مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد. دستکش نیتریل از نظر عمر مفید و ماندگاری نیز بهتر از تمام دستکش‌های موجود در بازار است.

از سایر مشخصات و مزایای انواع دستکش نیتریل می‌توان به نرم و راحت بودن دستکش، حفظ حس لامسه، مصارف گسترده به خصوص در آزمایشگاه‌ها، انعطاف‌پذیری مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه اشاره کرد. ضمن اینکه دستکش نیتریل قابل‌استفاده در مشاغل مختلفی مانند: پزشکی، مکانیکی، تهیه غذا، لابراتورها و… است؛ اما نباید از آن موقع کار با لوازم برقی استفاده کرد. گاهی نیز مواد شیمیایی بسیار خطرناک هستند که در این مواقع نیز استفاده از دستکش نیتریل توصیه نمی‌شود. بنابراین، یکی از معایب دستکش نیتریل همین محدودیت استفاده از آن است.

دستکش نیتریل چیست شناخت کاربرد انواع دستکش نیتریل پزشکی

4. دستکش جراحی

دستکش جراحی همان‌طور که از نامش پیداست در اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستکش از انواع دستکش پزشکی استریل و بهداشتی است که حساسیت لمسی بالایی دارد. از ویژگی‌ها و مزایای این دستکش می‌توان به داشتن ساق بلند جهت پوشش‌دهی بهتر، انعطاف‌پذیری مطلوب، عدم ایجاد حساسیت پوستی و برخورداری از بافت ضد لغزش اشاره کرد. قیمت بالا نیز از معایب این دستکش به حساب می‌آید. البته قیمت دستکش جراحی با مشخصات آن همخوانی دارد؛ اما در کل، بهای آن بیشتر از سایر دستکش‌های موجود در بازار است.

دستکش جراحی از انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی

5. دستکش ضد HIV

دستکش ضد ایدز یا ضد HIV در سایزهای مختلفی مانند 7، 7.5، 8 و 8.5 تولید می‌شود. این دستکش جزو محصولات جدید بازار است و با ساختاری که دارد مانع از انتقال بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت می‌شود. در واقع، دستکش ضد HIV دارای 3 لایه و لایه ضد برش است. این لایه ضد برش مانع از پارگی و سوراخ شدن دستکش می‌شود. می‌توان گفت این دستکش یکی از بهترین وسایل موجود جهت پیشگیری از ابتلا به ایدز است. از مشخصات و مزایای آن نیز می‌توان به ساخت با مواد اولیه مرغوب، عدم ایجاد حساسیت پوستی و استفاده راحت اشاره کرد. از معایب آن هم می‌توان قیمت بالای آن نسبت به دستکش‌های معمولی موجود در بازار را ذکر کرد.

6. دستکش ارتوپدی

دستکش ارتوپدی چندین لایه دارد و بسیار ضخیم است. این دستکش ویژه عمل‌های ارتوپدی تولید می‌شود. در واقع، جراحی‌های ارتوپدی بسیار زمان‌بر هستند و استریل بودن تمام تجهیزات انجام آن، اهمیت زیادی دارد. ضمن اینکه وسایل مورد نیاز جهت جراحی ارتوپدی از نظر وزن، سنگین هستند و برای گرفتن آن‌ها، به دستکش‌های مقاوم و ضخیم نیاز است. به‌ طور کلی، دستکش‌های ارتوپدی می‌بایست در عین ضخیم بودن بتوانند حس لامسه پزشک را حفظ کنند. از ویژگی‌های و مزایای این دستکش‌ نیز می‌توان به عدم ایجاد حساسیت، داشتن لایه ضد برش، مقاومت عالی در برابر عفونت‌ها و ویروس‌ها، استفاده راحت و… اشاره کرد. این دستکش‌ها معایب خاصی ندارند.

دستکش ارتوپدی از انواع دستکش یکبار مصرف آزمایشگاهی

7. دستکش نایلونی

دستکش نایلونی با ضخامت‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود؛ اما حتی ضخیم‌ترین آن نیز از مقاومت متوسط و قیمت ارزان برخوردار است. این دستکش را می‌توان در حوزه‌های مختلفی نظیر پزشکی، آشپزی، مراکز آرایشی و بهداشتی، هتل‌ها و… مورد استفاده قرار داد. در واقع، قیمت ارزان این دستکش‌ باعث استفاده گسترده از آن‌ در مشاغل مختلف شده است. از ویژگی‌ها و مزایای آن نیز می‌توان به‌ طور خلاصه به مواردی مانند: عدم ایجاد حساسیت، سبک بودن و قیمت مناسب اشاره کرد. معایب آن هم شامل مقاومت پایین و احتمال بالای پارگی آن در حین کار و غیر استریل بودن می‌شود.

جمع بندی

دستکش های یکبار مصرف پزشکی و آزمایشگاهی توسط مواد خاصی تولید می‌شوند و مشخصات متفاوتی دارند. به همین خاطر قبل از خرید آن‌ها، بهتر است با مزایا و معایب انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی و آزمایشگاهی موجود در بازار آشنا شوید. ارزیابی‌های مختلفی در راستای رسیدن به بهترین انواع دستکش پزشکی و همین‌طور انواع دستکش آزمایشگاهی صورت گرفته است. طبق این ارزیابی، دستکش‌هایی مانند: لاتکس، وینیل، نیتریل، ارتوپدی، جراحی، ضد HIV و نایلونی جزو بهترین‌ها هستند؛ اما باید از هر کدام آن‌ها در موقعیت خاصی استفاده شود. برای مثال، اگر کار شما در محیط پزشکی و آزمایشگاهی است یا با متریال خطرناکی سر و کار دارید، بهتر است برای خرید دستکش یکبار مصرف پزشکی ، مدل‌های ضخیم‌تر را انتخاب کنید. شما میتوانید برای اطلاع از قیمت دستکش یکبار مصرف با لیان آزما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *