مصرفی عمومی بیمارستانی

راهنمای جامع خرید دستکش پزشکی با شناخت 9 نکته کلیدی

راهنمای جامع خرید دستکش پزشکی با شناخت 9 نکته کلیدی

دستکش های پزشکی یک جزء اصلی از تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) هستند و هدف از طراحی آن‌ها کمک به جلوگیری از شیوع بیماری است. دستکش‌های پزشکی یکبار مصرف هستند و برای معاینه و عمل‌های پزشکی تولید می‌شوند.همچنین از آن‌ها در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی برای انجام آزمایش روی مواد زیستی استفاده می‌کنند. دستکش‌های یکبار مصرف به‌طور کلی ضخامتی کمتر از 0.35 میلی‌متر دارند. تفاوت زیادی بین دستکش‌های پزشکی و موادی که از آن‌ها تشکیل شده‌اند، وجود دارد.
زمان انتخاب دستکش آزمایشگاهی باید به عوامل گوناگونی دقت کنید مانند موادی که با آن‌ها سروکار دارید، نوع وظایفی که انجام می‌دهید و حساسیت‌های احتمالی. اگر نمی‌دانید چه نوع دستکشی انتخاب کنید، این مطلب را به راهنمای خرید دستکش پزشکی اختصاص دادیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

اهمیت خرید دستکش های پزشکی در چیست؟

دستکش‌های پزشکی جزو کالاهایی هستند که در هر محیط مراقبت از سلامت و پزشکی استفاده می‌شوند. این دستکش‌ها نه تنها از کاربر محافظت می‌کنند، بلکه همچنین امنیت و آرامش خاطر برای فراهم‌کنندگان خدمات پزشکی و بیماران ایجاد کرده و کار در این صنعت را مطمئن‌تر و ساده‌تر می‌کنند.

تمام دستکش‌های پزشکی یکبار مصرف هستند و در جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند، از لاتکس گرفته تا لاستیک نیتریل، وینیل و نئوپرن. در ادامه  مطلب راهنمای خرید دستکش پزشکی، با این دستکش‌ها و نحوه انتخابشان بیشتر آشنا می‌شوید.

شما میتوانید جهت خرید دستکش پزشکی با همکاران ما در لیان آزما در ارتباط باشید.

اهمیت راهنمای خرید دستکش‌های پزشکی در چیست؟

هنگام انتخاب دستکش پزشکی به چه مواردی باید توجه کرد؟

پیش از انتخاب دستکش آزمایشگاهی یا پزشکی باید به نکات زیر دقت کنید:

1) جنس دستکش پزشکی

پیش از هر چیز لازم است تا با انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی آشنا شویم؛ گرچه دستکش‌های یکبار مصرف جنس‌های مختلفی دارند اما دستکش‌های پزشکی به‌طور معمولی از لاتکس، نیتریل و وینیل تولید می‌شوند، اما ممکن است دارای پودر باشند تا فرد دستکش را راحت تر بپوشد.

بعضی از مدل‌های جدیدتر نیز ممکن است از کلروپرن ساخته شده باشند. در بخش بعد راهنمای خرید دستکش پزشکی، این 4 نوع دستکش و مزایای آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

    • دستکش های لاتکس

این دستکش ها از لاستیک طبیعی ساخته شده‌اند. پوشیدن آن‌ها راحت است و حساسیت لمسی بالایی دارند تا به همین دلیل انتخاب اول بسیاری از متخصصان پزشکی باشند. جراحان به‌ویژه دستکش لاتکس را زمان کار با ابزار دقیق به دستکش‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

این دستکش‌ها مناسب کار با مواد با پایه آب یا حفاظت از فرد در برابر مواد عفونت‌زا هستند و مزایای زیر را دارند:

      • سبک و راحت
      • نسبتا ارزان
      • قدرت ارتجاعی خوب
      • بیشترین حساسیت لمسی
      • مقاومت کشسانی عالی
      • زیست تخریب پذیر
      • حفاظت موثر در برابر پاتوژن‌های حاضر در خون
    • برای آشنایی بیشتر با کاربرد دستکش لاتکس میتوانید به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید.
      • هنگام خرید دستکش پزشکی به چه مواردی باید توجه کرد؟
      • دستکش‌های نیتریل

خوب است ابتدا بدانیم که دستکش نیتریل چیست ؛ دستکش‌های یکبار مصرف نیتریل از لاستیک مصنوعی ساخته شده‌اند و پروتئین‌های لاتکس را ندارند. این دستکش‌ها از فرد در برابر انواع مواد شیمیایی و زیستی حفاظت می‌کنند و یک انتخاب محبوب در مراکز پزشکی هستند.

اگر قصد انتخاب دستکش آزمایشگاهی نیتریل را دارید، بررسی کنید برند تولیدکننده آن کدام مواد شیمیایی را تایید کرده است تا دقیقا از سطح حفاظت دستکش مطلع شوید. به‌طور کلی از این دستکش‌ها برای حفاظت در برابر الکل‌ها و بازها و اسیدهای خاص استفاده می‌کنند.

از مزایای این دستکش‌ها باید موارد زیر را نام ببریم:

      • سبک و راحت
      • کشسان
      • غیر حساسیت‌زا
      • فوق‌العاده بادوام
      • مقاوم به سوراخ شدن، پارگی و خوردگی زمان انجام فعالیت‌های با برخورد کم
      • مشخص کردن کامل سوراخ‌ها و پارگی‌های ریز
      • حفاظت موثر در برابر پاتوژن‌های خونی و مواد شیمیایی خاص
      • مناسب حمل اجسام لیز
    • دستکش‌های وینیل

دستکش‌های وینیل نوعی پلاستیک دارند که به‌طور کلی از نمک و اتیلن تشکیل شده است. این دستکش‌ها برای شرایط کوتاه مدت و با خطر پایین مناسب هستند. زمانی که افراد کارهایی با خطر پایین را انجام می‌دهند، این دستکش‌ها از آن‌ها در برابر عامل‌های عفونی مراقبت می‌کنند.

دستکش‌های وینیل نسبت به چربی‌ها، روغن‌ها، پروکسیدها و چند اسید و باز مقاوم هستند. این دستکش می‌تواند یک انتخاب ارزان در مقایسه با دو دستکش قبل باشد، اگر دوام یا مقاومت در برابر سوراخ شدن اولویتتان نیست. از مزایای آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

      • سبک
      • ارزان
      • غیر حساسیت‌زا
      • مقاوم به خوردگی
    • دستکش‌های کلروپرن

این دستکش‌ها را که به اسم نئوپرن نیز می‌شناسند، از لاستیک مصنوعی تولید می‌کنند. این دستکش‌ها نوع جدیدتر دستکش‌های یکبار مصرف هستند که حس لاتکس را در خود دارند، بدون این‌که خطر ایجاد حساسیت را داشته باشند.

در ادامه این راهنمای خرید دستکش پزشکی، مزایای این دستکش‌ها به شرح زیر هستند:

      • مقاوم به تعدادی از مواد شیمیایی
      • دوام بالا زمان انجام وظایف با برخورد کم
      • کشانی مناسب

زمان انتخاب دستکش آزمایشگاهی باید به نکات دیگری نیز دقت کنید که شامل ویژگی‌های دستکش می‌شود. از جمله:

2) پوشاندن مناسب دست

دستکش‌های پزشکی نه تنها باید محکم دست را بپوشانند، بلکه باید راحت و انعطاف‌پذیر باشند. اگر دستکش شما بیش از حد بزرگ باشد، مواد خطرناک راحت می‌توانند به درون آن راه پیدا کنند. همچنین نگه داشتن چیزهای مختلف با چنین دستکشی سخت است.

از طرفی اگر دستکش مورد نظر بیش از حد کوچک باشد، حرکات را محدود می‌کند، ناراحت‌کننده است و ساده‌تر پاره می‌شود. بنابراین مهم است زمان انتخاب دستکش آزمایشگاهی به اندازه آن دقت کنید. دستکش‌های یکبار مصرف معمولا اندازه بسیار کوچک، کوچک، متوسط، بزرگ یا بسیار بزرگ دارند.

3) دوام، از نکات مهم در راهنمای خرید دستکش پزشکی

دستکش‌های یکبار مصرف باید به اندازه کافی قدرت کشسانی داشته باشند تا بدون خطر پاره شدن، بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر برای کار خود نیاز به استفاده از دستکش‌های محکم دارید، از بین انواع دستکش لاتکس و نیتریل انتخاب کنید.

این دستکش‌ها به فرد کمک می‌کنند از دستان و انگشتان خود بدون مشکل استفاده کند. همچنین این دو دستکش در مقایسه با دستکش وینیل قوی‌تر و ضخیم‌تر هستند، بنابراین برای کارهای طولانی‌مدت انتخاب بهتری به‌شمار می‌روند.

4) حساسیت لمسی

برای کارهای پزشکی که به دقت نیاز دارند، باید دستکشی را انتخاب کنید که حساسیت لمسی بالایی داشته باشند. به‌عنوان یک نکته از راهنمای خرید دستکش پزشکی، دستکش‌های لاتکس بیشترین حساسیت لمسی را دارند.

آن‌ها گزینه‌ای عالی برای متخصصانی هستند که باید هنگام کار با دستان خود چیزی را لمس کنند، ابزار کوچکی را در دست بگیرند یا عمل‌های دقیقی را برای مدت طولانی انجام دهند.

5) مقاوم به سوراخ شدن

با آن‌که هیچ دستکشی صددرصد مقاوم به سوراخ شدن نیست، بعضی از دستکش‌ها نسبت به سایرین مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. مقاومت به سوراخ شدن یعنی مقدار نیرویی که دستکش می‌تواند قبل از عبور یک جسم از میان خود، تحمل کند.

اگر باید با ابزار تیز و ظریف کار کنید، دستکش پزشکی را انتخاب کنید که مقاومت عالی در برابر سوراخ شدن داشته باشد. دستکش‌های نیتریل نیز از این نظر عالی هستند.

برخی از متخصصان هم ترجیح می‌دهند دو دستکش را روی هم بپوشاند تا بیشتر جلوی سوراخ شدن احتمالی دستکش را بگیرند.

6) مقاومت شیمیایی

به‌طور کلی دستکش‌های یکبار مصرف برای سروکار داشتن با مواد بسیار سمی شیمیایی یا تماس طولانی با مواد شیمیایی طراحی نشده‌اند. با این‌حال، دستکش‌های یکبار مصرف در برابر بعضی از مواد شیمیایی خاص مقاومت نشان می‌دهند و مهم است دقت کنید دستکش باید در برابر چه ماده‌ای از شما محافظت کند.

دستکش‌های نیتریل از فرد در برابر انواع گوناگونی از مواد شیمیایی محافظت می‌کنند، از جمله محلول‌های فرمالدئید، هگزان و سایر بنزین‌ها، روغن‌ها، بعضی از حلال‌های آلی و اسیدها و مواد سوزاننده ضعیف.

به علت مقاومت شیمیایی نیتریل، این نوع دستکش می‌تواند اولویت اول شما زمان انتخاب دستکش آزمایشگاهی یکبار مصرف باشد. دستکش‌های کلروپرن نیز از فرد در برابر مواد شیمیایی گوناگون محافظت می‌کنند و قدرت حفاظتی عالی در برابر بازها و اسیدها دارند.

7)  کارایی، از عوامل مهم در انتخاب دستکش پزشکی

دستکش‌ها نباید در توانایی شما برای در دست گرفتن محکم ابزارها یا سایر اشیاء لازم برای انجام کار خود یا معاینه یک بیمار، تداخل ایجاد کنند. عوامل مختلفی روی کارایی دستکش تاثیر می‌گذارنند مانند ضخامت و اندازه بودن دستکش.

به‌طور کلی دستکش‌های ضخیم‌تر در برابر پارگی و مواد شیمیایی مقاوم‌تر هستند اما بیشتر از انواع با ضخامت کمتر روی کارایی دستکش تاثیر می‌گذارند. دستکش همچنین باید اندازه دست باشد تا فرد راحت انگشتان و دستان خود را حرکت دهد و از آن‌ها استفاده کند.

دستکش‌های لاتکس و کلروپرن هردو انعطاف‌پذیر هستند و کارایی و حساسیت لمسی مناسبی دارند.

ویژگی های مهم در انتخاب دستکش پزشکی

8) مواد حساسیت‌زا

اگر زمان انتخاب دستکش آزمایشگاهی نگران حساسیت‌زا بودن یا نبودن آن هستید، بهتر است دستکش‌های نیتریل، وینیل و کلروپرن را انتخاب کنید که برخلاف لاتکس حساسیت‌زا نیستند. برخی افراد نسبت به لاتکس حساسیت دارند و اگر در تماس با آن یا پودرش قرار بگیرند، ممکن است واکنش‌های مختلفی را نشان دهند از کهیر زدن گرفته تا آنافیلاکسی.

9) رنگ

زمان انتخاب دستکش آزمایشگاهی یا پزشکی به رنگ آن می‌توانید دقت کنید. با آن‌که رنگ یک سلیقه شخصی است، اما بعضی مراکز از دستکش‌های به رنگ مختلف برای کارهای متفاوت استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال آن‌ها تصمیم به استفاده از دستکش‌های نیتریل آبی می‌گیرند تا این دستکش‌ها متفاوت از دستکش‌های لاتکس شفاف یا سفید مخصوص کارهای دیگر باشند.

دستکش‌های رنگی همچنین می‌توانند به شناسایی ساده‌تر پارگی و سوراخ شدن دستکش کمک کنند، اگر کاربر یک دستکش روشن‌تر را به تیره ترجیح دهد. در مقابل دستکش‌های سفید انتخاب بهتری برای نشان دادن آلودگی‌ها هستند.

شما می‌توانید با انتخاب دستکش آزمایشگاهی به رنگ‌های مختلف جلوی انتقال آلودگی از یک مکان به مکان دیگر را بگیرید. مراکز پردازش غذا از دستکش‌های رنگی زیاد استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال از دستکش‌های آبی در دپارتمان‌های مسئول محصولات پخته‌شده استفاده می‌کنند و از دستکش‌های نارنجی در بخش‌هایی که با گوشت خام سروکار دارند.

دستکش‌های نیتریل به‌ویژه رنگ‌های گوناگونی دارند از جمله: بنفش، آبی و مشکی.

سخن نهایی

در قالب مطلب بالا به‌عنوان یک راهنمای خرید دستکش پزشکی ، تمام نکاتی را که باید زمان انتخاب دستکش پزشکی دقت کنید ذکر کردیم. به‌طور کلی اگر قصد انتخاب دستکش آزمایشگاهی یا هر نوع دیگری را دارید، باید بیشتر از همه به جنس دستکش با توجه به نحوه استفاده از آن، راحتی، دوام و میزان محافظت از خودتان در برابر عوامل مختلف شیمیایی و غیره، دقت کنید. اگر قصد خرید هریک از انواع این محصول را دارید، با همکاران ما در لیان آزمای بهار از طریق وبسایت، تماس تلفنی یا واتساپ در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *