مصرفی عمومی بیمارستانی

8 فاکتور مهم در راهنمای خرید دستکش لاتکس

8 فاکتور مهم در راهنمای خرید دستکش لاتکس

تقاضا برای دستکش‌های یکبار مصرف در تمام صنایع به‌شدت به علت همه‌گیری کووید 19 افزایش یافته است. حالا افراد توجهی بیشتری به مسائل بهداشتی و حفظ سلامت خود نشان می‌دهند. دستکش‌های لاتکس برای حفاظت از تمام افراد در شرایط با ریسک بالا یا حتی زمان انجام کارهایی با ریسک پایین تر، تولید شده‌اند. اما استفاده از دستکش لاتکس چه مزایا و معایبی دارد؟ و زمان انتخاب دستکش لاتکس باید به چه نکاتی دقت کنید؟ در پاسخ به این سوال‌ها، این مطلب را به یک راهنمای خرید دستکش لاتکس اختصاص داده‌ایم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

دستکش لاتکس چیست؟

در پاسخ به سوال دستکش لاتکس چیست باید گفت، دستکش لاتکس یک نوع دستکش یکبار مصرف است که در صنایع و حوزه های مختلف از جمله پزشکی و آزمایشگاهی استفاده می‌شود. این دستکش به‌طور کامل از لاتکس ساخته شده است و به‌عنوان مثال در حیطه ی پزشکی از آن برای معاینه‌های پزشکی و جلوگیری از انتشار عفونت بین پزشک و بیماران استفاده می‌کنند.

اولین مورد ثبت شده برای استفاده از دستکش‌های لاتکس در سال 1883 توسط فردی به اسم «ویلیام استوارت هالستد» در بیمارستان جان هاپکینز شهر بالتیمور آمریکا بوده است. او برای حفاظت دستان پرستار خود از شرکت Goodyear Tire and Rubber خواست که یک دستکش لاستیکی بسازند که بتواند فرو رفتن در اسید کربولیک را تحمل کند.

با انتخاب دستکش لاتکس (استریل و غیر استریل) از آن می‌توانید برای اهداف پزشکی و غیرپزشکی استفاده کنید. این دستکش‌ها بادوام هستند، به‌خوبی دست را می‌پوشانند و زمان استفاده کارایی بالایی دارند. در ادامه در قالب راهنمای خرید دستکش لاتکس خواهیم گفت به چه نکاتی باید دقت کنید.

اهمیت انتخاب درست دستکش لاتکس

دستکش‌های لاتکس با توجه به نوع خود کاربردهای گوناگون دارند. به‌عنوان مثال افرادی که به انواع پودری این دستکش‌ها حساسیت دارند، باید دستکش لاتکس بدون پودر را تهیه کنند. همچنین این دستکش تنوع رنگ‌بندی دارد و انواع سبز رنگ آن ضخامت بالایی دارند. بنابراین زمان انتخاب دستکش لاتکس باید با توجه به کاربرد خود، ضخامت آن را نیز در نظر بگیرید.

اهمیت انتخاب درست دستکش لاتکس

دستکش‌های لاتکس برای چه کاری استفاده می‌شوند؟

قبل از انتخاب دستکش لاتکس باید بدانید آن را برای چه چیزی می‌خواهید تهیه کنید. استفاده اصلی از این دستکش‌ها برای حفاظت در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها، خون و مایعات بدن است. انواع دستکش لاتکس را جهت جلوگیری از انتشار آلودگی را بین بیماران و پزشکان به کار می‌برند.

این دستکش‌ها کاربردهای فراوانی دارند و به‌همین دلیل در حوزه‌های دیگر جدا از پزشکی نیز استفاده می‌شوند، مانند: صنعت تعمیر خودرو، آماده‌سازی غذا و … .

به‌طور کلی بعد از توجه به نکات راهنمای خرید دستکش لاتکس، با خرید این دستکش می‌توانید از آن در حوزه‌های زیر استفاده کنید:

  • معاینه‌های پزشکی
  • دندانپزشکی
  • صنعت تهیه و آماده‌سازی غذا
  • نظافت و نگهداری محیط (سرایداری)
  • سالن‌های آرایشی و هتل ها

مزایا و معایب استفاده از دستکش های لاتکس

معمولا از دستکش‌های لاتکس استریل برای جراحی و سایر کارهای پزشکی تهاجمی استفاده می‌کنند. درمان بیماران با ریسک بالا شامل برخورد با مایعات بدنی، خون و بیماری‌های عفونی می‌شود و در چنین شرایطی می‌توان از دستکش‌های لاتکس استریل استفاده کرد.

از دستکش‌های لاتکس یکبار مصرف همچنین می‌توان برای کارهای عمومی، غیر تهاجمی و با ریسک پایین از جمله عمل‌های پزشکی بدون نیاز به جراحی استفاده کرد.

این دستکش‌ها انتخاب محبوب در صنایع گوناگون و صنعت مراقبت پزشکی هستند. کاربرد این دستکش‌ها متنوع است از جمله: دندانپزشکی، پزشکی، مراقبت از کودک، مراقبت از سالمندان، خدمات غذایی، پردازش غذا، سرایداری، بهداشت عمومی، تعمیر خودرو و تولید.

یک مزیت مهم دستکش‌های لاتکس یکبار مصرف بودن آن‌ها است. یعنی پس از یک مرتبه استفاده یا مدت زمان مشخص، این دستکش‌ها را می‌توان دور انداخت و جایگزین کرد. چنین ویژگی تا حد زیادی به کاهش نرخ انتقال ویروس ها و باکتری ها در محیط‌های پزشکی کمک می‌کند.

این دستکش‌ها همچنین در جلوگیری از شیوع بیماری‌های خاص مانند ایدز، هپاتیت B و C از طریق خون و مایعات بدنی، مفید هستند. مزیت دیگر این دستکش‌ها قیمت بسیار پایین آن‌ها و در دسترس بودن برای تمام صنایع کوچک و بزرگ است.

مزایا و معایب استفاده از دستکش‌های لاتکس

مزایای دستکش لاتکس

به‌طور کلی مزایای دستکش‌های لاتکس عبارت هستند از:

    • انعطاف‌پذیری بالا
    • امکان لمس اجسام با جزئیات آنها
    • قابلیت کشسانی بالا و مقاومت نسبت به پارگی
    • حفاظت خوب در برابر عوامل بیماری‌زا
    • موجود در دو نوع پودری و بدون پودر

معایب دستکش لاتکس

البته زمان انتخاب دستکش لاتکس باید معایب آن را نیز بپذیرید، از جمله:

    • حساسیت به لاتکس بسیار شایع است.
    • از دستکش لاتکس زمان کار با خاک‌های ارگانیک، روغن‌ها، گاز یا گریس نباید استفاده کرد.
    • تشخیص پارگی این دستکش سخت است.
    • ماندگاری متوسط: معمولا 1 تا 3 سال

هنگام خرید دستکش لاتکس باید به چه مواردی دقت کرد ؟

به مهم‌ترین بخش راهنمای خرید دستکش رسیدیم، یعنی فاکتورهایی که زمان انتخاب دستکش لاتکس باید در نظر بگیرید. این موارد به شرح زیر هستند:

1) ضخامت دستکش

ضخامت دستکش‌ها به میلز (mils) اندازه‌گیری می‌شود. یک میل یک هزارم یک اینچ (2.54 سانتیمتر) است. ضخامت دستکش‌ها معمولا 2 تا 15 میلز است. به‌طور کلی هرچه ضخامت دستکش لاتکس بیشتر باشد، حفاظت بیشتری فراهم می‌کند.

اما باید زمان انتخاب دستکش لاتکس دقت کنید ضخامت زیاد به معنای حساسیت لمسی کمتر و دشوارتر بودن کار با دستکش است.

2) مقاومت کششی دستکش

مقاومت یا استحکام کششی، مقدار نیروی مورد نیاز برای پاره شدن دستکش لاتکس است. استحکام کششی با mPa (مگاپاسکال) اندازه‌گیری می‌شود. هرچه عدد mPa کمتر باشد، احتمال پاره شدن  دستکش بیشتر و ساده‌تر خواهد بود.

اگر هدف از انتخاب دستکش لاتکس استفاده از آن در محیط‌های پزشکی است، دستکش مورد نظر باید حداقل مقاومت کششی 11 مگاپاسکال را داشته باشد.

قابلیت کشسانی در راهنمای خرید دستکش لاتکس

3) قابلیت کشسانی

قابلیت کشسانی امکان کش آوردن دستکش بدون خراب شدن یا پاره شدن آن را اندازه می‌گیرد. دستکش‌های پزشکی باید حداقل تا 300 درصد کشسانی داشته باشند.

4) اندازه دست فرد

اندازه دستکشی که می‌خرید باید با دست فرد همخوانی داشته باشد و کاملا از دست ها در برابر عوامل خطرآفرین محافظت کنند. زمان انتخاب دستکش لاتکس به اندازه‌های آن دقت کنید. سایزبندی دستکش ها به صورت: کوچک، متوسط، بزرگ و خیلی بزرگ هستند.

5) طول دستکش

هرچه طول دستکش بیشتر باشد، دست فرد را بیشتر می‌پوشاند. این موضوع برای کار در محیط‌هایی که به‌عنوان مثال شامل خطراتی مانند: غوطه‌ور کردن دستان در یک محلول می‌شوند، مهم است.

6) نوع دستکش لاتکس

یکی از نکات راهنمای خرید دستکش لاتکس توجه به پودری بودن یا نبودن آن است. این نکته اصولا در راهنمای انتخاب دستکش پزشکی نیز مورد توجه قرار میگیرد. اجازه دهید این دو را توضیح دهیم.

    • دستکش های لاتکس دارای پودر

این دستکش‌ها درون خود پودری بر پایه نشاسته ذرت دارند تا استفاده از دستکش راحت‌تر شود. استفاده از این پودر مانع از این می‌شود که دستکش‌ها به دست بچسبند، به‌ویژه زمانی که عرق کرده‌اند. علاوه بر اینکه چنین دستکش‌هایی دستان شما را خنک و خشک نگه می‌دارند، همچنین در مقایسه با انواع غیرپودری نسبت به پاره شدن مقاومت بیشتری نشان می‌دهند.

زمان انتخاب دستکش لاتکس پودری از کارایی بیشتر آن لذت می‌برید، چون پودر باعث می‌شود بهتر بتوانید چیزهای مختلف را محکم در دست بگیرید. گرچه باید دقت کنید احتمال انتشار عوامل بیماری‌زا زمان استفاده از دستکش‌های دارای پودر بیشتر است.

    • دستکش های لاتکس بدون پودر

نبود نشاسته ذرت در دستکش‌های لاتکس بدون پودر برای افرادی که به لاتکس آلرژی دارند مفید است. استفاده از این دستکش‌ها باعث می‌شود که ذرات باقیمانده و کثیف روی دستان، ابزار یا تجهیزات شما باقی نماند.

به‌همین دلیل از این دستکش‌ها در صنعت خدمات غذایی استفاده می‌کنند. از طرف دیگر استفاده از دستکش‌های لاتکس بدون پودر در صنعت پزشکی بسیار شایع شده است، چون سازمان FDA آمریکا از سال 2017 استفاده از انواع دارای پودر را در معاینه‌های پزشکی و جراحی ممنوع کرده است.

این دستکش‌ها جلوی راه یافتن پودر به زخم‌ها و بافت‌های باز را که فرآیند بهبود بیمار را آهسته می‌کند، می‌گیرد. زمان انتخاب دستکش لاتکس بدون پودر باید با عیب اصلی آن کنار آیید، این دستکش‌ها راحت‌تر در مقایسه با انواع دارای پودر پاره می‌شوند.

همچنین مهم است ذکر کنیم که تولیدکنندگان امروزی به‌نوعی دستکش‌های بدون پودر را می‌سازند که به دست کردن آن‌ها و درآوردنشان ساده‌تر باشد.

همچنین در تولید دستکش‌های بدون پودر از دو روش استفاده می‌شود: کلرزنی و روکش پلیمری. در روش اول دستکش‌ها در یک گاز کلری یا هیپوکلریت و محلول هیدروکلریک اسید شسته شده و سپس آبکشی می‌شوند. دستکش‌های کلرزنی شده نسبت به انواع دارای روکش پلیمر، راحت‌تر داخل دست قرار می‌گیرند.

7) رنگ دستکش و ضخامت آن

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، ضخامت دستکش لاتکس روی مقاومت آن تاثیرگذار است و دستکش در برابر خراشیدگی و پاره شدن مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. زمان انتخاب دستکش لاتکس باید به رنگ‌های مختلف آن دقت کنید، چون هرکدام ویژگی متفاوت زیر را دارند:

    • انواع به رنگ آبی ضخامت کم دارند.
    • ضخامت دستکش لاتکس صورتی متوسط است.
    • دستکس لاتکس سبزرنگ ضخامت بالایی دارد.

نوع دستکش لاتکس در راهنمای خرید دستکش لاتکس

8) برند دستکش لاتکس

آخرین نکته‌ای که باید در پایان راهنمای خرید دستکش لاتکس بگوییم، توجه به برند تولیدکننده آن است. خرید محصولات یک برند سرشناس به معنای اطمینان از کیفیت و ماندگاری دستکش است. همچنین اگر از یک فروشنده معتبر خرید کنید، میتوانید اطمینان داشته باشید که بهترین برندها را در اختیارتان قرار میدهد. لیان آزمای بهار در این راستا همراه شما خواهد بود.

سخن نهایی

در مطلب بالا تمام نکات لازم برای انتخاب دستکش لاتکس را در قالب یک راهنمای خرید دستکش لاتکس گفتیم. همچنین باید اشاره کنیم که طول عمر هر دستکش با توجه به جنس آن مشخص است، اما در نهایت این موضوع به نحوه نگهداری از دستکش و محل آن بستگی دارد. بهترین راه برای حفظ دوام دستکش لاتکس نگهداری از آن در یک محل خنک و تاریک است. دستکش‌هایی که به‌درستی نگهداری نشوند یا پس از پایان طول عمر خود همچنان مورد استفاده قرار گیرند، تاثیرگذاری کمتری از جهت ایمنی دارند و خطر پارگی آن‌ها نیز بیشتر است. شما میتوانید جهت خرید و یا اطلاع از قیمت دستکش پزشکی از طریق وبسایت با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *