مصرفی عمومی بیمارستانی

راهنمای جامع انتخاب سایز دستکش لاتکس

راهنمای جامع انتخاب سایز دستکش لاتکس | لیان آزمای بهار

استفاده از دستکش لاتکس این روزها در صنایع مختلفی رواج دارد که مهم‌ترین آنها،حوزه ی پزشکی و آزمایشگاهی است. در این میان اما نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد، انتخاب سایز دستکش خواهد بود. بسیاری از افراد تصور اشتباهی دارند، مبتنی بر این که دستکش‌های لاتکس از جنس منعطف ساخته شده‌اند و سایزبندی خاصی ندارد. البته که لاتکس طبیعی از انعطاف بسیار بالایی برخوردار است، اما باید به سایز این محصول دقت کنید؛ چرا که دستکش‌هایی با سایز کوچک برای دست‌های بزرگ می‌توان بسیار آزاردهنده و ناکارآمد باشد. همچنین اگر دستکش برای دست‌های یک فرد بزرگ‌تر از حالت نرمال باشد، کارایی خاصی نخواهد داشت و صرفاً باعث افتادن اجسام از دست فرد خواهد شد. باتوجه‌به این توضیحات مهم است که سایز دستکش لاتکس را چگونه انتخاب کنید.

در این مطلب راهنمایی را برای این منظور ارائه خواهیم کرد که برای انواع دستکش‌های یکبار مصرف لاتکس قابل‌استفاده خواهد بود. توصیه ما این است که پیش از مطالعه راهنمای انتخاب سایز دستکش لاتکس، مطلب « انواع دستکش یکبار مصرف » را مطالعه کنید.

دستکش لاتکس چیست؟

یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع دستکش‌های یکبار مصرفی که در بازار عرضه می‌شوند، دستکش لاتکس است. از نام این محصول مشخص است که جنس آن از لاتکس بوده و یکی از باکیفیت‌ترین دستکش‌هایی است که می‌توانید پیدا کنید.

دستکش لاتکس کارایی‌های بسیار گسترده‌ای دارد و همین موضوع هم باعث محبوبیت بیش‌تر آن شده است. در ادامه می‌توانید چند مورد از کارایی‌های این دستکش را مشاهده کنید:

  • دندان‌پزشکی
  • پزشکی و دامپزشکی
  • صنایع غذایی (کافه‌‌ها، رستوران‌ها و مواردی ازاین‌دست)
  • آرایشگری
  • مکانیک و تعمیرات خودرو
  • معاینات پزشکی قانونی
  • امور خدماتی مانند نظافت

علاوه بر موارد عنوان شده، دستکش لاتکس کاربردهای دیگری هم دارد. در همه این کاربری‌ها مهم است که بتوانید سایز دستکش لاتکس را به‌درستی انتخاب کنید. در همین مطلب در مورد نحوه انتخاب سایز دستکش لاتکس صحبت خواهیم کرد، اما ابتدا بهتر است در مورد انواع دستکش‌های لاتکس بدانید:

  • دستکش لاتکس یکبار مصرف
  • دستکش لاتکس بدون پودر
  • دستکش لاتکس با پودر کم
  • دستکش لاتکس با پودر
  • دستکش لاتکس ساق‌دار
  • دستکش لاتکس بدون ساق

این دسته‌بندی به توجه به ویژگی‌های ظاهری این محصول انجام شده است و می‌توان برای بررسی انواع دستکش لاتکس، به مواد اولیه آن هم توجه کرد. در مطلب « انواع دستکش لاتکس » می‌توانید به شکل دقیق‌تری با انواع این محصول آشنا شوید. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین مواردی را که در دسته دستکش های لاتکس قرار می گیرند، را مشاهده می‌کنید:

  1. دستکش نیتریل: از دسته دستکش‌های لاتکس است، اما نسبت به این نوع دوام و مقاومت بیش‌تری دارد.
  2. دستکش وینیل: از این نوع کم‌تر در پزشکی استفاده می‌شود و یکی از مزایای آن نچسبیدن و یا چسبندگی کمتر آن به دست در هنگام استفاده است.
  3. دستکش جراحی: این نوع از دستکش لاتکس در انواع پودری، بدون پودر و استریل برای مصارف پزشکی تولید می‌شود و دوام و استقامت خوبی دارد.

چه عواملی در انتخاب سایز دستکش لاتکس مهم هستند؟

همان طور که اشاره کرده بودیم، مهم است که بدانید سایز دستکش لاتکس را چگونه انتخاب کنید. دستکش در هر نوع کاربری باید در دست فرد نه بزرگ باشد و نه کوچک، بلکه باید به شکلی انتخاب شود که راحتی را در حین استفاده برای کاربر به ارمغان بیاورد. به‌طورکلی برای انتخاب سایز دستکش پزشکی لاتکس، مهم است برخی از عوامل را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چه عواملی در انتخاب سایز دستکش لاتکس مهم هستند؟ | لیان آزمای بهار

1-    اندازه دست

برای راحتی دستکش بر روی دست، باید سایز دستکش با اندازه دست شما مطابقت داشته باشد. برای این منظور راهنمایی را در ادامه این مطلب ارائه خواهیم کرد که مطالعه آن برای شما بسیار کاربردی خواهد بود.

2-    کاربری

 نوع کاری که در آن از دستکش استفاده می‌کنید، نیز باید در انتخاب سایز دستکش مدنظر قرار بگیرد. برای مثال، اگر از دستکش برای کاربردهای پزشکی استفاده می‌کنید، باید سایز دستکش بادقت بیشتری انتخاب شود تا بتوانید در کارهای دقیق و حساس به‌خوبی انجام دهید. این موضوع اما در انجام کارهای خدماتی و نظافت به‌اندازه پزشکی مهم نیست.

3-    سهولت در استفاده

برای خرید و انتخاب سازی دستکش لاتکس باید توجه زیادی به سهولت در استفاده آن داشته باشید. دستکش‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شود و شما باید دستکشی را انتخاب کنید که به‌راحتی وارد دست شما شود و بتوانید پس از استفاده طولانی‌مدت، آن را به‌راحتی خارج کنید.

4-    ضخامت دستکش

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند روی انتخاب سایز دستکش تأثیرگذار باشد، ضخامت آن است. هر چه ضخامت بیش‌تر باشد، دستکش دوام بیش‌تری دارد، اما شما باید سایز آن را بزرگ‌تر انتخاب کنید. در واقع ضخامت بیش‌تر دستکش می‌تواند حجم بیش‌تر ایجاد کند که روی انتخاب سایز تأثیر دارد.

به‌طورکلی، انتخاب سایز دستکش لاتکس باید به‌گونه‌ای باشد که راحتی و کارایی در کاربری دستکش را تضمین کند و باید باتوجه‌به نوع کاربری، اندازه دست و سایر عوامل مطرح شده، انتخاب شود.

روش انتخاب سایز دستکش لاتکس

دستکش لاتکس این روزها به دلیل کاربرد گسترده‌ای که دارد، تا این حد معروف و محبوب شده است. البته این هم مهم است که دستکش‌های لاتکس به نسبت همه دستکش‌های دیگر، دوام و استقامت و ارزش خرید بالاتر دارد. در مطلب « کاربرد دستکش لاتکس » می‌توانید مطالعه کنید که این محصول چقدر کارایی‌های متفاوتی دارد.

روش انتخاب سایز دستکش لاتکس | لیان آزمای بهار

اما در این بخش می‌خواهیم به موضوع اصلی این مطلب بپردازیم که همان راهنمای انتخاب سایز دستکش جراحی است. برای این منظور یک متر خیاطی یا هر متر دیگری که انعطاف خوبی داشته باشد، بردارید و اندازه بزرگ‌ترین قسمت دسته خود را از عرض بگیرید.

دقت کنید که در این محاسبه نباید انگشت شصت را در نظر بگیرید. پس از این فاصله نوک بزرگ‌ترین انگشت دست را تا مچ دست اندازه‌گیری کنید. این کار را برای هر دودست خود انجام دهید. ابعاد به‌دست‌آمده را بررسی کنید و ابعاد هر دست بیش‌تر بود، آن را برای انتخاب سایز معیار قرار دهید.

ابعاد نهایی را در نظر داشته باشید و باتوجه‌به لیست زیر، سایز دستکش لاتکس مناسب خود را انتخاب کنید:

  • اگر سایز دست شما ۱۶٫۵ تا ۱۷٫۷ سانتی‌متر است، از دستکش لاتکسی با سایز ۷ استفاده کنید. (SMALL)
  • اگر سایز دست شما ۱۹ تا ۲۰ سانتی‌متر است، از دستکش لاتکسی با سایز ۸ استفاده کنید. (MEDIUM)
  • اگر سایز دست شما ۲۲ تا ۲۳ سانتی‌متر است، از دستکش لاتکسی با سایز ۹ استفاده کنید. (LARGE)
  • اگر سایز دست شما ۲۴ تا ۲۵٫۴ سانتی‌متر است، از دستکش لاتکسی با سایز ۱۰ استفاده کنید. (XL)
  • اگر سایز دست شما ۲۶٫۶ تا ۲۸ سانتی‌متر است، از دستکش لاتکسی با سایز ۱۱ استفاده کنید. (XXL)

شما از کدام سایز دستکش لاتکس استفاده می‌کنید؟ | لیان آزمای بهار

شما از کدام سایز دستکش لاتکس استفاده می‌کنید؟

یکی از دلایل اصلی برای این که استفاده از دستکش‌های لاتکس گسترش داشته است، راحتی در استفاده از این دستکش‌ها است. دستکش‌های لاتکس به شکل یکبار مصرف تولید می‌شوند و لازم است پس از هر بار استفاده دور انداخته شوند. دقت کنید که استفاده از یک دستکش تکراری می‌تواند باعث بروز حساسیت‌های پوستی شود.

مهم است خرید دستکش یکبار مصرف لاتکس را باتوجه‌به جنس و نوع دستکش انجام دهید و از دستکش‌هایی که قبلاً استفاده شده‌اند، دیگر استفاده نکنید. علاوه بر این موضوع، اهمیت زیادی دارد که دستکش‌های مناسب با سایز درست انتخاب کنید. هر شخصی لازم است دستکش را باتوجه‌به روش اندازه‌گیری که در این مطلب به آن اشاره کردیم، انتخاب کند تا بهترین و راحت‌ترین دستکش را استفاده کند. اندازه‌گیری سایز دستکش لاتکس از شما تنها چند دقیقه زمان خواهد گرفت، اما از طرفی دستکشی خواهید داشت که برای استفاده بسیار راحت و مناسب است و شما را دچار مشکل نمی‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *