مصرفی عمومی بیمارستانی

شناخت انواع دستکش لاتکس و مزایا و معایب هر کدام

شناخت انواع دستکش لاتکس و مزایا و معایب هر کدام

استفاده از دستکش در محیط‌هایی که رعایت بهداشت اهمیت زیادی دارد، مانند مراکز پزشکی و آزمایشگاهی مرسوم است. دستکش‌های یکبار مصرف مختلفی در این مراکز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این دستکش‌ها می‌توان به دستکش نیتریل، وینیل، لاتکس، جراحی، ضد ایدز و ارتوپدی اشاره کرد. پرسنل کادر درمان و آزمایشگاه با این دستکش‌ها از دست‌های خود در برابر عفونت‌ها و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کنند. از بین دستکش‌های یکبار مصرف پزشکی نیز دستکش لاتکس محبوبیت زیادی دارد. این دستکش، کاربردهای گسترده‌ای در حوزه بهداشتی، پزشکی و دامپزشکی دارد. همچنین، دستکش لاتکس انواع مختلفی دارد که هر مدل آن به یک شیوه تولید می‌شود. در ادامه، به معرفی جامع انواع دستکش لاتکس پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

دستکش لاتکس چیست؟

در پاسخ به سوال دستکس لاتکس چیست باید گفت، دستکش لاتکس یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین انواع دستکش یکبار مصرف پزشکی است. قدمت استفاده از این دستکش به بیش از صد سال پیش بازمی‌گردد. کارکنان مراکز درمانی و آزمایشگاهی در تمام طول این مدت با کمک دستکش لاتکس توانسته‌اند، ایمنی لازم را در زمان کار برای خود فراهم کنند. به ‌طور کلی، این دستکش به‌ منظور محافظت از دست در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها، عفونت‌ها و آلودگی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر نیز طیف وسیعی از کارکنان مراکز درمانی و آزمایشگاهی در جهان از دستکش لاتکس استفاده می‌کنند. بنابراین، چرخه تولید دستکش لاتکس بسیار پویا و پررونق است و توزیع آن با استقبال خوبی همراه می‌شود. به علاوه، از دستکش‌های لاتکس می‌توان در حوزه‌های کاری دیگری نیز مانند سالن‌های زیبایی، رستوران‌ها، کارگاه‌های تولیدی و صنعتی و… استفاده کرد. در واقع، استفاده راحت دستکش لاتکس و مقاومت بالای آن باعث جلب نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان شده است.

شناخت انواع دستکش لاتکس

معرفی انواع دستکش لاتکس

از جمله مواردی که باید به آن در راهنمای خرید دستکش لاتکس توجه کرد، نوع آن است. دستکش لاتکس در دو مدل با پودر و بدون پودر تولید و عرضه می‌شود. بنابراین، دو مدل دستکش لاتکس در بازار وسایل پزشکی و آزمایشگاهی وجود دارد که در قسمت زیر، به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • دستکش لاتکس با پودر

دستکش لاتکس با پودر یا پودری یکی از انواع دستکش لاتکس است که طرفداران کمتری نسبت به مدل بدون پودر آن دارد. برای تولید این دستکش از مواد پایه‌ای مانند پلاستیک طبیعی و پودر نشاسته ذرت استفاده می‌کنند. وجود پودر در محتوای این دستکش، خوشایند برخی از مصرف‌کنندگان نیست؛ زیرا حساسیت پوستی آن‌ها را فعال می‌کند. البته وجود پودر در ساختار دستکش مزایایی نیز دارد. برای مثال، دست با پوشیدن دستکش‌های پودری دیرتر عرق می‌کند و دستکش خیلی کم به دست می‌چسبد.

کاربرد و مزایا دستکش لاتکس با پودر

کاربرد و مزایا دستکش لاتکس با پودر

      • ضخامت کم
      • قیمت مناسب
      • توانایی حفظ حس لامسه
      • برخورداری از مقاومت بالا و انعطاف پذیری مناسب
      • استفاده راحت و آسان
      • برخورداری از خاصیت ضد لغزش
      • قابل‌استفاده در زمینه‌های مختلف کاری

معایب دستکش لاتکس با پودر

      • احتمال نفوذ پودر به بافت‌ها
      • احتمال تحریک پوستی و واکنش‌های آلرژیک

 

  • دستکش لاتکس بدون پودر

دستکش لاتکس بدون پودر مانند مدل پودری آن باعث حساسیت‌های پوستی مانند خارش، قرمزی، سوزش، خشکی و پوسته‌پوسته شدن دست نمی‌شود. به همین دلیل، استفاده از این دستکش لاتکس رواج بیشتری دارد. این دستکش به انتخاب اول بسیاری از کارشناسان آزمایشگاه و پزشکان حوزه‌های مختلف تبدیل شده است. ضمن اینکه از این دستکش می‌توان در زمان‌های طولانی بدون نگران شدن از تحریک پوست خود استفاده کرد.

کاربرد و مزایا دستکش لاتکس بدون پودر

کاربرد و مزایا دستکش لاتکس بدون پودر

      • ضخامت کم
      • توانایی حفظ حس لامسه
      • برخورداری از خاصیت ضد لغزش
      • استقامت و انعطاف‌پذیری مناسب
      • تولید با پلاستیک طبیعی مستحکم
      • کاربرد گسترده در لوازم مصرفی پزشکی و خانگی

معایب دستکش لاتکس بدون پودر

      • قیمت بالاتر نسبت به دستکش لاتکس پودری
      • انعطاف‌پذیری کمتر در مقایسه با دستکش لاتکس پودری

خرید دستکش لاتکس باکیفیت

در زمان خرید دستکش پزشکی لاتکس بایستی به نکات مختلفی از جمله شرکت سازنده، نوع دستکش و میزان مقاومت و سطح کیفی آن توجه کرد. شرکت‌های مختلفی در حال تولید انواع دستکش لاتکس هستند و آن‌ها را با درجه کیفی متفاوت تولید می‌کنند. بنابراین، برای اینکه خرید مطمئنی داشته باشید، بایستی به برند محصول توجه نمایید. بعد از خرید دستکش نیز باید آن را در مکانی خشک نگهداری کنید. بهتر است دمای محل نگهداری آن بین 15 الی 35 درجه سانتی‌گراد باشد. ضمناً، دستکش‌های لاتکس نباید در معرض مستقیم نور خورشید و گرما قرار بگیرند. به‌ طور کلی، توجه به اصول نگهداری از دستکش‌های لاتکس باعث حفظ سطح کیفی آن‌ها می‌شود.

جمع بندی

استفاده از انواع دستکش لاتکس در صنعت پزشکی متداول است. این دستکش در مدل‌های پودری و بدون پودر تولید و ارائه می‌شود. دستکش لاتکس پودری متشکل از پلاستیک طبیعی با پودر نشاسته ذرت است. دلیل استفاده از پودر در فرمولاسیون این دستکش، افزایش مقاومت و انعطاف‌پذیری آن است. به صورتی که پوشیدن و استفاده از آن راحت باشد؛ اما این پودر باعث تحریک پوست برخی از مصرف‌کنندگان می‌شود. در واقع، افرادی که حساسیت پوستی دارند، باید قید استفاده از دستکش لاتکس پودری را بزنند. مدل بدون پودر آن نیز به ‌شدت پرطرفدار است و فروش بهتری نسبت به مدل پودری دارد. در واقع، دستکش لاتکس بدون پودر باعث واکنش‌های آلرژیک نمی‌شود؛ به همین خاطر، مورد توجه طیف وسیعی از پزشکان قرار گرفته است. شما میتوانید بهترین انواع دستکش لاتکس را از لیان آزمای بهار خریداری کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *