مراقبت خانگی

آشنایی با انواع تب سنج دیجیتالی

آشنایی با انواع تب سنج دیجیتالی

وجود یک تب سنج پزشکی قابل اعتماد در خانه می تواند بسیارمفید و کاربردی باشد. توانایی تشخیص دقیق اینکه آیا فردی تب دارد، اطلاعات مورد نیاز را در مورد مراحل مهم بعدی مراقبت از او به شما می دهد. بدین منظور در این مقاله به اینکه اساسا تب سنج دیجیتالی چیست خواهیم پرداخت و انواع تب سنج دیجیتالی و کاربرد هریک را بررسی خواهیم کرد.

تب سنج دیجیتالی چیست؟

تب سنج های دیجیتال ابزارهای سنجش دمای بدن هستند. این تب سنج ها که به راحتی قابل حمل بوده، دارای پروب های دائمی و صفحه نمایش دیجیتال مناسب هستند. نحوه کار دماسنج دیجیتال به نوع سنسور آن بستگی دارد. انواع سنسورها شامل آشکارساز دمای مقاومتی resistance temperature (RTD) detector، ترموکوپل و ترمیستور است که هر نوع مزایا و معایبی دارند. کار کردن با این تب سنج ها بسیار آسان بوده و اندازه گیری دما به وسیله آنها بسیار سریع تر است.

دماسنج های دیجیتال مدرن همه از اولین دماسنج پزشکی اختراع شده توسط سر توماس آلبوت نشات می گیرند. پزشک انگلیسی سر توماس آلبوت (1836-1925) اولین تب سنج پزشکی کاربردی را که برای اندازه گیری دمای بدن یک فرد مورد استفاده قرار می گرفت، در سال 1867 اختراع کرد. این تب سنج قابل حمل با طول 6 اینچ، قادر بود دمای بدن بیمار را در 5 دقیقه ثبت کند. بعد از آن به تدریج انواع تب سنج ها ساخته و روانه ی بازار شدند.

کاربرد تب سنج دیجیتالی

تب سنج های دیجیتال با استفاده از حسگرهای حرارتی که تعیین کننده دمای بدن هستند، کار می کنند. میتوان از این تب سنج ها برای اندازه گیری دمای پیشانی، دهان، رکتوم یا زیر بغل استفاده کرد.

هنگام ارزیابی خوانش تب سنج دیجیتال، به خاطر داشته باشید که دمای زیر بغل (زیر بغل) حدود ½ تا 1 درجه فارنهایت (0.6 درجه سانتیگراد) سردتر از میزانی است که تب سنج دهانی نشان می دهد. دماسنج های مقعدی ½ تا 1 درجه فارنهایت (0.6 درجه سانتی گراد) گرم تر از قرائت های دهانی هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه استفاده از تب سنج دیجیتال میتوانید به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید.

کاربرد تب سنج دیجیتالی

مزایا و معایب تب سنج دیجیتالی چیست؟

یکی از مواردی که در راهنمای انتخاب تب سنج دیجیتالی مد نظر قرار میگیرد، مزایا و معایب انواع آن است. تب سنج های دیجیتال دمای بدن را در حدود 1 دقیقه یا کمتر نشان می دهند. برای بدست آوردن خوانش دقیق در استفاده از تب سنج دیجیتال دهانی، نوک دستگاه باید با دهان کاملا بسته زیر زبان قرار گیرد. به همین دلیل، خوانش های تب سنج مقعدی برای نوزادان و کودکان خردسال دقیق تر در نظر گرفته می شود.

علاوه بر این دمای تب سنج دهانی اگر خیلی به زمان خوردن یا نوشیدن نزدیک باشند، دقیق نخواهند بود. زیرا ممکن است نتایج به دلیل دمای غذا یا نوشیدنی شما تغییر کند. بنابراین باید حداقل 15 دقیقه صبر کنید.

خوانش دما با دماسنج مقعدی ممکن است برای نوزادان و کودکان کوچک ناراحت کننده باشد.

شما نباید از یک دماسنج برای خوانش دمای مقعدی و دهانی استفاده کنید. در این صورت ممکن است نیاز به خرید دو دماسنج داشته باشید، که باید دارای برچسب باشند.

باتری های دماسنج باید به طور دوره ای تعویض شوند. مطمئن شوید که نوع مناسب باتری‌ها را برای دستگاه خود در اختیار دارید و نحوه تعویض آن‌ها را می‌دانید تا در مواقع اضطراری دچار مشکل نشوید.

انواع تب سنج دیجیتالی

در مطلب دیگرمان با عنوان انواع تب سنج تلاش کردیم تا تب سنج های موجود در بازار را به همراه کاربردهایی که دارد مورد بررسی قرار دهیم. در این مطلب به طور خاص قصد داریم تا به طور خاص به انواع دیجیتالی از تب سنج ها بپردازیم. از انواع تب سنج دیجیتالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تب سنج دیجیتال دهانی

دمای دهان را می توان با انواع تب سنج دیجیتالی یا جیوه ای اندازه گیری کرد. در زیر به مزایا و معایب دماسنج های دهانی می پردازیم.

میانگین دمای دهان هر فرد 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) است. با این حال، دمای دهانی از 97 درجه فارنهایت (36.1 درجه سانتیگراد) تا 99 درجه فارنهایت (37.2 درجه سانتیگراد) متعادل در نظر گرفته می شود. ایده خوبی است که بدانید معمولاً دمای بدن شما چقدر است تا بتوانید ارزیابی کنید که آیا در هنگام احساس بیماری تب دارید یا خیر.

انواع تب سنج دیجیتالی برای تشخیص تب

برای این روش تب سنج دیجیتال دهانی را زیر زبان قرار می دهند. این روش برای بزرگسالان و کودکان 4 سال به بالا که قادر به نگه داشتن دماسنج در دهان هستند، استفاده می شود. کودکان کوچکتر و افرادی که مشکلات تنفسی دارند، ممکن است نتوانند دهان خود را به اندازه کافی بسته نگه دارند تا خواندن دقیقی داشته باشند.

2. تب سنج دیجیتال گوشی (تمپانیک)

دماسنج تمپانیک، دمای داخل کانال گوش را از طریق فناوری اشعه مادون قرمز اندازه گیری می کند.

خوانش تمپان 0.5 درجه فارنهایت (0.3 درجه سانتیگراد) تا 1 درجه فارنهایت (0.6 درجه سانتیگراد) بیشتر از خوانش دمای دهانی است.

درباره ی کاربرد تب سنج دیجیتالی گوشی باید گفت، که خوانش سریع و دقیقی را ارائه می دهند. همچنین ممکن است به تب سنج های دهانی یا مقعدی، به ویژه در کودکان، ارجحیت داشته باشند.

با توجه به اندازه کانال گوش، تب سنج تمپانیک برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی شود.

برای به دست آوردن نتایج دقیق باید تب سنج را در پوزیشن درستی قرار داد. این دماسنج ها ممکن است به درستی در یک کانال گوش کوچک یا خمیده قرار نگیرند. انسدادهایی مانند جرم گوش ممکن است نتایج این اندازه گیری ها را تغییر دهند.

3. تب سنج دیجیتال پیشانی (تمپورال)

از تب سنج های پیشانی با بهره گیری از حسگرهای مادون قرمز، برای اندازه گیری دمای شریان گیجگاهی سطحی که شاخه ای از شریان کاروتید است، استفاده می کنند. برخی از آنها به عنوان تب سنج مادون قرمز غیر تماسی شناخته می شوند.

تب سنج های دیجیتالی پیشانی که نیازی به تماس فیزیکی ندارند، برای استفاده در مکان هایی مانند فرودگاه ها، فروشگاه ها و استادیوم ها بسیار مورد توجه واقع شده اند. اندازه گیری دمای پیشانی حدود 1 درجه فارنهایت (0.6 درجه سانتیگراد) سردتر از دمای دهانی است.

این تب سنج ها خوانش سریع دارند و در عرض چند ثانیه (کمتر از یک دقیقه) دما را اندازه گیری می کنند. این تب سنج ها به راحتی قابل استفاده هستند و می توانند در نوزادان، کودکان و بزرگسالان استفاده شوند.

تب سنج دیجیتال پیشانی (تمپورال) از انواع تب سنج دیجیتالی

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که دماسنج‌های دهانی ممکن است به اندازه دماسنج‌های مقعدی در کودکان دقیق باشند و نسبت به دماسنج‌های گوش یا زیر بغل خوانش بهتری داشته باشند. با این حال، این یافته ها قطعی نیستند و در مطالعات دیگر مورد مناقشه قرار گرفته اند.

تب سنج های دیجیتال پیشانی باید به طور دقیق و مطابق با دستورالعمل های سازنده مورد استفاده قرار گیرند. در غیر این صورت خوانش درستی را ارائه نمی دهند.

خوانش ها می توانند تحت تأثیر عوامل خارجی، از جمله باد، گرمایش داخلی، و نور مستقیم خورشید قرار گیرند. پوشیدن برخی لباس‌ها، مانند کلاه یا کت‌های سنگین، می‌تواند نتایج را تغییر دهد.

4. تب سنج دیجیتال زیر بغل

کاربرد تب سنج دیجیتالی زیر بغل برای کودکان خردسال یا بزرگسالانی است که دمای بدن آنها را نمی توان به طور ایمن به صورت دهانی اندازه گیری کرد. این روش به اندازه دهان یا مقعد دقیق نیست، اما می تواند به عنوان اولین چک سریع استفاده شود. شما می توانید این اندازه گیری را برای اطمینان با تب سنج های دهانی یا مقعدی چک کنید.

5. تب سنج دیجیتال رکتال (مقعدی)

تب سنج مقعدی دماسنجی است که برای بررسی دمای داخلی بدن در رکتوم قرار داده می شود. شکل حباب مانندی مانند دماسنج دهانی دارد، اما معمولاً دارای نوک کوتاه‌تر و سفت‌تر برای قرار دادن راحت‌تر در رکتوم است.

دماسنج های دیجیتال دهانی و مقعدی دقیق ترین هستند. دماسنج های مقعدی، اگرچه ممکن است به طور گسترده برای استفاده در خانه مورد استفاده قرار نگیرند، معیار بهتری برای اندازه گیری دمای درونی بدن هستند.

برای این روش، دماسنج به آرامی وارد رکتوم می شود. شما می توانید دمای مقعدی را در کودکان بزرگتر از 4-3 سال اندازه گیری کنید. اما ممکن است ثابت نگه داشتن آنها به اندازه ای که باید بمانند دشوار باشد.

تب سنج دیجیتال رکتال از انواع تب سنج دیجیتالی

سخن پایانی

با توجه به مطالب بیان شده در خصوص اینکه تب سنج دیجیتالی چیست، چه ویژگی ها و انواعی دارد، امیدواریم توانسته باشیم شما را با کاربرد تب سنج دیجیتال آشنا کنیم. اگر قصد خرید و یا اطلاع از قیمت تب سنج را دارید، میتوانید به فروشگاه لیان مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *