علوم آزمایشگاهی

ایزو 9001 چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

ایزو ۹۰۰۱ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ | لیان آزمای بهار

آیا تابه‌حال به فکر این افتاده‌اید که چطور یک آزمایشگاه می‌تواند بهبود مداوم، صرفه‌جویی در هزینه و رضایت مشتری را به دست آورد؟ آیا تصور کرده‌اید که چه عواملی می‌توانند باعث ایجاد اعتماد و اعتبار در میان مشتریان این آزمایشگاه شوند؟ یکی از ابزارهایی که برای رسیدن به این اهداف عمده استفاده می‌شود، استاندارد ایزو ۹۰۰۱ است. اگر شما هم دوست دارید، بدانید ایزو ۹۰۰۱ چیست ، در ادامه با ما باشید.

این استاندارد، یک سیستم مدیریت کیفیت را تعریف می‌کند که به آزمایشگاه‌ها کمک می‌کند، فرایندهای خود را بهبود داده و به کیفیت برتر و هدف‌های سازمانی خود دست پیدا کنند؛ بنابراین، ایزو ۹۰۰۱ به‌صورت عمده به تضمین کیفیت محصولات و خدمات، افزایش رضایت مشتریان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و بهبود مداوم فرایندها می‌پردازد.

در این مقاله، به بررسی مزایا و اهمیت استفاده از استاندارد ایزو ۹۰۰۱ خواهیم پرداخت. همچنین، نگاهی به الزامات تعریف شده در آن خواهیم داشت که به درک بهتر در مورد ایزو ۹۰۰۱ کمک می‌کنند.

چرا رعایت استاندارد در لوازم آزمایشگاهی مهم است؟

پیش از هر چیز برای اینکه بهتر بتوانید ماهیت ایزو ۹۰۰۱ را درک کنید، می‌خواهیم بررسی کنیم که چرا از ابتدا گفته می‌شود که رعایت استاندارد در محیط و تجهیزات آزمایشگاهی اهمیت بسیار زیادی دارد؟

بدون شک برای این منظور ده‌ها دلیل وجود دارد که هر یک در جای خود مهم خواهند بود، اما در ادامه چند مورد از شاخص‌ترین این دلایل را مطرح و بررسی خواهیم کرد که برای کاربرد ایزو ۹۰۰۱ و سایر استانداردها در محیط آزمایشگاهی توجیه خوبی هستند:

  1. دقت و قابلیت اعتماد: استانداردهای لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی به‌طورکلی براین‌اساس تعیین می‌شوند که آیا این ابزارها قادر به انجام آزمایش‌ها بادقت و قابلیت اعتماد هستند یا خیر! استفاده از تجهیزات با استانداردهای مربوطه، به محققان اجازه می‌دهد که نتایج آزمایش‌ها را باقدرت و اعتمادبه‌نفس بیشتری تفسیر کنند و از دقت آنها اطمینان داشته باشند.
  2. ایمنی: استانداردهای لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی برای حفظ ایمنی کاربران نقش بسیار مهمی دارند. تجهیزات با استانداردهای مناسب شرایط ایمنی لازم را فراهم می‌کنند، مانند: محافظت در برابر آتش، برق، مواد شیمیایی خطرناک و حتی تهویه مناسب که هر یک در جایگاه خود بسیار مهم است. این امر به کاهش حوادث و صدمات جسمانی کاربران کمک زیادی می‌کند.
  3. تبادل اطلاعات و قابلیت تکرار: استانداردهای لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی برای تبادل اطلاعات و تکرار آزمایش‌ها بین مراکز مختلف بسیار حائز اهمیت هستند. با رعایت استانداردها، می‌توان نتایج آزمایش‌ها را بادقت در مراکز دیگر تکرار کرده و اطمینان حاصل کرد که نتایج مشابهی به دست می‌آیند.

ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ یکی از استانداردهای مدیریت کیفیت برجسته است که توسط سازمان بین‌المللی استانداردها (ISO) ایجاد شده و توسعه‌یافته است. این استاندارد به‌عنوان مرجعی قابل‌قبول در سطح جهانی برای مدیریت کیفیت شناخته شده است و بر اساس آن، سازمان‌ها می‌توانند سیستم‌های مدیریت کیفیت خود را بر اساس اصول و متدهای استاندارد طراحی، پیاده‌سازی و بهبود دهند.

ایزو ۹۰۰۱ چیست؟ | لیان آزمای بهار

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهبود داده و به اهداف کیفیتی برای مشتریان خود دست پیدا کنند. با اجرای این استاندارد، سازمان‌ها می‌توانند فرایندهای کاری خود را بهبود داده و روش‌های مؤثری برای مدیریت عملیات، کنترل کیفیت و ارتقای مستمر، تعیین کنند. همچنین، این استاندارد به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا بازخورد مشتریان را جمع‌آوری کرده و نیازها و انتظارات آنها را بهبود بخشند که این پیشرفت‌ها می‌توانند به رضایت مشتریان و افزایش رقابت‌پذیری سازمان کمک کند.

هدف ایزو ۹۰۰۱ چیست و چرا مهم است که آن را بشناسیم؟

به‌طورکلی، استاندارد ایزو ۹۰۰۱ از سال ۱۹۸۷ شروع به فراگیرشدن کرد و خیلی زود در صنایع و کاربردهای زیادی از جمله آزمایشگاه‌ها به کار گرفته شد. این استاندارد در بیش از ۱۸۹ کشور جهان شناخته شده و مورداستفاده قرار گرفته است. با بیش از یک میلیون گواهینامه صادر شده به سازمان‌ها در این کشورها، ایزو ۹۰۰۱ به‌عنوان استانداردی بسیار محبوب و پذیرفته شده در صنایع و سازمان‌های مختلف شناخته می‌شود.

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در خانواده استانداردهای ISO 9000 قرار دارد که به‌طورکلی به مدیریت کیفیت اختصاص دارند. این خانواده استانداردها شامل: هفت اصل اساسی مدیریت کیفیت است که شامل مواردی مانند: تمرکز قوی بر مشتری و بهبود مداوم خواهند بود.

اساساً، ایزو ۹۰۰۱ تنها استاندارد در این خانواده است که قابلیت اعطای گواهی‌نامه را دارد. به این معنی که سازمان‌ها می‌توانند گواهی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ره به دست آورند تا نشان دهند که سیستم مدیریت کیفیتشان در سطح بالایی در حال فعالیت است.

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ به سازمان‌ها در بهبود فرایندها کمک می‌کند. با استفاده از این استاندارد، سازمان‌ها می‌توانند ناکارآمدی‌ها را شناسایی کرده و از بین ببرند، هدررفت‌ها را کاهش دهند، عملیات را ساده‌تر کرده و تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تری را ترویج دهند.

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ همچنین به سازمان‌ها امکان بهینه‌سازی پیوسته را می‌دهد. این استاندارد، آزمایشگاه‌ها و سایر صنایع را به انجام بازرسی‌ها دوره‌ای و منظم تشویق می‌کند تا سازمان‌ها بتوانند سیستم‌های مدیریت کیفیت خود را به طور مداوم بهبود دهند.

ایزو ۹۰۰۱ در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟ | لیان آزمای بهار

ایزو ۹۰۰۱ در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در تمامی زمینه‌های فعالیت سازمانی قابل‌استفاده است و برای هر نوع سازمان یا صنعتی قابل‌اجرا خواهد بود. ایزو ۹۰۰۱ به‌عنوان یک استاندارد عمومی مدیریت کیفیت بر اصول و مبانی کلی مدیریت کیفیت تمرکز دارد که در تمامی صنایع و سازمان‌ها قابل‌اجرا و پیاده‌سازی هستند. برخی از زمینه‌هایی که استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در آن‌ها کاربرد دارد، عبارت‌اند از:

  • آزمایشگاه‌ها: رعایت استانداردها در محیط آزمایشگاه موضوع مهمی است و بدون شک یکی از اساسی‌ترین استانداردها، ایزو ۹۰۰۱ خواهد بود که در سطح جهانی شناخته شده و فراگیر است.
  • صنایع تولیدی: شامل صنایع تولیدی مختلف مانند: صنعت خودروسازی، فولاد، الکترونیک، پزشکی، غذایی، شیمیایی و موارد مشابه خواهد بود. ایزو ۹۰۰۱ در این صنایع نقش و اهمیت بسیار زیادی دارد و بدون آن رشد این صنایع به خطر خواهد افتاد.
  • خدمات: این کاربرد ایزو ۹۰۰۱ شامل صنایع خدماتی نظیر: بانکداری، بیمه، حمل‌ونقل، مشاوره، فناوری اطلاعات و حتی خدمات بهداشتی و درمانی خواهد بود.
  • سازمان‌های دولتی و عمومی: سازمان‌ها و نهادهای دولتی مانند: وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر نهادهای عمومی هم موظف به استفاده از ایزو ۹۰۰۱ در خدمت‌رسانی خواهند بود.

برای شکل گیری یک آزمایشگاه استانداردهای زیادی مانند استاندارد واردات لوازم آزمایشگاهی و یا ایزو ۹۰۰۱ باید در نظر گرفته شوند و بدون وجود این استانداردها، عملاً آزمایشگاه بدون استفاده می‌شدند.

الزامات تعریف شده در ایزو ۹۰۰۱

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ یکی از شناخته‌شده‌ترین و پرکاربردترین استانداردهای بین‌المللی در زمینه سیستم‌های مدیریت کیفیت است. این استاندارد یک رویکرد سیستماتیک را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات و خدمات آن‌ها به طور پیوسته نیازهای مشتریان را برآورده کرده و رضایت مشتری را افزایش می‌دهند.

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ شامل چندین عنصر اصلی است که بهبود مداوم، کنترل فرایندها، رهبری مؤثر و تمرکز بر مشتری را ترویج می‌دهد. با اجرای این استاندارد، سازمان‌ها می‌توانند فرایندهای خود را بهینه کرده، نقاط ضعف را شناسایی و تغییرات لازم را برای بهبود عملکرد اعمال کنند.

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ روش‌ها و الزاماتی را برای تعیین مسئولیت‌ها، برنامه‌ریزی، ثبت و تقسیم‌بندی اطلاعات، ارزیابی عملکرد و بهبود مداوم فرایندهای سازمانی فراهم می‌کند. این استاندارد همچنین توجه به مدیریت دانش، ارتباطات داخلی و برون‌سپاری را نیز در برنامه خود دارد.

با اعتماد به استاندارد ISO ۹۰۰۱، سازمان‌ها قادر خواهند بود تا بهبود مداومی را در سیستم‌های مدیریت کیفیت خود اعمال کنند، ریسک‌ها را کاهش دهند، عملکرد خود را ارزیابی کرده و رویکردهای بهتری را برای توسعه و رشد به دست آورند. همچنین، این استاندارد برای سازمان‌ها اعتبار و اعتماد مشتریان و شرکای تجاری خود را نیز افزایش خواهد داد.

مزایای استفاده از ایزو ۹۰۰۱

تا اینجا با تعریف ایزو ۹۰۰۱ چیست، کاربردهای آن و همچنین الزامات تعریف شده در آن، آشنا شدید. در این بخش اما می‌خواهیم موضوع جذاب‌ترین را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای استفاده از ایزو ۹۰۰۱ | لیان آزمای بهار

ایزو ۹۰۰۱ در تجهیزات آزمایشگاهی و سایر بخش‌های یک آزمایشگاه استفاده می‌شود، حتی از آن می‌توان به‌عنوان استاندارد طراحی آزمایشگاه هم استفاده کرد. این موارد تنها بخشی از مزایای استفاده از ایزو ۹۰۰۱ در آزمایشگاه هستند و بدون شک این استاندارد در صنایع دیگر هم مزیت‌های زیادی دارد. در ادامه مزایای را مشاهده می‌کنید که استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای تمامی زمینه کاربردش خواهد داشت:

1.    افزایش اعتماد و رضایت مشتری

با پیاده‌سازی استاندارد ISO ۹۰۰۱، آزمایشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها به مشتریان اطمینان می‌دهند که فرایندهای کیفیت آن‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی بوده و محصولات و خدماتی ارائه می‌دهند که به طور دقیق نیازهای مشتریان را برآورده می‌کنند. این اتفاق منجر به افزایش اعتماد و رضایت مشتریان می‌شود که در نتیجه می‌تواند به افزایش فروش و ارتباطات مداوم با مشتریان منجر شود.

2.    فرایندهای کنترل کیفیت قوی

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ روش‌ها و الزاماتی را برای تضمین کیفیت محصولات و خدمات تعیین می‌کند. با اجرای این استاندارد، سازمان‌ها می‌توانند فرایندهای کنترل کیفیت قوی‌تری را پیاده کنند و به جلوگیری از عیوب و نقص‌ها در محصولات خود بپردازند. این موضوع باعث افزایش اعتماد به کیفیت محصولات، کاهش بازگشت محصولات و افزایش رضایت مشتریان خواهد شد.

3.    صرفه‌جویی در هزینه و افزایش بهره‌وری

 پیاده‌سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ می‌تواند منجر به بهبود فرایندها، کاهش عیوب و نقص‌ها، بهبود مدیریت منابع و بهره‌وری بیشتر شود. به‌این‌ترتیب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در سازمان ایجاد خواهد شد. با کاهش هدررفت منابع و بهره‌وری بهتر، سازمان‌ها می‌توانند هزینه‌های تولید و ارائه خدمات را کاهش داده و سودآوری را افزایش دهند.

4.    فرهنگ بهبود مداوم

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ تمرکز زیادی بر بهبود مداوم و پیوسته دارد. با اجرای این استاندارد، سازمان‌ها از رویکردهای مدیریتی مبتنی بر بهبود مداوم برخوردار می‌شوند و فرهنگ بهبود مستمر را در سازمان ترویج می‌دهند. این موضوع منجر به شناخت بهتر فرایندها، شناسایی فرصت‌های بهبود، ارتقای عملکرد و افزایش کیفیت کلی سازمان می‌شود.

بهترین برندی که در تولید محصولاتش از ایزو ۹۰۰۱ استفاده می‌کند، کدام است؟

در این مطلب سعی شد تا با ماهیت ایزو ۹۰۰۱ آشنا شوید و به طور کامل به سؤال ایزو ۹۰۰۱ چیست، پاسخ داده شد. کاربرد ایزو ۹۰۰۱ بسیار گسترده است و آزمایشگاه‌ها و تولیدکننده لوازم آزمایشگاهی از اولین مراکزی بودند که به سراغ استفاده از آن رفتند. شاید برای شما هم سؤال باشد که در محصولات کدام برند لوازم آزمایشگاهی از الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ استفاده شده است؟

بهترین برندی که در تولید محصولاتش از ایزو ۹۰۰۱ استفاده می‌کند، کدام است؟ | لیان آزمای بهار

اپندورف یکی از معدود برندهایی است که به طور قاطع در تمامی محصولاتش این استاندارد را رعایت می‌کند و این موضوع باعث شده تا مشتریان اعتماد بیش‌تری به محصولات این برند داشته باشند. با این که اپندورف یک برند خارجی است، اما جای نگرانی ندارد؛ چرا که شما از طریق شرکت لیان آزمای بهار می‌توانید به‌راحتی محصولاتش را خریداری کنید. به‌این‌ترتیب اگر دوست دارید لیست تجهیزات آزمایشگاهی اپندورف را مشاهده کنید، می‌توانید از لیان آزمای بهار کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

6 نظر در “ایزو 9001 چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

  1. علی مردان پور گفت:

    چرا آزمایشگاه ها باید ایزو 9001 داشته باشند؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      داشتن ایزو ۹۰۰۱،این دیدگاه را به مراجعین میدهد که آزمایشگاه یک سری پروتکل های استاندارد برای انجام آزمایشات دارد و برا اساس ضوابطی مشخص عمل می کند.

  2. شیرین حیدری گفت:

    چرا اخذ گواهینامه ISO 9001 مهم است؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      سلام دوست عزیز،سه دلیل برای نیاز به گرفتن ایزو 9001،وجود دارد:
      -اخذ ایزو برای افزایش موفقیت در کار و اعتماد سازی
      -برای بهبود کارایی داخلی مراکز و سازمان ها و کاهش هزینه ها
      -بازاریابی محرمانه: با نشان دادن لوگوی ایزو در بازاریابی خود، مشتریان شما به رعایت استانداردها مطمئن تر می شوند

  3. تارا فرداد گفت:

    به جز ایزو 9001،چه ایزو یا ایزوهایی برای آزمایشگاه لازم است؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      گواهینامه iso 15189 – اخذ ایزو ۱۵۱۸۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *