دستگاه های آزمایشگاهی

پیپتور چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

پیپتور چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟ | لیان آزمای بهار

در دنیای امروز، دستگاه‌ها و تجهیزات مختلفی وجود دارند که در پروژه‌های پژوهشی و صنعتی به کار می‌روند. از جمله این ابزارها که در زمینه آزمایش‌ها و تحقیقات علمی بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد، پیپتورها هستند. اگر شما هم دوست دارید، بدانید که پیپتور چیست ، توصیه می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید.

پیپتورها یک نوع ابزاردقیق هستند که به کمک آنها می‌توان مایعات را بادقت و تکرارپذیری بالا توزیع کرد. این دستگاه‌ها در آزمایشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارند. باتوجه‌به کارایی این دستگاه‌ها اصلاً دور از انتظار نیست که در هر آزمایشگاهی شاهد استفاده از آن‌ها باشید.

با بررسی ساختار و عملکرد این دستگاه‌ها، می‌توانید درک بهتری از توانایی‌ها، ویژگی‌ها و همچنین کاربردهای آنها پیدا کنید. هر نوع دستگاهی، دارای ویژگی‌ها و مزایای خاص خود است که به شما کمک می‌کند تا در انتخاب مناسب‌ترین و بهینه‌ترین پیپتور برای نیازها و کاربردهای خودتان، تصمیم‌گیری کنید.

پیپتور آزمایشگاهی چیست؟

دستگاه پیپتور نوعی وسیله الکترونیکی است که برای انجام عملیات پیپت کردن در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. پیپتورها را می‌توان به انواع پیپت‌ها متصل کرد و از این طریق، پروسه پیپت کردن نمونه‌های مختلف بسیار ساده و البته سریع‌تر خواهد بود. این دستگاه‌ها عمدتاً به منظور دقت بالا، کنترل دقیق حجم و سرعت و کاهش خطاهای انسانی در عملیات پیپت کشی استفاده می‌شوند.

ساختار داخلی و بخش‌های تشکیل‌دهنده این دستگاه‌ها، شامل موارد زیر خواهد بود:

  • دسته: پیپتور دارای دسته ارگونومیکی است که برای راحتی و استفاده آسان طراحی شده است. وجود دسته باعث کاهش فشار و خستگی در دست کاربر می‌شود.
  • نمایشگر: برخی از این پیپتورها دارای نمایشگری هستند که حجم موردنیاز، واحد اندازه‌گیری و سایر پارامترهای مربوطه را نمایش می‌دهد. این نمایشگر به کاربر کمک می‌کند تا مقادیر را به‌دقت برداشت و تخلیه کند.
  • دکمه‌ها: پیپتور دارای دکمه‌هایی است که به کاربر امکان کنترل حجم، سرعت، واحد اندازه‌گیری و سایر تنظیمات را می‌دهد. با استفاده از این دکمه‌ها و کنترل گر‌ها، کاربر می‌تواند پارامترهای موردنیاز را تنظیم کند.
  • بخش سری پیپتور: این دستگاه دارای یک بخش سری متصل شونده است که دارای انواع مختلفی مثل:سرسمپلر،سرنگ و پیپت های شیشه ای بوده و به طور مستقیم با مایع در تماس خواهد بود که در واقع این بخش، یکی از مهم‌ترین قسمت های دستگاه های آزمایشگاهی است و قادر به جذب و تخلیه مایع با حجم دقیق است.
  • باتری و شارژر: پیپتورهای دارای باتری داخلی هستند که برای عملکرد آنها استفاده می‌شود و با استفاده از یک شارژر می‌توان آن را دوباره شارژ کرد.

تاریخچه به وجود آمدن پیپتور

از زمان‌های دور، اولین پیپتورهای ساده برای نمونه‌برداری مایعات، از شیشه ساخته می‌شدند. پس از پیپتورهای درجه‌دار، اولین میکرو پیپت در سال ۱۹۵۷ توسط دکتر هاینریش شنیتگر (ماربورگ، آلمان) ثبت اختراع شد. بنیان‌گذار شرکت اپندورف ، دکتر هاینریش نتلر، حق این اختراع را به نام خود ثبت کرده و تولید تجاری میکروپیپت‌ها را در سال ۱۹۶۱ آغاز کرد. میکروپیپت قابل‌تنظیم اختراع نوآورانه‌ای بودند که پس از میکروپیپت‌ها معرفی شدند.

تاریخچه به وجود آمدن پیپتور | لیان آزمای بهار

شرکت نیچیریو در سال ۱۹۷۵ اولین شرکت در ژاپن بود که عرضه میکروپیپت با نام “جاستور” را در بازار ژاپن شروع کرد و همچنان به طراحی، تولید و فروش میکروپیپت‌های دقیق ژاپنی در سراسر جهان ادامه می‌دهد.

این روند ادامه داشت تا زمانی که شرکت‌های پیشرو مانند: اپندورف توانستند، پیپتورها تولید کنند. باعرضه این دستگاه‌ها عمل پیپت کردن بسیار آسان‌تر و دقیق‌تر شد. ازاین‌رو آخرین و بهترین تکنولوژی برای پیپت کردن، پیپتورها برقی هستند که عملکرد بسیار بهتری نسبت به نمونه‌های دستی پیپت دارند.

پیپتور در کدام زمینه پزشکی یا آزمایشگاهی کاربرد دارد؟

حالا که با پیپتورها و بخشی از تاریخچه این وسایل آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده که به سراغ کاربردهای اصلی این دستگاه‌ها بپردازیم. احتمالاً برای شما هم سؤال است که چرا پیپتورها در انواع آزمایشگاه‌ها و مصارف پزشکی استفاده دارند؟ دلیل این موضوع عملکرد دقیقشان است که باعث شده کاربردهای زیادی داشته باشند. در ادامه با ما باشید تا بررسی کنیم پیپتورها چه کاربردهایی دارند!

آزمایش‌های کلینیکی

آزمایش‌های کلینیکی، که در آزمایشگاه پزشکی قابل انجام هستند که برای تشخیص و زیر نظر گرفتن بیماری‌ها و وضعیت سلامت بیماران استفاده می‌شوند. در این زمینه، پیپتورهای برای اندازه‌گیری دقیق حجم‌های کوچک از نمونه‌های بیولوژیکی مانند: سرم، پلاسما، ادرار و سایر مایعات بکار می‌روند.

این نمونه‌ها، می‌توانند شاخص‌های شیمیایی مختلفی مانند: گلوکز، کلسترول، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و سایر ترکیبات بیوشیمیایی را شامل شوند. در این آزمایش‌ها همچنین از دستگاه‌های دیگر مانند: واریسپنسر هم استفاده می‌شود و اگر دوست دارید بیش‌تر در این باره بدانید، توصیه می‌کنیم حتماً مطلب واریسپنسر چیست را مطالعه کنید.

بیوشیمی و بیولوژی مولکولی

بیوشیمی و بیولوژی مولکولی زمینه‌هایی هستند که برای مطالعه و تحلیل مولکول‌های بیولوژیکی در سطح سلولی و مولکولی استفاده می‌شوند. در این زمینه، پیپتورهای برای اندازه‌گیری و انتقال دقیق حجم‌های کوچک از مایعات مانند:نمونه های حاوی DNA، RNA، پروتئین‌ها و سایر مولکول‌های بیولوژیکی استفاده می‌شوند. با استفاده از این دستگاه‌ها، می‌توان به طور دقیق و قابل‌تکرار نمونه‌های مولکولی را انتقال داده و آزمایش‌های بیوشیمی و بیولوژی مولکولی را انجام داد.

آزمایش‌های سلولی

آزمایش‌های سلولی عبارت‌اند از تحقیقاتی که در آنها سلول‌ها برای بررسی واکنش‌های بیولوژیکی و عملکرد سلولی مورداستفاده قرار می‌گیرند. پیپتورها در آزمایش‌های سلولی برای انتقال و توزیع دقیق محلول‌های مختلف سلولی، محیط کشت و سایر مایعات مورداستفاده قرار می‌گیرند.

آزمایش‌های ایمونولوژی

 آزمایش‌های ایمونولوژی به مطالعه سیستم ایمنی بدن و واکنش بدن در برابر عوامل خارجی مانند: آنتی‌ژن‌ها و آنتی‌بادی‌ها می‌پردازند. در این آزمایش‌ها، پیپتورها برای توزیع آنتی‌بادی‌ها، رونوشت‌های PCR، مایعات بیولوژیکی و سایر محلول‌ها استفاده می‌شوند. با استفاده از آن‌ها، می‌توان نمونه‌ها را به طور دقیق و قابل‌تکرار توزیع کرده و آزمایش‌های ایمونولوژی را انجام داد.

آزمایش‌های کشاورزی و محیط‌زیست

 در آزمایشگاه‌های مرتبط با کشاورزی و محیط‌زیست، پیپتورها برای اندازه‌گیری و انتقال دقیق مایعات مربوط به نمونه‌برداری، تست‌های آب‌وخاک، آزمایش‌های میکروبیولوژی و سایر آزمایش‌های مرتبط استفاده می‌شوند. بدون وجود این دستگاه‌ها بسیاری از آزمایش‌های حساس به حجم نمونه‌ها، قابل‌انجام نبودند و ازاین‌رو می‌توان پیپتور دیجیتال را تجهیزاتی کاربردی و مهم دانست.

پیپتور آزمایشگاهی چه ویژگی‌هایی دارد؟

تا اینجا می‌توانید به‌خوبی به سؤال پیپتور چیست، پاسخ دهید. اما در ادامه می‌خواهیم موضوعی را بررسی کنیم که باعث می‌شود پاسخ کامل‌تری برای این سؤال داشته باشید.

پیپتور آزمایشگاهی چه ویژگی‌هایی دارد؟ | لیان آزمای بهار

بررسی ویژگی‌های این دستگاه، یکی از راه‌های اصلی برای شناختش خواهد بود و به همین منظور در ادامه شما را با این ویژگی‌ها آشنا خواهیم کرد.

1.    طراحی دسته ارگونومیک

 پیپتورهای آزمایشگاهی اغلب با طراحی دسته‌ای ارگونومیک مجهز شده‌اند که باعث کاهش نیروی دست موردنیاز برای استفاده می‌شوند. این طراحی به کاربر امکان استفاده راحت‌تر و کاهش خستگی در طی زمان استفاده را ارائه می‌دهد.

2.    دکمه‌های الکترونیکی

 برخی از پیپتورهای آزمایشگاهی با دکمه‌های الکترونیکی مجهز شده‌اند که به کاربر امکان تنظیم کنترل سرعت پیپتور را می‌دهد. این قابلیت به کاربر امکان توزیع دقیق‌تر و کنترل بهتر را می‌دهد.

3.    توزیع آهسته

 پیپتورهای آزمایشگاهی امکان توزیع آهسته‌تر مایعات را فراهم می‌کنند، به‌عنوان‌مثال به‌صورت قطره قطره یا با یک جریان کم و ثابت که تنظیم آن بر عهده اپراتور خواهد بود.

4.    سازگاری با پیپت‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی

پیپتورهای آزمایشگاهی باید با پیپت‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی سازگار باشند. این امر اجازه می‌دهد که پیپتور به طور دقیق میزان مایع موردنظر را جذب و تخلیه کند.

5.    کابل شارژ مستقیم

برخی از پیپتورهای آزمایشگاهی مانند: پیپتورهای شرکت اپندورف قابلیت شارژ مستقیم را دارند، به این معنی که می‌توان در حین شارژ هم از پیپتور الکترونیکی استفاده کرد. این ویژگی مفید است؛ زیرا به کاربر امکان استفاده پیوسته بدون نیاز به انتظار برای شارژ کامل را می‌دهد.

انواع پیپتورهای آزمایشگاهی

بدون شک یکی از راه‌های اصلی برای تشخیص اینکه محصول درستی را برای پیپت کردن انتخاب کرده‌اید، این است که با انواع پیپتور آشنایی داشته باشید.

انواع پیپتورهای آزمایشگاهی | لیان آزمای بهار

به همین منظور در ادامه مطلب می‌خواهیم انواع پیپتورهای رایج را معرفی و بررسی کنیم:

  • پیپتورهای خودکار یا الکترونیکی: این نوع پیپتورها دارای مکانیزمی هستند که دقت و تکرارپذیری در توزیع مایعات را فراهم می‌کنند. آنها معمولاً دارای صفحه‌نمایش و دکمه‌های حساسی هستند و می‌توانند حجم‌های مختلفی را توزیع کنند.
  • پیپتورهای دستی: این نوع پیپتورها عمدتاً به‌صورت دستی توسط کاربر کنترل می‌شوند. آنها معمولاً شامل یک کلید قابل‌تنظیم هستند که با فشاردادن آن، حجم مایع را مشخص می‌کنند.
  • میکروپیپتورها: این نوع پیپتورها برای توزیع حجم کمتری از مایعات استفاده می‌شوند. آنها برای کارهای دقیق و حساس در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بسیار مناسب هستند.
  • پیپتورهای چندکاناله: این نوع پیپتورها دارای چندین کانال هستند که به کاربر اجازه می‌دهند تا هم‌زمان چندین نمونه را انتقال دهند. در زمان خرید لوازم آزمایشگاهی مانند: پیپتورها باید به انواع این محصولات و ویژگی‌های هر یک توجه کنید.

معتبرترین برندهای تولیدکننده پیپتور

دستگاه پیپتور چیست، پیپتور چه کاربردهایی دارد، پیپتور چه انواعی دارد؛ این‌ها همه سؤالاتی هستند که حالا شما به‌راحتی می‌توانید پاسخشان را بدهید، اما آیا می‌دانید که کدام برندها در این زمینه تولیدات بهتری دارند؟

معتبرترین برندهای تولیدکننده پیپتور | لیان آزمای بهار

شرکت Eppendorf یکی از برندهای معتبر و معروف در تولید پیپتورهای مختلف است. Eppendorf یک شرکت آلمانی است که در زمینه تحقیق و توسعه، تولید و توزیع تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت می‌کند. این شرکت از سال ۱۹۴۵ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر محصولات متنوعی از جمله پیپتورهای خودکار و دستی مثل:سمپلرها، میکروسانتریفیوژها، سیستم‌های PCR، سیستم‌های مناسب برای کشت سلولی مثل: سمپلرهای چند کاناله،مولتی پت های M4 و E3x و دیگر تجهیزات آزمایشگاهی را عرضه می‌کند. شرکت Eppendorf به‌عنوان یکی از رهبران در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی شناخته می‌شود و محصولات آن در بسیاری از آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در سراسر جهان استفاده می‌شوند.

همچنین، در زمینه پیپتورها، برندهای دیگری نیز وجود دارند که به‌عنوان معتبرترین برندهای تولیدکننده شناخته می‌شوند. به‌عنوان‌مثال:

Gilson

یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تولید پیپتورهای دقیق و سیستم‌های مرتبط فعالیت می‌کند. این شرکت از سال ۱۹۵۷ فعالیت خود را آغاز کرده و محصولاتی از جمله پیپتورهای دستی و خودکار، سیستم‌های تقطیر، سیستم‌های کروماتوگرافی و دیگر تجهیزات آزمایشگاهی را تولید می‌کند.

 Sartorius

شرکت Sartorius یک شرکت آلمانی است که در زمینه تولید تجهیزات آزمایشگاهی و بیوتکنولوژی فعالیت دارد. این شرکت پیپتورهای دستی و خودکاری را تولید و عرضه می‌کند و به‌عنوان یکی از معتبرترین برندها شناخته می‌شود.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید شرکت‌های برتر در این زمینه زیاد هستند، اما بدون شک؛ پیشرو همه آن‌ها، شرکت اپندورف خواهد بود که تجربه و سابقه بسیار درخشانی هم در این زمینه دارد. این شرکت همچنین انواع دیسپنسر و تجهیزات موردنیاز برای آزمایشگاه را هم تولید می‌کند و شما از بابت تنوع محصولات محدودیتی نخواهید داشت. همچنین خوب است بدانید که محصولات اپندورف در ایران از طریق فروشگاه لیان آزمای بهار قابل‌خرید هستند و شما این محصولات را با ضمانت اصالت تهیه می‌کنید.

مطالب مرتبط

7 نظر در “پیپتور چیست و چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد؟

  1. سمیرا شاکری گفت:

    کدوم دستگاه پیپتور اپندورفه که میگید شارژیه؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      سلام،ایزی پت 3 اپندورف همون هستش که بهش پیپتور برقی هم میگن

  2. ساحل شیرزادی گفت:

    سلام، وقت بخیر
    پیپتورهای اپندورف به خصوص سمپلرهای اپندورف گارانتی دارند؟

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      سلام، وقت بخیر
      تمام محصولات اپندورفی که از شرکت لیان آزمای بهار خریداری میشه دارای 2 سال گارانتی هستن.

  3. سعیده فرهادی گفت:

    سمپلرهای ریسرچ پلاس اپندورف چند استپ دارند؟(حین کار و انتقال مایعات)

    1. لیان آزمای بهار گفت:

      سلام، سمپلرهای اپندورف سری ریسرچ پلاس حین تخلیه مایعات، 2 استپ دارند.

  4. ali گفت:

    کدوم پیپتورها شارژین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *