دستگاه های آزمایشگاهی

راهنمای خرید سمپلر در 4 قدم

راهنمای خرید سمپلر در 4 قدم

امروزه آزمایشگاه‌های پزشکی و شیمی، بیشتر از هر زمان دیگری مجهز شده‌اند و تجهیزات ریز و درشت زیادی در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از تجهیزات کوچک اما ضروری، میکروپیپت یا همان سمپلر نام دارد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که یک آزمایشگاه بدون سمپلر، ناقص است. میکروپیپت‌ها در طیف گسترده‌ای از انواع آزمایش‌ها استفاده می‌شوند؛ اما نمی‌توان در تمام آزمایشات هم از یک نوع سمپلر استفاده کرد. بنابراین، سؤالی که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو می‌شوند، این است که چگونه میکروپیپت مناسب را انتخاب کنیم؟! یا راهنمای خرید سمپلر چیست؟ با توجه به اهمیت این انتخاب و تأثیرات آن بر روی نتیجه آزمایش، تا انتهای راهنمای انتخاب میکروپیپت همراه ما باشید.

سمپلر چیست؟

در خصوص شناخت انواع سمپلر باید بدانیم که سمپلر نوعی پیپت (Pipette) است که از اواخر قرن نوزدهم برای کاهش آلودگی در انتقال نمونه‌های مایع استفاده می‌شود. این وسیله آزمایشگاهی برای اندازه‌گیری دقیق و انتقال حجم مشخصی از مایع در محدوده میکرولیتر کاربرد دارد. نسخه مدرن پیپت علمی در دهه 1950 به ثبت رسید. امروزه اغلب انواع پیپت به روشی مشابه کار می‌کنند؛ اگرچه مقدار مایع و دقت اندازه‌گیری هر یک از آن‌ها متفاوت است.

در حال حاضر میکروپیپت‌ها توسط شیمیدان‌ها، زیست شناسان و متخصصان پزشکی در سراسر جهان استفاده می‌شوند. پرکاربردترین سمپلرها با ایجاد یک خلأ جزئی در بالای محفظه نگهداری مایع، کار می‌کنند. سپس این خلأ به‌ طور انتخابی برای کشیدن و توزیع مایع از محفظه آزاد می‌شود.

راهنمای انتخاب میکروپیپت

مؤلفه‌های متعددی وجود دارند که در هنگام انتخاب و خرید میکروپیپت‌ها اهمیت پیدا می‌کنند؛ اما پیش از هر چیزی باید تعداد نمونه‌ها، حجم انتقال، دفعات تکرار انتقال نمونه، شرایط استریل و… را بررسی و یادداشت کنید. تهیه این لیست در تصمیم‌گیری و استفاده بهینه از راهنمای خرید سمپلر به شما کمک می‌کند. شما میتوانید برای داشتن بهترین انتخاب، با کارشناسان ما در لیان آزمای بهار در ارتباط باشید. اگر بخواهیم قدم‌به‌قدم به سمت یک انتخاب مناسب و درست پیش برویم، بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشیم:

1. انتخاب نوع میکروپیپت

انواع متعددی از میکروپیپت‌ها وجود دارند که هر یک از آن‌ها با توجه به ویژگی‌های ساختاری، عملکرد پیستون و ظرفیت خود، کاربرد متفاوتی خواهند داشت. سمپلرها را با توجه به عملکرد پیستون آن‌ها می‌توان به دو نوع تقسیم کرد:

– میکروپیپت با مکانیسم جابجایی هوا (بالشتک هوا)

این دسته سمپلرها در ساختار خود یک پیستون دارند که مکش و رهاسازی مایع را طبق مکانیسم بالشتک هوا انجام می‌دهد. بالشتک هوا در واقع، هوای مرده‌ای است که میان مایع درون تیپ (Tip) و پیستون قرار گرفته و با ایجاد خلأ جزئی در تیپ، موجب مکش و ورود مایع به داخل آن می‌شود. این نوع سمپلرها حجم اندازه‌گیری شده‌ای از مایع را (معمولاً بین 0.1 میکرو لیتر تا 1 میلی‌لیتر) بسته به اندازه آن‌ها تحویل می‌دهند. حجم هوای مرده همیشه بین پیستون و مایع باقی می‌ماند. سمپلرهایی که با مکانیسم جابجایی هوا کار می‌کنند، انتخابی ایده‌آل برای نمونه‌های آبی یا کاربردهایی شامل پیپتینگ استاندارد هستند.

– میکروپیپت با مکانیسم جابجایی مثبت

این نوع میکروپیپت کاربردهای متفاوتی دارد و معمولاً برای جلوگیری از بروز هر گونه آلودگی در نمونه استفاده می‌شود. آن‌ها در آزمایش‌های مربوط به نمونه‌های رادیواکتیو، خورنده، متراکم و چسبناک و همچنین کاربردهایی مانند تکثیر DNA و تکنیک‌های PCR کاربرد دارند. یکی از تفاوت‌های عمده میان میکروپیپت‌ها با دو مکانیسم جابجایی متفاوت، وجود یک سرنگ میکرو (پلاستیکی) یک‌بارمصرف در سمپلرهای جابجایی مثبت است. به ‌این ‌ترتیب، پیستون در این میکروپیپت می‌تواند در تماس مستقیم با مایع باشد.

انتخاب نوع میکروپیپت در راهنمای انتخاب آن

2. تناسب با کاربرد موردنیاز

اساسی‌ترین اصل که راهنمای انتخاب میکروپیپت بر روی آن تأکید دارد، توجه به تناسب میان سمپلر و کاربرد آن است. پس از انتخاب نوع میکروسکوپ، لازم است که ویژگی‌های سمپلر را بر اساس معیارهایی مانند حجم مورد استفاده، کیفیت تیپ‌ها، دستی یا الکترونیکی بودن پیپت‌ها و… انتخاب کنیم. سمپلرها بر اساس ظرفیت خود به دو نوع متغیر (قابل تنظیم) و ثابت تقسیم می‌شوند. به ‌این‌ ترتیب، می‌توانید از میکروپیپتی استفاده کنید که حجم آن را می‌توان بر اساس نیاز تنظیم کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به مطلب تفاوت سمپلر ثابت و متغیر مراجعه کنید.

این نوع پیپت زمانی به یک انتخاب ایده‌آل تبدیل می‌شود که آزمایش شما مستلزم کار با طیف وسیعی از حجم‌ها است. اما اگر به‌ طور منظم از یک حجم (مثلاً 100 میکرو لیتر) برای آزمایشات خود استفاده می‌کنید، بهتر است به دنبال یک پیپت با حجم ثابت باشید. در قدم بعدی باید میکروپیپت‌های ثابت یا متغیر را بر اساس دو مؤلفه انتخاب کنید:

– حجم مورد استفاده

بر اساس یک قاعده استاندارد در راهنمای خرید سمپلر ، بهتر است کوچک‌ترین پیپتی را انتخاب کنید که قادر به تحمل حجم مورد نیاز شما باشد. زیرا زمانی که حجم تنظیم‌شده نزدیک به حداقل ظرفیت میکروپیپت باشد، دقت اندازه‌گیری آن کاهش می‌یابد.

– تعداد کانال‌ها

میکروپیپت‌ها با توجه به تعداد کانال‌های خود به دو دسته تک کاناله و چندکاناله تقسیم می‌شوند. این تصمیم را می‌توان بر اساس تعداد نمونه‌ها یا تکرار جابجایی نمونه اتخاذ کرد. میکروپیپت‌های تک کاناله زمانی استفاده می‌شوند که تعداد نمونه‌ها کمتر باشد. درحالی‌که در صورت وجود تعداد زیادی از نمونه‌ها یا صفحات لوله آزمایش، بهتر است از سمپلرهای چندکاناله برای سرعت بخشیدن به امور استفاده کرد.

تعداد کانال ها در راهنمای انتخاب میکروپیپت

– مکانیکی یا الکترونیکی بودن سمپلر

در سال‌های اخیر سمپلرهای الکترونیکی جایگزین میکروپیپت‌های مکانیکی یا دستی شده‌اند. زیرا ارگونومیک‌تر از انواع دستی هستند. عملکرد این میکروپیپت‌های الکترونیکی بر اساس موتور پله‌ای و با حرکت دادن پیستون کنترل‌شده توسط ریزپردازنده است. به همین دلیل، دقت آن‌ها در اندازه‌گیری، مکش و آزادسازی نمونه بالاتر از انواع دستی است.

3. برند

برندهای مختلفی در صنعت تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی فعال هستند؛ اما کیفیت محصولات همه آن‌ها به یک اندازه تضمین شده نیست. از جمله بهترین برندهایی که راهنمای انتخاب میکروپیپت آن‌ها را تأیید و پیشنهاد می‌کند، Brand و Eppendorf هستند که از شناخته‌شده‌ترین برندهای موجود در بازار به شمار می‌آیند. مقایسه محصولات موجود در بازار بر اساس چند مؤلفه زیر، نشان می‌دهد که این دو برند آلمانی بهترین سمپلرها را در اختیار خریداران و کاربران خود قرار می‌دهند:

– کیفیت

هنگام انتخاب یک میکروپیپت یا هرکدام از تجهیزات آزمایشگاهی، ضروری است که به برند و کشور تولیدکننده آن توجه داشته باشید. به ‌این ‌ترتیب، متوجه می‌شوید که محصول با به‌روزترین دانش جهان، بالاترین کیفیت و مرغوب‌ترین مواد اولیه تولید شده است.

– ارائه پشتیبانی محصول

یکی از اصلی‌ترین معیارهایی که راهنمای خرید سمپلر بر روی آن تأکید دارد، امکان پشتیبانی فنی از میکروپیپت است. برندهایی مانند اپندرف (Eppendorf) تمام محصولات خود را با پشتیبانی فنی به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند. به‌ این ‌ترتیب، در صورت بروز هرگونه مشکل در عملکرد محصول می‌توانید از پشتیبانی تخصصی و فنی بهره‌مند شوید.

– قیمت مناسب

خرید یک محصول باکیفیت و دارای پشتیبانی فنی، یک خرید ایده‌آل، مقرون‌به‌صرفه و تضمین‌شده است. لازم به ذکر است که گران بودن یک محصول همیشه به معنای کیفیت بالای آن نیست. بنابراین، باید اصالت سمپلر را مورد بررسی قرار دهید.

جهت خرید محصولات اپندورف و یا اطلاع از قیمت و موجودی از طریق این صفحه میتوانید با همکاران ما در تماس باشید.

توجه به ارگونومی در انتخاب میکروپیپت

4. ارگونومی

فراموش نکنید که ارگونومی همه‌چیز است! آخرین قدم راهنمای خرید سمپلر برای انتخاب یک محصول کاربردی و باکیفیت، دقت به ارگونومی و راحتی در هنگام استفاده است. بسیاری از مشتریان در تمام طول روز از پیپت‌ها استفاده می‌کنند. برای جلوگیری از آسیب ناشی از فشار دادن مکرر اهرم، این موضوع بسیار اهمیت دارد که سمپلر ارگونومیک بوده و استفاده از آن آسان باشد. به ‌این ‌ترتیب، سمپلر به ‌راحتی در دست قرار می‌گیرد و در هنگام کار کردن موجب خسته شدن یا آسیب دیدن دست نمی‌شود. از جمله ویژگی‌ها و عوامل افزایش ارگونومی شامل موارد زیر هستند:

– وزن

برای پایداری بهتر، از میکروپیپت‌هایی استفاده کنید که سبک و متعادل هستند و جرم آن‌ها در مرکز قرار دارد.

– طراحی بدنه

پیپت‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شده باشند که به ‌راحتی در دست قرار بگیرند؛ هم برای کاربران چپ‌دست و هم برای افراد راست‌دست.

– نیروی مورد نیاز برای متصل کردن و بیرون راندن تیپ

متصل کردن و بیرون راندن تیپ، اغلب به نیروی بیشتری نسبت به فشار اهرم و پیپتینگ نیاز دارد. بنابراین، می‌تواند به کاربر آسیب برساند. تیپ پیپت باید با کمترین نیرو در جای خود قرار بگیرد، اتصال ایمن ایجاد کند و به‌ راحتی از جای خود بیرون بیاید.

– تنظیم حجم

تنظیم حجم سمپلرهای متغیر باید تا حد امکان راحت و سریع باشد تا از فشار غیرضروری به دست‌ها جلوگیری شود.

همچنین شما میتوانید در صورت نیاز به آشنایی با نحوه کار با سمپلر به مطلب دیگر ما با همین عنوان مراجعه کنید.

تنظیم حجم سمپلرهای متغیر

سخن پایانی

مواردی مانند کیفیت، برند، اصالت، قیمت و نوع سمپلر از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که در راهنمای خرید سمپلر و یا بهتر بگوییم راهنمای انتخاب میکروپیپت به آن‌ها اشاره کردیم. بهترین روش برای اطمینان از اصالت و کیفیت سمپلرها، خرید از فروشگاه‌های معتبر است. لیان به ‌عنوان یکی از معتبرترین واردکننده‌های تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد تا تجربه خرید خود را بهبود ببخشید. جهت خرید سمپلر آزمایشگاهی میتوانید با همکاران ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *