علوم آزمایشگاهی

بررسی کامل استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه

بررسی کامل استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه

چرا باید استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه را زمان طراحی چنین محیطی رعایت کنید؟ چون طراحی آزمایشگاه یکی از حساس‌ترین کارهایی است که به دقت زیادی نیاز دارد و نتیجه هر آزمایش تاثیر مستقیمی روی سلامت و زندگی انسان‌ها می‌گذارد. از این رو رعایت استانداردهای طراحی آزمایشگاه دارای اهمیت زیادی است. عوامل تاثیرگذار زیادی برای ساخت و طراحی آزمایشگاه‌های صنعتی و پزشکی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این عوامل، رعایت استاندارد دما و رطوبت آزمایشگاه است. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه

بررسی استانداردهای شرایط آزمایشگاه اهمیت زیادی دارد. دقت نتایج آزمایشگاه‌های غیراستاندارد پایین است. شرایط آزمایشگاهی غیر استاندارد حتی می‌تواند ایمنی کارکنان آزمایشگاه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در ادامه به‌شکل خلاصه به مواردی اشاره می‌کنیم که حتما باید در طراحی آزمایشگاه بررسی شوند تا مشکلی برای بیماران و کارکنان پیش نیاید:

  • محیط آزمایشگاه باید به‌شکل کامل از محیط بیرونی جدا شود.
  • تجهیزات ایمنی آزمایشگاه باید کامل باشد.
  • چیدمان داخلی و ظاهر فضای آزمایشگاه باید بر طبق استانداردهای لازم باشد.
  • شرایط محیطی آزمایشگاه مانند: دما و رطوبت باید به‌شکل دائم بررسی شود و طبق استانداردها باشد.

اگر در این خصوص سوالات بیشتری دارید، میتوانید به مطلب دیگر ما با عنوان اصول طراحی آزمایشگاه مراجعه کنید.

استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه

استاندارد دما و رطوبت آزمایشگاه

رعایت استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه از جمله دما و رطوبت، برای حفظ شرایط کاری ایده‌آل در چنین مهمی الزامی است. به‌شکل کلی دمای مناسب برای آزمایشگاه، بین 20 الی 25 درجه سانتی‌گراد و رطوبت مناسب 50 الی 60 درصد است.

این شرایط، محیط ایده‌آلی را برای کارکنان فراهم می‌کند. از طرفی برای انجام دادن آزمایش و به‌دست آوردن نتایج آن‌ها نیز مناسب است. با رعایت این شرایط استاندارد آزمایشگاهی، می‌توانید نتایج قابل ‌اعتماد و دقیقی از آزمایش‌ها به‌دست آورید.

البته توجه داشته باشید که تعدادی از آزمایش‌ها به دمای خیلی بالا یا پایینی نیاز دارند. در این شرایط کارکنان باید با استفاده از تجهیزات خاص دمای مناسب را برای آزمایش فراهم کنند. با این حال به‌طور کلی دمای آزمایشگاه به‌شکل متعادل تنظیم می‌شود.

برای اندازه‌گیری و تنظیم دمای آزمایشگاه از تجهیزات مختلفی استفاده می‌کنند و همه آزمایشگاه‌ها باید سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب داشته باشند. دما و رطوبت نیز با استفاده از دماسنج و رطوبت‌سنج‌های مخصوص آزمایشگاه مشخص می‌شوند. در ادامه هر یک از این موارد مربوط به استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه را بررسی می‌کنیم.

  • سیستم گرمایشی و سرمایشی آزمایشگاه

هوای داخل محیط آزمایشگاه باید پاکیزه و دمای آن متعادل باشد. لازمه این امر داشتن سیستم تهویه و سیستم گرمایش و سرمایش مناسب است. بهتر است در آزمایشگاه از سیستم تهویه‌ای استفاده کنید که هوا را چند بار به‌شکل کامل در طول 24 ساعت عوض کند. تهویه و دمای هوا می‌تواند روی موارد زیر تاثیر بگذارد:

1. سلامت افراد و کارکنان آزمایشگاه

خروجی سیستم تهویه باید جایی باشد که گازهای سمی احتمالی و هوای داخل آزمایشگاه آسیبی به کارکنان و سایر افراد نرساند.

2. نتایج آزمایش‌ها

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، دمای هوا می‌تواند به‌صورت مستقیم نتایج آزمایش‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. اگر نمونه‌ها در دمای بالایی نگهداری شوند، ممکن است نتایج آزمایش را به‌طور کلی تغییر دهند.

3. سلامت دستگاه‌ها

تجهیزات آزمایشگاهی هنگام کار کردن گرما و حرارت تولید می‌کنند. اگر سیستم سرمایشی مناسبی وجود نداشته باشد، دمای هوای آزمایشگاه به تدریج گرم تر می‌شود. در نتیجه کارکرد سیستم سرمایشی و گرمایشی در آزمایشگاه اهمیت زیادی دارد. همچنین لازم است تا این استانداردها را با توجه به برند دستگاه نیز در نظر داشته باشید. لیان آزما به عنوان نمایندگی اپندورف در ایران میتواند راهنمای شما باشد.

استاندارد دما و رطوبت آزمایشگاه

  • رطوبت‌سنج

یکی دیگر از عوامل مهمی که روی روند کاری آزمایشگاه تاثیر می‌گذارد، رطوبت هوا است. رطوبت هوا را که رطوبت‌سنج اندازه‌گیری می‌کند، می‌تواند روی موارد زیر تاثیر بگذارد:

1. انتشار عوامل بیماری‌زا

اگر رطوبت برای شرایط آزمایشگاهی مناسب باشد، انتشار عوامل بیماری‌زا از جمله ویروس‌ها به حداقل می‌رسد. در نتیجه سلامت کلی کارکنان تا حد زیادی تامین می‌شود.

2. سلامت تجهیزات

تجهیزات آزمایشگاهی حساسیت بالایی دارند. اگر رطوبت محیط آزمایشگاه کمتر از حد معمول باشد، آلاینده‌ها به دستگاه‌ها و انواع ظروف آزمایشگاهی جذب می‌شوند و عملکرد آن‌ها را مختل می‌کنند. از طرفی هوایی که بیش از حد مرطوب است، باعث خوردگی فلزهای تجهیزات آزمایشگاه می‌شود و آن‌ها را خراب می‌کند.

3. دقت نتیجه آزمایش‌ها

رطوبت کم یا زیاد می‌تواند نمونه‌های آزمایش را نیز تحت تاثیر قرار بدهد و بر روند رشد باکتری‌ها تاثیر بگذارد. با توجه به دلایل نامبرده استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه را حتما باید رعایت کنید.

سیستم گرمایشی و سرمایشی آزمایشگاه

سخن نهایی

چیزی که باعث می‌شود آزمایشگاه جایگاه و اهمیت ویژه‌ای داشته باشد، نتیجه آزمایش‌ها است که به‌شکل مستقیم روی سلامت افراد تاثیر می‌گذارد. عوامل محیطی از جمله دما و رطوبت می‌توانند این نتایج را مختل کنند. اگر نظارت کافی روی این عوامل وجود نداشته باشد، کار آزمایشگاه زیر سوال می‌رود، نتایج دقت کافی نخواهند داشت و بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید نیز، هدر می‌رود. برای حفظ استاندارد شرایط محیطی آزمایشگاه بهتر است، از مهندس‌ها و متخصص‌های مربوط به این موضوع کمک بگیرید. همه کارکنان آزمایشگاه نیز باید درباره این استانداردها اطلاعات کافی داشته باشند تا با مشکل مواجه نشوند. همچنین بهتر است برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی با متخصصان این حوزه در ارتباط باشید. لیان آزما در این زمینه راهگشای شما خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *