اقلام مصرفی آزمایشگاه

شرایط آزمایش پاپ اسمیر چیست | بررسی بهترین زمان و محدودیت های غدایی

شرایط آزمایش پاپ اسمیر چیست | بررسی بهترین زمان و محدودیت های غدایی

چرا پزشکان تاکید دارند که در بهترین زمان تست پاپ اسمیر را انجام دهید؟ چون بیماری سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها بین زنان است و تشخیص این بیماری در مراحل اولیه به روند درمان آن کمک زیادی می‌کند. پاپ اسمیر در واقع آزمایشی است که برای تشخیص این بیماری از آن استفاده می‌شود. در ادامه مطلب شرایط آزمایش پاپ اسمیر را بررسی می‌کنیم. پس تا انتها با ما بمانید.

شرایط آزمایش پاپ اسمیر

بهتر است ابتدا بررسی کنیم که این آزمایش چیست و چگونه انجام می‌شود. طی آزمایش پاپ اسمیر، سلول‌های دهانه رحم بیمار جمع‌آوری می‌شوند. بررسی این سلول‌ها تغییراتی را که بر اثر سرطان به‌وجود می‌آیند، نشان می‌دهد.

آزمایش پاپ اسمیر همچنین می تواند تغییراتی را در سلول‌‌های دهانه رحم شما تشخیص دهد که، نشان می‌دهد ممکن است سرطان در آینده ایجاد شود.

تشخیص زودهنگام این سلول‌های غیرطبیعی با آزمایش پاپ اسمیر اولین گام شما در جلوگیری از پیشرفت احتمالی سرطان دهانه رحم است. به‌شکل کلی از آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص بیماری‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • سرطان دهانه رحم
  • تشخیص سلول‌های پیش‌سرطانی
  • تشخیص ابتلا به ویروس HPV

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

این آزمایش زمان زیادی نمی‌برد و تنها چند دقیقه طول می‌کشد. ابتدا بیمار باید به پشت روی تخت دراز بکشد و پاهایش را روی رکاب‌های مخصوص بگذارد. سپس پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را درون واژن قرار می‌دهد. بیشتر خانم‌ها در این حین سوزش و کشیدگی خفیفی را احساس می‌کنند.

این ابزار دیواره‌های واژن را باز نگه می‌دارد تا پزشک دید مناسبی به دهانه رحم داشته باشد. سپس پزشک با ابزاری به نام اسپاتول و یک برس نرم، نمونه برداری از سلول های دهانه رحم را انجام می دهد.

این بخش نیز ممکن است برای بیمار احساس سوزش و درد خفیفی به همراه داشته باشد. پزشک نمونه‌های گرفته‌شده را برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه می‌فرستد.

سوال‌های رایجی که هنگام بررسی شرایط آزمایش پاپ اسمیر برای افراد پیش می‌آید:

در ادامه به تعدادی از سوال‌های پرتکرار افراد پاسخ می‌دهیم.

1. چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند ؟

بهتر است درباره زمان انجام این آزمایش و فاصله تکرار آن با پزشکتان مشورت کنید. اما به‌طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند خانم‌های بالای 21 سال این آزمایش را انجام دهند.

چه کسانی باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند ؟

2. چگونه برای آزمایش پاپ اسمیر آماده شویم ؟

قدم اول مراجعه به پزشک زنان و زایمان است. آزمایش هنگام قاعدگی دقت کافی را نخواهد داشت. بنابراین بهتر است با مشورت پزشک زمانی را در نظر بگیرید که پریود نیستید.

رابطه جنسی و محصولات اسپرم‌کش نتیجه این آزمایش را تحت تاثیر قرار می‌دهند. از این رو پزشکان توصیه می‌کنند، حداقل 2 روز قبل از آزمایش رابطه جنسی نداشته باشید و از این محصولات استفاده نکنید.

آزمایش پاپ اسمیر در 24 هفته اول بارداری خطری ندارد، اما بعد از این زمان ممکن است آزمایش برای خانم باردار دردناک باشد. بهترین زمان تست پاپ اسمیر بعد از زایمان و  از 12 هفته بعد از آن است. نتایج آزمایش قبل از این بازه زمانی دقت کافی را نخواهد داشت.

سعی کنید در روند آزمایش آرامش خود را حفظ کنید. آرام بودن از نظر روانی و جسمی و نفس‌های عمیق شرایط آزمایش پاپ اسمیر را برای شما راحت‌تر می‌کند.

3. هر چند وقت یک بار باید پاپ اسمیر را تکرار کرد ؟

پزشکان معمولا به خانم‌هایی که سالم هستند و مشکل خاصی ندارند، توصیه می‌کنند از 21 سالگی تا 65 سالگی هر 3 سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را تکرار کنند. اما وجود علائم خطرناک می‌تواند سن و فواصل بین آزمایش را تغییر دهد. در ادامه به تعدادی از این علائم اشاره می‌کنیم:

  • مبتلا بودن فرد به سرطان دهانه رحم
  • تشخیص سلول‌های پیش‌سرطانی در آزمایش‌های پیشین
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل بسترول (DES) قبل از تولد
  • مبتلا بودن به ویروس HIV
  • ضعیف بودن سیستم ایمنی به دلیل پیوند عضو، شیمی‌درمانی یا مصرف زیاد کورتیکواستروئید
  • سابقه سیگار کشیدن

4. بهترین زمان تست پاپ اسمیر چه زمانی است ؟

بهترین زمان برای آزمایش پاپ اسمیر حداقل 5 روز پس از پایان دوره قاعدگی است. این آزمایش را می‌توانید در دوره قاعدگی نیز انجام دهید، اما در این شرایط نتیجه آزمایش پاپ اسمیر ممکن است دقیق نباشد.

بهترین زمان تست پاپ اسمیر چه زمانی است ؟

5. چه محدودیت‌های غذایی برای انجام دادن آزمایش پاپ اسمیر وجود دارد ؟

به‌شکل کلی مواد خوراکی تاثیری روی نتیجه آزمایش ندارند. می‌توانید قبل از آزمایش با مشورت پزشک برای کاهش درد و راحتی بیشتر از مسکن‌های سبک استفاده کنید.‌

6. در چه شرایطی می‌توان تکرار آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کرد ؟

پزشکان در شرایطی خاص می‌توانند تصمیم بگیرند که تکرار آزمایش لزومی ندارد. از جمله:

1. بعد از هیسترکتومی کامل

اگر عمل هیسترکتومی یا برداشتن رحم را انجام داده باشید، می‌توانید با پزشکتان درباره تکرار نکردن آزمایش پاپ اسمیر مشورت کنید. به‌شکل کلی پزشکان به افرادی که عمل هیسترکتومی را به دلایل غیر سرطانی (مانند برداشتن فیبروم رحم) انجام داده باشند، توصیه می‌کنند دیگر این آزمایش را تکرار نکنند.

اما اگر دلیل برداشتن رحم بیماری سرطانی یا پیش‌سرطانی باشد، پزشکان توصیه می‌کنند به تکرار آزمایش پاپ اسمیر ادامه دهند تا از سلامت بیمار مطمئن باشند.

2. افزایش سن

خانم‌هایی که به سن 65 سالگی رسیدند، در شرایطی که جواب آزمایش‌های پیشین آن‌ها منفی باشد، می‌توانند با مشورت پزشک دیگر آزمایش پاپ اسمیر را انجام ندهند.

7. مراقبت‌های لازم بعد از آزمایش پاپ اسمیر چه چیزهایی هستند ؟

آزمایش پاپ اسمیر پیچیدگی خاصی ندارد و شما می‌توانید بعد از آزمایش بلافاصله کارهای روزمره خود را انجام دهید. ممکن است تا چند ساعت بعد از آزمایش خونریزی خفیف واژینال، سوزش و درد خفیفی را تجربه کنید که طبیعی است. اما اگر این موارد تا چند روز ادامه پیدا کرد، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.

8. چه مواردی ممکن است نتایج آزمایش پاپ اسمیر را تحت تاثیر قرار دهد ؟

موارد زیر ممکن است باعث شوند نتیجه آزمایش شما غیر طبیعی باشد:

  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری یا یائسگی
  • عفونت (مانند عفونت قارچی)
  • التهاب
  • کیست‌های غیر سرطانی
  • استعمال دخانیات
  • اختلالات خود ایمنی یا دیابت

سخن نهایی

سرطان دهانه رحم بین خانم‌ها شایع است و تشخیص به موقع آن تاثیر زیادی در روند درمان دارد. بهترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص و حتی پیشگیری از این بیماری آزمایش پاپ اسمیر است. در این مطلب شرایط آزمایش پاپ اسمیر، محدودیت‌ها، روند آزمایش و چگونگی آن را شرح دادیم تا شما بتوانید با خیال راحت‌تر و مطمئن‌تر برای این آزمایش اقدام کنید. شما میتوانید برای هریک تجهیزات این آزمایش و یا دیگر اقلام آزمایشگاهی به لیان آزماا، به عنوان نمایندگی اپندورف مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *